Scuderia Ferrari
A Maranelloban szkell Ferrari istll az autosport s a szguldo cirkusz leghresebb csapata. A skarltvrs grda a kilencvenes vekig a legeredmnyesebbnek mondhattk magukat, m ekkor a nagy vetlytrs, a McLaren gyzelmk tern utlrte a Ferrarit. Az 1999-es szezon a Ferrarinak sikerlt jobban, gy Ross Brawn; Jean Todt; Michael Schumacher triumvirtus veznyletvel ismt a maranelloiak vettk t a vezetst a konstruktrk rkranglistjn. Az alakulat mr a hbor eltt idkben is rszt vett a fontosabb versenyeken. A vilgbajnoksgok 1950-es kezdete un azonban Enzo Ferrari csapata sokkal ersebb lett. Az els vilgbajnoki szezon nem volt tlzottan edmnyes szmukra. 1951-ben Ascari az utols futamon vesztette el a Juan Manuel Fangioval ellen a vilgbajnoki cmrt folytatott harcot. A szvetsg ksbb 2000 kbcentimterben hatrozta meg a motorok hengerrtartalmt, a szablyvltozshoz pedig a Ferrari alkalmazkodott a legjobban. Ascari 1952-ben s 1953-ban is dominlt, ksbb viszont a 2500 kbcentimteres szably bevezetst kveten alulmardt a Lancia csapattal szemben. 1955-ben Fangio a D50-es modellel hrom alkalommal gyztt, ami elg volt ahhoz, hogy megszerezze negyedik vilgbajnoki titulust. A legends argentin pilta 1957-re a Maseratihoz szerzdtt, s ezt igencsak megsnylette az istll, hisz nlkle kptelenek voltak a futamgyzelemre.
A kvetkez vben az Enzo Ferrari fia utn Dino nvre keresztelt Tipo 146-os modellel a Ferrari visszatrt az lvonalba. Mindenki arra szmtott, hogy Stirling Moss lesz a vilgbajnok, Mike Hawthorn s a Ferrari azonban rcfolt erre az idnyzrn, s elhappoltk a titulust. A kvetkez kt vben a Cooper istll dominlt a Formula-1-ben. 1961-ben vette kezdett a maranelloiak jabb sikerszrija, a msfl lietres , cpaorr Tipo 156-ossal. Hazai versenyekn, az Olasz Nagydjon komoly tragdia rte a csapatot, hisz versenyzjk, Wolfgang von Trips hallos balesetet szenvedett. Msik versenyzjk, Phill Hill viszont gyzni tudott s megszerzte a vilgbajnoki cmet is a csapatnak.
A Ferrari bajnokok sorban John Surtees volt a kvetkez, aki 1964-ben lett vilgbajnok. Mindmig az egyetlen olyan pilta, aki ktkerken s ngykerken is kpes volt a cscsra jutni. A hromliteres motorok 1966-os bevezetse utn a Ferrari ismt hullmvlgybe kerlt. Rendre alulmaradtak a Cosworth Racing fantasztikusan sikerlt DFW erforrsaival szemben, melyek 1967-ben tntek fel a Formula1-ben. A skarltvrsk nyolc ven keresztl a kzpmezny legjobb alakulatnak szmtottak. Csak Jacky Ickx s csapattrsa, Clay Regazzoni tudtak nmi sikert elrni. Regazzoni els lett az 1970-es Olasz Nagydjon.
A gyors de tapasztalatlan Niki Lauda 1974-ben szerzdtt Maranelloba. A vilgbajnoki cmet ebben a szezonban Emerson Fittipaldi s a McLaren hdtotta el, egy vvel ksbb azonban mr Lauda lt a trnon, s 76-ban akr meg is ismtelhette volna teljestmnyt, ha nem jn kzbe a szrny a Nrburgringen, melynek kvetkeztben slyos gsi srlseket szenvedett.Mg a baleset utn is lett volna eslye a vilgbajnoki cm megszerzsre, hisz Monzban mr ismt ott volt a rajtrcson. A szezon vgog tartotta elnyt a McLarenes James Hunt eltt, azonabn az vad utols futamn, a Japn Nagydjon tl kockzatosnak tartotta a szakad esben val versenyzst, s id alatt feladta a tovbbi kzdelmeket. Hunt rmensen versenyzett, s megszerezte a bajnoki cmhez szksges harmadik helyet.
1977 ismt Lauda s a Ferrari ve volt. 1979-ben Jody Scheckter szerzett vilgbajnoki cmet a Ferrari szneiben, s egszen 2000-ig volt az utols pilta, aki versenyzi vilgbajnoki cmet vitt Maranelloba. Csapttrst, Gilles Villeneuve-t gyzte le, holott csak kt gyzelemmel rendelkezett, mg csapattrsa hrom alakalommal llhatott fel a dobog legmagasbb fokra.
