 |
F1 Telemetry |
Ha bestlunk egy Formula 1-es paddockba, rulkod jeleket lthatunk mindenfel. A csapatok kamionjainak tetejn, s a boxutcban, hatalmas antennk, parabolatkrk, a pulton monitorok tucatjai nznek velnk farkasszemet. Ezek taln a legfeltnbb jelei annak az egyszer vltozsnak, amelyen az F1-es autk az elmlt hsz v sorn testek - megjelent a telemetria, s egyre nagyobb szerepe lett a folyamatos adattvitelnek. Ha egy mrnk, vagy szerel a hatvanas vekbl, bepillanthatna egy mai F1-es autba akkor ugyan azokat az alapfelszerelseket ltn meg, amelyeket a sajt idejben hasznltak. Mgis elbvln a technika fejlettsge amely lehetv teszi hogy a ma versenygpeit tvirnytssal vezreljk, s ellenrizzk.
Az adatfeldolgozshoz az aut szmos paramternek begyjtse szksges. Ezek a motorsebessg, hmrsklet, olajnyoms, informcik a karosszria klnbz rszeirl, a kerekekrl, a felfggesztsrl, az aerodinamikrl, s mindenrl amitl az aut mozog a plyn. Az adatokat egy fedlzeti szmtgp trolja, s a pilta boxba val rkezsekor tltik t a boxban lev szmtgpekre. A telemetria ehhez kpest mg egy lpssel tovbb megy. Az adatokat akkor kzvetti amikor az aut mg a plyn krz, ezltal a mrnkk azonnali, s pontos kpet kapnak arrl, hogy mi trtnik a versenygppel. Mirt fontos ez? A tuds hatalom, az id pedig pnz.
Minl tbbet tudnak a mrnkk, annl egyszrbb megvltoztatni az egyes paramtereket. Az atltkkal ellenttben az
autversenyzs nem pusztn verseny a piltk kztt. Itt a mrnkk is megkzdenek egymssal nap mint nap. Az igazi fegyver ebben a harcban az gyessg, a tehetsg, s persze a technikai felszerels. A piltk teljestmnye amit a kznsg lt az csak a jghegy cscsa. Ettl olyan titokzatosak a csapatok, mivel mindenki arra plyzik, hogy megtudja a rivlis csapatok legjabb trkkjeit.
A telemetria rendszer szve az autban elhelyezett fedlzeti szmtgp. Ez nem kznsges computer mivel valjban tz egysgbl ll ssze. Alapkvetelmny vele szemben, hogy nemcsak gyors, de knny is legyen, ezen fell elg tarts ahhoz, hogy ellenlljon magas hmrskletnek, s vibrcinak. A rendszerhez mintegy szz az autban elhelyezett rzkel kapcsoldik, amelyek 10 000 szmolt rtket kpesek tovbbtani. A tovbbtott adatok mennyisge risi, mintegy ngymilli adat msodpercenknt. Ha egy nagydj teljes dtartama alatt, sszegyjttt, s rgztett adatokat kinyomtatnnk, akkor 2 s fl kilmter magas paprkupacot kapnnk!
A mrnkk a problmkat numerikusan tudjk kezelni, ezltal letisztul elttk, hogy mit is szeretnnek elrni. Az aut fejlesztse s tesztelse sorn azonban mg ilyen tudomnyos hozzlls mellett sem nlklzhet a pilta szakrtelme. Hiszen ha a szakrtk olyan vltoztatsokkal jnnek el, amelyek elvben jk, de mgis megneheztik az aut vezethetsgt akkor teljesen szksgtelenek. A mai modern piltknak reznik kell, hogy hogyan viselkedik az autjuk, de emelett azt is rtenik kell, hogy mirt viselkedik gy. Tovbb olyan informci is kiderl a telemtria adataibl, hogy a csapattrsak hogyan teljestenek egymshoz kpest. Amikor a piltk berkeznek a boxba szinte ez az els s legfontosabb informci szmukra, hiszen ebbl kiderlhet hogy hol tudnak mg gyorsulni a plyn.
