scuderias
Men
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Legendk
 
Csapatok
 
Meghatroz emberek
 
Technika
 
Bannerem

 
versenynaptr

Az FIA 2007. 10. 24-n nyilvnossgra hozta a Formula-1-es versenysorozat 2008-as, vglegestett versenynaptrt. jra helyet kapott a sorozatban az Eurpa nagydj, melyet ezttal Valenciban rendeznek. A szeptemberben sorra kerl, joncnak szmt Szingapri nagydjat jszaka, mestersges fnyek mellett kell teljestenik a piltknak.

 

Idpont Helyszn
2008. 03. 16. Ausztrl nagydj Australia
2008. 03. 23. Malj nagydj Malaysia
2008. 04. 06. Bahreini nagydj Bahrain
2008. 04. 27. Spanyol nagydj Spain
2008. 05. 11. Trk nagydj Turkey
2008. 05. 25. Monaci nagydj Monaco
2008. 06. 08. Kanadai nagydj Canada
2008. 06. 22. Francia nagydj France
2008. 07. 06. Brit nagydj Great-Britain
2008. 07. 20. Nmet nagydj Germany
2008. 08. 03. Magyar nagydj Hungary
2008. 08. 24. Eurpa nagydj Spain
2008. 09. 07. Belga nagydj Belgium
2008. 09. 14. Olasz nagydj Italy
2008. 09. 28. Szingapri nagydj Singapore
2008. 10. 12. Japn nagydj Japan
2008. 10. 19. Knai nagydj China
2008. 11. 02. Brazil nagydj Brazil
 
Aerodinamika

Az Aerodinamika fejldse az F1-ben

Az autk aerodinamikjval mr a kezdet kezdetn foglalkoztak a konstruktõrk. A 30-as vekben viszont a tervezõk csupn a motor erejt fokoztk, a versenyautk pedig a szgletes formt kvettk. Az igazn aerodinamikailag kidolgozott elsõ versenyautt az Auto-Union cg ksztette 1936-ban. Az igazi kutatsokra, amelyek a leszort erõvel foglalkoztak, tovbbi 30 vet kellett vrni. A II. vilghbor elõtt az ramvonalas kocsiszekrnyekben lõ piltk gyakran az t felett lavroztak a lehajterõ hinya miatt.

aero3Ez egszen 1955-ig tartott, amikor is az ramvonalastssal kezdtek el foglalkozni, ettõl vrtk a legjobb sebessget. Elõszr is a fkezsre hasznlta a Mercedes gyr a lgellenllst. A Mercedes 300 SLR tpus sportkocsit egy kiegsztõ "lgfkkel" lttk el, amellyel hatsosabban tudtk a kocsit a nagy sebessgrõl a kanyarba terelni. A vezetõ egy kis kzikar segtsgvel tudta aktivlni a kocsi htuljra erõstett nagymretû szrnyat. Ezt a versenyautt a Le Mans-i versenyen alkalmaztk elõszr.Michael May versenyzõ 1956-ban Porsche Spydernek farrszt egy nagymretû szrnnyal, kezdetleges spoilerrel szerelte fel. May ismerte fel elõszr a lehajterõ jelentõsgt. A fkutakat nagy mrtkben rvidtette, a kanyarokban jelentõsen nagy sebessggel tudott menni. 1968-ban szintn a Porsche alkotott j konstrukcit,a 908-as Berg-Spyderre szerelt mozgathat lgterelõket.

Ezzel a szrnyprofillal a hts kerekre hat nyomst prbltk kiegyenlteni. s a Porsche nem llt le, jabbnl jabb tletek kerltek alkalmazsra. A Chapallar-2-J 1970-ben kszlt. Erre a konstrukcira egy kthengeres segdmotort szereltek, amely turbinaszerû laptokat hajtott meg. A laptok valsggal kiszvtk a levegõt a kocsi all, a keletkezett vkum pedig szinte odatapasztotta az thoz a jrmûvet. Ezltal a kanyarokban lnyegesen nagyobb sebessget lehetett elrni. A kocsit viszont kizrtk a versenybõl, ugyanis a szerkezet balesetveszlyes volt.

