JAMES HUNT
James Simon Wallis Hunt 1947. augusztus 29-n szletett az angliai Belmontban. Orvostanhallgat volt, amikor a tanuls mellett 20 ves korban Brands Hatch-ben beiratkozott egy autversenyz tanfolyamra. A csald korbban mr tapasztalatot szerezhetett James vezets irnti szenvedlyrl - csak az volt a hiba, hogy szinte mindent addig hajtott, amg nem sikerlt sszetrnie. A szilaj termszet ksbb is jellemz lesz r mind a versenyplyn, mind a magnletben...
1967-ben kezdett el versenyezgetni egy sajt kezleg tuningolt Minivel. James hamar szrevette, hogy ez neki val dolog s 1968-ban mr egy egylses sorozatban talljuk, az Alexis Forma Ford 1600-ban. Ebben az vben s a kvetkezben is sikerl egy-egy futamgyzelmet aratnia. Ezzel egy idben 1969-ben elkezdett a Forma-3-ban is versenyezni, ahol kt futamgyzelmet szerzett. Egszen 1972-ig ebben a sorozatban maradt. 1970 s 1972 kztt hat Forma-3-as futamot nyert meg, mgsem sikerlt olyan hamar feljutnia a Forma-1-be, mint vetlytrsainak: Emerson Fittipaldinak, Ronnie Petersonnak vagy Niki Laudnak. Ennek egyrszt anyagi okai voltak, msrszt az, hogy Hunt igen ktes hrnevet szerzett "auttrknt".
m szerencsje volt: tallkozott ugyanis egy lelkes autsport rajongval, akinek pnze, radsul hajlandsga is volt arra, hogy tmogasson fiatal tehetsgeket. Lord Alexander Hesketh vsrolt Huntnak egy hasznlt Surtees-autt, amellyel a pilta a Forma-1-es vilgbajnoksgba nem beszmt versenyeken indult 1972-ben. Ltvn James tehetsgt Hesketh - aki radsul mg rokonlleknek is rezte a playboy Huntot - 1973-ban mg mlyebben a zsebbe nylt s vett Jamesnek egy vadonat j March-Fordot, amivel a vdenc immr vilgbajnoki futamokon is rszt vehetett a kirlykategriban.
Debtlsra a Monaci Nagydjon kerlt sor. Itt mg nem szerzett pontot, m kt versennyel ksbb - ami Hunt szmra plyafutsa msodik hivatalos F1-es versenye volt, mert Monac utn kihagyta a Svd Nagydjat - mr hatodik volt. A kvetkez futamon Silverstone-ban egy negyedik hellyel rvendeztette meg hazai kznsgt, aztn Hollandiban - ami a fiatal Roger Williamson halla miatt rendkvl nehz futam volt a March szmra - mr harmadik volt. Jackie Stewart s Francois Cevert (mindkett Tyrrell-Ford) mgtt. Ezt kveten kihagyott ngy versenyt, majd amikor visszatrt a szezon utols futamra (Watkins Glen), msodik helyet szerzett Ronnie Peterson (Lotus-Ford) mgtt - kevesebb, mint egy msodperccel lemaradva! Ahhoz kpest, hogy James csak t futamon indult az 1973-as szezonban, szerzett 14 pontot, amivel a vilgbajnoksg nyolcadik helyn vgzett. Az tbl ngy versenyen szerzett pontot s folyamatosan fejld tendencit mutatott. gretes rajt volt!
1974-ben Hesketh gy dnttt, hogy sajt csapatot indt - nem meglep mdon sajt neve alatt. Az els versenyeken mg maradtak March 731-esnl, de aztn elkszlt a Harvey Postlethwaite ltal tervezett els Hesketh aut, a 308-as. Ezt az autt is Ford motorral hajtottk s James ngy alkalommal tudott pontot szerezni vele a szezon folymn: Svdorszgban harmadik lett Jody Scheckter s Patrick Depailler mgtt (mindkett Tyrrell-Ford); Ausztriban jra harmadik Carlos Reutemann (Brabham-Ford) s Dennis Hulme (McLaren-Ford) mgtt; Kanadban negyedik, Watkins Glenben pedig jra harmadik - ezttal Reutemann s Carlos Pace (Brabham-Ford) mgtt. Ez sszesen 15 pontot jelentett Huntnak s ismt a nyolcadik helyet a vilgbajnoksgban.
1975-ben Postlethwaite tovbbfejlesztette a Hesketh 308-ast, gy az v folyamn a 308B, illetve a 308C kdjel autval futottak. Hunt rgtn egy msodik hellyel nyitott Argentnban Emerson Fittipaldi (McLaren-Ford) mgtt. Aztn egy hatodik hely kvetkezett Brazliban, majd egy balszerencssebb sorozat, amikor James sorozatban t versenyen nem rt clba. De Hollandiban felvirradt az napja! A esversenynek indul futamon az bizonyult dntnek, hogy Hunt kockztatott s amikor kezdett albbhagyni az es elszr ment ki szraz gumikrt. Ezzel a hzssal maga mg utastotta a dominns Ferrarikat s learatta plyafutsa els futamgyzelmt - amely a Hesketh-csapat szmra is az els volt!
