scuderias
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Legendák
 
Csapatok
 
Meghatározó emberek
 
Technika
 
Bannerem

 
versenynaptár

Az FIA 2007. 10. 24-én nyilvánosságra hozta a Formula-1-es versenysorozat 2008-as, véglegesített versenynaptárát. Újra helyet kapott a sorozatban az Európa nagydíj, melyet ezúttal Valenciában rendeznek. A szeptemberben sorra kerülő, újoncnak számító Szingapúri nagydíjat éjszaka, mesterséges fények mellett kell teljesíteniük a pilótáknak.

 

Időpont Helyszín
2008. 03. 16. Ausztrál nagydíj Australia
2008. 03. 23. Maláj nagydíj Malaysia
2008. 04. 06. Bahreini nagydíj Bahrain
2008. 04. 27. Spanyol nagydíj Spain
2008. 05. 11. Török nagydíj Turkey
2008. 05. 25. Monacói nagydíj Monaco
2008. 06. 08. Kanadai nagydíj Canada
2008. 06. 22. Francia nagydíj France
2008. 07. 06. Brit nagydíj Great-Britain
2008. 07. 20. Német nagydíj Germany
2008. 08. 03. Magyar nagydíj Hungary
2008. 08. 24. Európa nagydíj Spain
2008. 09. 07. Belga nagydíj Belgium
2008. 09. 14. Olasz nagydíj Italy
2008. 09. 28. Szingapúri nagydíj Singapore
2008. 10. 12. Japán nagydíj Japan
2008. 10. 19. Kínai nagydíj China
2008. 11. 02. Brazil nagydíj Brazil
 
Abroncsok

F1-es gumik működése

A dolog sokkal bonyolultabb, mint ahogyan mi azt valaha is gondolnánk. Most azonban megpróbáljuk bemutatni, mik a legfontosabb jellemzők, melyek egy abroncsot versenyképessé tesznek.

forma 1 gumiAz idei F1-es szezon kétségtelenül a gumikról szól. Talán nem is gondolnánk, hogy ez az "elem", amelynek eddig olyan kevés szerepet szenteltünk, akár a világbajnokságot is eldöntheti. Az idei évben nem arról beszélünk, hogy kinek van erősebb motorja vagy jobb karosszériája, hanem arról, hogy kinek van a legjobb gumija. Ebből és az egyre jobban kialakuló gumiháborúból kifolyólag talán nem ártana kicsit áttekinteni, hogyan működnek ezek az "ördögi masinák".

Igen masinák, hiszen a Formula 1-es gumik jóval összetettebbek, mint az utcai autókon megtalálható rokonuk. A mai F1-es gumik megtervezése legalább annyira nehéz és nagy kihívás, mint a motor vagy éppen az autó karosszériájának a kidolgozása. Mind a Michelinnél, mind a Bridgestone-nál hatalmas technikai háttér áll a mérnökök rendelkezésére, hogy a legjobb gumit dolgozzák ki az éppen aktuális versenyre, partnercsapataik számára.

Először kezdjük talán a gumik külső jegyeivel, a méreteivel: egy F1-es gumi külső átmérőjének 660 mm-nek kell lennie, és maximálisan 350 mm lehet a szélessége. A gumikon található 4 hosszanti csíknak, bordának pedig csak 2,5 mm lehet a mélysége. Ezek a csíkok szimmetrikusan helyezkednek el a gumi futófelületén, egyenlő, 50mm-es távolságra egymástól. A bordák bevezetésére a hagyományos slick, azaz a sima felületű gumikkal szemben azért volt szükség, mert az autók ugrásszerűen felgyorsultak és félő volt, hogy az Imolaihoz hasonló tragédia megismétlődik, és újabb áldozatai lesznek a királykategóriának. Az újítás által az aszfalt és a gumi közötti futófelület csökkent, ezáltal csökkent az autók sebessége a kanyarokban és az egyenesekben.

A mai barázdált gumik teljesítményét 5 elem határozza meg: úgymint a méretek, az összetétel, a szerkezet és maga az autó. Ezek a feltételek nyilvánvalóan minden egyes futamon változó körülményeket és így újabb és újabb fajta gumikat eredményeznek. A Michelinnél ezen elemek összességének az egyensúlyát nevezik "központosításnak" (angolul: centering). Azonban a versenyhétvégén a csapatok választási lehetősége kicsi, hiszen mindössze két különféle típusú gumi közül választhatnak, amely közül a jelenlegi szabályok értelmében már az időmérő előtt ki kell választani egyet, és ezzel kell a hétvége további részében versenyezniük. Ez nyilvánvalóan alapos megfontolást igényel a csapatok részéről. Bár a tesztek alatt is fontos szerepet szánnak a gumik megfelelő felkészítésére.