A hatvanas vekben kezdtek elterjedni a mai rtelemben vett spoilerek. Elsõknt a Ferrari alkalmazott ilyen szrnyakat, amelyeket a kocsi farrszre szereltek, s fkezskor valamint sebessgvltskor automatikusan mûkdtek. A spoilerek lassan 2 mter magasra nõttek, tbbnyire a gyenge tartszerkezetek miatt baleseteket okoztak. Szablyoztk a spoilerek magassgt, azonban a konstruktõrket ez klnsebben nem rzta meg. A March olyan kocsiszekrnyt tervezett, amelynek elejn egy szrf nagysg szrny volt.A wing-car lnyege, hogy mg a levegõ a szrny felsõ felletn viszonylag rvid utat tesz meg, addig az als felletn hosszabbat, gy lefel hat vkum keletkezik, amely a kocsit az t fel szortja. A hats fokozsa rdekben a kocsikra szoknykat szereltek, amelyek oldalirnybl jobb tmtettsget biztostottak a rendszernek. Ez a lefel hat erõ olyan nagy lett, hogy a spoilerek is kisebbek lehettek. Tulajdonkppen a wing-car volt a legnagyobb aerodinamikai fejlõds a Forma-1-ben. A kocsik lgellenllsa cskkent, mgis jobb lett a lehajterõ.

aero02Az elsõ wing-cart a Lotus tervezte 1978-ban, s mg az v elejn a pilta gy nyilatkozott, hogy vilgbajnok lesz. Vgl az is lett (Mario Andretti, 1978). A Williams azonban hamar rjtt a Lotus trkkjre, sõt, a Williams konstruktõre jobban rtett ahhoz, hogy a vkum kzppontjt hova kell helyezni a kocsi megkzeltõleg semleges fekvshez. A wing-car hatsra a nagyon gyors kanyarokban rendkvl nagy centripetlis erõ lpett fel, s ez a piltk lbait "leszvta" a pedlrl, s oldalra kinyomta a fejket. Niki Lauda gy beszlt errõl az embertelen helyzetrõl : "ez a fizika, az ember s az anyag megerõszakolsa". A wing-car radsul balesetveszlyes is volt. A gyors kanyarokban a kocsik ltalban kisiklottak a plyrl, rosszabb esetben a nzõtrre repltek. Utlag kidertettk, hogy a kocsitest alatt rvid idõre megszûnõ szvhatsnl az autkat nem lehet ellenõrzs alatt tartani, gyakran a levegõbe emelkedtek.


A wing-car ta nem is volt lnyeges aerodinamikai vltozs

A McLaren 1998-ban egy jtst vezetett be: az autkra oldalt kismretû szrnyakat szerelt fel, amelyek szintn jobb aerodinamikai tulajdonsgot biztostottak. Azonban ezt az barceloniai futam utn betiltottk. Azonban napjainkban mr csak apr finomtsok lehetsgesek, annyira pontosan szablyozzk az autk paramtereit. A lgterelõ-szrnyak jtsval-bevezetsvel tovbbra is apr szpsgekkel dobnak fel a mrnkk egy-egy versenygpet.

Eurpa legersebb ipari szuperszmtgpt lltotta zembe a BMW Sauber F1

j szuperszmtgpet teleptett ramlstani tesztek szimulcijhoz a BMW Sauber F1-csapat, az 512 darab ktmagos Xeonbl ll frtztt rendszer a mrsek szerint 12,28 teraflops teljestmny, amivel Eurpa leggyorsabb ipari szuperszmtgpe, ennl nagyobb rendszereket csak tudomnyos kutatsban hasznlnak a kontinensen. Eurpa jelenlegi leggyorsabb szuperszmtgpe egybknt a 63 teraflopsos barcelonai Mare Nostrum, amely 5120 darab IBM PowerPC 970 processzort tartalmaz.

