|
A Forma-1-es piltk psgt vd sszetett rendszer kulcseleme a monocoque, azaz a sznszlas biztonsgi cella. |
|
Monacban tlagban 2 msodpercenknt, krnknt 40 alkalommal vltanak sebessget |
|
A tzll overallban a 60 fokot is elrheti a hmrsklet! A piltk egy-egy futam alatt hrom-ngy liter vizet vesztenek. |
|
1982 ta kszlnek sznszlas anyagbl a fkek, ezek mr csak negyedannyit nyomnak, mint a korbban hasznlt acl vltozat. |
|
A Forma-1-es biztonsgi elrsok megkvetelik, hogy kt klnll fkrendszer gondoskodjon az els s a hts kerekek lasstsrl annak rdekben, hogyha az egyik csdt mondana, a msik mg betlthesse feladatt. |
|
A FIA technikai ellenrzse elklntett terleten egsz napos nyzsgs: valamennyi istll bemutatja mindkt versenyautjt s a tartalkautt is. Ez sszesen 30 autt tesz ki, amelyeket hat rn keresztl vizslatnak. A grammok s a millimterek is szmtanak! |
|
A gumiabroncsok akr 80 klnbz sszetevbl llnak. |
|
Egy-egy versenyaut hozzvetleg 5000 darab nll alkatrszbl ll. |
|
Egy fkkszlet 7000 eurba kerl, s legjobb esetben is csak 350 kilomteren t tartanak ki! |
|
A futam utn a versenyautk s piltik szertartsos mrlegelsen vesznek rszt, aminek az a clja, hogy kiderljn az autk piltstul, ruhstul, sisakostul, mindenestl elrik-e a szablyknyvben elrt minimlis ssztmeget. (600 kg) |
|
A modern Forma-1 varzsszava: a Nomex. Nem csak az overallok, de a piltk alsruhzata, cipi, kesztyi s a fejet, nyakat vd csuklya is ebbl a specilis mszlas anyagbl kszlnek. Ez az anyag nem csupn elkpeszten h- s tzll, de megvdi a piltkat a mar gzoktl s savaktl. Nomex knnysge szintn az elnyk kz sorolhat. A rendszerint hrom tzll rtegbl ll overall mindssze 1,9 kg. Termszetesen mindegyiket az adott pilta testre szabjk. |
|
A rajt eltti 10. percben a piltkon, a csapattagokon s a hivatalos szemlyzeten kvl mindenkinek el kell hagynia a plyt. 5 perccel induls eltt a legtbb pilta mr a versenyautban l. |
|
A rajt eltt 15 perccel pirosra vlt a lmpa a boxutca kijratnl. Aki ekkor mg nincs kint a plyn, az mr csak a boxutcbl eredhet a mezny utn. |
|
A sisak sznszlas rtegei a lehet legnagyobb ellenll kpessget, a fnyre automatikusan stted rostly a tkletes ltsi viszonyokat, mg a piltk fejformjhoz igazod egyedi kialakts a maximlis knyelmet szolglja. A szezon eltt a sisakokat is tesztelik a szlcsatornban. |
|
A versenyre kszldve a boxban mg csak 60-at, a rajtrcson mr 90-et ver a szvk. A piltk pulzusszma a felvezetkr alatt mr elri a 110-et! Rajtnl 130, az els kanyarnl 180-at ver a szivk percenknt. |
|
A sisak ksztshez a pilta fejrl letnagysg modellt ksztenek. Ezt kveten az eljrs leginkbb ahhoz hasonlatos, ahogy az kori egyiptomiak dolgoztak a mmikon: a modellfejet szinte rtegesen krbetekerik a hi-tech sznszlas anyaggal. |
|
Forma-1-es piltk sisakjai tizenht rtegbl llnak! Az egyes rtegek pontos sszetevi htpecstes titoknak szmtanak, a hrom f sszetevt azonban jl ismerjk: a sznszl, ami a kemnysget adja, a tzll aramide s a polietiln, amit a golyll mellnyekhez is hasznlnak, s thatolhatatlann teszi a sisakot. Ezeken kvl mg alumniumot, magnziumot s ktanyagknt gyantt is tallunk az sszetevk kztt. A korszer sznszlnak ksznheten a Forma-1-es sisak szuperknny, mindssze 1,25 kilogrammos, de elkpeszten ellenll a fizikai hatsokkal szemben. |
|
3 perccel a rajt eltt szjazzk be a piltkat. Mr csak mrnkeik, s nhny technikus van velk. 1 perc van htra, amikor beindtjk a motorokat. 15 msodperccel az induls eltt, felszerelseiket magukkal hurcolva az istll utols tagjai is elhagyjk a rajtrcsot. |
|
A hts lgterelnek hszfle, az els szrnynak pedig szzfle klnbz belltsa lehetsges. |
|
Az aerodinamikai alapelv Forma-1-ben ugyanaz, mint a replgpek, csak ppen fordtva. Az az er, ami a replket megemeli, a versenyautkat az aszfalthoz szortja. Ennek ksznheten egy Forma-1-es aut kanyarodskor mg 4G-s centrifuglis er hatsa alatt is kpes tkletesen a plyn maradni, mg egy szemly aut mr 1G-nl megcsszik kifel. |
|
A versenyautk 2,8 msodperc alatt gyorsulnak 0-rl 100 km/-ra, s a 160 km/ elrshez is csak 4,2 msodperc kell nekik! |
|
Ezekbe a gpekbe is szabvny benzint tankolnak. Mghozz nagyon gyorsan. Msodpercenknt 12 liter "anyag" mlik a tankba. Mg ezekbe a pratlan erej gpcsodkba is kizrlag az EU-szabvnyoknak megfelel lommentes "szuper" tpus benzint tltik, vagyis azt, amit akr a legkzelebbi benzinktnl mi is tankolhatunk. A szakrtk gy becslik, hogy egy Forma-1-es versenyaut krlbell 70 hetven litert eszik 100 kilomteren. |
|
A FIA a "szrprbk" sorn egy autt akr tbb alkalommal is behvhat vizsglatra. |
|
Vgsebessge a leggyorsabb plykon elrheti a 370km/rt.Gyorsulsuk dbbenetes,0-rl 100km/rra 2,5 msodperc alatt,200km-rra mintegy 4,1 msodperc alatt gyorsulnak fel. |
|
A Forma1 vitathatatlanul a vilg legnzetebb autversenye,hiszen 200 orszgban kzvettik a futamokat vagy adnak hrt rla.Egy esztend alatt 40 millird ember kveti figyelemmel az egsz versenysorozatot. |
|
Egy Forma 1-es autnak el kell viselnie a 350km/rnl is nagyobb sebessget.Nagyon nagy erk rik az autt, mert szinte meglls nlkl hol fkez,hol gyorst a pilta.A versenyaut abroncsai 100C-sak.A motor belsejben uralkod kmrsklet 300C.A kipufog 950C,a karbon fktrcsa 1000C-ra forrsodik.Nagy az abroncsok kopsa futam kzben,mert az aszfalt ledrzsli a gumit.Verseny kzben egyszer-ktszer gumit kell cserlni,mert nem brja az abroncs a hossz tv terhelst. | |