A Forma-1 nagy csati: Moss Fangio ellen
Br a magyar nyelv a test-test ellen kifejezst hasznlja, a Forma-1 legnagyobb csatira mgis inkbb a kerk-kerk ellen kifejezs illik. Az autsport kirlykategrijnak trtnete sorn mindig voltak nagy piltk s nagy csatk, ezekbl szemezgetnk.
Az 1950-es vek kzepn az akkori kor legjobb piltja, Juan Manuel Fangio s a fiatal brit titn, Striling Moss csatja tartotta lzban a nzket. A kt versenyz 1955-ben "tallt egymsra" a Mercedes Forma-1-es csapatnl. Fangio ekkor mr 44 ves volt s kt vb cm tulajdonosa, az autsport "Cscsragadozja". A 25 ves Moss pedig a jv egyik remnysge, akinek 1955-ben adatott elszr meg, hogy igazn j Forma-1-es versenyautt vezessen.Juan-Manuel Fangio szerny krlmnyek kztt ntt fel Argentnban, egy olasz bevndorl famlia sarjaknt. A nehz gazdasgi helyzet miatt Fangio mr 12 ves korban dolgozott, majd egy autszerel mhely tanonca lett. A kivteles tehetsg Fangio a harmincas vek vgn kezdett versenyezni a poros argentin utakon. Megnyerte a maratoni hosszsg Grand Priemo del Norte ralit, majd az argentin kormny tmogatsval 1948-ban Eurpba jtt versenyezni. Mr az els versenyeken bizonytotta tehetsgt, ksbb pedig tbb nagy versenyt megnyert, mint a San Remo, Marseilles, Pau valamint a Monzai Grand Prix. Neve hamarosan ismert vlt az auts vilgban s a vilgbajnoksg indulsakor, 1950-ben, az Alfa Romeo gyri csapata szerzdtette le. Br az els bajnoki vet csak a msodik helyen zrta (az utols versenyen kt aut is cserbenhagyta), 1951-ben mr megllthatatlan volt "El Chueco". (Grbe lbai miatt neveztk gy.) Pedig Alberto Ascari s a Ferrari nagyon kemny ellenflnek bizonyultak, de vgl Fangio volt a jobb. A szezon vgn azonban az Alfa bezrta a versenyistlljt s Fanginak j munkaad utn kellett nznie. Kt flresikerlt Maseratival tlttt szezon s egy nagy baleset utn (fl vre kivonta magt a forgalombl) az argentin elfogadta a Mercedes ajnlatt. A stuttgarti mrka a msodik vilghbor utn ekkor szllt be a Grand Prix sportba. A nmet cg nem bzott semmit a vletlenre, vadonatj versenygpet pttetett. A 2.5 literes knyszer-szelepvezrlses motorral szerelt ezstnyl a maga idejben a cscstechnolgit jelentette. Fangio rmmel fogadta el a Mercedes csapatfnknek, Alfred Neubauernek az ajnlatt, a nmeteknl gy az argentin sztrpilta lett az els szm versenyz.
Mikzben Fangio 1951-ben els vilgbajnoksgt nyerte, a fiatal Stirling Moss a brit versenyplykon rtta a krket. Elssorban a szigetorszg Forma-500-as bajnoksgban (ez a mai Forma-3-nak felel meg) szerzett rdemeket. Moss benzingzzel beoltott csaldba szletett. desapja - akinek rendes polgri foglalkozsa fogorvos volt - is kiprblta magt autversenyzknt. Elssorban a brit motorsport centrumnak szmt Brooklandsban. 1926-ban Indianapolisban az 500 mrfldes versenyen is rajthoz llt, ahol a 16. helyen intettk le. Ezek utn nem csoda, a fi is autversenyz akart lenni. A fiatal Moss a Forma-500 mellett a trakocsik meznyben is megcsillogtatta tudst. 1950-ben egy Jaguar XK 120-assal megnyerte a dudrod-i Tourist Trophyt, majd 1951-ben az angol HWM mrka a Forma-1-es Svjci Nagydjra is nevezte az ifj brit titnt. Moss a gyengcske autval nyolcadik lett. Ezutn tbb brit csapatot is megjrt, de akkoriban a szigetorszgi mrkk messze elmaradtak az lmeznytl.
|
|
|
Amikor a Mercedes 1954-ben belevgott a Forma-1-be, az idsebb Moss s a pilta menedzsere, Ken Gregory felkereste Alfred Neubauert, hogy beprotezslja a fiatal angol tehetsget a nmet gyr Forma-1-es grdjba. A Mercedes, aki nem akarta kockztatni, hogy egy fiatal zldfl pilta esetleg halomra trje az autkat, elutastotta Mosst. Neubauer azonban nem csukta be teljesen az ajtt a brit fi eltt, hanem azt javasolta: "Szerezzenek egy elfogadhat autt, amivel megmutathatja a tehetsgt, aztn jvre visszatrnk a dologra." gy is lett. 1954-ben a British Petrol tmogatsval Stirling Moss vsrolt egy Maserati 250F-et s privt versenyzknt indult a Forma-1-ben. Mr az els futamon bizonytotta, hogy a legtehetsgesebbek egyike.
