Spa-Francorchamps
A Belga Nagydjnak, azon bell pedig Spa-Francorchamps-nak klnleges mltja van. Az vilg elsõ zrt versenyplyja is ezen a krnyken lteslt, 1902-ben, mr amennyire lezrt utak 80 kilomteres halmazt plynak lehet nevezni. De az tlet itt szletett meg, hogy a versenyek ne vrostl vrosig, hanem egy zrt plyn trtnjenek.

Spa Jules de Thier lma volt, aki a helyi frdõk s kaszink gazdag vendgeit akarta szrakoztatni a versenyekkel. Francorchamps falucsktl kiindulva tervezte meg a plya vonalt, t az Eau Rouge patakon, fel a hegyoldalba. Gyors, techniks vonalvezetsû plya lett belõle, s hamarosan komoly versenyeket rendeztek itt. A ma is minden vben megrendezsre kerlõ Spa 24 rs verseny volt az elsõ fontosabb, amely a Sebring 12 s a Le Mans 24 mellett a legrangosabb hossztv versenyek egyike. 1925-ben rendeztk az elsõ Belga Nagydjat, s hamar kiderlt, hogy ezen a plyn csak a legjobbak tudnak gyõzni, Rudolf Caracciola, Antonio Ascari, Tazio Nuvolari nevt talljuk a gyõztesek sorban. Pr vvel ksõbb sajnos versenymotorok dbrgse helyett mr tankok csrmpltek, a msodik vilghborban mindkt ardenneki offenzva thaladt a krnyken, s a plya, valamint a krnyezõ teleplsek sokat szenvedtek.
1947-ben rendeztk jra az elsõ versenyt, s az let hamar visszatrt az egyik legtermszetesebb kialakts versenyplyra. 1950-tõl termszetesen az indul Forma 1 vilgbajnoksg naptrban is szerepelt, s tovbbra is a piltk mrcje maradt a klnleges atmoszfrj versenyplya. Fangio, Farina s Alberto Ascari nyertk az elsõ versenyeket, s a Belga Nagydj mindig nagy csatk, kivl versenyek helyszne volt. Azonban nem kerlhette el a minden Forma 1-es plyt sjt gondot, s az 1960-as vekre egyre nyilvnvalbb volt, hogy a plya mr nem elg biztonsgos a versenyzshez. 1960-ban Stirling Moss szenvedett itt slyos balesetet, s ugyanazon a htvgn mg kt fiatal brit tehetsg vesztette lett. A helyzet tarthatatlann vlt 1970-re, s a kvetkezõ vben nem rendeztk meg a Belga Nagydjat. 1972-ben Nivelles-ben, egy meglehetõsen jellegtelen plyn jra megszerveztk a versenyt, a rkvetkezõ vtõl egszen 1982-ig Zolder volt az otthona a futamoknak.
Zolder eredetileg egy viszonylag gyors plya volt, de a biztonsgossg jegyben beptettek kt extra siknt. Ezzel viszont elg jellegtelen lett, s igazn npszerû soha nem volt sem a piltk, sem a nzõk krben. 1981-re mr gy sem volt igazn megfelelõ a plya a Forma 1-nek, s a kaotikus htvgn egy szerelõ lett vesztette a boxutcban, amikor megcsszott a boxutca emelvnyn, s Carlos Reutemann Williams-e el esett. Egy msik szerelõ a rajtnl srlt meg, amikor Patrese lefulladt autjhoz ugrott, de kzben elindtottk a versenyt, s htulrl belerohantak. Igazn azonban 1982 jut a legtbb ember eszbe Zolder hallatn, mert ebben az vben vesztette itt lett Gilles Villeneuve. Zolder ezzel vgleg kikerlt a Forma 1 naptrbl, s 1983-tl jra Spa-ban rendeztk a futamokat.
 |
|
 |
Spa termszetesen nem ugyanaz a plya volt mr. Az eredeti 14 kilomteres plya hossza a felre cskkent, de a tervezõk igyekeztek a lehetõ legtbbet megõrizni az eredeti nyomvonalbl s hangulatbl. Ez sikerlt is nekik, s a piltk elismerõleg nyilatkoztak az j vonalvezetsrõl. Ezzel egytt Spa veszlyes maradt, 1985-ben a Forma 1 egyik gretes tehetsge, Stefan Bellof vesztette lett az Eau Rouge-ban egy traaut-versenyen. Az 1980-as vekben Ayrton Senna, ksõbb Michael Schumacher volt aki specialistnak szmtott a plyn.
2003-ban a versenyt nem szerveztk meg, a dohnyreklm-tilalom feletti vitk miatt, 2006-ban pedig egyszerûen elfogyott a pnz a szervezõk zsebbõl. Spa-t viszont hossztvon nem lehetett kihagyni a naptrbl, s Bernie Ecclestone nylt a verseny hna al, gy 2007-ben ismt elltogat a plyra a Cirkusz.
Spa egszen klnleges plya, az utols megmaradt klasszikus, termszetes vonalvezetsû aszfaltcsk a Forma 1 naptrban, amely minden talakts ellenre a rgi idõk hangulatt idzi. Meghatroz elemei a gyors, nagy sebessgû, vibrl kanyarok, a hossz egyenesek, s a boxutca krli szekci, amely gyakorlatilag egy utcai szakasz, a Buszmegll nevû sikn pldul civil htkznapjaiban tnylegesen egy buszmegll. s termszetesen ott van mg az Eau Rouge, egy dombrl le, dombra fel gyors bal-jobb kombinci, amit Michael Schumacher csak gy jellemzett, hogy "taln a legjobb rzs a vilgon, s a legnagyobb lmny amit versenyzõknt valaki meglhet".
|
|
|
A nagysebessgû kanyarokhoz nagyon fontos a stabil aut, a j aerodinamika, a hossz egyenesekben nem rt egy kis erõ a motorban, a felfggesztseket pedig vatosan kell finomra hangolni a Buszmegll pattogs rzkveire. A plya termszetes kihvsai mellett a piltknak szmolni kell mg az idõjrs szeszlyeivel is. Az Ardennek lbainl gyakoriak a vratlan esõk, s gyakran elõfordul, hogy a plya egyik rszn folyamatosan esik az esõ, mshol viszont szraz az aszfalt. Sokszor ilyen problmrl sz nincs, mert az egsz plyn ll a vz ha igazn leszakad az g, mrpedig ezzel Spa-ban brmikor szmolni lehet.
A plya hivatalos weboldala: www.spafrancorchamps.be

|