scuderias
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Legendák
 
Csapatok
 
Meghatározó emberek
 
Technika
 
Bannerem

 
versenynaptár

Az FIA 2007. 10. 24-én nyilvánosságra hozta a Formula-1-es versenysorozat 2008-as, véglegesített versenynaptárát. Újra helyet kapott a sorozatban az Európa nagydíj, melyet ezúttal Valenciában rendeznek. A szeptemberben sorra kerülő, újoncnak számító Szingapúri nagydíjat éjszaka, mesterséges fények mellett kell teljesíteniük a pilótáknak.

 

Időpont Helyszín
2008. 03. 16. Ausztrál nagydíj Australia
2008. 03. 23. Maláj nagydíj Malaysia
2008. 04. 06. Bahreini nagydíj Bahrain
2008. 04. 27. Spanyol nagydíj Spain
2008. 05. 11. Török nagydíj Turkey
2008. 05. 25. Monacói nagydíj Monaco
2008. 06. 08. Kanadai nagydíj Canada
2008. 06. 22. Francia nagydíj France
2008. 07. 06. Brit nagydíj Great-Britain
2008. 07. 20. Német nagydíj Germany
2008. 08. 03. Magyar nagydíj Hungary
2008. 08. 24. Európa nagydíj Spain
2008. 09. 07. Belga nagydíj Belgium
2008. 09. 14. Olasz nagydíj Italy
2008. 09. 28. Szingapúri nagydíj Singapore
2008. 10. 12. Japán nagydíj Japan
2008. 10. 19. Kínai nagydíj China
2008. 11. 02. Brazil nagydíj Brazil
 
Aerodinamika

Az Aerodinamika fejlődése az F1-ben

Az autók aerodinamikájával már a kezdet kezdetén foglalkoztak a konstruktõrök. A 30-as években viszont a tervezõk csupán a motor erejét fokozták, a versenyautók pedig a szögletes formát követték. Az igazán aerodinamikailag kidolgozott elsõ versenyautót az Auto-Union cég készítette 1936-ban. Az igazi kutatásokra, amelyek a leszorító erõvel foglalkoztak, további 30 évet kellett várni. A II. világháború elõtt az áramvonalas kocsiszekrényekben ülõ pilóták gyakran az út felett lavíroztak a lehajtóerõ hiánya miatt.

aero3Ez egészen 1955-ig tartott, amikor is az áramvonalasítással kezdtek el foglalkozni, ettõl várták a legjobb sebességet. Elõször is a fékezésre használta a Mercedes gyár a légellenállást. A Mercedes 300 SLR típusú sportkocsit egy kiegészítõ "légfékkel" látták el, amellyel hatásosabban tudták a kocsit a nagy sebességrõl a kanyarba terelni. A vezetõ egy kis kézikar segítségével tudta aktiválni a kocsi hátuljára erõsített nagyméretû szárnyat. Ezt a versenyautót a Le Mans-i versenyen alkalmazták elõször.Michael May versenyzõ 1956-ban Porsche Spyderének farrészét egy nagyméretû szárnnyal, kezdetleges spoilerrel szerelte fel. May ismerte fel elõször a lehajtóerõ jelentõségét. A fékutakat nagy mértékben rövidítette, a kanyarokban jelentõsen nagy sebességgel tudott menni. 1968-ban szintén a Porsche alkotott új konstrukciót,a 908-as Berg-Spyderre szerelt mozgatható légterelõket.

Ezzel a szárnyprofillal a hátsó kerekre ható nyomást próbálták kiegyenlíteni. És a Porsche nem állt le, újabbnál újabb ötletek kerültek alkalmazásra. A Chapallar-2-J 1970-ben készült. Erre a konstrukcióra egy kéthengeres segédmotort szereltek, amely turbinaszerû lapátokat hajtott meg. A lapátok valósággal kiszívták a levegõt a kocsi alól, a keletkezett vákum pedig szinte odatapasztotta az úthoz a jármûvet. Ezáltal a kanyarokban lényegesen nagyobb sebességet lehetett elérni. A kocsit viszont kizárták a versenybõl, ugyanis a szerkezet balesetveszélyes volt.

