F1-es gumik mkdse
A dolog sokkal bonyolultabb, mint ahogyan mi azt valaha is gondolnnk. Most azonban megprbljuk bemutatni, mik a legfontosabb jellemzk, melyek egy abroncsot versenykpess tesznek.
Az idei F1-es szezon ktsgtelenl a gumikrl szl. Taln nem is gondolnnk, hogy ez az "elem", amelynek eddig olyan kevs szerepet szenteltnk, akr a vilgbajnoksgot is eldntheti. Az idei vben nem arrl beszlnk, hogy kinek van ersebb motorja vagy jobb karosszrija, hanem arrl, hogy kinek van a legjobb gumija. Ebbl s az egyre jobban kialakul gumihborbl kifolylag taln nem rtana kicsit ttekinteni, hogyan mkdnek ezek az "rdgi masink".
Igen masink, hiszen a Formula 1-es gumik jval sszetettebbek, mint az utcai autkon megtallhat rokonuk. A mai F1-es gumik megtervezse legalbb annyira nehz s nagy kihvs, mint a motor vagy ppen az aut karosszrijnak a kidolgozsa. Mind a Michelinnl, mind a Bridgestone-nl hatalmas technikai httr ll a mrnkk rendelkezsre, hogy a legjobb gumit dolgozzk ki az ppen aktulis versenyre, partnercsapataik szmra.
Elszr kezdjk taln a gumik kls jegyeivel, a mreteivel: egy F1-es gumi kls tmrjnek 660 mm-nek kell lennie, s maximlisan 350 mm lehet a szlessge. A gumikon tallhat 4 hosszanti csknak, bordnak pedig csak 2,5 mm lehet a mlysge. Ezek a cskok szimmetrikusan helyezkednek el a gumi futfelletn, egyenl, 50mm-es tvolsgra egymstl. A bordk bevezetsre a hagyomnyos slick, azaz a sima fellet gumikkal szemben azrt volt szksg, mert az autk ugrsszeren felgyorsultak s fl volt, hogy az Imolaihoz hasonl tragdia megismtldik, s jabb ldozatai lesznek a kirlykategrinak. Az jts ltal az aszfalt s a gumi kztti futfellet cskkent, ezltal cskkent az autk sebessge a kanyarokban s az egyenesekben.
A mai barzdlt gumik teljestmnyt 5 elem hatrozza meg: gymint a mretek, az sszettel, a szerkezet s maga az aut. Ezek a felttelek nyilvnvalan minden egyes futamon vltoz krlmnyeket s gy jabb s jabb fajta gumikat eredmnyeznek. A Michelinnl ezen elemek sszessgnek az egyenslyt nevezik "kzpontostsnak" (angolul: centering). Azonban a versenyhtvgn a csapatok vlasztsi lehetsge kicsi, hiszen mindssze kt klnfle tpus gumi kzl vlaszthatnak, amely kzl a jelenlegi szablyok rtelmben mr az idmr eltt ki kell vlasztani egyet, s ezzel kell a htvge tovbbi rszben versenyeznik. Ez nyilvnvalan alapos megfontolst ignyel a csapatok rszrl. Br a tesztek alatt is fontos szerepet sznnak a gumik megfelel felksztsre.
A sima fellet gumik - teht amelyeket mg nem hasznltak - mreteit a gumikra vonatkoz szablyok hatrozzk meg. (Ezekbl addnak mostanban a vitk a Bridgestone s a Michelin rszrl.) Termszetesen a vltoz sebessgek miatt a gumi szlessge is vltozik, hol n, hol cskken. E kztt a kett kztt kell megtallni az arany kzputat. Ugyanis 300km/h-s sebessgnl mr nem rdek a lehet legnagyobb tapads elrse, hiszen ez idvesztesggel jr, ami ugyan nem jelents, de a F1-ben minden tized szmt. A kanyarokban pedig pp ellenkezleg, a minl nagyobb sebessg, teht jabb tizedek nyerse rdekben a lehetsgekhez kpest a legnagyobb tapadsra kell trekedni.