A Belga Nagydjon a harmadik helyen rt clba s ez elg is volt, hogy a Maserati egy gyri versenygpet bzzon az angolra. Az olasz csapat autjval Moss j nhnyszor borsot trt a a nagyok orra al. Monzban csak egy karnyjtsnyira volt a gyzelemtl. Vgig az els helyrt csatzott, megelzte Fangit majd Ascarit s 15 krrel a vge eltt - amikor 20 msodperces elnye volt az argentinnal szemben - az olajszr meghibsodott s gy feladni knyszerlt a versenyt. Neubauer viszont llta szavt: 1954 decemberben a Mercedes tesztelni hvta Mosst Hockenheimbe. A W196-os ezstnyl lenygzte az angolt, amikor pedig megtudta, mekkora fizetst szn neki a nmet gyr, elllt a szava. De nem a nagy pnz mozgatta Mosst, hanem az hogy a mezny legjobb autjban lhet s mg az sem volt gond, hogy a Mercedes a msodhegeds szerepet osztotta r Fangio mellett.
Az angol sajt viszonyt fanyalgott. Hogy lehet az, hogy tz vvel a Nci Birodalom buksa utn egy angol pilta hajland nmet versenyautval versenyezni. A britek nem felejtettk Dick Seamann esett, aki a Mercedes versenyzje volt s 1939-ben a Belga Grand Prix-n lett vesztette. Arrl nem is beszlve, hogy Stirling Moss zsid csaldbl szrmazott...A brit pilta nem trdtt a firkszokkal, kerek-perec megmondta: ha tehetn, brit autval versenyezne, de mivel a Szigetorszgban kptelenek egy tkpes autt sszerakni, hatalmas vtek lenne kihagyni a Mercedes ajnlatt. A stuttgartiak nem mellkesen azt is figyelembe vettk, hogy Moss j reklm lenne a mrknak. A csillagos mrka gyrtsorain felprgtt a munka, 1954-ben mr 670 ezer darab gpkocsit lltott el 40 szzalkkal tbbet, mint az elz vben.
Az 1955-s Argentin Nagydjon Moss mr az egyik ezstnylban feszthetett, de az zemanyag vezetk meghibsodsa miatt kiesett. Fangio pedig ahogy a nagy knyvben meg van rva, megnyerte a versenyt. A Mercedes boxban, a tapasztalt reg rka Fangio s a zldfl, de szintn villmgyors Moss kztt mester s tantvnya viszony alakult ki. Az 1955-s szezonban leiskolztak mindenkit, Fangio ngy futamot nyert s vilgbajnok lett, Moss pedig megszerezte lete els sikert, radsul hazai kznsg eltt Aintree-ben. Stirling az utols krben elzte meg a mr vilgbajnok argentint s kt tized msodperces elnnyel halad t eltte a clvonalon. Az angol kznsg persze ujjongott, a Mercedes pedig rlt, hogy az angolok Moss s persze a mrka sikernek rlnek. Ksbb amikor Fangitl megkrdeztk, hogy elre megbeszltk-e a sorrendet, vltig lltotta, hogy sz sem volt ilyenrl, egyszeren Moss gyorsabb volt nla. Hogy mi az igazsg, nem fogjuk megtudni, a nagy Manuel magba vitte a srba. Mindez azonban nem von le semmit Moss sikerbl, vgig kpes volt ugyanis a lpst tartani Fangival, ami nem kis teljestmny.
A Mercedes-Fangio-Moss kapcsolatnak egy szrny tragdia vetett vget. A 88 hallos ldozatot kvetel Le Mans-i baleset utn a stuttgartiak kivonultak a Forma-1-bl, Fangio a Ferrarihoz ment, Moss pedig a Maserati piltja lett. 1956-ban a fiatal brit titn csupn hrom ponttal szorult a bajnoksg msodik helyre, a vilgbajnok persze a Nagy Manuel lett. A rkvetkez vben is ez volt a sorrend, igaz ezttal 15 pontos klnbsg dnttte a mrleg nyelvt Fangio javra. Amikor 1958-ban az tszrs argentin vilgbajnok visszavonult, mindenki Stirling Moss vilgbajnoksgra fogadott volna. Radsul a brit Vanwall gyr igen j autt adott az aprtermet angol Moss al. Ezttal azonban egy honfitrsa, Mike Hawthorn hzta keresztl Moss szmtsait, aki egy ponttal maradt le az els helyrl.
Juan Manuel Fangio plyafutsa sorn nyolc v alatt t vilgbajnoki cmet szerzett, mindet ms-ms csapat szneiben s 25 futamon gyztt. Szinte minden sszejtt neki. Stirling Mossnak soha nem volt igazn szerencsje. Szinte felfoghatatlan, hogy egy ilyen kimagasl tehetsg versenyz nem nyert vilgbajnoksgot. Tehetsgt olyan piltkhoz hasonltjk, mint Juan Manuel Fangio, Jim Clark, Ayrton Senna vagy Michael Schumacher, azzal a klnbsggel, hogy soha nem lett bajnok. Tehetsgt azonban szmtalan gyzelem bizonytja. Moss az egyetlen versenyz, aki htszer nyerte meg a klasszikus Tourist Trophy versenyt, karrierje sorn 500 futambl 220 alkalommal gyzedelmeskedett, ebbl 16 sikert a Forma-1-ben rt el. |