A Japán harmadik legnagyobb városától, Nagojától 48 kilométerre délnyugatra elhelyezkedő szuzukai versenypályát 1962-ben Soichiro Honda építtette. Az a holland John Hugenholz tervezte, akinek nevéhez Zandvoort (Hollandia) és Jarama (Spanyolország) is fűződik.
Az 5,85 km hosszú pálya kezdetben Honda hatalmas szuzukai gyárához közeli motorversenypark része volt; ám ahogy Honda figyelme az autók felé fordult ez a park is nőtt, hogy helyt adjon autokiállításoknak. Mára pedig úszómedencék, jégkorcsolyapályák, konferenciaközpontok, hotelek, golfpályák és éttermek is megtalálhatók benne.
Az első Japán Nagydíjat 1963-ban futották Szuzukában, ez egy sportautóverseny volt, amelyet a fiatal brit pilóta, Peter Warr nyert. Warr évekkel később a Lotus F1 csapat fő irányítója és hajtóereje lett Colin Chapman halála után. A Japán GP egészen 1969-ig sportautóverseny maradt, ezután Formula 2 versenyeket futottak 1971 és 1975 között. A Formula 1 1976-ban érkezett a szigetországba, de a versenyt a Fuji pályán tartották és nem Szuzukában. Egészen 1987-ig kellett várni, hogy a Honda hatása érvényesüljön és a Formula 1 visszatérjen Japánba, immár a szuzukai pályára. Hugenholz eredeti terveinél biztonsági okokból lassabb volt az akkori pályavonal, de még mindig nagy kihívást jelentett a Grand Prix versenyzőknek.
Az első kanyar gyors és embertpróbáló, a pályavonal hosszú ívben húz jobbra, megkerül egy kis tavat, majd gyors bal-jobb kombinációkon vezet át mielőtt a főtribünön ülő nézők szeme elől eltűnik egy gyors balosban. Szuzuka egyike a kevés "nyolcas-alakú" pályáknak, hiszen a pálya a következő két jobbos után önmaga alá bukik, majd felfelé indul egy balos hajtűkanyarhoz, ahonnan az út a Spoon (kanál) kanyar felé halad. Ezután következik a hátsó egyenes (a második boxutcával), amely átvezet a hídon a lendületes 130R nevű (130 m sugarú) kanyarhoz. Ez az utolsó kanyarkombinációhoz fordítja a versenyzőket, amely valaha egy hosszú, gyors jobbos volt, de 1983 óta egy kellemetlenül szűk sikán.
A pálya több drámai világbajnoki futamnak is otthont adott. Ezek közül a legemlékezetesebb az 1987-es, amikor Nigel Mansell az időmérőn összetörte magát, és ezzel Nelson Piquet szerezte meg a bajnoki címet. Vagy 1989, amikor a McLaren-csapattársak, Ayrton Senna és Alain Prost ütköztek meglehetősen ellentmondásos helyzetben (Prost lett a bajnok), míg a rákövetkező évben megismételték a jelenetet, Prost immár egy Ferrari volánjánál (Senna lett a bajnok).
Szuzuka azóta is minden évben a Formula 1-es Japán Nagydíj helyszíne, de emelett Japán fő nemzeti sorozatainak is helyt ad. Az utóbbi években történt néhány fejlesztés a pályán, főképpen azért, mert a Honda attól tart, hogy a rivális Toyota gyár – a felújított Fuji pályával – hamarosan küzdeni fog a Japán Nagydíj rendezési jogáért.
http://www.suzukacircuit.com/
|