Semmi nem hangolja jobb kedvre a piltkat, mint annak kpessge, hogy gyorsabban mehetnek autjukkal. Ez magyarzza, hogy mirt fogadja el minden versenyz a telemetrit. Megtanultk, hogy hogyan fordtsk le sajt nyelvkre a monitorokon lthat, sznes grbket, grafikonokat, amely azt mutatja, hogy mit csinlnak k, s autjuk a plyn. Ltjk amikor egy kanyarban tl korn fkeznek, vagy tl korn lpnek a gzra.
A fejlesztket abban segti ez a rendszer, hogy jobban megrtsk a piltkat, azltal, hogy folyamatosan hallgatjk ket, mikzben a lapokon vgigkvetik a trtnseket. Mindez gy mkdik,mintha a mrnk a plyn krz versenyautkban is ott lenne a versenyz hta mgtt. A telemetria hasznlatt az FIA szigoran szablyozza. Ez egy nagyon hatkony fegyver, s a sport rdekben nem is engedik teljes erejvel felhasznlni. Rgebben verseny kzben jelzseket lehetett adni az autnak, amelyben valban megvltoztathattak nhny jelents belltst az autkban, legfkpp a motorban. Ma a telemetria egyirny utca az F1-ben. Csak egy irnyban lehet hasznlni, az autbl a boxba.
De azt mindenkpp be kell ltni, hogy mindig szksg lesz a pilta kiemelked teljestmnyre is. A technolgia s az emberi tnyz elegye tesz a Forma 1-et olyan rdekess.
Telemetria: Adatok automatikus mrse, s tvitele kbelen, rdihullmokon vagy ms mdon a mrsi helyrl a feldolgozsi helyre rgzts, s elemzs cljbl. A mai modern F1-es autk hihetetlen mennyisg rzkelt - s mrmszert tartalmaznak, amelyek az aut szinte minden fontos funkcijt kpesek mrni, s ellenrzni. Ezek az adatok egy fedlzeti CPU-ban troldnak, s sok kzlk azonnal, menet kzben ellenrizhet a box-bl a csapat mrnkei ltal.
A telemetriaadatok szolglnak alapul a pilta s a mrnkk szmra az aut belltsainak mdostshoz.Egy versenyhtvge sorn a szabdedzsek a legfontosabbak az aut belltsa szempontjbl. Elszr is meghatroznak egy alapbelltst, majd lpsrl lpsre haladnak a belltsok finomtsval. ltalban az edzsek menete a kvetkez: Els lpsben a pilta fut nhny krt majd a pit-ben kielemzik a mrnkk, s ezt kveten vgrehajtjk a szksges mdostsokat szorosan sszedolgozva a piltval, majd tesztelik a vltoztatsokat.
Nhny adat amelyet lehet ellenrzni a telemetria segtsgvel: |
Sebessg |
[velocity] |
|
Megtett tv |
[distance] |
|
Motorfordulatszm |
[engine rpm] |
a pilta mekkora hatkonysggal hasznlja ki a motorban rejl ert |
Idklnbsg |
[Incremental time difference] |
mennyi az ideltrs a referenciakrhz kpest |
Sebessgvlts |
[gear] |
az adott krben hasznlt sebessgi fokozatok |
Plyarajz |
[Track view] |
megmutatja, hogy az aut az adott krben milyen ven haladt |
Gzads |
[throttle] |
a kr sorn mikor hny %-ig volt a pedl lenyomva |
Fkezs |
[brake] |
a kr sorn mikor hny %-ig volt a pedl lenyomva |
Hts kerk sebessgeltrse |
[Rear Wheel Speed Difference] |
a kt hts kerk forgsban mennyi eltrs van |
Kormnyzs |
[Steering] |
a kormny elfordtsnak mrtkt mutatja |
Gyorsuls |
[Acceleration] |
|
Oldalirny gyorsuls |
[Lateral acceleration] |
a kanyarodskor fellp erket mutatja meg |
Fggleges gyorsuls |
[Vertical acceleration] |
az aut fggleges irny elmozdulst mutatja meg |
Aut csszsi szg |
[Chassis Slip Angle] |
megmutatja az aut vizszintes irny elmozdulsst |
Gumikops |
[Tire wear] |
a gumi kopst mutatja meg egy adott krben | |