scuderias
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Legendák
 
Csapatok
 
Meghatározó emberek
 
Technika
 
Bannerem

 
versenynaptár

Az FIA 2007. 10. 24-én nyilvánosságra hozta a Formula-1-es versenysorozat 2008-as, véglegesített versenynaptárát. Újra helyet kapott a sorozatban az Európa nagydíj, melyet ezúttal Valenciában rendeznek. A szeptemberben sorra kerülő, újoncnak számító Szingapúri nagydíjat éjszaka, mesterséges fények mellett kell teljesíteniük a pilótáknak.

 

Időpont Helyszín
2008. 03. 16. Ausztrál nagydíj Australia
2008. 03. 23. Maláj nagydíj Malaysia
2008. 04. 06. Bahreini nagydíj Bahrain
2008. 04. 27. Spanyol nagydíj Spain
2008. 05. 11. Török nagydíj Turkey
2008. 05. 25. Monacói nagydíj Monaco
2008. 06. 08. Kanadai nagydíj Canada
2008. 06. 22. Francia nagydíj France
2008. 07. 06. Brit nagydíj Great-Britain
2008. 07. 20. Német nagydíj Germany
2008. 08. 03. Magyar nagydíj Hungary
2008. 08. 24. Európa nagydíj Spain
2008. 09. 07. Belga nagydíj Belgium
2008. 09. 14. Olasz nagydíj Italy
2008. 09. 28. Szingapúri nagydíj Singapore
2008. 10. 12. Japán nagydíj Japan
2008. 10. 19. Kínai nagydíj China
2008. 11. 02. Brazil nagydíj Brazil
 
Telemetria

forma 1
F1 Telemetry

Ha besétálunk egy Formula 1-es paddockba, árulkodó jeleket láthatunk mindenfelé. A csapatok kamionjainak tetején, és a boxutcában, hatalmas antennák, parabolatükrök, a pulton monitorok tucatjai néznek velünk farkasszemet. Ezek talán a legfeltűnöbb jelei annak az egyszerű változásnak, amelyen az F1-es autók az elmúlt húsz év során átestek - megjelent a telemetria, és egyre nagyobb szerepe lett a folyamatos adatátvitelnek. Ha egy mérnök, vagy szerelő a hatvanas évekből, bepillanthatna egy mai F1-es autóba akkor ugyan azokat az alapfelszereléseket látná meg, amelyeket a saját idejében használtak. Mégis elbűvölné a technika fejlettsége amely lehetővé teszi hogy a ma versenygépeit távirányítással vezéreljék, és ellenőrizzék.

Az adatfeldolgozáshoz az autó számos paraméterének begyűjtése szükséges. Ezek a motorsebesség, hőmérséklet, olajnyomás, információk a karosszéria különböző részeiről, a kerekekről, a felfüggesztésről, az aerodinamikáról, s mindenről amitől az autó mozog a pályán. Az adatokat egy fedélzeti számítógép tárolja, és a pilóta boxba való érkezésekor töltik át a boxban levő számítógépekre. A telemetria ehhez képest még egy lépéssel tovább megy. Az adatokat akkor közvetíti amikor az autó még a pályán köröz, ezáltal a mérnökök azonnali, és pontos képet kapnak arról, hogy mi történik a versenygéppel. Miért fontos ez? A tudás hatalom, az idő pedig pénz.

Minél többet tudnak a mérnökök, annál egyszrűbb megváltoztatni az egyes paramétereket. Az atlétákkal ellentétben az

   

autóversenyzés nem pusztán verseny a pilóták között. Itt a mérnökök is megküzdenek egymással nap mint nap. Az igazi fegyver ebben a harcban az ügyesség, a tehetség, és persze a technikai felszerelés. A pilóták teljesítménye amit a közönség lát az csak a jéghegy csúcsa. Ettől olyan titokzatosak a csapatok, mivel mindenki arra pályázik, hogy megtudja a rivális csapatok legújabb trükkjeit.

