Kiprgsgtl
Mi is az a kiprgsgtl? Leegyszerstve, a traction control olyan elektronikusan mkd motorvezrl rendszer, amely segt a kerekek gyorstsakor keletkez tlprgsnek kikszblshez, s ezzel egytt a motor erejnek lehet leghatkonyabb kihasznlst teszi lehetv. A fedlzeti szmtgp bizonyos szenzorai rzkelik, amikor a kocsi egyik, vagy msik, esetleg mindkt kereke tlprg, mire a computer optimlis rtkre lltja a motor fordulatszmt, gy korriglva a megcsszst. Ezzel a berendezssel jobban lehet rajtolni, sokkal hatkonyabb lesz a kanyarbl val kigyorsts, s knnyebb megtartani az autt nedves ton.
Elsknt a John Bernard keze alatt mszaki forradalmat tl Ferrari alkalmazta ezt az elektronikus vezrlrendszert 1990-ben, mely a motorba jut benzin mennyisgt, illetve a gyjts idejt szablyozva tartotta idelis szinten a fordulatszmot. "Az els vltozatot 10 nap alatt fejlesztettk ki, s egyszer fordulatszm hatrolknt mkdtt a rajtnl. Egyszer volt s jl bevlt. Eleinte csak a rajthoz hasznltuk, aztn a kettes sebessgvlt fokozathoz is, vgl kifejlesztettk a tbbi sebessgre is. Esben mkdtt a legjobban, elkpeszten hatkony volt" - emlkszik vissza Steve Nichols, a Ferrari egykori mszaki vezetje. Ksbb, 1991-92-ben a Williams Renault mszaki grdja fejlesztette tovbb a szerkezetet. Mghozz olyan eredmnyesen, hogy tbbek kztt a kitnen mkd kiprgsgtlnak is ksznheten 1992-ben Nigel Mansell, egy vre r Alain Prost vilgbajnoki cmet nyert. Kzben pedig Frank Williams grdja mindktszer nagy flnnyel gyztt a konstruktrk kztt.
Ezekben az vekben mr a mezny valamennyi autjban alkalmaztk ezt a rendszert. m a traction control sem szntette meg a klasszisklnbsgeket. Ennek taln legemlkezetesebb pldja az 1993-as hsvti verseny, az Eurpa Nagydj. A futam a mr letben is legends Ayrton Senna legjobb versenyeknt vonult be a Forma 1 trtnetbe. Senna a negyedik helyrl indult. Gyengcske Mclaren Ford-jval kitn rajtot vett a nedves aszfalton, fakpnl hagyta a Benetton-Fordos Schumachert, majd az els sorbl indul nagy eslyes Williams Renault dut. Hill-t s Prostot, elsknt rkezett a Melbourne hajtbe, s a zuhog esben vgig vezetve sorra krzte le ellenfeleit. Egyedl Hill szta meg, s mindssze hrman voltak, akiket csak egyszer rt utl.
Tiltott utakon Amikor aztn Max Mosley kerlt az FIA lre, kijelentette, a Formula 1 ezentl a piltk, s nem az autkat kiszolgl elektronikk versenye lesz. Betiltottak minden a piltt segt segdeszkzt, kztk a traction control-t is. Az 1994-es szezon mr ennek az akkor j elkpzelsnek a jegyben zajlott.
A Formula 1-es konstruktrk azonban nem is nmaguk lennnek, ha nem kerestek volna szinte azonnal kiskapukat a tilalom kijtszsra. A tehetsebb csapatok, gy a Ferrari, Williams, a Mclaren, vagy a Benetton nem lltak le a kutatssal. gy jhettek ltre olyan keresztezett megoldsok, amelyek ugyan nem srtettk az elrsokat, m hatsuk azonban gyakorlatilag megegyezett a betiltott szerkezetvel. Ilyen volt pldul az a szerkezet, amivel kivltottk a korbban a motoron kvl elhelyezett szenzorokat , s gy ellenrztk a kt kerk fordulatszmt, s egyben az aut mindenkori sebessgt is, vagy amikor a motorhoz tart htlevegben mrt nyomsrtk alapjn egy fedlzeti szoftver elvgta, vagy ppen elindtotta az er-utnptlst a motorbl, gy szablyozva a kerekek prgsi sebessgt. Nem vletlen, hogy a Senna hallt kvet futamokon Michael Schumacher Benetton Ford-jt kln kamerval figyeltk a versenyfelgyelk. Az FIA mszaki ellenrei 1998-ban olyan szoftvereket fedeztek fel, amelyek a gzpedl llstl fggen szablyoztk a kerekek fordulatszmt. |
|
|
Kzben pedig szinte llandv vlt az egymsra mutogats a rivlis csapatok kztt, amelyek gyakran csalssal vdoltk meg egymst. Br a csapatok mszaki megoldsaira vonatkoz informcikat nehezebb megszerezni, mint 13+1-est elrni a totn, olykor mgis sikerl ellesni egy s mst. gy tudta a Ferrari feljelenteni legnagyobb ellenfelt a Mclarent. Az gyet kivizsgltk, s br nem talltak illeglis berendezst, mgis azonnal betiltottk a britek mdszert. A traction control alkalmazsra valsznleg a Ferrari tett utoljra ksrletet. Az olaszok a fedlzeti szmtgpben "felejtettk benne" a rajtolst segt szoftvert, ennek ksznheten Michael Schumacher, s Eddie Irvine szokatlanul knnyedn rugaszkodott el a rajtrcsrl, s vehette az els kanyarokat az 1998-as, s 1999-es futamokon.
2001-ben jra engedlyeztk a TC-t, de valsznleg a 2008-as esztendt mr ismt anlkl kell megkezdenik az istllknak. |