scuderias
Men
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Legendk
 
Csapatok
 
Meghatroz emberek
 
Technika
 
Bannerem

 
versenynaptr

Az FIA 2007. 10. 24-n nyilvnossgra hozta a Formula-1-es versenysorozat 2008-as, vglegestett versenynaptrt. jra helyet kapott a sorozatban az Eurpa nagydj, melyet ezttal Valenciban rendeznek. A szeptemberben sorra kerl, joncnak szmt Szingapri nagydjat jszaka, mestersges fnyek mellett kell teljestenik a piltknak.

 

Idpont Helyszn
2008. 03. 16. Ausztrl nagydj Australia
2008. 03. 23. Malj nagydj Malaysia
2008. 04. 06. Bahreini nagydj Bahrain
2008. 04. 27. Spanyol nagydj Spain
2008. 05. 11. Trk nagydj Turkey
2008. 05. 25. Monaci nagydj Monaco
2008. 06. 08. Kanadai nagydj Canada
2008. 06. 22. Francia nagydj France
2008. 07. 06. Brit nagydj Great-Britain
2008. 07. 20. Nmet nagydj Germany
2008. 08. 03. Magyar nagydj Hungary
2008. 08. 24. Eurpa nagydj Spain
2008. 09. 07. Belga nagydj Belgium
2008. 09. 14. Olasz nagydj Italy
2008. 09. 28. Szingapri nagydj Singapore
2008. 10. 12. Japn nagydj Japan
2008. 10. 19. Knai nagydj China
2008. 11. 02. Brazil nagydj Brazil
 
Nrnburgring

A Forma-1 zld pokla

nordschleifeA Nrburgring ktsgkvl a Forma-1 trtnetnek egyik leghresebb, rettegett s imdott versenyplyja. Persze a mai Nrburgring nem az a Nrburgring. A rgi, az „igazi” 22 kilomteres hosszval valami egyedlllt tudott. Lenygzen szp volt, lmny volt rajta vezetni, ugyanakkor rendkvl veszlyes is volt. Jacky Stewart egyszeren csak Zld Pokolnak hvta.

A Nrburgring ktsgkvl a Forma-1 trtnetnek egyik leghresebb, s egyben leghrhedtebb versenyplyja. Az "igazi" Nrnburgring vadregnyes hegyi kanyarjaival s 22 kilomteres hosszval mr a mlt. Niki Lauda 1976-os baleste utn egyszeren bezrtk. A mai piltknak pedig fogalmuk sincs rla milyen volt ott egy versenyt futni. Aki viszont ment rajta, eskszik r, hogy a vilg legjobb versenyplyja. Mg Niki Lauda is ezt vallja, aki majdnem lett vesztette rajta. A kanyarok nevei egy legenda rszei: Hatzenbach, Flugplatz, Schwedenkreutz, Fuchsrhre, Adanauer Frost, Bergwerk, Das Kraussell, Hohe Acht, Pflanzgarten. A Nordschleife, azaz az szaki kr 22,8 kilomter hossz volt, 176 kanyarral s 300 mteres szintklnbsggel. Taln rendkvli nehzsge miatt imdtk annyira a plyt a versenyzk. Ide nem a csillogs miatt szerettek jrni - mint Monacba - hanem azrt, mert a verseny egy hatalmas nagy piknik volt. Stortborral, kifzdvel s tbortz melletti barti beszlgetsekkel. vente ktszer pedig tbbszzezer nz vert tbort a plya szln. Mjusban az 1000 kilomteres versenyre, augusztusban pedig a Forma-1-es nagydjra jttek ki. Jackie Stewart - annak ellenre, hogy mesteri mdon hromszor is nyert itt - Zld Pokolnak nevezte a Nrburgringet. Aki egyszer ment rajta, lltja, hogy az Eiffel-hegysgben tekerg 22 kilomteres aszfaltcsk a legnagyobb kihvs ember s gp szmra egyarnt. A legnehezebb s legveszlyesebb plya az egsz vilgon. Az utbbi vekben auts fanatikusok vehetik birtokba, nhny Eurrt, ugyanis kapui nyitva llnak brki eltt.