A telemetria rendszer szíve az autóban elhelyezett fedélzeti számítógép. Ez nem közönséges computer mivel valójában tíz egységből áll össze. Alapkövetelmény vele szemben, hogy nemcsak gyors, de könnyű is legyen, ezen felül elég tartós ahhoz, hogy ellenálljon magas hőmérsékletnek, és vibrációnak. A rendszerhez mintegy száz az autóban elhelyezett érzékelő kapcsolódik, amelyek 10 000 számolt értéket képesek továbbítani. A továbbított adatok mennyisége óriási, mintegy négymillió adat másodpercenként. Ha egy nagydíj teljes ídőtartama alatt, összegyűjtött, és rögzített adatokat kinyomtatnánk, akkor 2 és fél kilóméter magas papírkupacot kapnánk!

A mérnökök a problémákat numerikusan tudják kezelni, ezáltal letisztul előttük, hogy mit is szeretnének elérni. Az autó fejlesztése és tesztelése során azonban még ilyen tudományos hozzáállás mellett sem nélkülözhető a pilóta szakértelme. Hiszen ha a szakértők olyan változtatásokkal jönnek elő, amelyek elvben jók, de mégis megnehezítik az autó vezethetőségét akkor teljesen szükségtelenek. A mai modern pilótáknak érezniük kell, hogy hogyan viselkedik az autójuk, de emelett azt is érteniük kell, hogy miért viselkedik úgy. Továbbá olyan információ is kiderül a telemtria adataiból, hogy a csapattársak hogyan teljesítenek egymáshoz képest. Amikor a pilóták beérkeznek a boxba szinte ez az első és legfontosabb információ számukra, hiszen ebből kiderülhet hogy hol tudnak még gyorsulni a pályán.

Semmi nem hangolja jobb kedvre a pilótákat, mint annak képessége, hogy gyorsabban mehetnek autójukkal. Ez magyarázza, hogy miért fogadja el minden versenyző a telemetriát. Megtanulták, hogy hogyan fordítsák le saját nyelvükre a monitorokon látható, színes görbéket, grafikonokat, amely azt mutatja, hogy mit csinálnak ők, és autójuk a pályán. Látják amikor egy kanyarban túl korán fékeznek, vagy túl korán lépnek a gázra.

A fejlesztőket abban segíti ez a rendszer, hogy jobban megértsék a pilótákat, azáltal, hogy folyamatosan hallgatják őket, miközben a lapokon végigkövetik a történéseket. Mindez úgy működik,mintha a mérnök a pályán köröző versenyautókban is ott lenne a versenyző háta mögött. A telemetria használatát az FIA szigorúan szabályozza. Ez egy nagyon hatékony fegyver, és a sport érdekében nem is engedik teljes erejével felhasználni. Régebben verseny közben jelzéseket lehetett adni az autónak, amelyben valóban megváltoztathattak néhány jelentős beállítást az autókban, legfőképp a motorban. Ma a telemetria egyirányú utca az F1-ben. Csak egy irányban lehet használni, az autóból a boxba.

De azt mindenképp be kell látni, hogy mindig szükség lesz a pilóta kiemelkedő teljesítményére is. A technológia és az emberi tényző elegye tesz a Forma 1-et olyan érdekessé.

Telemetria: Adatok automatikus mérése, és átvitele kábelen, rádióhullámokon vagy más módon a mérési helyről a feldolgozási helyre rögzítés, és elemzés céljából. A mai modern F1-es autók hihetetlen mennyiségű érzékelőt - és mérőműszert tartalmaznak, amelyek az autó szinte minden fontos funkcióját képesek mérni, és ellenőrízni. Ezek az adatok egy fedélzeti CPU-ban tárolódnak, és sok közülük azonnal, menet közben ellenőrizhető a box-ból a csapat mérnökei által.

A telemetriaadatok szolgálnak alapul a pilóta és a mérnökök számára az autó beállításainak módosításához.Egy versenyhétvége során a szabdedzések a legfontosabbak az autó beállítása szempontjából. Először is meghatároznak egy alapbeállítást, majd lépésről lépésre haladnak a beállítások finomításával. Általában az edzések menete a következő: Első lépésben a pilóta fut néhány kört majd a pit-ben kielemzik a mérnökök, és ezt követően végrehajtják a szükséges módosításokat szorosan összedolgozva a pilótával, majd tesztelik a változtatásokat.

