scuderias
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Legendák
 
Csapatok
 
Meghatározó emberek
 
Technika
 
Bannerem

 
versenynaptár

Az FIA 2007. 10. 24-én nyilvánosságra hozta a Formula-1-es versenysorozat 2008-as, véglegesített versenynaptárát. Újra helyet kapott a sorozatban az Európa nagydíj, melyet ezúttal Valenciában rendeznek. A szeptemberben sorra kerülő, újoncnak számító Szingapúri nagydíjat éjszaka, mesterséges fények mellett kell teljesíteniük a pilótáknak.

 

Időpont Helyszín
2008. 03. 16. Ausztrál nagydíj Australia
2008. 03. 23. Maláj nagydíj Malaysia
2008. 04. 06. Bahreini nagydíj Bahrain
2008. 04. 27. Spanyol nagydíj Spain
2008. 05. 11. Török nagydíj Turkey
2008. 05. 25. Monacói nagydíj Monaco
2008. 06. 08. Kanadai nagydíj Canada
2008. 06. 22. Francia nagydíj France
2008. 07. 06. Brit nagydíj Great-Britain
2008. 07. 20. Német nagydíj Germany
2008. 08. 03. Magyar nagydíj Hungary
2008. 08. 24. Európa nagydíj Spain
2008. 09. 07. Belga nagydíj Belgium
2008. 09. 14. Olasz nagydíj Italy
2008. 09. 28. Szingapúri nagydíj Singapore
2008. 10. 12. Japán nagydíj Japan
2008. 10. 19. Kínai nagydíj China
2008. 11. 02. Brazil nagydíj Brazil
 
Erőforrások

engine
F1 Engine

A globalizáció fokozódásával párhuzamban a Formula 1-ben is erősödik az a tendencia, hogy a világ nagy autó, és motorgyártói képviseltetik magukat a száguldó cirkuszban, hogy megőrizzék piaci pozíciójukat. Ezzel magyarázható hogy a kezdetektől jelen levő Ferrarihoz az évek során csatlakozott a Honda, a Renault, a BMW, Toyota, és a Mercedes.

Egy modern Formula 1-es motor felső teljesítményhatára valahol 800-900 lóerő között mozog, a főtengely percenkénti fordulatszáma pedig meghaladhatja a 18 000-et. Másképpen fogalmazva a főtengely 300-at fordul percenként. Ez a brutális teljesítmény már a régi turbo motorok teljesítményét idézi, felső fordulatszámuk pedig jóval fölöttük van. Mindez az egyre nagyobb összegeket felemésztő kutatólaboratóriumok, és a szakterületükön elmélyülő kutatók erőfeszítései mellett annak is köszönhető, hogy a fejlesztés során a gyártók külön részlegeket foglalkoztatnak a minél nagyobb szilárdságú, és minél könnyebb anyagok, ötvözetek kifejlesztésére.

Anyagias motorvilág
A Formula 1-es motorokhoz szükséges anyagok túlnyomórészt fémek-kiválasztásakor a mérnökök három fő szempontot vesznek figyelembe: az alacsony tömeget, az anyag szerkezeti szilárdságát, és az elvégzendő feladatra való fizikai alkalmasságát (kis hőtágulás, jó hővezetés, merevség stb.). A legkedveltebb alkotóelemek az alumínium, magnézium, a titán, és a különféle acélötvözetek. Korábban nagy előszeretettel használták a beríliumot is ( főként az Ilmor műhely által készített Mercedes motorokban), ám a motor működése közben, magas hőfokon keletkező mérgező gázok miatt 2001-től betiltották ennek az anyagnak az alkalmazását. Az alumínium sajátságos merevsége miatt a hajtómű legáltalánosabb alkotóeleme, ebből készül a hengerblokk, a hengerfejek, és általában maguk a szelepek is, utóbbiak egy nemrégiben felfedezett fém-mátrix kompozit öntvény felhasználásával. Az alumínium alkalmazása mellett szól az is, hogy kiválóan vezeti ki a hőt a motorburkolat alól, ami üzemi körülmények között akár 850-900 Celsius fokot is jelenthet! A magnézium még az alumíniumnál is könnyebb fém, de kevésbé szilárd, ezért leginkább a vezérműtengely borításához használják. A főtengely, és a szelepek közötti összekötő rudak, valamint a szelepsor egyes alkatrészei méregdrága titániumból készülnek. A titán ugyan fajsúlyosabb az alumíniumnál, ám anyagszerkezete sokkal keményebb, szilárdabb. Az olyan hatalmas energiákat termelő, és vezető alkatrészeket, mint a főtengely, különféle acélötvözetekből készítik.