Nordschleife s Sdschleife
A plyt, amely fl koronaknt magasodik a 12. szzadi ptett lovagvr, 1925-ben kezdtk pteni. A klni polgrmester (ksbbi nmet kancellr) Konrad Adenauer s Dr. Creutz elssorban azzal a szndkkal kezdtk pteni a plyt, hogy az fellendti majd az idegenforgalmat s nem utols sorban cskkenti a nagy munkanlklisget. Adenauer elrte a kormnynl, hogy 15 milli mrkval tmogassa az ptsi munklatokat majd 1927. jniusra elkszlt a ring. A nyitversenyre 100 ezer nz ltogatott ki s Rudi Caracciola nyert. A Nrburgring kt rszbl llt: az szakibl, a hrhedt Nordschleifbl s a dlibl (Sdschleife). Az elbbi volt az "igazi" Nrnburgring, amely szinte azonnal csodlatot s flelmet vltott ki a versenyzkbl. A kt aszfaltcsk a boxoknl tallkozott, ahol kitn kiszolgl pleteket hztak fel s egy hotel is helyet kapott. 1927 s 1939 kztt vgig itt rendeztk a Nmet Nagydjat. 1934-ben az Ezstnyilak itt debtltak. A hfehrre festett autk tbbet nyomtak a megengedett 750 kilnl, ezrt Alfred Neubauer csapatfnk az jszaka folyamn levakartatta a festket a kocsikrl. gy a msnapi rajnl ott lehettek a gyri Mercedesek. A festk nlkl, "meztelenl" ezst sznben pompz autval Manfred von Brauchitsch nyert s ezzel kezdett vette az Ezstnyilak legendja. 1935-ben itt aratta legnagyobb gyzelmt Tazio Novulari egy elavult Alfa Romeval, hazai plyn elpholva a Harmadik Birodalom csodamasinit. A msodik vilghbor utn csak 1949-ben indult jra a versenyzs a Nrnburgringen. 1950-ben mr jra megrendeztk a Nmet Grand Prix-t, br ekkor mg csak F2-es autk szmra. A kirlykategria 1951-ben vehette jra birtokba a plyt s az els hrom Nmet Nagydjon a Ferrari aratott gyzelmet.

Hall a ringen
1951-ben s 52-ban Ascari lett az els. 1952-ben gy nyerte meg a futamot, hogy kt krrel a futam leintse eltt knytelen volt killni a boxba, olajat utntlteni. Ascari Farina mg rt vissza, de fergeteges hajrba kezdett. Egy kr alatt utolrte s megelzte a Forma-1 els vilgbajnokt, majd a vgn 14 msodperces elnnyel szaktotta t a clvonalat. Nino Farina a kvetkez vben visszavgott s ezttal nyerte meg a versenyt a Ferrarinak. Ekkor 34 aut indult a versenyen, ami a legnagyobb szm rsztvev a sportg trtnetben. 1954-ben jbl az Ezstnyilak sikernek tapsolhatott a kznsg, hiszen a legends Juan-Manuel Fangio szaktotta t elsnek a clvonalat. Fangio azonban nem rlt, egy nappal korbban lett vesztette bartja s tantvnya Onofre Marimon. Ezzel a Forma-1 els hallos ldozatt a Nrnburgring szedte. Az edzsen Marimon, Argentna egyik nagy tehetsge kicsszott egy kanyarban s a fk kztt rte a vgzett. A Le Mans-i tragdia miatt csak 1956-ban rendeztek jra F1-es versenyt a Nrnburgringen, amikor jra Fangio nyert, ezttal mr Ferrarival. Az tdik helyezett Louis Rosier lett, aki hrom kr htrnnyal (66 km) futott be!

nordschleifeFangio legnagyobb versenye
Fangio egy vre r itt aratta letnek taln legszebb gyzelmt. A 46 ves argentin mr az edzsen ltta, hogy a Ferrarik a kemnyebb Englebert abroncsoknak s a kisebb fogyasztsuknak ksznheten boxkills nlkl teljestik majd a futamot. Fangio ezrt flig megtankolt autval, puhbb gumikon vgott neki a versenynek s tempsan kezdett. A 12. krre a kt ferraris sz, Mike Hawthornnal s Peter Collinsszal szemben 28 msodperces elnyt autzott ki. A kills azonban tovbb tartott, mint szmtott r, s "El Chueco" 45 msodperces htrnnyal trt vissza. Ekkor azonban valami olyat lthatott a kznsg, mint mg soha eltte s azta sem. Az reg Fangio iszonyatos hajrba kezdett. A kills utni els krben 12 msodpercet faragot htrnybl, de mivel a kt ferraris csak egy krrel ksbb tudta meg ezt (akkoriban mg nem volt rdikapcsolat s a tblt egy kr elteltvel lthatta a pilta), mr ks volt. A 17. krben mr csak 26 msodperc lett a Ferrarik elnye, s ekkor Fangio bekapcsolta a raktkat: kt krben is jobbat ment mint az edzsen. Az utols krben 9:17.4-es krt tekert (ht msodperccel jobbat mint az edzsen!) s mr csak 3 msodpercnyire volt Collinstl, akit a kt s fl kilomteres clegyenes vgn befogott s nem sokkal ksbb megelztt. A plya msodik felben a Bergwerknl "megette" Hawthorn-t is s megszerezte F1-es plyafutsa legnagyobb s egyben utols gyzelmt.

jabb ldozatok: A Nrnburgring egybknt sztvlasztotta a j piltkat a klasszis piltktl. Itt ugyanis kptelensg volt hibtlanul teljesteni egy krt. Egy kisebb bizonytalansg viszont nemcsak kiesssel vgzdhetett, hanem halllal is. A hetvenes vekig ugyanis nem volt szalagkorlt s ha valaki kireplt a plyrl, a fk kz szalad, a biztos hallba. 1958-ban Peter Collins lett kvetelte a zld pokol, aki a Pflanzgartennl sodrdott ki a plyrl s hatalmasat szaltzva azonnal meghalt. A baleset hatsra bartja s honfitrsa Mike Hawthorn a szezon vgn abbahagyta a versenyzst. (Vgzett azonban nem kerlhette el: nem sokkal ksbb egy kzti baleset sorn halt meg.) 1961-ben 300 ezer nz ment ki, hogy lthassa a kor legnagyobb nmet sztrjt, Wolfgang Berghe von Trips grfot, aki a Ferrarival a vb egyik eslyese volt. A nmetorszgi versenyen azonban meg kellett elgednie a msodik hellyel, a versenyt ugyanis Stirling Moss nyerte, aki az gi ldsban bzva a flig nedves plyn esgumival rajtolt el. A verseny vgre megjtt az es s az angol 20 msodperces elnnyel nyert. 1963-ban s 64-ben John Sutees gyztt, mg 1965-ben Jim Clark itt szerezte meg msodik vilgbajnoki cmt rajt-cl gyzelemmel. (Ez a szezon hetedik versenye volt, s mg hrom futam volt htra.) 1966-ban az edzsen a ksbbi csapatulajdonos Guy Ligier csszott ki Cooper-Maseratijval s trte ssze csnyn a lbt. A versenyen az angol John Taylor viszont hallval fizetett hibjrt. Az egyik kanyarban megprdlt s nekicsapdott Jacky Ickx Forma-2-es autjnak. Taylor Brabhamje kigyulladt s az angol pilta egy hnappal ksbb belehalt srlseibe.