aeroNapjainkban nagyon nehz pteni egy gyors s kvetkezetes Forma 1-es autt. A Forma 1 tervezmrnkei az 1960-as vekben kezdtek tudomnyos alapossggal elmlyedni az aerodinamika rejtelmeiben, de csak az elmlt idszakban jutottak el odig, hogy az autk karosszrijnak utols milimtert is ignybe vegyk az aeroszablyok adta lehetsgek teljes kihasznlshoz. Kiegszt szrnyak, terellapok, s uszonyok nttek ki minden elkpzelhet helyen, elcsftva az F1-es autk hajdan ramvonalas fellett, s ahogy az FIA szinte vrl vre j szablyokat hoz a leszorter s a tapads cskkentse rdekben, folytatdik a vadszat a minl kifinomultabb aerodinamikai megoldsok utn. Minden j lehetsget kimert vizsglatnak vetnek al a szlcsatornban, hogy aztn az ellenfelek is lemsoljk, szmtalan alaptlet mgis kzsnek tnik. Az autk legjabb genercija bonyolultabb, s fejlettebb, mint valaha - de vajon mi a feladata az egyes eszkzknek? Itt megtudhatod!

Els szrny: Az Forma 1-es csapatok szabadon gazdlkodhatnak az orr alatti "doboz" terlettel, egy res hellyel, amit a tbbi rszhez kpest kevsb szigoran ktnek a szablyok. A 2005-ben bevezetett elrsok cskkentik a leszortert az aut elejn, s az sszes istll igyekezett visszanyerni a tapadst. Nem knny eltallni a helyes egyenslyt, mert ha a hasmagassg, s a dlsszg nem stimmel, akkor a lgramlat kettvlik az aut felett. Ha pedig az els szrny tl kzel van a talajhoz, a leveg megreked, ezrt cskken a tapads.

Lgterel a kerekek eltt: Amg a T-szrny kismret leszortert biztost , a kerekek eltti lgterel eggyttmkdik vele az oldaldobozok, a motorburkolat, s a gyorsan prg hts kerekek krl raml leveg simtsban, amely egybknt ersen megzavarn a tiszta ramlatokat. A terellapok, s a szrnyacskk hatkonyabban irnytjk a levegt a hts szrny krl. Az ramlatot kifel prbljk terelni, mieltt lebukik, s megindul befel.

A T - szrny: A t-szrny segt a motorburkolat s az aut oldaldobozai krli leveg irnytsban, amely a hts kerk s a karosszria kztti trben simn ramlik a hts szrnyra. A T-szrny hasznlatt az teszi lehetv, hogy a szablyok itt szabadon hagynak egy "dobozt". A grblet a szrny mentn befel cskken, mert klnben megzavarn azt az irnytott lgramlatot, amely klcsnhatsba lp a hts szrnnyal.

Htskivezet nyls:A htskivazet "kmnyek" lgterel elemknt is szolglnak, hogy maguk is nveljk a leszortert. Ez az oka annak, hogy egyes csapatok bezrt llapotban is fennhagyjk a kmnyeket, mivel azok egybknt is hasznos eszkzk. Az aut kzps rsze fel terelik a levegt, ahol az alacsonyan l motorburkolat Venturi-effektust hoz ltre. Ez az risi terlet tlcsrknt irnytja az ramlatokat a hts szrny al.

Oldals lgbemlk: Az oldaldoboz kls lnek befel hajltsval csekly mrtkben nvelhet a leszorter, a lgramlat felgyorsulsa ugyanis lefel irnyul nyomst fejt ki, aztn a levegt htrbb lgterel elemek irnytjk az aut fara fel. Emelett gy jobban irnythat az oldaldobozok belsejben elhelyezett htkrl visszaverd leveg ramlsa is, mert a mrnkk mindenron el akarjk kerlni, hogy zavaros levegbl kerljn az aut al.

A hts szrny vglapjai: A vglap bevgott sarkai segtenek a hts szrny ltal keltett rvnyek simtsban. Amita a 2005-s szablyok kiktik, hogy a zrlapnak htra kell lgnia , a mrnkk nem tudjk belefoglalni a szrny rendezett ramlsi struktrjba. Az j bevgsnak az rvnymentestsben, s a leszorter nvelsben van szerepe, egyszval javtja a szrny hatkonysgt.

 
egyb
 
Plyk
 
Blvr
 
Chat
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Trsoldalam

 
Piltk
 
Szavazz
Kihagyjuk a versenynaptrbl a kocsizzs plykat?(monaco pl)

Igen
nem
nem de ott trsgtlval menjnk
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 

Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU