Hogyan mrik az idt a Forma 1-ben?
A clszalag valdi jelentsge az idmrs elsegtse volt. A gyztes fut elszaktotta a fonalat, amire egy sly volt ktve, ez a sly meglltotta az rt.
Az idmrs a technikai sportok hskorban burleszkbe ill jeleneteket hozott. Hol vagyunk mg a kzistopperektl! A clvonalnl egy vzzel teli locsoltml (az Ifj Mormotk Kziknyve Szerint "slag") volt kifesztve keresztlfektetve az ttesten. Az egyik vgt csappal lezrtk, a msikhoz egy mechanikus szerkezet kapcsoldott, melyet a kinyomd vz hozott mkdsbe, ez a szerkezet lltotta meg az ra mutatjt. Ezzel csak akkor lehetett idt mrni, ha egyetlen aut haladt a plyn s mire jra krbert a tmlt buborkmentesre fel lehetett tlteni. Ez viszonylag pontosan mrhetett, miutn a folyadkok nem igazn srthetk. Komikus helyzetet okozhatott, ha egyms utn tbb jrm is thaladt a vonalon, els s hts kerekeikkel is nyomst gyakoroltak a tmlre, ezrt ezt a megoldst futamokon nem hasznlhattk.
1918-ban az egyms mellett fekv kt kronogrf kpezte a mrbankot. A rajtjelre egy elektromos impulzus megindtotta az rkat. A clvonalon val thaladskor az idmrbr megnyomott egy gombot, amely megfkezte az gynevezett msodmutatt arra az idre, amg a br feljegyezte a mutatott rtket s a rajtszmot. Ezutn a msodmutat visszaugrott az igazi mutathoz, s kvette azt a kvetkez gombnyomsig. A msodik rnak is ez volt a szerepe, de ezt csak akkor hasznltk, amikor kt kocsi kvette egymst. Mi volt ha egy trojka rkezett? Ne is krdezzk...
A fotoelektronikus idmrst elszr 1937-ben a chamonix-i s vb-n alkalmazta a svjci Longines. Az els kvarcrt 1954-ben szerkesztettk, amely valban csalhatatlanul pontos lett volna, de a gomb megnyomst emberekre bztk...Az 50-es vekben jellemz motvum volt, hogy az olasz nagydjon a brk 1 msodpercet "bemrtek" a hazai versenyzknek, mert ugye ez a hazai plya elnye.
1969-be vonult be a versenysportba az elektronika. 1976-ban az els long beach-i nagydjon jeladkat helyeztek el tbb versenyautban, s a clvonalnl lefektetett aluszalag mkdtt vevantennaknt. Ezzel mr ezredmsodpercre pontosan lehetett mrni, mert az autk jeladi klnfle frekvencikon dolgoztak. A mai rendszerek is ezen alapszanak, ma az aszfaltba ptett vevantenna veszi a jeleket, tovbbi kt fggetlentett ramforrs s mkdtets mrrendszer dolgozik egymssal prhuzamosan, plusz egy lzerhl is mkdik a pontos mrs rdekben. Ezen tl minden csapat sajt maga is mri az idt - a biztonsg kedvrt. A pontos tjkoztats legmagasabb szintjt az Internet jelenti, amikor a szabadedzsektl a leintett futamig figyelemmel ksrhetk a kridk a vilg brmely pontjrl - nhny msodperc ksedelemmel.
Manapsg a Longines-Olivetti korszakos szerept a Siemens vette t az idmrsben.
| |