Franciaorszgban tovbb remekelt s msodik helyet szerzett Niki Lauda (Ferrari) mgtt. Hazai plyn, Silverstone-ban negyedik lett, aztn kiesett Nmetorszgban, majd negyedik lett Ausztriban. Olaszorszgban az tdik helyen vgzett, Watkins Glenben ismt a negyediken. sszesen 33 pontot szerzett a szezon folyamn s a negyedik helyen vgzett a vilgbajnoksgban.
Hunt zandvoorti futamgyzelme ellenre ez az v a vg kezdete lett a Hesketh csapat szmra. Az istll korbban szponzori feliratok nlkl, autira a brit nemzeti szneket festve versenyzett, de ebben az vben az "j idk szele" ket is meglegyintette: szponzorokat kertettek a csapat szmra, msodik szm autjukba "fizets" piltkat ltettek, a tervezt, Harvey Postlethwaite-t pedig eladtk a Wolf istllnak. Br a csapat nhny vig mg fennmaradt - s tbbnyire a sereghajtk kztt szerepelt - az 1975-s szezon vgn mind a nvad, Lord Hesketh, mind Hunt elhagyta ket.
James-nek Emerson Fittipaldi megresedett helyt ajnlottk fel a McLaren-Fordnl, amelyet boldogan el is fogadott. A Gordon Coppuck ltal tervezett M23-as remek konstrukci volt - noha a kor mrcjnek szmt Ferrari 312T (majd ksbbi vltozata a Ferrari 312T2) szintjt nem rte el.
Az els versenyt, Brazliban Hunt nem fejezte be, majd Dl-Afrikban msodik lett Lauda mgtt. Long Beach-en kiesett, de a spanyolorszgi Jaramban sikerlt legyznie Laudt s nyerni. Belgiumban s Monacban jra kiesett, Svdorszgban tdik lett, Franciaorszgban nyert - igaz a kt Ferrari ezttal nem fejezte be a versenyt. Brands Hatch-ben viszont Lauda befejezte, James mgis meg tudta verni az osztrkot a plyn. Ez azonban mgsem kerlt be a hivatalos statisztikkba, mert James-t utlag diszkvalifikltk. Az indok az volt, hogy amikor egy rajtbaleset utn jra indtottk a meznyt Hunt lltlag tlt a tartalk autjba. A krnikk szerint ez a vd azonban nem tnyeken, hanem sokkal inkbb a Ferrari csapat kulisszk mgtti politikai manverein alapult...
Az eset nagyon feldlta Huntot s csapata tagjai arrl szmoltak be, hogy a futam utn egsz jjel nem aludt s - hogy feledje bnatt - minden italt magba dnttt, amit csak letettek el...
A kvetkez versenyt a hres-hrhedt 17 kilomteres Nrburgringen rendeztk. A plya a csapatok s piltk szerint mr rgta nem volt alkalmas Forma-1-es versenyzsre, de a sport irnyt szerve nem hallgatott az okos szra. A versenyen Lauda tl korn vltotta le esgumijait szrazakra s az Adenau Brcke utni rszen megcsszott, nekicsapdott a korltnak, majd lngol autjban visszaprdlt a plyra s aztn mg Brett Lunger (Surtees-Ford) is nekiment. Az osztrk kmba esett, fstmrgezst kapott s slyos gsi srlsekkel szlltottk krhzba. Hunt megnyerte a versenyt, de ez nem volt egy vidm gyzelem...
A nrburgringi futam eltt Lauda 35 ponttal vezetett James-szel szemben a vilgbajnoksgban, m most az angol nagy lehetsghez jutott. Ausztriban ezzel egytt is csak negyedik lett, de aztn nyert Hollandiban. Monzban pedig - a csodval hatros mdon - Lauda mr ismt a meznyben volt...
Hunt htrnya az osztrk tvolltben 14 pontra cskkent, de Lauda ismt el tudott hzni az Olasz Nagydjon, ahol negyedik lett, James azonban nem fejezte be a versenyt. m aztn a McLaren versenyzje visszavgott a soron kvetkez kt szak-amerikai futamon: mind Mosportban, mind Watkins Glenben nyerni tudott. Ez azt jelentette, hogy Lauda mindssze 3 pontos elnnyel rkezhetett az utols futamra, a japn Fujiba gy, hogy a legutbbi versenyeken Hunt volt jobb formban...
