Mit lt a versenyz a futam kzben?
A Forma 1-es autk vezetlst figyelembe vve inkbb egy replgp jut a szemlld eszbe mint egy szemlyaut, s ez nem vletlen, hiszen a versenyautk tervezi nagyrszt a replgpgyrtsbl rkeztek a Forma 1-es istllkhoz. A mszerfalon egy folyadkkristlyos (LCD) kijelz tnik fel leginkbb amely jelzi a motor aktulis fordulatszmt, a htvz hmrsklett, az aktulis kridt, a vlasztott sebessgfokozatot, s azt, hogy hny kilomterre elegend zemanyag van mg az autban. Ami leginkbb hinyzik egy tlagos sofr szmra az a sebessgmr, amelyre tbb ok miatt sincsen szksg. A versenyz az adott viszonyok kzti hatron autzik, s az a minimlis klnbsg, amely a hajszlnyival jobb kridtl elvlasztja, csak szmtgpes elemzsek segtsgvel fedezhet fel (telemetria). A versenyz arrl is informcit kap a kijelzn kereszt, hogy milyen tvolsgban van az eltte autz versenyz. A vezet hozzvetleg 70 informcit olvashat le a kijelzrl. A gombok, s kijelzk szma azonban nem olyan borzaszt, mint amire a kvlll szmt. A kormnynak nevezett, de arra csak minimlisan hasonlt szerkezeten kapott helyet a kiprgsgtl (TC) szablyzgombja, a startgp elektronikja, az automata vlt, valamint a kuplung. Egy tlagos kormnyom 15-16 kapcsol van, gy a versenyz a kormny elengedse nlkl is szinte mindent tud szablyozni. A kormnyon tbbek kztt megtallhat az aktulis plya rajza is. A kormnyrl leolvashat legfontosabb informci a tkletes kapcsols ideje a ledek segtsgvel. Ennek ismerete nlkl nehz a jl idztett vissza, s felvlts teht a maximlis teljestmny kicsiholsa a versenygpjrmbl. A motor legst megelzend kln kijelz rtesti a versenyzt a motor tlprgetssrl. Az eddig felsoroltak mellett a versenyz italt spriccelhet a szjba, vltoztathat a felfggeszts kemnysgn, llthatja a fknyomst, szervt, a boxutcval fennll rdiokapcsolat hangerejt, s mg milli ms dolgot, amelyekrl mg nha a versenyz sem tudja, hogy lteznek.

|