Felmerülhet még a szintén könnyűségükről, és szilárdságukról ismeretes szénszálas anyagok felhasználásának lehetősége is, amivel a karosszéria készítők előszeretettel dolgoznak, de ez az anyag a modern F1-es autókban elenyésző mennyiségben (általában csak a motorburkolatban) furdul elő. A Honda még a turbo korszakban kezdte alkalmazni a kiváló hőszigetelőként ismert kerámia alkatrészeket, amelyeket nem mellőznek a ma használatos erőművükben sem. Nagy hátránya viszont hogy rendkívül törékeny, és éppen ez akadályozza széleskörű elterjedését. Kerámiából készítik például a kipufogó csövek rögzítő elemeit, sőt a forró gázok hengerfejre áramlásának megakadályozására a Honda, a BMW, és a Ferrari a kipufogócső teljes motortérbe eső részét bevonja ezzel az anyaggal. Egyébként maguk a kipufogócsövek is elérték már a repüléstechnika szintjét, hiszen egy inkonel nevű, nikkelből, cinkből, és krómból álló ötvözetből készülnek. A mára már minden autó hűtőborításának hátsó részén végződő kipufogók súlya szintén igen alacsony, ugyanakkor deformálódás nélkül képesek kiállni a rajtuk kiáramló 850 fokos hőt.
 

Egy gépezet lelkivilága
Amennyiben a megfelelő anyagok a helyükre kerültek, és a prototípusok túlesnek a nemritkán 24 órás non-stop teszten, kezdődhet a motorok sorozatgyártása. A Mclaren mercedes 24-27 hajtóművet használ fel egy-egy évad során , ami ha a teszteléseken használt motorokat nem számítjuk - azt jelenti, hogy egy-egy versenyautó 10-11 versenymotorral húz ki egy idényt. Egy motornak két versenyt kell kibírnia, de műszaki hibák is adódhatnak.

Egy Forma 1-es motor 100 kilóméteren akár 70 liter üzemanyagot is elfogyaszt, ez mégsem írható a mérnökök hanyagságának számlájára, sokkal inkább a kiélezett versenyhelyzet következménye. A mérnökök azért dolgoznak, azért analizálják megállás nélkül a papírra nyomtatott teljesítmény görbéket, hogy rájöjjenek, miként csökkenthetik minimálisra az utánégetést, a motor vibrációját, ugyanakkor hogyan növelhetik a tartósságát. Tovább növekedett az üzemanyag - takarékos motorok fontossága az elektronikus segédeszközök (kipörgésgátló) bevezetése óta. Ezek a rendszerek a hengerekben lezajló égési folyamatok ( gyújtás) befolyásolásával próbálják kiegyenlíteni az első és a hátsó kerekek fordulatszáma között fellépő különbséget, azaz gyakorlatilag néhány tizedmásodpercre leállítják egy-egy henger működését. Hasonló elven működik a boxutcai sebességhatár betartását felügyelő úgynevezett limiter is. A folyamat gerjeszti az utánégetést, így növeli a fogyasztást. Ennek megakadályozására találták ki, azt a másik elektronikai rendszert, amely közben lezárja a gyújtást, hogy mégis megspóroljon valamennyi üzemanyagot. Takarékosság szempontjából egyébként a Mercedes, és a Honda élenjárók.

 

 
egyéb
 
Pályák
 
Búlvár
 
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Társoldalam

 
Pilóták
 
Szavazz
Kihagyjuk a versenynaptárból a kocsizúzós pályákat?(monaco pl)

Igen
nem
nem de ott törésgátlóval menjünk
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 

A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal    *****    Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.