A hatvanas években kezdtek elterjedni a mai értelemben vett spoilerek. Elsõként a Ferrari alkalmazott ilyen szárnyakat, amelyeket a kocsi farrészére szereltek, és fékezéskor valamint sebességváltáskor automatikusan mûködtek. A spoilerek lassan 2 méter magasra nõttek, többnyire a gyenge tartószerkezetek miatt baleseteket okoztak. Szabályozták a spoilerek magasságát, azonban a konstruktõröket ez különösebben nem rázta meg. A March olyan kocsiszekrényt tervezett, amelynek elején egy szörf nagyságú szárny volt.A wing-car lényege, hogy míg a levegõ a szárny felsõ felületén viszonylag rövid utat tesz meg, addig az alsó felületén hosszabbat, így lefelé ható vákum keletkezik, amely a kocsit az út felé szorítja. A hatás fokozása érdekében a kocsikra szoknyákat szereltek, amelyek oldalirányból jobb tömítettséget biztosítottak a rendszernek. Ez a lefelé ható erõ olyan nagy lett, hogy a spoilerek is kisebbek lehettek. Tulajdonképpen a wing-car volt a legnagyobb aerodinamikai fejlõdés a Forma-1-ben. A kocsik légellenállása csökkent, mégis jobb lett a lehajtóerõ.

aero02Az elsõ wing-cart a Lotus tervezte 1978-ban, és még az év elején a pilóta úgy nyilatkozott, hogy világbajnok lesz. Végül az is lett (Mario Andretti, 1978). A Williams azonban hamar rájött a Lotus trükkjére, sõt, a Williams konstruktõre jobban értett ahhoz, hogy a vákum középpontját hova kell helyezni a kocsi megközelítõleg semleges fekvéséhez. A wing-car hatására a nagyon gyors kanyarokban rendkívül nagy centripetális erõ lépett fel, s ez a pilóták lábait "leszívta" a pedálról, és oldalra kinyomta a fejüket. Niki Lauda így beszélt errõl az embertelen helyzetrõl : "ez a fizika, az ember és az anyag megerõszakolása". A wing-car ráadásul balesetveszélyes is volt. A gyors kanyarokban a kocsik általában kisiklottak a pályáról, rosszabb esetben a nézõtérre repültek. Utólag kiderítették, hogy a kocsitest alatt rövid idõre megszûnõ szívóhatásnál az autókat nem lehet ellenõrzés alatt tartani, gyakran a levegõbe emelkedtek.


A wing-car óta nem is volt lényeges aerodinamikai változás

A McLaren 1998-ban egy újítást vezetett be: az autókra oldalt kisméretû szárnyakat szerelt fel, amelyek szintén jobb aerodinamikai tulajdonságot biztosítottak. Azonban ezt az barceloniai futam után betiltották. Azonban napjainkban már csak apró finomítások lehetségesek, annyira pontosan szabályozzák az autók paramétereit. A légterelõ-szárnyak újításával-bevezetésével továbbra is apró szépségekkel dobnak fel a mérnökök egy-egy versenygépet.

Európa legerősebb ipari szuperszámítógépét állította üzembe a BMW Sauber F1

Új szuperszámítógépet telepített áramlástani tesztek szimulációjához a BMW Sauber F1-csapat, az 512 darab kétmagos Xeonból álló fürtözött rendszer a mérések szerint 12,28 teraflops teljesítményű, amivel Európa leggyorsabb ipari szuperszámítógépe, ennél nagyobb rendszereket csak tudományos kutatásban használnak a kontinensen. Európa jelenlegi leggyorsabb szuperszámítógépe egyébként a 63 teraflopsos barcelonai Mare Nostrum, amely 5120 darab IBM PowerPC 970 processzort tartalmaz.