Néhány adat amelyet lehet ellenőrízni a telemetria segítségével:
Sebesség
[velocity]
 
Megtett táv
[distance]
 
Motorfordulatszám
[engine rpm]
a pilóta mekkora hatékonysággal használja ki a motorban rejlő erőt
Időkülönbség
[Incremental time difference]
mennyi az időeltérés a referenciakörhöz képest
Sebességváltás
[gear]
az adott körben használt sebességi fokozatok
Pályarajz
[Track view]
megmutatja, hogy az autó az adott körben milyen íven haladt
Gázadás
[throttle]
a kör során mikor hány %-ig volt a pedál lenyomva
Fékezés
[brake]
a kör során mikor hány %-ig volt a pedál lenyomva
Hátsó kerék sebességeltérése
[Rear Wheel Speed Difference]
a két hátsó kerék forgásában mennyi eltérés van
Kormányzás
[Steering]
a kormány elfordításának mértékét mutatja
Gyorsulás
[Acceleration]
 
Oldalirányú gyorsulás
[Lateral acceleration]
a kanyarodáskor fellépő erőket mutatja meg
Függőleges gyorsulás
[Vertical acceleration]
az autó föggőleges irányú elmozdulását mutatja meg
Autó csúszási szög
[Chassis Slip Angle]
megmutatja az autó vizszintes irányú elmozdulásást
Gumikopás
[Tire wear]
a gumi kopását mutatja meg egy adott körben

 
egyéb
 
Pályák
 
Búlvár
 
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Társoldalam

 
Pilóták
 
Szavazz
Kihagyjuk a versenynaptárból a kocsizúzós pályákat?(monaco pl)

Igen
nem
nem de ott törésgátlóval menjünk
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 

Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.    *****    Amway termék elérhetõ áron!Tudta, hogy az általános tisztítószer akár 333 felmosásra is alkalmas?Több info a weboldalon    *****    Florence Pugh magyar rajongói oldal. Ismerd meg és kövesd az angol színésznõ karrierjèt!    *****    Fele királyságomat nektek adom, hisz csak rátok vár ez a mesebirodalom! - Új menüpont a Mesetárban! Nézz be te is!    *****    DMT Trip napló, versek, történetek, absztrakt agymenés:)    *****    Elindult a Játék határok nélkül blog! Részletes információ az összes adásról, melyben a magyarok játszottak + egyéb infó    *****    Florence Pugh Hungary - Ismerd meg az Oppenheimer és a Dûne 2. sztárját.    *****    Megnyílt az F-Zero Hungary! Ismerd meg a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-sorozatát! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    A Cheer Danshi!! nem futott nagyot, mégis érdemes egy esélyt adni neki. Olvass róla az Anime Odyssey blogban!    *****    A 1080° Avalanche egy méltatlanul figyelmen kívül hagyott játék, pedig a Nintendo egyik remekmûve. Olvass róla!    *****    Gundel Takács Gábor egy különleges könyvet adott ki, ahol kiváló sportolókkal a sport mélységébe nyerhetünk betekintést.    *****    21 napos életmódváltás program csatlakozz hozzánk még!Január 28-ig 10% kedvezménnyel plusz ajándékkal tudod megvásárolni    *****    Szeretne egy olyan általános tisztítószert ami 333 felmosásra is elegendõ? Szeretne ha csíkmentes lenne? Részletek itt!!    *****    Új játék érkezett a Mesetárba! Elõ a papírral, ollóval, és gyertek barkácsolni!    *****    Tisztítószerek a legjobb áron! Hatékonyság felsõfoka! 333 felmosásra elengedõ általános tisztítószer! Vásároljon még ma!    *****    Hayashibara Megumi és Okui Masami rajongói oldal! Albumok, dalszövegek, és sok más. Folyamatosan frissülõ tartalom.    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    333 Felmosásra elegendõ! Szeretne gazdaságosan felmosni? Szeretne kiváló általános tisztítószert? Kiváló tisztítószerek!    *****    Ha tél, akkor téli sportok! De akár videojáték formájában is játszhatjuk õket. A 1080°Snowboarding egy kiváló példa erre