A sima felületű gumik - tehát amelyeket még nem használtak - méreteit a gumikra vonatkozó szabályok határozzák meg. (Ezekből adódnak mostanában a viták a Bridgestone és a Michelin részéről.) Természetesen a változó sebességek miatt a gumi szélessége is változik, hol nő, hol csökken. E között a kettő között kell megtalálni az arany középutat. Ugyanis 300km/h-s sebességnél már nem érdek a lehető legnagyobb tapadás elérése, hiszen ez időveszteséggel jár, ami ugyan nem jelentős, de a F1-ben minden tized számít. A kanyarokban pedig épp ellenkezőleg, a minél nagyobb sebesség, tehát újabb tizedek nyerése érdekében a lehetőségekhez képest a legnagyobb tapadásra kell törekedni.

A gumik előállításakor 3 fő komponenst alkalmaznak: karbont, olajat és ként. Ezek kombinálásából, arányából alakítják ki végül a puhább, a keményebb, a pályának és az időjárásnak legjobban megfelelő gumikat. A gumi ezen felépítése jelentős változásokon megy keresztül versenyről versenyre. Az abroncsok szerkezeténél viszont ez pont fordítva alakul, csak kis mértékű változás történik egy szezon alatt.

A gumi szerkezetét nejlon és poliészter összedolgozásából alakítják ki bonyolult folyamatok által. Tulajdonképpen ezt nevezhetjük a gumi vázának. Nagyon fontos szerepet játszik a kereket érő erőhatásokkor az, hogy ezeket hogyan tudja elviselni az abroncs. Ugyanis nagy sebességnél hatalmas teher éri a gumikat az aerodinamikai erő következtében, amely akár 250 km/h sebességnél 1 tonnánál is nagyobb lehet! Ugyanakkor ezen időben mintegy 4G-s hosszanti és körülbelül 5G-s oldalirányú erő is éri a kerekeket és akkor még nem is szóltunk a vibráció okozta erőteljes ütésekről. Ezek okozzák a gumik kopását, amely nagyban függ a pálya adottságától: a kanyarok erőteljes változásától, az aszfalt minőségétől és még egyéb dologtól.

A gumik megfelelő működésének másik fontos eleme a megfelelő üzemi hőmérséklet. Ez gumitípusonként változik, de száraz pályára való guminál a 100 °C-os működési hőfok a legoptimálisabb. Igen ám, ennek viszont egyenletesen kell eloszlania a jó tapadás érdekében a gumi külső, belső, és középső részében. Ráadásul mindez akkor működik megfelelően, ha minden egyes kereken: elől - hátul, illetve bal - jobb oldalt is megegyezik. Legalábbis elméletben így kellene lennie. Hiszen ha ezek az értékek eltérnek egymástól, akkor akár komoly vezetési nehézséget is okozhatnak a pilóta számára. (Ha például hátul sokkal melegebbek a gumik, akkor az autó túlkormányzottá válik, ha viszont elöl magasabb a hőmérséklet, akkor az autó inkább alulkormányzott lesz, ami könnyen kicsúszáshoz is vezethet).

A hőmérséklet mellett még egy fontos tényező határozza meg a gumi optimális tapadását, ez pedig a nyomás. Természetesen a megfelelő értékek megtartásában, tehát az állandó guminyomás érdekében nem elégszenek meg ezen a területen sem a „hagyományos” eszközökkel, azaz a levegővel, hanem egy speciális keverékkel töltik meg a gumikat. Alacsony nyomás esetén nyilván jobban „ráfekszik” a kerék az aszfaltra, viszont ez több szempontból sem mindig célszerű.

Akad azonban olyan szituáció is, amikor nem éppen a száraz gumik a megfelelőek, erre fejlesztették ki az eső, illetve a két körülmény átmenete közti időszakban alkalmazható intermediate gumikat.

