 |
F1 Engine |
A globalizci fokozdsval prhuzamban a Formula 1-ben is ersdik az a tendencia, hogy a vilg nagy aut, s motorgyrti kpviseltetik magukat a szguld cirkuszban, hogy megrizzk piaci pozcijukat. Ezzel magyarzhat hogy a kezdetektl jelen lev Ferrarihoz az vek sorn csatlakozott a Honda, a Renault, a BMW, Toyota, s a Mercedes.
Egy modern Formula 1-es motor fels teljestmnyhatra valahol 800-900 ler kztt mozog, a ftengely percenknti fordulatszma pedig meghaladhatja a 18 000-et. Mskppen fogalmazva a ftengely 300-at fordul percenknt. Ez a brutlis teljestmny mr a rgi turbo motorok teljestmnyt idzi, fels fordulatszmuk pedig jval flttk van. Mindez az egyre nagyobb sszegeket felemszt kutatlaboratriumok, s a szakterletkn elmlyl kutatk erfesztsei mellett annak is ksznhet, hogy a fejleszts sorn a gyrtk kln rszlegeket foglalkoztatnak a minl nagyobb szilrdsg, s minl knnyebb anyagok, tvzetek kifejlesztsre.
Anyagias motorvilg A Formula 1-es motorokhoz szksges anyagok tlnyomrszt fmek-kivlasztsakor a mrnkk hrom f szempontot vesznek figyelembe: az alacsony tmeget, az anyag szerkezeti szilrdsgt, s az elvgzend feladatra val fizikai alkalmassgt (kis htguls, j hvezets, merevsg stb.). A legkedveltebb alkotelemek az alumnium, magnzium, a titn, s a klnfle acltvzetek. Korbban nagy elszeretettel hasznltk a berliumot is ( fknt az Ilmor mhely ltal ksztett Mercedes motorokban), m a motor mkdse kzben, magas hfokon keletkez mrgez gzok miatt 2001-tl betiltottk ennek az anyagnak az alkalmazst. Az alumnium sajtsgos merevsge miatt a hajtm legltalnosabb alkoteleme, ebbl kszl a hengerblokk, a hengerfejek, s ltalban maguk a szelepek is, utbbiak egy nemrgiben felfedezett fm-mtrix kompozit ntvny felhasznlsval. Az alumnium alkalmazsa mellett szl az is, hogy kivlan vezeti ki a ht a motorburkolat all, ami zemi krlmnyek kztt akr 850-900 Celsius fokot is jelenthet! A magnzium mg az alumniumnl is knnyebb fm, de kevsb szilrd, ezrt leginkbb a vezrmtengely bortshoz hasznljk. A ftengely, s a szelepek kztti sszekt rudak, valamint a szelepsor egyes alkatrszei mregdrga titniumbl kszlnek. A titn ugyan fajslyosabb az alumniumnl, m anyagszerkezete sokkal kemnyebb, szilrdabb. Az olyan hatalmas energikat termel, s vezet alkatrszeket, mint a ftengely, klnfle acltvzetekbl ksztik.
Felmerlhet mg a szintn knnysgkrl, s szilrdsgukrl ismeretes sznszlas anyagok felhasznlsnak lehetsge is, amivel a karosszria ksztk elszeretettel dolgoznak, de ez az anyag a modern F1-es autkban elenysz mennyisgben (ltalban csak a motorburkolatban) furdul el. A Honda mg a turbo korszakban kezdte alkalmazni a kivl hszigetelknt ismert kermia alkatrszeket, amelyeket nem mellznek a ma hasznlatos ermvkben sem. Nagy htrnya viszont hogy rendkvl trkeny, s ppen ez akadlyozza szleskr elterjedst. Kermibl ksztik pldul a kipufog csvek rgzt elemeit, st a forr gzok hengerfejre ramlsnak megakadlyozsra a Honda, a BMW, s a Ferrari a kipufogcs teljes motortrbe es rszt bevonja ezzel az anyaggal. Egybknt maguk a kipufogcsvek is elrtk mr a replstechnika szintjt, hiszen egy inkonel nev, nikkelbl, cinkbl, s krmbl ll tvzetbl kszlnek. A mra mr minden aut htbortsnak hts rszn vgzd kipufogk slya szintn igen alacsony, ugyanakkor deformlds nlkl kpesek killni a rajtuk kiraml 850 fokos ht. |
|
|
Egy gpezet lelkivilga Amennyiben a megfelel anyagok a helykre kerltek, s a prototpusok tlesnek a nemritkn 24 rs non-stop teszten, kezddhet a motorok sorozatgyrtsa. A Mclaren mercedes 24-27 hajtmvet hasznl fel egy-egy vad sorn , ami ha a tesztelseken hasznlt motorokat nem szmtjuk - azt jelenti, hogy egy-egy versenyaut 10-11 versenymotorral hz ki egy idnyt. Egy motornak kt versenyt kell kibrnia, de mszaki hibk is addhatnak.
Egy Forma 1-es motor 100 kilmteren akr 70 liter zemanyagot is elfogyaszt, ez mgsem rhat a mrnkk hanyagsgnak szmljra, sokkal inkbb a kilezett versenyhelyzet kvetkezmnye. A mrnkk azrt dolgoznak, azrt analizljk meglls nlkl a paprra nyomtatott teljestmny grbket, hogy rjjjenek, miknt cskkenthetik minimlisra az utngetst, a motor vibrcijt, ugyanakkor hogyan nvelhetik a tartssgt. Tovbb nvekedett az zemanyag - takarkos motorok fontossga az elektronikus segdeszkzk (kiprgsgtl) bevezetse ta. Ezek a rendszerek a hengerekben lezajl gsi folyamatok ( gyjts) befolysolsval prbljk kiegyenlteni az els s a hts kerekek fordulatszma kztt fellp klnbsget, azaz gyakorlatilag nhny tizedmsodpercre lelltjk egy-egy henger mkdst. Hasonl elven mkdik a boxutcai sebessghatr betartst felgyel gynevezett limiter is. A folyamat gerjeszti az utngetst, gy nveli a fogyasztst. Ennek megakadlyozsra talltk ki, azt a msik elektronikai rendszert, amely kzben lezrja a gyjtst, hogy mgis megsproljon valamennyi zemanyagot. Takarkossg szempontjbl egybknt a Mercedes, s a Honda lenjrk.
|