|
|
2006 |
|
|
|
|
2005 |
|
|
|
|
2004 |
|
|
|
|
2003 |
|
|
|
|
2002 |
|
|
|
|
1997 |
|
|
|
|
1996 |
|
|
|
|
1994 |
|
|
|
|
1993 |
|
|
|
|
1992 |
|
|
|
|
1986 |
|
|
|
|
1980 |
|
|
|
|
1979 |
|
|
|
|
1978 |
|
|
|
|
1975 |
|
|
A Williams istállót a '70-es évek elején alapította Frank Williams és Patrick Head. A Ferrarihoz és a McLarenhez képest a korai időkben jóval kisebb költségvetésből kellett gazdálkodniuk, ennek ellenére büszkén elmondhatják magukról, hogy sikerült begyűjteniük kilenc konstruktőri vb-címet. Legutóbb 1997-ben nyertek világbajnokságot Frank Williams tehetséges amatőr versenyző volt, s közben jó kapcsolatot alakított ki Piers Courage-el, akivel 1969-ben együtt versenyeztek. A következő szezonban Williams versenyeztette Courage-t egy De Tomassoval. Courage elhunyt egy tragikus balesetben, amit a Holland Nagydíjon szenvedett el, Frank pedig összeomlott. Anyagi nehézségei támadtak, így egy ideig fizető pilótákat alkalmazott. 1976-ban összeállt Walter Wolffal, de nem sokkal később elváltak útjaik, és Patrick Headdel megalapította saját istállóját, a Williams Grand Prix Engineeringet. Míg Williams megpróbált szaúd-arábiai befektetőket rábírni, hogy támogassák csapatát, addig a Patrick Head által tervezett FW06-os versenygép 1978-ban számos jó eredményt ért el Alan Jonessal a volán mögött. Az első futamgyőzelmet 1979-ben aratták, amikor Clay Regazzoni elsőként haladt át a kockás zászló alatt Silverstoneban, az FW07-essel.
1980-ra Alan Jones mellé szerződtették Carlos Reutemann-t. Jones ebben az évben világbajnok lett, a csapat pedig begyűjtötte első világbajnoki címét a konstruktőrök között. A következő évben a Williams megvédte címét, azonban Jonesnak ez már nem sikerült, hisz alulmaradt a Nelson Piquettel folytatott párharcban. Ekkor vette kezdetét a turbókorszak. 1982-ben Keke Rosberg nyert újabb egyéni világbajnokságot a Williams színeiben, a csapatnak azonban nem volt túl sok oka az örömre, hisz a konstruktőrök között a Ferrari aratott győzelmet. A Williams a Hondával kötött motorszállítói szerződést. A japán erőforrások nehezek voltak, de a folyamatos fejlesztésnek köszönhetően egyre jobbnak bizonyultak. 1986-ban újabb konstruktőri vb-cím következett, Mansell viszont nem tudta begyűjteni az egyéni titulust, mert Adelaideben, 18 körrel első világbajnoki címe előtt elfüstölt a Honda erőforrás. A bajnok Alain Prost lett. Ebben az évben újabb óriási csapást mért a gárdára a sors. Frank Williams a Paul Ricard versenypályáról hazafelé tartva autóbalesetet szenvedett, és lebénult.
'87-re Piquet és Mansell voltak a Williams versenyzői. A csapatvezető boldog volt, hisz versenyzői mindkét villágbajnoki címet begyűjtötték az FW11-essel. Piquet a következő évben távozott a Lotushoz, a Williams pedig förtelmes évnek nézett elébe. 1989-re a Renault lett a motorszállító partnerük. Az autó gyors volt, azonban nem volt igazán jó versenyző a csapatnál egészen 1991-ig, amikoris Mansell visszatért a Ferraritól. Az FW14-es Williams fantasztikus konstrukció volt, Mansell azonban így sem tudott nyerni. ?92-ben az autó és Mansell is tökéletes volt. A brit versenyző kilenc futamot nyert meg az év során, és már a Hungaroringen bebiztosította magának a világbajnoki címet. A konstruktőri serleg ismét a Williamshez került.