Ickx s Stewart a Zld Pokol kirlyanordschleife

Ickx-nek viszont kutya baja sem lett, st a kvetkez vben pardzott. Majdnem elpholta a teljes Forma-1-es meznyt egy Forma-2-es autval. Akkoriban a Forma-2-es s a Forma-1-es mezny egyszerre versenyzett a plyn. Az F2-es belga men sokkolta a tbbieket, amikor a kis "vzna" Matra-Fordjval a harmadik legjobb idt rte el az edzsen. (A belga Cosworth FVA motorja alig tudott 220 lert, mg az edzs els Jim Clark 3 literes Cosworth DFV-je 400 LE-s volt.) A Forma-1-sek kzl Ickx-t csak Clark s Hulme tudta megverni. Hiba ment azonban csodlatosan az edzsen, a rajtrcson a szablyok szerint, mint legjobb Forma-2-es, csak a 17. hely jutott 'Monsieur X'-nek. Ickx innen kzdtte magt fel a versenyen a negyedik helyre, mg vgl egy trtt felfggeszts miatt ki kellett llnia. 1968-ban jabb nehz futam vrt a piltkra. Ezttal a hegyi idjrs okozta a f gondot. A verseny eltti es miatt hatalmas kd szllt a plya fl, a lttvolsg pedig egyes helyeken alig rte el a 10-15 mtert. A futam eltt a piltk s a rendezk is sokig tancskoztak mi tvk legyenek, vgl a 250 ezer nz miatt nmi ksssel mgis megtartottk a versenyt. A rendkvli krlmnyek kztt futott viadalon Jackie Stewart nyert ngy perces elnnyel. A futam utn a skt is remeg lbakkal szllt ki a kocsibl "A kocks zszl olyan volt mint a megvlts" - mondta a futam utn. Stewart ksbb mg ktszer lett itt els, 1971-ben s 73-ban. Forma-1-es korban 'Monsieur X' is nyert itt ktszer. Ickx 1969-ben s 72-ben hastotta t elsnek a clvonalat. Ez utbbi siker rajt-cl gyzelem volt, a belga minden krben vezetett s a leggyorsabb kridt is futotta. A plyt ekkora viszont mr tptettk. 1970-ben ugyanis a versenyzk nem voltak hajlandak rajthoz llni itt, annyira letveszlyesnek tltk. A Forma-1-es Grand Prix tkerlt Hockenheimbe, a Nrnburging pedig szalagkorltokat kapott s tbb helyen jraaszfaltoztk.

