Bernie Ecclestone
Bernie Ecclestone 1930-ban az angliai Ipswichben született egy halászkapitány fiaként. Bernie gyerek volt, amikor a család Bexleyheath-ba, egy London déli vonzáskörzetében fekvő kisvárosba költözött. Ecclestone 16 évesen otthagyja az iskolát és a helyi gázüzemben kezd el dolgozni.
Már ebben az időben megfertőzi a benzingőz és motorral kezd versenyezni, szabadidejében pedig motoralkatrészekkel és használt motorokkal kereskedik. Az üzlet egészen jól megy, ezért Ecclestone otthagyja asszisztensi állását a gázműveknél és barátjával Fred Cromptonnal közösen Compton & Ecclestone néven saját motorkerékpár kereskedést nyit. Bernie később kivásárolja Cromptont és Nagy-Britannia legnagyobb motorkerékpár kereskedő hálózatává építi ki cégét. 1949 -ben egy rövid időre az autóversenyzésbe is belekóstol, de miután Brand Hatch-ben egy Forma-3-as versenyen balesetet szenved, inkább az üzletre koncentrál. Elsősorban autóaukciókkal, ingatlanokkal és kölcsönök közvetítésével foglalkozik.
Ecclestone beteszi a lábát a Forma-1-be
Ecclestone 1957-ben visszatér a versenypályákra, de nem mint versenyző, hanem mint menedzser. Megvásárolja Connaught Forma-1-es csapatot és a wales-i Stuart Lewis-Evans-szel elindul a világbajnokságon. 1958-ban Monacóban ő maga is autóba ül, de nem sikerül kvalifikálja magát a versenyre. (A Lotus csapat ezen a versenyen mutatkozott be először az F1-ben.) Év végén Lewis-Evans az életét veszti a Marokkói GP-n, miután felrobban a motorja és súlyos égési sérüléseket szenved. Ennek hatására Ecclestone újra kiszáll a Forma-1-ből. A 60-asévek elején többször kilátogat a versenyekre, ahol barátságot köt a Cooper csapat menedzserével Salvadorival, aki bemutatja neki a fiatal osztrák pilótát Jochen Rindttet. Ecclestone Rindt menedzsere és üzleti partnere lesz, vele együtt kerül a Lotus csapathoz, ahol 1968 és 69-ben, amolyan sportigazgató. Rindt 1970-ben Monzában balesetet szenvedés és meghal, az osztrák pilóta csak később posztumusz nyeri meg a világbajnoki címet. Ecclestone-ben mély nyomot hagy barátja elvesztése és újra hátat fordít a Forma-1 világának.
Egészen két évre, mert 1972-ben megvásárolja Ron Tauranactól a Brabham istállót, amely a kezei között a Forma-1 egyik élcsapatává válik. Miután látja, hogy milyen szervezetlen a száguldó cirkusz, 1974-ben más istálló tulajdonosokkal, Colin Chapmannel, Teddy Mayerrel, Max Mosley-val, Ken Tyrell-lel und Frank Williams-szel megalapítja a Forma-1-es konstruktőrök szövetségét, a FOCA-t. Az újonnan alakult szervezet 1975-ben harcba szállt az FIA-val, jobb rendezést és nagyobb részesedést követelve a bevételből. Később a tévés közvetítési jogok megszerzésére is kísérletet tesz a FOCA, amelynek vezetője 1978-tól Bernie Ecclestone lesz, a szervezet jogi tanácsadója pedig Max Mosley. A Forma-1 kereskedelmi jogait érintő vita évekig elhúzódik. A FOCA szinte háborút visel a FIA testvérszervezete a FISA és vezetője Jean Marie Balestre ellen. Többször majdnem két részre szakad a Forma-1. Végül 1981-ben a Concorde egyezmény zárja le a háborút, amelybe a FOCA kapja meg a tévés közvetítések jogát.
Két világbajnoki cím a Brabhammal Mindeközben csapata a Brabham szép sikereket ér el, 1981 és 83-ban a brazil Nelson Piquet győz a világbajnokságon, az utóbbit már a BMW turbó-motorjaival éri el az istálló. Amikor 1987-ben az első Concorde-egyezmény lejár, Ecclestone-t választják az FIA PR-elnökhelyettesévé, a Brabhamra pedig egyre kevesebb ideje marad, így 1988-ban eladja a csapatot, az Alfa Romeónak (tulajdonképpen a Ferrarinak). Mivel a kereskedelmi és tévés jogok értékesítése ebben az időben nehéz és rizikós volt, a csapatok, amelyek ezek felett rendelkeztek átadták ezt Ecclestone-nak, aki vállalta a kockázatot. Bernie Ecclestone létrehozta a FOPA-t (Formula One Promotions and Administration), amely az F1 kereskedelmi jogai fölött rendelkezett. A bevétel 48 százalékát a csapatok kapták, 30 százaléka az FIA-t illette, 23 százalék pedig a FOCA-é lett. Az üzlet aranybányának bizonyult: Bernie Ecclestone 1993-ban már évi 45 millió dollárra tett szert. |
|
|
A Forma-1 felvásárlása
1995-ben az FIA úgy döntött, hogy bérbe adja a kereskedelmi jogokat Ecclestone cégének a FOM-nak. A Formula One Management ezért 14 éven keresztül évente fizet a szövetségnek. A Forma-1-es csapatok felháborodtak a döntésen és amikor 1997-ben a Concorde egyezmény újbóli meghosszabítására került sor, a McLaren, a Williams és a Tyrrell nem volt hajlandó aláírni a szerződést. De végül ők is beadták a derekukat. Közben megalapította a SLEC céget, amely a tévés jogok felett rendelkezik és Ecclestone felesége, Slavica tulajdonában van (papíron). 1999-től Ecclestone fokozatosan eladja a céget, először 12,5%-át a Morgan Grenfell banknak 325 millió dollárért, majd 37,5%-ot a Hellman & Friedman befektetési csoportnak 725,5 millió dollárért. Az 50 százalékos tulajdonrész később az EM.TV cégéhez kerül 1,65 millió dollárért és vásárlási jogot szerez további 25 százalékra. Amikor az EM.TV csődöt jelet, Leo Kirch médiamogul kezébe kerül a SLEC 50 százaléka, amelyhez vásárol még további 25 százalékot. A fennmaradó 25 százalék továbbra is Ecclestone család tulajdonában marad.
Ecclestone 1985-ben vette feleségül az egykori horvát modellt Slavicát (44), a tanú Max Mosley volt. Második házasságából két lánya született, Tamara és Petra . Deborah Ecclestone első házasságából származik. A csupán 1 méter 60 centi magas üzletember vagyonát 2 milliárd dollárra taksálják. |