A Forma-1 zld pokla
A Nrburgring ktsgkvl a Forma-1 trtnetnek egyik leghresebb, rettegett s imdott versenyplyja. Persze a mai Nrburgring nem az a Nrburgring. A rgi, az „igazi” 22 kilomteres hosszval valami egyedlllt tudott. Lenygzen szp volt, lmny volt rajta vezetni, ugyanakkor rendkvl veszlyes is volt. Jacky Stewart egyszeren csak Zld Pokolnak hvta.
A Nrburgring ktsgkvl a Forma-1 trtnetnek egyik leghresebb, s egyben leghrhedtebb versenyplyja. Az "igazi" Nrnburgring vadregnyes hegyi kanyarjaival s 22 kilomteres hosszval mr a mlt. Niki Lauda 1976-os baleste utn egyszeren bezrtk. A mai piltknak pedig fogalmuk sincs rla milyen volt ott egy versenyt futni. Aki viszont ment rajta, eskszik r, hogy a vilg legjobb versenyplyja. Mg Niki Lauda is ezt vallja, aki majdnem lett vesztette rajta. A kanyarok nevei egy legenda rszei: Hatzenbach, Flugplatz, Schwedenkreutz, Fuchsrhre, Adanauer Frost, Bergwerk, Das Kraussell, Hohe Acht, Pflanzgarten. A Nordschleife, azaz az szaki kr 22,8 kilomter hossz volt, 176 kanyarral s 300 mteres szintklnbsggel. Taln rendkvli nehzsge miatt imdtk annyira a plyt a versenyzk. Ide nem a csillogs miatt szerettek jrni - mint Monacba - hanem azrt, mert a verseny egy hatalmas nagy piknik volt. Stortborral, kifzdvel s tbortz melletti barti beszlgetsekkel. vente ktszer pedig tbbszzezer nz vert tbort a plya szln. Mjusban az 1000 kilomteres versenyre, augusztusban pedig a Forma-1-es nagydjra jttek ki. Jackie Stewart - annak ellenre, hogy mesteri mdon hromszor is nyert itt - Zld Pokolnak nevezte a Nrburgringet. Aki egyszer ment rajta, lltja, hogy az Eiffel-hegysgben tekerg 22 kilomteres aszfaltcsk a legnagyobb kihvs ember s gp szmra egyarnt. A legnehezebb s legveszlyesebb plya az egsz vilgon. Az utbbi vekben auts fanatikusok vehetik birtokba, nhny Eurrt, ugyanis kapui nyitva llnak brki eltt.
Nordschleife s Sdschleife A plyt, amely fl koronaknt magasodik a 12. szzadi ptett lovagvr, 1925-ben kezdtk pteni. A klni polgrmester (ksbbi nmet kancellr) Konrad Adenauer s Dr. Creutz elssorban azzal a szndkkal kezdtk pteni a plyt, hogy az fellendti majd az idegenforgalmat s nem utols sorban cskkenti a nagy munkanlklisget. Adenauer elrte a kormnynl, hogy 15 milli mrkval tmogassa az ptsi munklatokat majd 1927. jniusra elkszlt a ring. A nyitversenyre 100 ezer nz ltogatott ki s Rudi Caracciola nyert. A Nrburgring kt rszbl llt: az szakibl, a hrhedt Nordschleifbl s a dlibl (Sdschleife). Az elbbi volt az "igazi" Nrnburgring, amely szinte azonnal csodlatot s flelmet vltott ki a versenyzkbl. A kt aszfaltcsk a boxoknl tallkozott, ahol kitn kiszolgl pleteket hztak fel s egy hotel is helyet kapott. 1927 s 1939 kztt vgig itt rendeztk a Nmet Nagydjat. 1934-ben az Ezstnyilak itt debtltak. A hfehrre festett autk tbbet nyomtak a megengedett 750 kilnl, ezrt Alfred Neubauer csapatfnk az jszaka folyamn levakartatta a festket a kocsikrl. gy a msnapi rajnl ott lehettek a gyri Mercedesek. A festk nlkl, "meztelenl" ezst sznben pompz autval Manfred von Brauchitsch nyert s ezzel kezdett vette az Ezstnyilak legendja. 1935-ben itt aratta legnagyobb gyzelmt Tazio Novulari egy elavult Alfa Romeval, hazai plyn elpholva a Harmadik Birodalom csodamasinit. A msodik vilghbor utn csak 1949-ben indult jra a versenyzs a Nrnburgringen. 1950-ben mr jra megrendeztk a Nmet Grand Prix-t, br ekkor mg csak F2-es autk szmra. A kirlykategria 1951-ben vehette jra birtokba a plyt s az els hrom Nmet Nagydjon a Ferrari aratott gyzelmet.
Hall a ringen 1951-ben s 52-ban Ascari lett az els. 1952-ben gy nyerte meg a futamot, hogy kt krrel a futam leintse eltt knytelen volt killni a boxba, olajat utntlteni. Ascari Farina mg rt vissza, de fergeteges hajrba kezdett. Egy kr alatt utolrte s megelzte a Forma-1 els vilgbajnokt, majd a vgn 14 msodperces elnnyel szaktotta t a clvonalat. Nino Farina a kvetkez vben visszavgott s ezttal nyerte meg a versenyt a Ferrarinak. Ekkor 34 aut indult a versenyen, ami a legnagyobb szm rsztvev a sportg trtnetben. 1954-ben jbl az Ezstnyilak sikernek tapsolhatott a kznsg, hiszen a legends Juan-Manuel Fangio szaktotta t elsnek a clvonalat. Fangio azonban nem rlt, egy nappal korbban lett vesztette bartja s tantvnya Onofre Marimon. Ezzel a Forma-1 els hallos ldozatt a Nrnburgring szedte. Az edzsen Marimon, Argentna egyik nagy tehetsge kicsszott egy kanyarban s a fk kztt rte a vgzett. A Le Mans-i tragdia miatt csak 1956-ban rendeztek jra F1-es versenyt a Nrnburgringen, amikor jra Fangio nyert, ezttal mr Ferrarival. Az tdik helyezett Louis Rosier lett, aki hrom kr htrnnyal (66 km) futott be!
Fangio legnagyobb versenye Fangio egy vre r itt aratta letnek taln legszebb gyzelmt. A 46 ves argentin mr az edzsen ltta, hogy a Ferrarik a kemnyebb Englebert abroncsoknak s a kisebb fogyasztsuknak ksznheten boxkills nlkl teljestik majd a futamot. Fangio ezrt flig megtankolt autval, puhbb gumikon vgott neki a versenynek s tempsan kezdett. A 12. krre a kt ferraris sz, Mike Hawthornnal s Peter Collinsszal szemben 28 msodperces elnyt autzott ki. A kills azonban tovbb tartott, mint szmtott r, s "El Chueco" 45 msodperces htrnnyal trt vissza. Ekkor azonban valami olyat lthatott a kznsg, mint mg soha eltte s azta sem. Az reg Fangio iszonyatos hajrba kezdett. A kills utni els krben 12 msodpercet faragot htrnybl, de mivel a kt ferraris csak egy krrel ksbb tudta meg ezt (akkoriban mg nem volt rdikapcsolat s a tblt egy kr elteltvel lthatta a pilta), mr ks volt. A 17. krben mr csak 26 msodperc lett a Ferrarik elnye, s ekkor Fangio bekapcsolta a raktkat: kt krben is jobbat ment mint az edzsen. Az utols krben 9:17.4-es krt tekert (ht msodperccel jobbat mint az edzsen!) s mr csak 3 msodpercnyire volt Collinstl, akit a kt s fl kilomteres clegyenes vgn befogott s nem sokkal ksbb megelztt. A plya msodik felben a Bergwerknl "megette" Hawthorn-t is s megszerezte F1-es plyafutsa legnagyobb s egyben utols gyzelmt.
jabb ldozatok: A Nrnburgring egybknt sztvlasztotta a j piltkat a klasszis piltktl. Itt ugyanis kptelensg volt hibtlanul teljesteni egy krt. Egy kisebb bizonytalansg viszont nemcsak kiesssel vgzdhetett, hanem halllal is. A hetvenes vekig ugyanis nem volt szalagkorlt s ha valaki kireplt a plyrl, a fk kz szalad, a biztos hallba. 1958-ban Peter Collins lett kvetelte a zld pokol, aki a Pflanzgartennl sodrdott ki a plyrl s hatalmasat szaltzva azonnal meghalt. A baleset hatsra bartja s honfitrsa Mike Hawthorn a szezon vgn abbahagyta a versenyzst. (Vgzett azonban nem kerlhette el: nem sokkal ksbb egy kzti baleset sorn halt meg.) 1961-ben 300 ezer nz ment ki, hogy lthassa a kor legnagyobb nmet sztrjt, Wolfgang Berghe von Trips grfot, aki a Ferrarival a vb egyik eslyese volt. A nmetorszgi versenyen azonban meg kellett elgednie a msodik hellyel, a versenyt ugyanis Stirling Moss nyerte, aki az gi ldsban bzva a flig nedves plyn esgumival rajtolt el. A verseny vgre megjtt az es s az angol 20 msodperces elnnyel nyert. 1963-ban s 64-ben John Sutees gyztt, mg 1965-ben Jim Clark itt szerezte meg msodik vilgbajnoki cmt rajt-cl gyzelemmel. (Ez a szezon hetedik versenye volt, s mg hrom futam volt htra.) 1966-ban az edzsen a ksbbi csapatulajdonos Guy Ligier csszott ki Cooper-Maseratijval s trte ssze csnyn a lbt. A versenyen az angol John Taylor viszont hallval fizetett hibjrt. Az egyik kanyarban megprdlt s nekicsapdott Jacky Ickx Forma-2-es autjnak. Taylor Brabhamje kigyulladt s az angol pilta egy hnappal ksbb belehalt srlseibe.
Ickx s Stewart a Zld Pokol kirlya.jpg)
Ickx-nek viszont kutya baja sem lett, st a kvetkez vben pardzott. Majdnem elpholta a teljes Forma-1-es meznyt egy Forma-2-es autval. Akkoriban a Forma-2-es s a Forma-1-es mezny egyszerre versenyzett a plyn. Az F2-es belga men sokkolta a tbbieket, amikor a kis "vzna" Matra-Fordjval a harmadik legjobb idt rte el az edzsen. (A belga Cosworth FVA motorja alig tudott 220 lert, mg az edzs els Jim Clark 3 literes Cosworth DFV-je 400 LE-s volt.) A Forma-1-sek kzl Ickx-t csak Clark s Hulme tudta megverni. Hiba ment azonban csodlatosan az edzsen, a rajtrcson a szablyok szerint, mint legjobb Forma-2-es, csak a 17. hely jutott 'Monsieur X'-nek. Ickx innen kzdtte magt fel a versenyen a negyedik helyre, mg vgl egy trtt felfggeszts miatt ki kellett llnia. 1968-ban jabb nehz futam vrt a piltkra. Ezttal a hegyi idjrs okozta a f gondot. A verseny eltti es miatt hatalmas kd szllt a plya fl, a lttvolsg pedig egyes helyeken alig rte el a 10-15 mtert. A futam eltt a piltk s a rendezk is sokig tancskoztak mi tvk legyenek, vgl a 250 ezer nz miatt nmi ksssel mgis megtartottk a versenyt. A rendkvli krlmnyek kztt futott viadalon Jackie Stewart nyert ngy perces elnnyel. A futam utn a skt is remeg lbakkal szllt ki a kocsibl "A kocks zszl olyan volt mint a megvlts" - mondta a futam utn. Stewart ksbb mg ktszer lett itt els, 1971-ben s 73-ban. Forma-1-es korban 'Monsieur X' is nyert itt ktszer. Ickx 1969-ben s 72-ben hastotta t elsnek a clvonalat. Ez utbbi siker rajt-cl gyzelem volt, a belga minden krben vezetett s a leggyorsabb kridt is futotta. A plyt ekkora viszont mr tptettk. 1970-ben ugyanis a versenyzk nem voltak hajlandak rajthoz llni itt, annyira letveszlyesnek tltk. A Forma-1-es Grand Prix tkerlt Hockenheimbe, a Nrnburging pedig szalagkorltokat kapott s tbb helyen jraaszfaltoztk.
Lauda pokla
Az talaktsok ellenre a 'Ring' idejemlt volt, az autk egyre gyorsabban szguldottak rajta, radsul a plya tbb rszn is elrtk az rnknti 300-as tempt. A Pflanzgartennl pedig nagy sebessgnl rvid idre a levegbe is emelkedtek. 1974-ben s 75-ben Lauda volt a leggyorsabb az edzseken a Ferrarival, de mindktszer elcsentk elle a gyzelmet. 74-ben csapattrsa Regazzoni, a kvetkez szezonban pedig Reutemann hzta keresztl a szmtst. 1976-ban viszont vgre nyerni akart. A msodik helyrl rajtolhatott a nagy rivlis James Hunt mgl. A verseny eltt viszont esett az es s nedves plyn kezddtt a futam. Lauda elrontotta a rajtot s visszacsszott, radsul tl korn vltott esgumikrl sima fellet abroncsra. A Bergwerknl elrontotta az egyik kanyart s megcsszott, neki a szalagkorltnak s onnan visszacsapdva keresztbe llt az t kzepn. Brett Lunger telibe kapta az autt, amely azonnal lngokba borult. Lunger, s az odarkez msik hrom versenyz, Guy Edwards, Arturo Merzario, Harald Ert azonnal a segtsgre siettek, hogy a lngok kztt vergd Laudt kihozzk. Az osztrk 37 msodpercig volt a tzben, radsul idbe telt, mire az osztrk mentautba kerlt, majd replvel vittk a mannheimi egyetemi klinikra. A slyos gsi srlsektl s a bellegzett fsttl let hall kztt lebegett. Kmba esett s mr az utols kenetet is feladtk r. Vgl megmeneklt s visszanyerte egszsgt, de a baleset nyomait mig is hordozza. A balesetet egy 14 ves kisfi rktette meg egy 8 millimteres kamerval, amely azta bejrata a vilgot. Az osztrk "szuperpatkny" ksbb szemlyesen ksznte meg ngy versenyztrsnak, hogy meglltak segteni, nlklk ugyanis biztosan otthagyta volna a fogt. Merzario, akivel Lauda ki nem llhattk egymst, mg az osztrk monte-carli pole pozcirt kapott aranyrjt is megkapta. Az osztrk azonban felplt s 42 nappal a nrnburgringi pokol utna rajthoz llt Monzban. Lauda balesete volt az utols csepp a pohrban, hiba javtottak fokozatosan a plya biztonsgn, a 22 kilomteres hosszhoz kpest nagyon kevs plyamunks volt szolglatban. A szvetsg sportbizottsga, a CSI visszavonta a plya licenszt s a Forma-1 soha tbb nem jtt vissza a Nordschleifra. A Nmet Nagydjat azonnal tvittk a Hockenheimringre.
Nrnburgring 1982-ig mg a rgi Nordschleifn futottk az 1000 kilomteres versenyt, ekkor azonban hatalmas munklatok kezddtek a rgi Sdschleife mellett. Vadonatj versenyplya plt, amely 84 milli mrkba kerlt. Az els versenyt egyforma Mercedes 190-sekkel futottk. A viadalon rszt vett a Forma-1-es mezny szne-java. A leggyorsabb egy fiatal brazil Ayrton Senna volt, aki lenyomta a vgl msodik Laudt. Prostot, Rosberget, Alan Jonest, mindenkit. A rgi, egyszerre csodlt s rettegett Nrnburgring trtnete ezzel vget rt. A Forma-1 1985-ben mr az j aszfaltcskon vendgeskedett, amely nem lett rossz, st nagyon is j plya, de aki ment a rgi Nrnburgringen lltja: ssze sem hasonlthat az eredetivel.
A rekordok plyja Soha egyetlen plyn sem szmtott annyira a krid, mint a Nrnburgringen. Minden plya kzl itt szmtott a legnagyobb elismersnek megdnteni a krrekordot. Elszr Bernd Rosemayer trte t a 10 perces lomhatrt 1936-ban egy Auto Unionnal. 1939-ben Hermann Lang mr 9:52.2-t tudott egy hromliteres kompresszoros Mercivel. A kridk a Forma-1-ben is fokozatosan javultak. Fangio 9:17-es lomideje nem sokig maradt rekord. A kasztnik fejldsvel egyre gyorsabbak lettek a kocsik. 1961-ben Phil Hill egy gyengcske 1,5 literes cpaorr Ferrarival mr 8:57-et tudott. 1965-ben Clark 8:22-nl jrt, a ht perces lomhatrt Niki Lauda szaktotta t. 1975-ben 6:58.6-os krt repesztett, ezzel tette meg a valaha futott leggyorsabb F1-es krt a Ringen. Az abszolut rekordot Stefan Bellof tartja, aki a nyolcvanas vekben egy C-csoportos Porschval szinte mr hihetetlen 6:13-as krre volt kpes.
A plya hivatalos weboldala: nuerburgring.gosign.de |