A pole pozcit Mario Andretti (Lotus-Ford) szerezte meg, Hunt indult a msodik helyrl, Lauda a harmadikrl. A vrt nagy csata azonban elmaradt. A verseny srn zuhog esben kezddtt, Lauda tl veszlyesnek tlte a krlmnyeket s mindssze kt kr utn killt. Emiatt ksbb sokan gyvasggal vdoltk, pedig nem lett volna szabad elfelejteni, hogy mindssze nhny ht mlt el slyos balesete ta s az is csoda volt, hogy egyltaln ilyen hamar visszatrt. Radsul a verseny utn Hunt is bevallotta, hogy neki is megfordult a fejben, hogy esetleg ne induljon - m ert vett flelmein s mgis rajthoz llt, hiszen nem hagyhatta ki lete nagy lehetsgt. James-nek nem kellett kockztatnia s nem is tette, br azrt egy pillanatnyi rmletben volt rsze neki s csapatnak: az egyik gumija defektes lett s amikor bement a boxba j gumikrt szereli elvesztegettek nmi idt azzal, hogy csak nehezen tudtk felemelni autjt. Ezen kvl azonban nem volt problma: Hunt a harmadik helyen rt clba s ezzel egy pont elnnyel - 69:68 arnyban - megnyerte a vilgbajnoksgot! A boldogsga hatrtalan volt, felllt az autjban s onnan kiablt a McLaren csapatfnknek, Teddy Mayernek. Az istll szmra is ez volt az els vilgbajnoki cm.
Termszetesen Huntot lehet szerencssnek nevezni azok miatt a krlmnyek miatt, amelyeknek ksznhette vilgbajnoki cmt (keveseknek volt ktsge afell, hogy Lauda lett volna a bajnok, ha nem szenved balesetet), de azt sosem szabad elfelejteni, hogy ott volt, amikor szmtott s lni tudott a lehetsggel. Mint ahogyan azt sem, hogy Lauda alatt jobb aut volt, mint alatta, James mgis tbb alkalommal is megverte az osztrkot a plyn.
Az 1977-es szezont a McLaren az elz vi autval kezdte, s csak ksbb vetette be a "77-es M26 kdjel gpet. Hunt az els versenyen, Argentnban nem rt clba, aztn msodik lett Brazliban Reutemann Ferrarija mgtt, majd negyedik Dl-Afrikban. Az v sorn rengeteg problma sjtotta - fleg motorgondok, gy csak Franciaorszgban szerzett ismt pontot, ahol harmadik lett Andretti s John Watson (Brabham-Alfa Romeo) mgtt. Hazai plyn, Silverstone-ban nyerni tudott, majd jabb ngy versenyen keresztl tart pont nlkli sorozat kvetkezett. James a vgletek embernek tnt a "77-es v msodik felben, ugyanis vagy kiesett, vagy nyert. Mint ahogyan Watkins Glenben is clba rt s diadalmaskodott. Kanadban kiesett, Japnban pedig ismt nyert. Ha autja megbzhatbb lett volna, taln kzdhetett volna vilgbajnoki cme megvdsrt, gy azonban eslye sem volt: 40 ponttal az tdik helyen zrt.
1978 mg rosszabb volt szmra. A McLaren konstrukcis gyakorlata fltt eljrt az id s Hunt egsz vben mindssze hrom alkalommal tudott pontot szerezni: Argentnban negyedik lett, Spanyolorszgban hatodik, Franciaorszgban pedig harmadik. Ez 8 pontot jelentett sszestsben - s a tizenharmadik helyet.
Hunt 1979-re a Wolf csapathoz szerzdtt, ahol jbl egytt dolgozhatott Harvey Postlethwaite-tal, aki annak idejn gretes autkat ptett a Heskethnek. Megtette ezt a Wolfnl is, m "79 mr a hanyatls ve volt az istll szmra. James az els ht verseny utn pont nlkl llt a tabelln, ezrt Monacban - ahol korbban elkezddtt plyafutsa - gy dnttt, hogy azonnali hatllyal befejezi Forma-1-es plyafutst, melynek vgn 92 verseny, 179 pont, 10 futamgyzelem s 14 pole pozci volt a mrlege.
A sporttl azonban sosem tudta tvolt tartani magt: 1980-ban a brit BBC televzihoz szerzdtt Forma-1-es szakkommenttornak Murray Walker mell. Akrcsak versenyz korban, nylt s szkimond volt ebben a minsgben is - st, nha taln egyenesen nyers. Nem leplezte pldul ellenszenvt Riccardo Patrese irnt, ugyanis az olaszt tartotta felelsnek azrt az 1978-as monzai balesetrt, amely Ronnie Peterson hallt okozta.
James Hunt egszen 1993-ig a BBC-nl dolgozott, amikor tragikus hirtelensggel lesjtott r a hall. Mindssze 46 esztends volt, amikor a szvroham elvitte wimbledoni otthonban.
Hunt vrbeli versenyz volt, olyan, aki elssorban az lmnyt kereste a szguldsban. Vad s rmens volt a plyn - igaz, j nhny autt ssze is trt emiatt. Az nagyvilgi letet is kt kanllal habzsolta. A fma szerint akkor rezte a legjobban magt, amikor egyik kezben egy pohr ital volt, a msikban egy cigaretta, a karjn pedig egy csinos n. Hamistatlan playboy volt, s taln tlsgosan is gyorsan lt.... |