Lauda pokla

Az talaktsok ellenre a 'Ring' idejemlt volt, az autk egyre gyorsabban szguldottak rajta, radsul a plya tbb rszn is elrtk az rnknti 300-as tempt. A Pflanzgartennl pedig nagy sebessgnl rvid idre a levegbe is emelkedtek. 1974-ben s 75-ben Lauda volt a leggyorsabb az edzseken a Ferrarival, de mindktszer elcsentk elle a gyzelmet. 74-ben csapattrsa Regazzoni, a kvetkez szezonban pedig Reutemann hzta keresztl a szmtst. 1976-ban viszont vgre nyerni akart. A msodik helyrl rajtolhatott a nagy rivlis James Hunt mgl. A verseny eltt viszont esett az es s nedves plyn kezddtt a futam. Lauda elrontotta a rajtot s visszacsszott, radsul tl korn vltott esgumikrl sima fellet abroncsra. A Bergwerknl elrontotta az egyik kanyart s megcsszott, neki a szalagkorltnak s onnan visszacsapdva keresztbe llt az t kzepn. Brett Lunger telibe kapta az autt, amely azonnal lngokba borult. Lunger, s az odarkez msik hrom versenyz, Guy Edwards, Arturo Merzario, Harald Ert azonnal a segtsgre siettek, hogy a lngok kztt vergd Laudt kihozzk. Az osztrk 37 msodpercig volt a tzben, radsul idbe telt, mire az osztrk mentautba kerlt, majd replvel vittk a mannheimi egyetemi klinikra. A slyos gsi srlsektl s a bellegzett fsttl let hall kztt lebegett. Kmba esett s mr az utols kenetet is feladtk r. Vgl megmeneklt s visszanyerte egszsgt, de a baleset nyomait mig is hordozza. A balesetet egy 14 ves kisfi rktette meg egy 8 millimteres kamerval, amely azta bejrata a vilgot. Az osztrk "szuperpatkny" ksbb szemlyesen ksznte meg ngy versenyztrsnak, hogy meglltak segteni, nlklk ugyanis biztosan otthagyta volna a fogt. Merzario, akivel Lauda ki nem llhattk egymst, mg az osztrk monte-carli pole pozcirt kapott aranyrjt is megkapta. Az osztrk azonban felplt s 42 nappal a nrnburgringi pokol utna rajthoz llt Monzban. Lauda balesete volt az utols csepp a pohrban, hiba javtottak fokozatosan a plya biztonsgn, a 22 kilomteres hosszhoz kpest nagyon kevs plyamunks volt szolglatban. A szvetsg sportbizottsga, a CSI visszavonta a plya licenszt s a Forma-1 soha tbb nem jtt vissza a Nordschleifra. A Nmet Nagydjat azonnal tvittk a Hockenheimringre.

Nrnburgring
1982-ig mg a rgi Nordschleifn futottk az 1000 kilomteres versenyt, ekkor azonban hatalmas munklatok kezddtek a rgi Sdschleife mellett. Vadonatj versenyplya plt, amely 84 milli mrkba kerlt. Az els versenyt egyforma Mercedes 190-sekkel futottk. A viadalon rszt vett a Forma-1-es mezny szne-java. A leggyorsabb egy fiatal brazil Ayrton Senna volt, aki lenyomta a vgl msodik Laudt. Prostot, Rosberget, Alan Jonest, mindenkit. A rgi, egyszerre csodlt s rettegett Nrnburgring trtnete ezzel vget rt. A Forma-1 1985-ben mr az j aszfaltcskon vendgeskedett, amely nem lett rossz, st nagyon is j plya, de aki ment a rgi Nrnburgringen lltja: ssze sem hasonlthat az eredetivel.

A rekordok plyja
Soha egyetlen plyn sem szmtott annyira a krid, mint a Nrnburgringen. Minden plya kzl itt szmtott a legnagyobb elismersnek megdnteni a krrekordot. Elszr Bernd Rosemayer trte t a 10 perces lomhatrt 1936-ban egy Auto Unionnal. 1939-ben Hermann Lang mr 9:52.2-t tudott egy hromliteres kompresszoros Mercivel. A kridk a Forma-1-ben is fokozatosan javultak. Fangio 9:17-es lomideje nem sokig maradt rekord. A kasztnik fejldsvel egyre gyorsabbak lettek a kocsik. 1961-ben Phil Hill egy gyengcske 1,5 literes cpaorr Ferrarival mr 8:57-et tudott. 1965-ben Clark 8:22-nl jrt, a ht perces lomhatrt Niki Lauda szaktotta t. 1975-ben 6:58.6-os krt repesztett, ezzel tette meg a valaha futott leggyorsabb F1-es krt a Ringen. Az abszolut rekordot Stefan Bellof tartja, aki a nyolcvanas vekben egy C-csoportos Porschval szinte mr hihetetlen 6:13-as krre volt kpes.

A plya hivatalos weboldala: nuerburgring.gosign.de

 
egyb
 
Plyk
 
Blvr
 
Chat
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Trsoldalam

 
Piltk
 
Szavazz
Kihagyjuk a versenynaptrbl a kocsizzs plykat?(monaco pl)

Igen
nem
nem de ott trsgtlval menjnk
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 

Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU