|
A Forma-1-es pilóták épségét védő összetett rendszer kulcseleme a monocoque, azaz a szénszálas biztonsági cella. |
|
Monacóban átlagban 2 másodpercenként, körönként 40 alkalommal váltanak sebességet |
|
A tűzálló overallban a 60 fokot is elérheti a hőmérséklet! A pilóták egy-egy futam alatt három-négy liter vizet veszítenek. |
|
1982 óta készülnek szénszálas anyagból a fékek, ezek már csak negyedannyit nyomnak, mint a korábban használt acél változat. |
|
A Forma-1-es biztonsági előírások megkövetelik, hogy két különálló fékrendszer gondoskodjon az első és a hátsó kerekek lassításáról annak érdekében, hogyha az egyik csődöt mondana, a másik még betölthesse feladatát. |
|
A FIA technikai ellenőrzése elkülönített területen egész napos nyüzsgés: valamennyi istálló bemutatja mindkét versenyautóját és a tartalékautót is. Ez összesen 30 autót tesz ki, amelyeket hat órán keresztül vizslatnak. A grammok és a milliméterek is számítanak! |
|
A gumiabroncsok akár 80 különböző összetevőből állnak. |
|
Egy-egy versenyautó hozzávetőleg 5000 darab önálló alkatrészből áll. |
|
Egy fékkészlet 7000 euróba kerül, és legjobb esetben is csak 350 kilométeren át tartanak ki! |
|
A futam után a versenyautók és pilótáik szertartásos mérlegelésen vesznek részt, aminek az a célja, hogy kiderüljön az autók pilótástul, ruhástul, sisakostul, mindenestül elérik-e a szabálykönyvben előírt minimális össztömeget. (600 kg) |
|
A modern Forma-1 varázsszava: a Nomex. Nem csak az overallok, de a pilóták alsóruházata, cipői, kesztyűi és a fejet, nyakat védő csuklya is ebből a speciális műszálas anyagból készülnek. Ez az anyag nem csupán elképesztően hő- és tűzálló, de megvédi a pilótákat a maró gázoktól és savaktól. Nomex könnyűsége szintén az előnyök közé sorolható. A rendszerint három tűzálló rétegből álló overall mindössze 1,9 kg. Természetesen mindegyiket az adott pilóta testére szabják. |
|
A rajt előtti 10. percben a pilótákon, a csapattagokon és a hivatalos személyzeten kívül mindenkinek el kell hagynia a pályát. 5 perccel indulás előtt a legtöbb pilóta már a versenyautóban ül. |
|
A rajt előtt 15 perccel pirosra vált a lámpa a boxutca kijáratánál. Aki ekkor még nincs kint a pályán, az már csak a boxutcából eredhet a mezőny után. |
|
A sisak szénszálas rétegei a lehető legnagyobb ellenálló képességet, a fényre automatikusan sötétedő rostély a tökéletes látási viszonyokat, míg a pilóták fejformájához igazodó egyedi kialakítás a maximális kényelmet szolgálja. A szezon előtt a sisakokat is tesztelik a szélcsatornában. |
|
A versenyre készülődve a boxban még csak 60-at, a rajtrácson már 90-et ver a szívük. A pilóták pulzusszáma a felvezetőkör alatt már eléri a 110-et! Rajtnál 130, az első kanyarnál 180-at ver a szivük percenként. |
|
A sisak készítéshez a pilóta fejéről életnagyságú modellt készítenek. Ezt követően az eljárás leginkább ahhoz hasonlatos, ahogy az ókori egyiptomiak dolgoztak a múmiákon: a modellfejet szinte rétegesen körbetekerik a hi-tech szénszálas anyaggal. |
|
Forma-1-es pilóták sisakjai tizenhét rétegből állnak! Az egyes rétegek pontos összetevői hétpecsétes titoknak számítanak, a három fő összetevőt azonban jól ismerjük: a szénszál, ami a keménységet adja, a tűzálló aramide és a polietilén, amit a golyóálló mellényekhez is használnak, és áthatolhatatlanná teszi a sisakot. Ezeken kívül még alumíniumot, magnéziumot és kötőanyagként gyantát is találunk az összetevők között. A korszerű szénszálnak köszönhetően a Forma-1-es sisak szuperkönnyű, mindössze 1,25 kilogrammos, de elképesztően ellenálló a fizikai hatásokkal szemben. |
|
3 perccel a rajt előtt szíjazzák be a pilótákat. Már csak mérnökeik, és néhány technikus van velük. 1 perc van hátra, amikor beindítják a motorokat. 15 másodperccel az indulás előtt, felszereléseiket magukkal hurcolva az istálló utolsó tagjai is elhagyják a rajtrácsot. |
|
A hátsó légterelőnek húszféle, az első szárnynak pedig százféle különböző beállítása lehetséges. |
|
Az aerodinamikai alapelv Forma-1-ben ugyanaz, mint a repülőgépeké, csak éppen fordítva. Az az erő, ami a repülőket megemeli, a versenyautókat az aszfalthoz szorítja. Ennek köszönhetően egy Forma-1-es autó kanyarodáskor még 4G-s centrifugális erő hatása alatt is képes tökéletesen a pályán maradni, míg egy személy autó már 1G-nél megcsúszik kifelé. |
|
A versenyautók 2,8 másodperc alatt gyorsulnak 0-ról 100 km/ó-ra, és a 160 km/ó eléréséhez is csak 4,2 másodperc kell nekik! |
|
Ezekbe a gépekbe is szabvány benzint tankolnak. Méghozzá nagyon gyorsan. Másodpercenként 12 liter "anyag" ömlik a tankba. Még ezekbe a páratlan erejű gépcsodákba is kizárólag az EU-szabványoknak megfelelő ólommentes "szuper" típusú benzint töltik, vagyis azt, amit akár a legközelebbi benzinkútnál mi is tankolhatunk. A szakértők úgy becsülik, hogy egy Forma-1-es versenyautó körülbelül 70 hetven litert eszik 100 kilométeren. |
|
A FIA a "szúrópróbák" során egy autót akár több alkalommal is behívhat vizsgálatra. |
|
Végsebessége a leggyorsabb pályákon elérheti a 370km/órát.Gyorsulásuk döbbenetes,0-ról 100km/órára 2,5 másodperc alatt,200km-órára mintegy 4,1 másodperc alatt gyorsulnak fel. |
|
A Forma1 vitathatatlanul a világ legnézetebb autóversenye,hiszen 200 országban közvetítik a futamokat vagy adnak hírt róla.Egy esztendő alatt 40 milliárd ember követi figyelemmel az egész versenysorozatot. |
|
Egy Forma 1-es autónak el kell viselnie a 350km/óránál is nagyobb sebességet.Nagyon nagy erők érik az autót, mert szinte megállás nélkül hol fékez,hol gyorsít a pilóta.A versenyautó abroncsai 100°C-sak.A motor belsejében uralkodó kőmérséklet 300°C.A kipufogó 950°C,a karbon féktárcsa 1000°C-ra forrósodik.Nagy az abroncsok kopása futam közben,mert az aszfalt ledörzsöli a gumit.Verseny közben egyszer-kétszer gumit kell cserélni,mert nem bírja az abroncs a hosszú távú terhelést. | |