sterreichring [A1 Ring]
Az 1950-es vek vgn a zeltwegi versenyimdk egy csoportja egy, a helyi katonai reptr kifutin s szervztjain rendezend verseny engedlyeztetsrt kzdtt. Egy L-alak, szalmablkkal s bjkkal hatrolt krplyt terveztek, s a nemzetkzi meznybl hvtak meg sportautversenyzket, hogy rszt vegyenek az 1958-as megnyitversenyen. Ezt a futamot Wolfgang von Trips nyerte egy Porschban, m a rsztvevk egyarnt koszosnak s tl hepehupsnak tltk a plyt. Az elhivatott szervezket ez a kijelents nem tntortotta el attl, hogy 1959-ben s 1960-ban Formula 2-es versenyeket rendezzenek. Az utbbit Stirling Moss nyerte egy Porsche 718-assal. Az osztrkok ezutn 1961-ben mr egy Formula 1 vilgbajnoki futamot szerettek volna ltni, de meg kellett elgednik egy pontversenyen kvli futammal, amelyet Innes Ireland, a Lotus piltja nyert meg. Az esemnyt 1963-ban is megrendeztk, ekkor Jack Brabham aratott gyzelmet.
Az els Formula 1-es verseny autversenyzsre sztnztt egy fiatal osztrkot. Az 1960-as vek kzepre Jochen Rindt mr kszen llt arra, hogy nemzetkzi szntren is bemutatkozzon. Ez tette lehetv az osztrkoknak, hogy 1964-ben egy teljes rtk vilgbajnoki futamot rendezzenek. A plya durva fellete azonban mr tl sok volt a Formula 1-es autknak, legtbbjk feladni knyszerlt a versenyt, amelyet vgl a Ferrari olasz piltja, Lorenzo Bandini nyert meg. (Bandininek ez volt az egyetlen Formula 1-es gyzelme.) A Formula-1 azonban gy dnttt, hogy a kvetkez vben nem trnek vissza a plyra, ezrt 1965-ben a sportautk versenye volt a legnagyobb esemny. Rindt nyert, egy Ferrariban.
Rindt sikereinek ksznheten az orszgban megntt az rdeklds a motorsport irnt s pnz is kerlt egy igazi versenyplya ptsre, amelyet a Mur foly vlgynek szaki oldaln tallhat termszetes katlanba ptettek. Az eredmny egy csodlatosan gyors plya lett, amely sterreichring nven vlt ismertt, kihvst jelent kanyarjai pedig a Formula 1 folklr rszv vltak. Az j zeltwegi plyn rendezett els Osztrk Nagydjat 1970 augusztus kzepn futottk – abban az vben Rindt volt a vilgbajnoksg meghatroz eleme, egy Lotusban. Egy tkletes trtnet ltszott kikerekedni. Rindt azonban nem nyert – a gyzelmet Jacky Ickx szerezte meg Ferrarijval, nhny nappal ksbb pedig Rindt hallos balesetet szenvedett Monzban. A pontversenyt azonban gy is megnyerte, lett a sorozat egyetlen posztumusz vilgbajnoka.
Az osztrk rajongk remltk, hogy ismt lesz egy piltjuk, akirt szorthatnak. s nem kellett csaldniuk, ugyanis hamaros feltnt egy Niki Lauda nev fiatal tehetsg, aki 1974 elejn csatlakozott a Ferrarihoz. A kvetkez vekben szurkoli rendre az remltk, hogy az piltjuk nyeri a nagydjukat, ehelyett azonban a szokatlan nyertesek hagyomnya kezddtt el: 1975-ben Vittorio Brambilla (March) nyert, 1976-ban John Watson a Penske csapat els s egyetlen Formula 1-es gyzelmt szerezte az sterreichringen. 1977-ben ismt egy meglepets: Alan Jones futott be elsnek Shadow autjval. Egszen 1978-is kellett vrni, hogy egy favorit tudja megnyerni a versenyt. 1982 azonban ismt egy vratlan eredmnyt – s egy nagyszer versenyt – hozott, amikor Elio de Angelis vgig maga mgtt tartotta Keke Rosberget s megnyerte a futamot. 1984-ben Lauda – aki idkzben mr visszavonult, majd visszatrt – vgl sikert aratott a hazai kznsg eltt. Akkora azonban mr egy j osztrk csillag is feltnt, de az sterreichringen Gerhard Berger is legalbb olyan szerencstlen volt, mint Lauda.
Kzben az vek sorn egyre nvekv aggodalmak merltek fel a plya biztonsgt illeten, s a helyi fldtulajdonosoknak is rendre ellenvetsk volt a parkolhelyek kijellse miatt. 1987-ben aztn az egymst kvet rajtbalesetek utn a Formula 1 gy dnttt, elg. Mivel a Magyar Nagydj egybknt is ersen kzdtt az augusztus kzepei dtumrt, Ausztria kiesett a versenynaptrbl. A plya tovbbra is helyt adott egyb versenyeknek, de a feljtsok elmaradtak, s mindaddig nem trtnt semmilyen fejleszts, amg egy j csapat t nem vette az irnytst, hogy aztn fggetlen pnzeket bevonva teljes feljtst vigyen vghez. Az osztrk telefontrsasg rengeteg pnzt adott a munkkhoz, hogy az j plya vgl az A1 Ring nevet kaphassa.
Az j plya azonban nagyon klnbzik a rgitl. A rgi, nagyszer kanyarok eltntek, az aszfaltcsk egy modern, satufk-padlgz ("stop&go") karaktert kapott. Szoros versenyeket futottak ugyan rajta, de nem hasonltott a rgi idk csatihoz. Az j plyn 1997-ben rendeztk az els versenyt, amit Jacques Villeneuve nyert, de csak azutn, hogy Jarno Trulli – meglepetsre – kzdelemre knyszertette Prost-Mugen-Hondjval. 1998-ban nem volt meglepets, Mika Hakkinen nyert. A kvetkez vben azonban Hakkinen s David Coulthard McLarenjei sszetkztek a msodik kanyarban, gy a gyzelmet Eddie Irvine szerezte meg Ferrarijval. A rendezvny nem hozta a vrt bevteleket, ezrt a helyi szervek tvettk az irnytst. 2003-ban viszont Bernie Ecclestone gy dnttt semmiss teszi a 2004-es versenyre kttt megllapodst, mivel az osztrk kormnyzat tmogatja az EU dohnyreklmellenes kampnyt.

|