Egy Forma 1-es aut vezetkrendszere
Az F1-es versenyautban tallhat vezetkhlzatot egy kis kptrsts tjn taln az emberi test meglehetsen szvevnyes idegrendszerhez lehetne hasonltani.
Az autt behlz vezetkek s csatlakozk segtsgvel jut el a villamos energia a Formula-1-es versenyaut elektromos kszlkeihez, s az rzkelk ltal kldtt jeleket is ezeken keresztl tovbbtjk. „A vezetkek az aut minden fontosabb rszben megtallhatak." - nyilatkozta Jamie Lewis, a McLaren elektronikai rendszereivel foglalkoz mrnke. „Ide kell sorolni az aut mind a ngy kerekt is, ahonnan a vezetkek a karosszria als rszbe futnak, de termszetesen a motor sem marad rintetlenl. Tulajdonkppen az aut orrtl egszen a hts lmpig minden be van vezetkelve." - magyarzta Lewis. Brmennyire is furcsn hangzik, de pldul a McLaren MP4-20-as versenyautba hozzvetlegesen 2 km hosszsgnak megfelel vezetket ptettek be a mrnkk, ami tulajdonkppen megegyezik a Mercedes-Benz E-osztly autjban lv vezetkmennyisggel. A vezetkvgek sszeillesztshez tbb mint 220 fle megoldst alkalmaznak, amivel legalbb 30-40 fle klnll rendszert alaktanak ki.
Mindegyik rendszer kiptshez j nhny szakemberre s igen sok munkarra van szksg. A versenyaut karosszrijn a f csatlakozsi pontok kialaktsa legalbb 100 rt vesz ignybe, amit mr tz ve a McLaren Racing Elektronikai Fejleszt Rszlegnl vgeznek, s ugyanitt kszl el az a kzel 1300 vezetkcsatlakozs is. Az elektromos hlzatnak - amelynek a teljes lettartama 15000 km - 3000 kilomterenknt karbantartson, illetve igen alapos tvizsglson kell tesnie.
Jamie Lewis szerint a Formula-1-es autkban lv vezetkhlzatnak az autval egytt kell fejldnie. Ha pldul teljesen j elektronikai eszkzk, szenzorok kerlnek beptsre, vagy csak egyszeren thelyezik azokat az aut ms pontjra, a vezetkrendszert is mdostani kell. A fejlesztsek sorn az egyik legalapvetbb szempont, amire a mrnkknek trekednie kell, hogy a kezk kzl kikerl vgtermk megbzhat legyen. A msodik kritrium a vezetkek s csatlakozk minl kisebb slya, a harmadik pedig a karbantartsi- s beptsi szempontok figyelembe vtele.
A Formula-1-es versenyautkban kialaktott villamos rendszerek megptshez hasznlt elemeknek a katonai- s rtechnolgiai krlmnyekre kidolgozott elrsoknak kell megfelelni, hiszen sokszor igen szlssges ignybevteleknek kell ellenllniuk. A szakembereknek nagy precizitssal s odafigyelssel kell elkszteni az egyedi mdon rnykolt vezetkeket, amelyeket specilis vdkpennyel s csatlakozkkal ltnak el. A vezetkek s a csatlakozk elksztst kveten minden egyes elem szigor teszteken megy keresztl, s csakis a megfelel eredmnyeket kveten kerlhetnek felhasznlsra, illetve beptsre. Miutn ezeket a komplex egysgeket behelyezik a versenyaut karosszrijnak meghatrozott pontjaira, a mszaki specifikcikban meghatrozott nyomvonalon beszerelik s rgztik a vezetkeket, a csatlakozsok segtsgvel pedig sszell a ksz rendszer. | |