F1 fkrendszer
Az egyik legelkpesztbb rsze egy Formula-1-es autnak a fkrendszer. A fkek kpesek az autt 320 km/h-rl 3 msodperc alatt 80 km/h-ra lasstani 100 mter ton.
A fkek azon kevs alkatrszek kz tartoznak, amelyeket a csapatok nem maguk ksztenek. Ennek oka az, hogy a nagy tapasztalatokkal rendelkez fkbeszlltk nagyon j minsg termkeket szlltanak, gy nem kell kltsges fejlesztsekbe fogni. A TOYOTA az egyetlen, amely ms utat vlasztott. Filozfijuknak megfelelen mindent hzon bell ksztenek el. A tbbi csapatot kt gyrt, az olasz Brembo, s az angol AP Racing ltja el fkekkel. A csapatok ltalban fizetnek a fktechnikrt, kivve a Williams s Ferrari csapatot. Az elbbi az AP-vel az olasz grda a Brembo-val ll szponzori szerzdsben.
Gondolhatnnk, hogy a szponzori szerzds kivltsgot jelent a kt csapatnak, de ez nem gy van. A fkek kzel azonosak, mivel a beszlltk a kltsgek alacsonyan tartsnak rdekben a csereszabatossgra trekednek az alkatrszeknl. A kevs egyedi alkotelemek egyike a fknyereg, amelyet minden authoz egyedileg ksztenek el klnbz felfggeszts-geometrik miatt. Az szponzori szerzds egyetlen elnye az, hogy a Williams s a Ferrari ignyire „jobban odafigyelnek” a gyrtk.
A fktrcsk s a fkpofk modern, sznszlas anyagokbl kszlnek. Alkalmazsuknak oka az aclhoz kpest alacsonyabb tmeg, s a j surldsi tulajdonsg. A 400-800 C tartomnyba es zemi hmrskleten a trcsa s a fkpofk kztt 0.6 krl mozog a surldsi egytthat rtke. A magas hmrskletek miatt gyakran ltszdnak az autk izz fktrcsi.
A fkszerelvnyekkel kapcsolatban elvrs, hogy knnyek legyenek, annak rdekben, hogy a felfggesztsen a lehet legkisebb legyen a rugzott tmeg. Ennek megfelelen egy karbon fktrcsa 1,5 kg, a fkpofk 30 dkg egy fknyereg 2.5 kg tmeg. Mivel az edzsen csak nhny krt kell teljesteni, tovbbi tmegcskkents cljbl a knnytett fknyergek mellett vkonyabb 21 mm-es fktrcsk kerlnek az autkra. (A szablyok 28 mm-ben limitlja a fktrcsa vastagsgt.)
A fkek teljestkpessgeinek hatrt manapsg nem a kifejthet fker jelenti. A fkhats korltait a gumik minsge hatrozza meg, ezrt a fker fokozsra nem sok energit fordtanak a gyrtk, mivel a fkteljestmny fokozsval maximlisan 1 tizedmsodperc javuls rhet el krnknt. A mai gumik tapadsa, s nagyon j a lasst hatsa miatt, cskkent a fkpedl rzkenysge, amin a megfelel htssel lehet javtani, ezrt a fejlesztsek jelenleg a fkht rendszerek irnyban folynak. Ennek egyik jele a Ferrari ltal az elmlt vben bevezettet dob alak fkht, amely hatkonyabb htst tesz lehetv az elz konstrukciknl. A fkht rendszer bemlnylsa kt rszre oszlik. Az egyik nylson a fknyerget ht leveg ramlik a msikon a fktrcs. A kerkagy belsejben laptok vannak, amelyek a htnylson beraml levegt a fktrcsban lv sugrirny furatokon keresztl tramoltatjk, ezzel biztostva a htst. A trcsk hmrsklett egy szenzor folyamatosan figyeli, amely alapjn meg tudjk hatrozni a hts mrtkt. Edzseken elfordul, hogy a kisebb kzegellenlls rdekben a nem kerlnek fel a htnylsok.
A fkezs hatkonysgnak msik korltja a pilta fizikai ereje, mivel minden fker fokoz szerkezetet tilos alkalmazni. A fkezs nehzsget jl jellemzi, hogy pldul Olivier Panis autjba a 2001-es Nmet Nagydjon egy megnagyobbtott fkpedlt ptettek be azrt, hogy a francia pilta kt lbbal tudjon fkezni az egyenesek vgn. A piltk tbbsge bal lbbal fkez, az egyetlen kivtel Rubens Barrichello. A brazil az egyetlen, aki a jobblbas fkezst rszesti elnyben. Ennek egyetlen oka az, hogy jobblbas fkezsnl kevesebbet fogyaszt alatta az aut, egybknt neki teljesen mindegy hogy hogyan lasst.
A stabilits nagyon fontos a fkezsek sorn ezrt versenyzk akr menet kzben is tudnak lltani a fker eloszlsn az els s a hts kerekek kztt. Az autkat ltalban gy lltjk be, hogy a fker 60%-a az els kerekekre hasson, mivel fkezskor a sly az elre toldik. 50-50%-os eloszlsnl a hts kerekek knnyen beblokkolhatnak, ami az aut azonnali megcsszshoz vezetne.
A versenyek vgre a fktrcsk s a fkbettek teljesen elkopnak. A hrom legnehezebb plya a fkek szmra, Imola, Montreal, s Monza. 1998-ban Mika Hakkinen pldjn keresztl lthattuk, mennyire is kopnak a fkek. Trtnt ugyanis, hogy Monzban egyszeren rosszul szmoltk ki a McLaren fkkopst, s a cskken fkhats miatt Mika tbb pozicit is vesztett a verseny vgre.
rdekessg, hogy a Brembo 2000 szn 40 mill dollrrt ugyan megvette az AP Racing-et de ennek ellenre kln dolgoznak sajt F1-es projectjeiken. A Brembo s az AP mrnkcsapata teljesen fggetlen egymstl, semmilyen informcit nem cserlnek egymssal. Mindkt gyrt a legjobb szeretne lenni, a legjobb csapatoknak szeretne fkrendszert szlltani. A Brembo 3, az AP 1 mrnkkel kpviselteti magt a versenyeken. A mrnkk htssel kapcsolatos szmtsokat vgeznek tovbb a Brembo kops kalkulcikat is szolgltat csapatainak. A mrnkk munkjt egy beptett szenzor is segti, amely folyamatos tjkoztatst ad a kops mrtkrl. A fejlesztsek ltalban kt-hrom csapat bevonsval folynak, annak rdekben, hogy minl tbb informci lljon rendelkezsre. A Brembo s az AP a fkrendszerek f alkotrszeit, a fknyergeket, fkhengereket, fktrcskat s a fkpofkat maguk lltjk el.
Szablyok
1 |
Minden autt fel kell szerelni egy fkrendszerrel, amelynek kt fkkrrel kell rendelkeznie, s egy pedl mkdteti. Az egyik krnek az els kt kerken lv fkeket kell mkdtetnie, a msodiknak a htskat. A rendszert gy kell megtervezni, hogy, ha az egyik kr meghibsodik, akkor a pedl a msikat mg tudja mkdtetni. |
2 |
Minden olyan szerkezet tiltott, amely a fkrendszer brmely pontjban a fkteljestmnyt nveli. |
3 |
A fknyergeknek olyan alumnium tvzetbl kell kszlnie melyeknek a rugalmassgi modulusza nem haladja meg a 80 GPa rtket. |
4 |
Kerekenknt egy fknyereg hasznlhat, maximlisan 6 dugattyval. |
5 |
Minden fkdugattynak krkeresztmetszetnek kell lennie. |
6 |
A fknyerget maximum kt ponton lehet rgzteni. |
7 |
Kerekentknt egy fktrcsa hasznlhat, amelynek maximlis vastagsga 28 mm, maximlis tmrje 278 mm lehet. |
8 |
A fkpofk szma 2 lehet kerekenknt. |
9 |
A fkht nyls nem lehet nagyobb 280x120 mm-nl, s semmilyen irnyban nem nylhat tl a kerken. |
10 |
Nem alkalmazt semmilyen olyan rendszer, amely megakadlyozza a kerekek blokkolst.
|
|