Az esőgumikat direkt úgy alakítják ki, hogy az abroncs és az aszfalt közötti vízréteget „kiszívja” maga alól. Ezt a bordázat megfelelő kialakításával érik el, amelyet előzetesen számítógép segítségével alakítanak ki. E kerekek a hagyományos száraz gumiknál nagyobb átmérővel rendelkeznek, amely által az autó hasmagassága magasabbra kerül, így elkerülhető a vízátfolyásokra való felúszás (aquaplaning), azaz az autó irányításának az elvesztése, megpördülése. A szabályok értelmében 3 típusú gumi használható a vizessé váló aszfaltfelületen. Egy ezek közül az intermediate gumi, amelyről később beszélünk, illetve van még két másik típus. Ezen abroncsokat csak akkor szabad használni, ha a verseny igazgatója a pályán lévő kondíciókat esős versenynek minősítette. Mivel eleve az eső miatt lehűl a levegő az abroncs is kisebb hőmérsékleten üzemel a legjobban. Ez körülbelül 30 és 50ºC között található.

Az intermediate gumikat viszont kifejezetten arra a körülményekre találták ki, amikor ugyan még nincs szükség teljes mértékben az eső gumi használatára, de a pálya tapadása bizonytalan. Így ez a gumitípus használható esős részeken is, de megállja a helyét száraz pályán is, igaz, ekkor jelentős mértékben csökken a teljesítménye. Az ilyen abroncsok széles hőmérsékleti körülmények között (30-tól 100C-ig) képesek üzemelni.

Reméljük sikerült egy kicsit átfogó képet adni az F1hirek.hu olvasóinak az idei világbajnokság egyik főszereplőjével kapcsolatban és sikerült megérteni, hogyan is működnek ezek a -bevezetőben is említett - „ördögi masinák”. Mert bizony ezek azok, méghozzá a javából

 
egyéb
 
Pályák
 
Búlvár
 
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Társoldalam

 
Pilóták
 
Szavazz
Kihagyjuk a versenynaptárból a kocsizúzós pályákat?(monaco pl)

Igen
nem
nem de ott törésgátlóval menjünk
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 

Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.    *****    Amway termék elérhetõ áron!Tudta, hogy az általános tisztítószer akár 333 felmosásra is alkalmas?Több info a weboldalon    *****    Florence Pugh magyar rajongói oldal. Ismerd meg és kövesd az angol színésznõ karrierjèt!    *****    Fele királyságomat nektek adom, hisz csak rátok vár ez a mesebirodalom! - Új menüpont a Mesetárban! Nézz be te is!    *****    DMT Trip napló, versek, történetek, absztrakt agymenés:)    *****    Elindult a Játék határok nélkül blog! Részletes információ az összes adásról, melyben a magyarok játszottak + egyéb infó    *****    Florence Pugh Hungary - Ismerd meg az Oppenheimer és a Dûne 2. sztárját.    *****    Megnyílt az F-Zero Hungary! Ismerd meg a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-sorozatát! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    A Cheer Danshi!! nem futott nagyot, mégis érdemes egy esélyt adni neki. Olvass róla az Anime Odyssey blogban!    *****    A 1080° Avalanche egy méltatlanul figyelmen kívül hagyott játék, pedig a Nintendo egyik remekmûve. Olvass róla!    *****    Gundel Takács Gábor egy különleges könyvet adott ki, ahol kiváló sportolókkal a sport mélységébe nyerhetünk betekintést.    *****    21 napos életmódváltás program csatlakozz hozzánk még!Január 28-ig 10% kedvezménnyel plusz ajándékkal tudod megvásárolni    *****    Szeretne egy olyan általános tisztítószert ami 333 felmosásra is elegendõ? Szeretne ha csíkmentes lenne? Részletek itt!!    *****    Új játék érkezett a Mesetárba! Elõ a papírral, ollóval, és gyertek barkácsolni!    *****    Tisztítószerek a legjobb áron! Hatékonyság felsõfoka! 333 felmosásra elengedõ általános tisztítószer! Vásároljon még ma!    *****    Hayashibara Megumi és Okui Masami rajongói oldal! Albumok, dalszövegek, és sok más. Folyamatosan frissülõ tartalom.    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    333 Felmosásra elegendõ! Szeretne gazdaságosan felmosni? Szeretne kiváló általános tisztítószert? Kiváló tisztítószerek!    *****    Ha tél, akkor téli sportok! De akár videojáték formájában is játszhatjuk õket. A 1080°Snowboarding egy kiváló példa erre