Hans - Head And Neck Support rendszer
A Head And Neck Support rendszer sznszlas anyagbl kszl. A versenyz vllra tmaszkodva, annak kt oldaln rgzt szalagokkal kapcsoldik a versenyz sisakjhoz. Mindezek mellett egy gallrhoz hasonlthat fejtmasz is a rszt kpezi, amely termszetesen nem akadlyozza a fej szabad mozgst. tkzs esetn a megfelel kialaktsnak s rgztsi mdnak ksznheten megakadlyozza, hogy a fej tlzott mrtkben elrelendljn. Specilis tkzsi tesztek alkalmval megllaptottk, hogy frontlis karambol sorn a fejre s a nyakra a gravitcis er kzel 80-szoros rtke is nehezedhet. Ez azt jelenti, hogy a fej sisakkal egytt alkotott slya - amely 7.5 kg-nak felel meg - akr 600 kg-os rtkre is nhet az erhatsoknak ksznheten.
Azok a terhelsek teht, amelyek a nyakcsigolyk srlshez vezethetnek, a HANS hasznlatval ki lettek kszblve. A gallrknt kialaktott perem, s a sisak rgztse pedig megakadlyozza azt, hogy tkzskor a pilta fejjel a kormnykerknek, vagy akr a piltaflke ells rsznek csapdjon. A szakemberek s a piltk elmondsa szerint, a HANS alkalmazsnak kezdeti nehzsgei ellenre ez az eszkz valban megvdi viseljt.
A HANS a Michigani Egyetemen lett kifejlesztve. Ezt kveten az FIA sikeres tesztjei utn a Nascarban, a ChampCarban s a Nmet Trakocsi Bajnoksgban (DTM) vetettk be elszr, s 2003-ban pedig mr a Formula-1-ben is ktelezv tettk a hasznlatt.A nagydjakon teht a versenyzi overlhoz s a buksisakhoz hasonlan a HANS is a megszokott biztonsgi felszerelsek kz tartozik.
A htkznapi autzs sorn a vezet fejnek s nyaknak vdelmt a fejtmasz korrekt belltsa, a biztonsgi v s a lgzsk egyttes hasznlata jelenti. Az Allianz Technolgiai Kzpontjnak kpviselje elmondta, hogy sok esetben nem tulajdontanak nagy jelentsget a fejtmasz irnt. „Nhny vezet nagyon alacsonyra lltja be a fejtmaszt.” – nyilatkozta Dr. Christoph Lauterwasser. „Ez pedig vdtelenn teszi ket az tkzsek sorn.” - tett hozz a szakrt. Taln nehz elhinni, de sok esetben egyszeren megfeledkeznek errl. Amikor pldul nem a megszokott vezet l be az autba, akkor az csak az lst lltja be, s a fejtmasz pedig marad az elz szemly szmra belltott pozciban. Ezzel pedig az esetleges tkzsek esetn teljes mrtkben vdtelenek maradnak a nyaki srlsek ellen. Egy msik problma a fejtmasszal kapcsolatban, hogy a kereskedk, amikor eladjk a szemlyautkat, akkor az sszes fejtmasz a legals pozciban van, s fel sem hvjk a vsrl figyelmt ennek az elemnek a helyes hasznlatra. Legtbbszr pedig az j aut megvtelt kveten a fejtmlk ebben a helyzetben is maradnak. |
|
|
Az elzekben emltett fejtmlk helyes belltsnak akkor is nagy jelentsge van, ha htulrl tkznek az adott autba. Ekkor ugyanis azt kell megakadlyozni, hogy a fej hirtelen s tulajdonkppen szabadon htracsapdjon. „Csakis ezzel lehet maximlis vdelmet elrni.” – folytatta Lauterwasser.
A nyak vdelmt teht a mindennapi vezets sorn is szem eltt kell tartani |