A csapat ezt kveten szerzdtette Harvey Postlewaite brit tervezt, aki 1982-re megalkotta a 123C2 kdjel versenygpet, amely osztlyon felli volt. Ebben az vben is trtnt egy tragdia, ami bernykolta a csapat szezonjt. A legends Gilles Villeneuve balesetet szenvedett s lett vesztette Zoldeben, a vilgbajnoki pontverseny llovasa, Didier Pironi pedig megsrlt Hockenheimben. A Ferrari ebben az vben s a kvetkezben is a konstruktrk vilgbajnoka lett, de az egyni vilgbajnoki cmek ms csapathoz vndoroltak.
A grda szerencsje ezt kveten meglehetsen forgand volt. Michele Alboreto versenykpesnek bizonyult 1985-ben, de csak a msodik helyet rhatta neve mell az v vgi elszmolsnl. 1988-ban kvetkezett az jabb nagy csaps, hiszen ebben az vben hunyt el az alapt Enzo Ferrari. A "Commendatore" 90 ves volt. A szezonban addig csak vergd istll auti a csapatfnk hallt kvet versenyen, az Olasz Nagydjon ketts gyzelmet arattak. Gerhard Berger lett az els, megelzve trst, Michele Alboretot. Az idnyben ez volt az egyetlen futam, melyen nem McLaren gyzelem szletett. 1990-ben Prost csatzott Sennval, de a brazil nyert, gy a Ferrari francia sztrja a msodik lett az v vgi sszetettben. Michael Schumacher 1996-os csatlakozsval ketdett vette a Ferrari jabb sikerkorszaka, azonban ismt bizonytst nyert a monds, misszerint minden kezdet nehz! A szurkolk eleinte nem voltak tl lelkesek a nmet pilta szerzdtetse miatt. Az 1995-ben msodik vilgbajnok cmt megszerz Schumacherrel egytt rkezett Maranelloba Eddie Irvine is. Az j sszettel grda az v sorn j teljestmnyt nyjtott, gy a szurkolk hamar megbartkoztak a nmettel is. Ekkor, 1997-ben jtt egy emlkezetes botrny, melyet kveten sokan, sokflekppen vontk ktsgbe Schumacher sportszersgt. A pilta t gyzelmett szerzett az v sorn, s harcban llt a vilgbajnoki cmrt a Williams versenyzjvel, a kanadai Jacques Villeneuve-vel. Az utols versenyen a kerpeni szlets versenyz elvesztette a fejt s a Ferrarijt nekikormnyozta a kanadai pilta versenygpnek. Villeneuve tovbb tudott menni, harmadikknt rt clba s vilgbajnok lett. Ksbb Schumachert a Nemzetkzi Automobil szvetsg megfosztotta a bajnoksgban elrt msodik helyltl.
1998-ban a Tifosik ismt az egyni vilgbajnoki cm megszerzsben remnykedtek, hisz ezt az utbbi 19 v sorn nem sikerlt megszereznik. Schumacherrel nem is volt prblma, mindent megtett ennek rdekben, azonban F300-as Ferrarija llva maradt a suzukai rajtrcson, s csak a mezny vgrl vghatott neki a tvnak a mindent eldnt Japn Nagydjon. A harmadik helyig kzdtte fel magt, egy defekt miatt azonban feladni knyszerlt a tovbbi harcot. Az egyni vilgbajnok ebben az vben Mika Hakkinen, a konstruktrk bajnoka pedig a McLaren lett. 1999-ben is eslyesknt vrhattk a szezonkezdetet, jl is alakultak dolgaig, m a Silverstone-ban a nmet pilta balesetet szenvedett, s csak az idny utols kt versenyre trhetett vissza. Csapattrsa, Eddie Irvine vette t az els szm pilta szerept, s kis hjjn lni is tudott a knlkoz lehetsggel, de az utols futamon nem brt Hakkinennel, aki gy megismtelte elz vi produkcijt. A konstruktri vilgbajnoki trfet a McLaren nem tudta megvdeni, ami gy Schumacher utols kt versenyn nyjtott teljestmnynek ksznheten Maranelloba vndorolt.
2000-ben valra vlt az olaszol lma, hisz a skarltvrsk az vad els futamtl kezdve flnyben voltak a McLarennel s Mika Hakkinennel szemben. Schumacher Suzukban, az vad utols eltti versenyn biztostotta be az egyni vilgbajnoki cmet, amit az utols futamon elhdtott konstruktri cm kvetett. 2001-ben is dominlt a Schumacher-Ferrari ketts, gy a nmet mr negyedik vilgbajnoki cmnl tartott. A konstruktri vilgbajnoki trfea is Maranelloba dszeleghetett. A 2002-es vad mindenen tltett. A Ferrari a szezon els futamtl kezdve hihetetlen flnyben volt a mezny tbbi tagjval szemben, s az vad vgre a nmet belltotta Juan Manuel Fangio megdnthetetlennek hitt rekordjt. tszrs vilgbajnok lett. 2003-ban, ha kiss nehzkesen is, de Schumacher s a Ferrari ismt begyjtttk a vilgbajnoki cmet. 2004-ben ismt Schumacher s a Ferrari gyztt, immrom htszeres vilgbajnok lett.
|