Monaco a Forma 1 ékköve
Mikor Max Mosley-ból, a Nemzetközi Automobil Szövetség elnökéből ki akartak csikarni egy választ arra a kérdésre, hogy mi történik a Formula 1-el, ha egyszer a dohányszponzorációt megtiltják Európában, a következő választ adta: " Ha a Formula-1 egyszer kénytelen lesz elhagyni Európát a dohányreklám tilalma miatt, akkor Európában csak egy nagydíj lesz megtartva, a Monaco Nagydíj."
Verseny, és pénz A kis Monacói hercegség nem része az Európai Uniónak, és így nem tartozik annak jogi szabályozása alá, ami garantálja a nagydíj jövőjét. A Monaco nagydíj még a Brit Open golfnál, vagy akár Wimbledonnál is népszerűbbé vált az idők során. Mára szinte teljesen kihaltak az utcai versenypályák az autóversenyzésből, mivel az ilyen pályák pilótákra, és nézőkre is egyaránt veszélyesek. A monacói azonban egy nagyon különleges pálya, amelyet senki nem akar kihagyni a versenynaptárból. A pálya vonalvezetése szinte teljesen ugyan olyan mint a kezdetekben volt: korlátok közé szorított szűk utcák, ahol a legkissebb vezetői hiba is megbosszulja önmagát. Három nap jut az edzésekre, és a futamra. Monacóban kivételesen a csütörtöki napon rendezik meg az első szabadedzést, különböző forgalomlezárási okokból, hiszen magát a pályát, az edzéseket követően megnyitják a forgalom számára. A csapatok átlagban pilótánként két felkészített versenyautót visznek magukkal a nagydíj helyszínére, mivel nem ritka, hogy a versenyzők hibáznak a pályán, és rommá törik a több millió dolláros versenygépeket.
Adómentes gazdagság A versenytől eltekintve, a pénz az ami vonzóvá teszi Monacót. A nagyhercegség bevételei régebben Mentonból, és Roquebrune-ból származtak, s pénzügyi gondjai voltak, miután függetlenítette magát ezektől a területektől, és függetlenné vált. Az uralkodásban harmadik Károly herceg volt, aki az első kaszinót megnyitotta, és felfogadta a Monacó varázslójaként híressé vált Francois Blanc-t, hogy vezesse azt. A bevételek minden várakozást felülmúltak. A kaszinó híressé vált, és a környező településekről vonzotta az embereket, s amint javult a hercegség infrastruktúrája, mind távolabbról, és távolabbról jöttek a látogatók. A kis állam nagyon gazdag lett, így nem volt rá szükség többé, hogy adót szedjen lakosaitól. Ez sok hírességet vonzott ide az idők folyamán, akik a megszerzett millióikat, milliárdjaikat nem akarták befizetni saját hazájuk államkasszájába. Az autóversenyzés 1929-ben telepedett le Monacóban, amikor unatkozó első világháborús expilóták valami izgalmas szórakozást kerestek maguknak. Mikor a Forma 1-es világbajnokság megkezdte hódítóútját, Monacó is része lett a versenynaptárnak. A látványos pálya, kombinálva a hely gazdagságával, Monacót a versenynaptár legexkluzívabb, és legdrágább versenyévé tette. A 30.000 lelátóhelyre szóló jegy már hónapokkal előbb elfogy 150-300 dolláros áron. A hotelek, és éttermek szezonárakat alkalmaznak, miközben minden szobát már évekre előre lefoglalnak. Még szabad jacht-hálóhelyet is nehéz találni. Így a tenger és a kikötő is tele van lehorgonyozott jacht-okkal.
Féltucat Concorddal jönnek Monaco a sikereivel együtt fejlődik. A földalatti 40.000 embert utaztat a versenynapon. További szerencsés 40.000 néző helikopterrel érkezik a nizzai reptérről. Általában féltucat Concord repül Nizzába, amelyekkel a pénzes amerikai nézők jönnek Monacóba és akik profitálva az időeltolódásból, hosszú, és eseménydús napnak nézhetnek elébe.
Monaco egy speciális helyszín, s mint ilyen a nagydíj győztesei is különleges bánásmódban részesülnek. A győztesek együtt vacsoráznak Albert herceggel. De sok Forma 1-es megállapodás, és szerződés születik a jachtok fedélzetén, ahol el lehet bújni a média figyelő szemei elől. |
|
|
Ezen a futamon, tehát minden versenyző nyerni akar, és mindenki ott akar lenni. Monacónak bármi történjék is, mindig ott van a helye a Forma 1-es világbajnokság versenynaptárában.
|