aeroNapjainkban nagyon nehéz építeni egy gyors és következetes Forma 1-es autót. A Forma 1 tervezőmérnökei az 1960-as években kezdtek tudományos alapossággal elmélyedni az aerodinamika rejtelmeiben, de csak az elmúlt időszakban jutottak el odáig, hogy az autók karosszériájának utolsó miliméterét is igénybe vegyék az aeroszabályok adta lehetőségek teljes kihasználásához. Kiegészítő szárnyak, terelőlapok, és uszonyok nőttek ki minden elképzelhető helyen, elcsúfítva az F1-es autók hajdan áramvonalas felületét, és ahogy az FIA szinte évről évre új szabályokat hoz a leszorítóerő és a tapadás csökkentése érdekében, folytatódik a vadászat a minél kifinomultabb aerodinamikai megoldások után. Minden új lehetőséget kimerítő vizsgálatnak vetnek alá a szélcsatornában, hogy aztán az ellenfelek is lemásolják, számtalan alapötlet mégis közösnek tűnik. Az autók legújabb generációja bonyolultabb, és fejlettebb, mint valaha - de vajon mi a feladata az egyes eszközöknek? Itt megtudhatod!

Első szárny: Az Forma 1-es csapatok szabadon gazdálkodhatnak az orr alatti "doboz" területtel, egy üres hellyel, amit a többi részhez képest kevésbé szigorúan kötnek a szabályok. A 2005-ben bevezetett előírások csökkentik a leszorítóerőt az autó elején, és az összes istálló igyekezett visszanyerni a tapadást. Nem könnyű eltalálni a helyes egyensúlyt, mert ha a hasmagasság, és a dőlésszög nem stimmel, akkor a légáramlat kettéválik az autó felett. Ha pedig az első szárny túl közel van a talajhoz, a levegő megreked, ezért csökken a tapadás.

Légterelő a kerekek előtt: Amíg a T-szárny kisméretű leszorítóerőt biztosít , a kerekek előtti légterelő eggyüttműködik vele az oldaldobozok, a motorburkolat, és a gyorsan pörgő hátsó kerekek körül áramló levegő simításában, amely egyébként erősen megzavarná a tiszta áramlatokat. A terelőlapok, és a szárnyacskák hatékonyabban irányítják a levegőt a hátsó szárny körül. Az áramlatot kifelé próbálják terelni, mielőtt lebukik, és megindul befelé.

A T - szárny: A t-szárny segít a motorburkolat és az autó oldaldobozai körüli levegő irányításában, amely a hátsó kerék és a karosszéria közötti térben simán áramlik a hátsó szárnyra. A T-szárny használatát az teszi lehetővé, hogy a szabályok itt szabadon hagynak egy "dobozt". A görbület a szárny mentén befelé csökken, mert különben megzavarná azt az irányított légáramlatot, amely kölcsönhatásba lép a hátsó szárnnyal.

Hűtéskivezető nyílás:A hűtéskivazető "kémények" légterelő elemként is szolgálnak, hogy maguk is növeljék a leszorítóerőt. Ez az oka annak, hogy egyes csapatok bezárt állapotban is fennhagyják a kéményeket, mivel azok egyébként is hasznos eszközök. Az autó középső része felé terelik a levegőt, ahol az alacsonyan ülő motorburkolat Venturi-effektust hoz létre. Ez az óriási terület tölcsérként irányítja az áramlatokat a hátső szárny alá.

Oldalsó légbeömlők: Az oldaldoboz külső élének befelé hajlításával csekély mértékben növelhető a leszorítóerő, a légáramlat felgyorsulása ugyanis lefelé irányuló nyomást fejt ki, aztán a levegőt hátrébb légterelő elemek irányítják az autó fara felé. Emelett így jobban irányítható az oldaldobozok belsejében elhelyezett hűtőkről visszaverődő levegő áramlása is, mert a mérnökök mindenáron el akarják kerülni, hogy zavaros levegőből kerüljön az autó alá.

A hátsó szárny véglapjai: A véglap bevágott sarkai segítenek a hátsó szárny által keltett örvények simításában. Amióta a 2005-ös szabályok kikötik, hogy a zárólapnak hátra kell lógnia , a mérnökök nem tudják belefoglalni a szárny rendezett áramlási struktúrájába. Az új bevágásnak az örvénymentesítésében, és a leszorítóerő növelésében van szerepe, egyszóval javítja a szárny hatékonyságát.

 
egyéb
 
Pályák
 
Búlvár
 
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Társoldalam

 
Pilóták
 
Szavazz
Kihagyjuk a versenynaptárból a kocsizúzós pályákat?(monaco pl)

Igen
nem
nem de ott törésgátlóval menjünk
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 

Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal    *****    Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!