scuderias
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Legendák
 
Csapatok
 
Meghatározó emberek
 
Technika
 
Bannerem

 
versenynaptár

Az FIA 2007. 10. 24-én nyilvánosságra hozta a Formula-1-es versenysorozat 2008-as, véglegesített versenynaptárát. Újra helyet kapott a sorozatban az Európa nagydíj, melyet ezúttal Valenciában rendeznek. A szeptemberben sorra kerülő, újoncnak számító Szingapúri nagydíjat éjszaka, mesterséges fények mellett kell teljesíteniük a pilótáknak.

 

Időpont Helyszín
2008. 03. 16. Ausztrál nagydíj Australia
2008. 03. 23. Maláj nagydíj Malaysia
2008. 04. 06. Bahreini nagydíj Bahrain
2008. 04. 27. Spanyol nagydíj Spain
2008. 05. 11. Török nagydíj Turkey
2008. 05. 25. Monacói nagydíj Monaco
2008. 06. 08. Kanadai nagydíj Canada
2008. 06. 22. Francia nagydíj France
2008. 07. 06. Brit nagydíj Great-Britain
2008. 07. 20. Német nagydíj Germany
2008. 08. 03. Magyar nagydíj Hungary
2008. 08. 24. Európa nagydíj Spain
2008. 09. 07. Belga nagydíj Belgium
2008. 09. 14. Olasz nagydíj Italy
2008. 09. 28. Szingapúri nagydíj Singapore
2008. 10. 12. Japán nagydíj Japan
2008. 10. 19. Kínai nagydíj China
2008. 11. 02. Brazil nagydíj Brazil
 
Kipörgésgátló

Kipörgésgátló


kipörgésgátlóMi is az a kipörgésgátló? Leegyszerűsítve, a traction control olyan elektronikusan működő motorvezérlő rendszer, amely segít a kerekek gyorsításakor keletkező túlpörgésnek kiküszöböléséhez, és ezzel együtt a motor erejének lehető leghatékonyabb kihasználását teszi lehetővé. A fedélzeti számítógép bizonyos szenzorai érzékelik, amikor a kocsi egyik, vagy másik, esetleg mindkét kereke túlpörög, mire a computer optimális értékre állítja a motor fordulatszámát, így korrigálva a megcsúszást. Ezzel a berendezéssel jobban lehet rajtolni, sokkal hatékonyabb lesz a kanyarból való kigyorsítás, és könnyebb megtartani az autót nedves úton.

kipörgésgátlóElsőként a John Bernard keze alatt műszaki forradalmat átélő Ferrari alkalmazta ezt az elektronikus vezérlőrendszert 1990-ben, mely a motorba jutó benzin mennyiségét, illetve a gyújtás idejét szabályozva tartotta ideális szinten a fordulatszámot. "Az első változatot 10 nap alatt fejlesztettük ki, és egyszerű fordulatszám határolóként működött a rajtnál. Egyszerű volt és jól bevált. Eleinte csak a rajthoz használtuk, aztán a kettes sebességváltó fokozathoz is, végül kifejlesztettük a többi sebességre is. Esőben működött a legjobban, elképesztően hatékony volt" - emlékszik vissza Steve Nichols, a Ferrari egykori műszaki vezetője. Később, 1991-92-ben a Williams Renault műszaki gárdája fejlesztette tovább a szerkezetet. Méghozzá olyan eredményesen, hogy többek között a kitűnően működő kipörgésgátlónak is köszönhetően 1992-ben Nigel Mansell, egy évre rá Alain Prost világbajnoki címet nyert. Közben pedig Frank Williams gárdája mindkétszer nagy fölénnyel győzött a konstruktőrök között.

Ezekben az években már a mezőny valamennyi autójában alkalmazták ezt a rendszert. Ám a traction control sem szüntette meg a klassziskülönbségeket. Ennek talán legemlékezetesebb példája az 1993-as húsvéti verseny, az Európa Nagydíj. A futam a már életében is legendás Ayrton Senna legjobb versenyeként vonult be a Forma 1 történetébe. Senna a negyedik helyről indult. Gyengécske Mclaren Ford-jával kitűnő rajtot vett a nedves aszfalton, faképnél hagyta a Benetton-Fordos Schumachert, majd az első sorból induló nagy esélyes Williams Renault duót. Hill-t és Prostot, elsőként érkezett a Melbourne hajtűbe, s a zuhogó esőben végig vezetve sorra körözte le ellenfeleit. Egyedül Hill úszta meg, s mindössze hárman voltak, akiket csak egyszer ért utól.

Tiltott utakon
Amikor aztán Max Mosley került az FIA élére, kijelentette, a Formula 1 ezentúl a pilóták, és nem az autókat kiszolgáló elektronikák versenye lesz. Betiltottak minden a pilótát segítő segédeszközt, köztük a traction control-t is. Az 1994-es szezon már ennek az akkor új elképzelésnek a jegyében zajlott.

A Formula 1-es konstruktőrök azonban nem is önmaguk lennének, ha nem kerestek volna szinte azonnal kiskapukat a tilalom kijátszására. A tehetősebb csapatok, így a Ferrari, Williams, a Mclaren, vagy a Benetton nem álltak le a kutatással. Így jöhettek létre olyan keresztezett megoldások, amelyek ugyan nem sértették az előírásokat, ám hatásuk azonban gyakorlatilag megegyezett a betiltott szerkezetével. Ilyen volt például az a szerkezet, amivel kiváltották a korábban a motoron kívül elhelyezett szenzorokat , s így ellenőrízték a két kerék fordulatszámát, s egyben az autó mindenkori sebességét is, vagy amikor a motorhoz tartó hűtőlevegőben mért nyomásérték alapján egy fedélzeti szoftver elvágta, vagy éppen elindította az erő-utánpótlást a motorból, így szabályozva a kerekek pörgési sebességét. Nem véletlen, hogy a Senna halálát követő futamokon Michael Schumacher Benetton Ford-ját külön kamerával figyelték a versenyfelügyelők. Az FIA műszaki ellenőrei 1998-ban olyan szoftvereket fedeztek fel, amelyek a gázpedál állásától függően szabályozták a kerekek fordulatszámát.
 

Közben pedig szinte állandóvá vált az egymásra mutogatás a rivális csapatok között, amelyek gyakran csalással vádolták meg egymást. Bár a csapatok műszaki megoldásaira vonatkozó információkat nehezebb megszerezni, mint 13+1-est elérni a totón, olykor mégis sikerül ellesni egy s mást. Így tudta a Ferrari feljelenteni legnagyobb ellenfelét a Mclarent. Az ügyet kivizsgálták, és bár nem találtak illegális berendezést, mégis azonnal betiltották a britek módszerét. A traction control alkalmazására valószínüleg a Ferrari tett utoljára kísérletet. Az olaszok a fedélzeti számítógépben "felejtették benne" a rajtolást segítő szoftvert, ennek köszönhetően Michael Schumacher, és Eddie Irvine szokatlanul könnyedén rugaszkodott el a rajtrácsról, és vehette az első kanyarokat az 1998-as, és 1999-es futamokon.

2001-ben újra engedélyezték a TC-t, de valószínűleg a 2008-as esztendőt már ismét anélkül kell megkezdeniük az istállóknak
.

 
egyéb
 
Pályák
 
Búlvár
 
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Társoldalam

 
Pilóták
 
Szavazz
Kihagyjuk a versenynaptárból a kocsizúzós pályákat?(monaco pl)

Igen
nem
nem de ott törésgátlóval menjünk
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 

Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal    *****    Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!