A gumik ellltsakor 3 f komponenst alkalmaznak: karbont, olajat s knt. Ezek kombinlsbl, arnybl alaktjk ki vgl a puhbb, a kemnyebb, a plynak s az idjrsnak legjobban megfelel gumikat. A gumi ezen felptse jelents vltozsokon megy keresztl versenyrl versenyre. Az abroncsok szerkezetnl viszont ez pont fordtva alakul, csak kis mrtk vltozs trtnik egy szezon alatt.
|
|
A gumi szerkezett nejlon s poliszter sszedolgozsbl alaktjk ki bonyolult folyamatok ltal. Tulajdonkppen ezt nevezhetjk a gumi vznak. Nagyon fontos szerepet jtszik a kereket r erhatsokkor az, hogy ezeket hogyan tudja elviselni az abroncs. Ugyanis nagy sebessgnl hatalmas teher ri a gumikat az aerodinamikai er kvetkeztben, amely akr 250 km/h sebessgnl 1 tonnnl is nagyobb lehet! Ugyanakkor ezen idben mintegy 4G-s hosszanti s krlbell 5G-s oldalirny er is ri a kerekeket s akkor mg nem is szltunk a vibrci okozta erteljes tsekrl. Ezek okozzk a gumik kopst, amely nagyban fgg a plya adottsgtl: a kanyarok erteljes vltozstl, az aszfalt minsgtl s mg egyb dologtl.
A gumik megfelel mkdsnek msik fontos eleme a megfelel zemi hmrsklet. Ez gumitpusonknt vltozik, de szraz plyra val guminl a 100 C-os mkdsi hfok a legoptimlisabb. Igen m, ennek viszont egyenletesen kell eloszlania a j tapads rdekben a gumi kls, bels, s kzps rszben. Radsul mindez akkor mkdik megfelelen, ha minden egyes kereken: ell - htul, illetve bal - jobb oldalt is megegyezik. Legalbbis elmletben gy kellene lennie. Hiszen ha ezek az rtkek eltrnek egymstl, akkor akr komoly vezetsi nehzsget is okozhatnak a pilta szmra. (Ha pldul htul sokkal melegebbek a gumik, akkor az aut tlkormnyzott vlik, ha viszont ell magasabb a hmrsklet, akkor az aut inkbb alulkormnyzott lesz, ami knnyen kicsszshoz is vezethet).
A hmrsklet mellett mg egy fontos tnyez hatrozza meg a gumi optimlis tapadst, ez pedig a nyoms. Termszetesen a megfelel rtkek megtartsban, teht az lland guminyoms rdekben nem elgszenek meg ezen a terleten sem a „hagyomnyos” eszkzkkel, azaz a levegvel, hanem egy specilis keverkkel tltik meg a gumikat. Alacsony nyoms esetn nyilvn jobban „rfekszik” a kerk az aszfaltra, viszont ez tbb szempontbl sem mindig clszer.
Akad azonban olyan szituci is, amikor nem ppen a szraz gumik a megfelelek, erre fejlesztettk ki az es, illetve a kt krlmny tmenete kzti idszakban alkalmazhat intermediate gumikat.
Az esgumikat direkt gy alaktjk ki, hogy az abroncs s az aszfalt kztti vzrteget „kiszvja” maga all. Ezt a bordzat megfelel kialaktsval rik el, amelyet elzetesen szmtgp segtsgvel alaktanak ki. E kerekek a hagyomnyos szraz gumiknl nagyobb tmrvel rendelkeznek, amely ltal az aut hasmagassga magasabbra kerl, gy elkerlhet a vztfolysokra val felszs (aquaplaning), azaz az aut irnytsnak az elvesztse, megprdlse. A szablyok rtelmben 3 tpus gumi hasznlhat a vizess vl aszfaltfelleten. Egy ezek kzl az intermediate gumi, amelyrl ksbb beszlnk, illetve van mg kt msik tpus. Ezen abroncsokat csak akkor szabad hasznlni, ha a verseny igazgatja a plyn lv kondcikat ess versenynek minstette. Mivel eleve az es miatt lehl a leveg az abroncs is kisebb hmrskleten zemel a legjobban. Ez krlbell 30 s 50ºC kztt tallhat.
Az intermediate gumikat viszont kifejezetten arra a krlmnyekre talltk ki, amikor ugyan mg nincs szksg teljes mrtkben az es gumi hasznlatra, de a plya tapadsa bizonytalan. gy ez a gumitpus hasznlhat ess rszeken is, de megllja a helyt szraz plyn is, igaz, ekkor jelents mrtkben cskken a teljestmnye. Az ilyen abroncsok szles hmrskleti krlmnyek kztt (30-tl 100C-ig) kpesek zemelni.
Remljk sikerlt egy kicsit tfog kpet adni az F1hirek.hu olvasinak az idei vilgbajnoksg egyik fszerepljvel kapcsolatban s sikerlt megrteni, hogyan is mkdnek ezek a -bevezetben is emltett - „rdgi masink”. Mert bizony ezek azok, mghozz a javbl |