Ross Brawn
Schumacher-el, a csapatfnk Jean Todt-al, s a ftervez Rory Byrne-el egytt Brawn is annak a nagy tervnek a rszeknt rkezett a Ferrarihoz 1996-ban, amelynek az volt a clja, hogy visszajuttassa a cscsra a legends maranelli mrkt, s hozzjuk hasonlan neki is kulcsszerep jutott a sikerben. Ahogy maga szeret fogalmazni "angolszsz pragmatizmust vitt az olaszosan temperamentumos kzegbe", ttekinthet rendszert ,s nyugodt munkakrlmnyeket teremtve a Ferrari technikai csapatnl.
Brawn-t, aki 1954. november 23-n szletett az angliai Manchesterben, mindig lebilincseltk a mrnki feladatok. desapja, Ernie az elsk kztt kezdett gokartozni Nagy-Britanniban, s ksbb a Firestone sportprogramjnl dolgozva tbbszr megfordult Maranellban. Az alma nem esett messze a fjtl: Ross mr gyermekkorban modelleket ptett - "mr bnom, hogy nem tartottam meg ket" - mondja, tizenvesen mg nhny cikket is publiklt a tmval foglalkoz szaklapokban, m csakhamar kiderlt, hogy elssorban az autversenyzs rdekli. Mieltt azonban 1976-ban megkapta mrnki diplomjt a readingi egyetemtl, gyakornokknt tett egy kitrt a Harwellben ltestett atomenergiai kutatkzpontban is. Br a neve mra sszefort a Ferrarival, Brawn 1976-ban a Williamsnl kezdte Formula 1-es plyafutst, ahol kezdetben gpkezel volt.
A csapat viszontagsgai miatt a kvetkez vet a March F3-as alakulatnl tlttte. Akkoriban mg nem lteztek a maihoz hasonl telemetriai rendszerek, gy a mrnkknek a szemkre, a versenyzi visszajelzsekre, s nem utols sorban az intucijukra hagyatkozva kellett elvgeznik az aut belltst. "Ez szinte fekete mgia volt" - emlkszik vissza Brawn, aki manapsg is gyakran hasznostja az akkor szerzett tapasztalait. - " Az intuci nem csalhatatlan, de oda kell figyelni r, mert a szmok sem rulnak el mindent." Brawn mg akkor sem az autsportban ltta a jvjt amikor 1978-ban visszatrt a Williams-hez. A tehetsge azonban hamar megmutatkozott, ezrt a Frank Dernie irnytsa alatt ll kutatsi, s fejlesztsi rszleg tagjaknt az akkoriban jdonsgnak szmt szlcsatorna zemeltetsben bztak r feladatot. gy az 1979-es Brit Nagydjon is rszese volt a Williams istll els futamgyzelmnek.
1985-ben Carl Haas hvsra Brawn az alakulban lev Beatrice Force Lola Team-hez szerzdtt (ahol rvid ideig egytt dolgozott a Mclaren kt leend technikai igazgatjval: Neil Oatleyval s Adrian Neweyval), m a kedvez eljelek dacra a csapat pnzhiny miatt mr a kvetkez szezon vgn feloszlott. Brawn ezutn az Arrows-nl megkapta els ftervezi llst, s amikor az A10B-vel a csapat 1988-ban tdik lett a konstruktri pontversenyben, lecsapott r a Jaguar sportkocsi programjhoz tervezt keres Tom Walkinshaw.
A Brawn ltal meglmodott XJR-14 amely tulajdonkppen egy hagyomnyos karosszrival elltott Forma 1-es aut volt 1991-ben megnyerte a C-csoportos vilgbajnoksgot. Taln ennl is fontosabb, hogy a Jaguar-nal mutatkozot meg elszr Brawn szervezsi kszsge, hiszen a technikai kzpontot szinte teljes egszben neki kellett fellltania. Az idkzben a Benetton Forma 1-es csapatfnkv kinevezett Walkinshaw mg 1991 szn magval vitte t az F1-es istllhoz, ahol technikai igazgat lett, s ettl kezdve plyafutsa szorosan sszefondott kt olyan ambervel, akik oldaln a kvetkez vekben pratlan sikereket rt el: Rory Byrne-vel, s Michael Schumachervel. Byrne autival-elszr a Benettonnl, ksbb a Ferrarinl Schumacher tbb vb cmet is szerzett, valamennyit Brawn irnytsa mellett. Brawn egyik legfbb ernye j vezetkhz illen abban rejlik, hogy kivl rzkkel osztja szt a feladatokat. Tisztban van msok, s nem utols sorban sajt korltaival. Pldul nem tagadja, hogy hinyzik neki a tervezsi munka. Byrne-rl mgis habozs nlkl kijelenti: "Ha n terveznm az autkat, s Rory irnytan a versenyistllt, higgyk el, hogy nem mkdne ilyen jl a dolog." s: "A j tletek azok jk attl fggetlenl, hogy kitl szrmaznak." Na ez az a clratr pragmatizmus, ami korbban annyira hinyzott a Ferrarinl, s amit Todt mellett Brawn honostott meg Maranellban. Technikai igazgatknt Brawn elssorban szervezsi feladatokat lt el, az aut tervezsben, s a konkrt mszaki problmk megoldsban kevsb rintett, "Az a dolgom, hogy minden szksges eszkzt a mrnkk rendelkezsre bocsssak, leveznyeljem a klnbz megbeszlseket, eligaztsokat, mindent a helyes irnyba tereljek, s amikor, s amikor szksgt rzem kifejtsem a vlemnyemet."
Brawnban lnken munkl a vadszsztn. Szenvedlyesen keresi az autkban rejl hibalehetsgeket, hogy aztn a rszletekben nyakig elmerlve kikszblje azokat. Akrcsak Schumacher, Todt, s Byrne, Brawn is maximalista, akit sohasem hagy nyugodni, ha valami balul t ki. "Nha amikor veresget szenvednk egy olyan versenyen, amelyet rzseim szerint megnyerhettnk volna, kt-hrom napig nem tudom magam tltenni a csaldson. Utlok veszteni!" - mondja. Br a boxstratgia kidolgozsval csak a nagydjhtvgken foglalkozik, Brawn munkjnak ktsgkvl legltvnyosabb rsze. Amikor a verseny kzben Schumacher kt kerkcserrl hromra vlt, s hihetetlen bravrral legyzi a toronymagasan eslyes Mclareneket, mint az 1998-as Magyar Nagydjon, vagy a boxutcban szeli t a clvonalat a Brit Nagydjon, mindenki szmra nyilvnval, hogy Brawn keze van a dologban. Ilyenkor az rtelmi szerz, de persze szksge van valakire aki tkletesen vgre tudja hajtani a terveit, s ebben Schumacher ritkn okozott csaldst. Brawn-nak mr 1990-ben, a C-csoportban feltnt a nmet sz rendkvli tehetsge (Schumacher akkor a Mercedes-nl versenyzett), s azta is a legnagyobb elismerssel beszl rla . " Michael toronymagasan kiemelkedik trsai kzl elhivatottsga, kvetkezetessge, fizikai felkszltsge, s teljestmnye rvn. De a leginkbb figyelemremlt, hogy kzben nagyon lvezi amit csinl." - magyarzza.
A Formula 1 mellett Brawn legnagyobb szenvedlye a horgszs s a kertszkeds. Brawn a 2006-os szezon vgn Michael Schumacher-el egytt vonult vissza a szguld cirkuszbl. De knnyedn elfordulhat hogy 1 v pihen utn jra lthatjuk.
|