A világbajnoki címvédő és csapata nem tudott megegyezni a fizetés összegében, így 1993-re Mansell az IndyCar sorozatba szerződött, a Newman-Haas csapathoz. Helyét az egyéves szabadságáról visszatérő Alain Prost vette át, aki nem sokat teketóriázott, világbajnoki címet nyert magának és a csapatnak is. Frank Williams volt az első csapattulajdonos, aki annak idején tesztelési lehetőséget biztosított Ayrton Sennának, és azóta is szerette volna, ha a brazil csillag az ő csapatában versenyez. Vágya 1994-ben teljesült, ám az álomból csakhamar rémálom lett. Senna a szezon harmadik futamán, Imolában, a Tamburello-kanyarban halálos balesetet szenvedett. A Williams alakulata lelki válságba került. A legendás brazil helyét a tesztpilótából versenyzővé előléptetett David Coulthard vette át. Damon Hill mindent megpróbált, hogy elhódítsa a világbajnoki címet Michael Schumacher orra elől, ez azonban nem sikerült neki. A konstruktőrök között viszont a Williams végzett az élen.
1995-re a Benetton is megkapta a Renault erőforrásokat, amihez Michael Schumacher szenzációs teljesítménye is társult. A Williams csak öt győzelmet tudott aratni ebben az évben. Négy alkalommal Damon Hill, míg egyszer David Coulthard diadalmaskodott. A következő szezon már jobban sikerült a Groveban székelő csapat számára. Megszerezték az IndyCar 1995-ös bajnokát, Jacques Villeneuve-öt, aki Hill csapattársa lett. Kettejük küzdelméről szólt ez az idény, és a végén Damon Hill megszerezte első és egyben utolsó világbajnoki címét. Mivel az összetett második helyén Villeneuve végzett, így a konstruktőri vb-cím is a Williamsé lett. 1997-ben Hill a Tom Walkinshaw által vezetett Arrows csapathoz szerződött, helyére pedig a német Heinz-Harald Frentzen érkezett. Villeneuve második Formula 1-es évében világbajnok lett, a Williams pedig elnyerte kilencedik konstruktőri világbajnoki címét.
A helyzet hamar megváltozott a csapat körül. A Renault ugyanis úgy döntött, hogy kivonul a Formula 1-ből, így 1998-ban és 1999-ben a Williams autóiba a gyengécske Supertec motort szerelték. 1999-ben Frentzen a Jordanhez, Villeneuve pedig a BAR-hoz szerződött. A helyükre a kétszeres CART bajnok Alex Zanardi, és Ralf Schumacher érkezett. A McLaren mindkét szezonban dominált, a wokingiak adták az egyéni világbajnokot Mika Hakkinen személyében, ?99-ben azonban a Ferrari lett a konstruktőrök bajnoka. Ralfnak sikerült elcsípnie néhány dobogós helyezést, Zanardi viszont nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. 2000 januárjának végén Frank Williams szerződést bontott az olasz versenyzővel, és a helyére a roppant fiatal Jenson Buttont szerződtette. Abban reménykedtek, hogy Button meg tudja csinálni azt, ami Zanardinak nem sikerült. Helyzetük sokkal jobb volt az előző két évhez képest, hisz ekkor már a BMW erőforrásai dübörögtek a Williams autók hátuljában. Ralf Schumachernek sikerült néhány dobogós helyezést szereznie, és Button is hozott pontokat a konyhára, így a csapat a harmadik helyen végzett. Az angol fiatalember teljesítményére az egész világ felkapta a fejét, maga Frank Williams is elégedett volt vele, azonban szembesülnie kellett a ténnyel, hogy nem tudja csapatnál tartani Buttont, mert korábban már szerződtette a kolumbiai szupertehetséget, Juan Pablo Montoyát. Úgy döntött, hogy Buttont kölcsönadja az akkor még a Benetton nevet viselő Renaultnak, hogy helyet csinálon a dél-amerikai jövevénynek.
Montoya dolgát megbízhatósági problémák nehezítették debütáló évében, azonban így is sikerült első rajtkockákat és dobogós helyezéseket szereznie. Az Olasz Nagydíjon pedig életében először győzelmet aratott egy Formula 1-es versenyen. Ralf év közben háromszor léphetett fel a dobogó legfelső fokára, így sikerült kellemetlen pillanatok okozniuk a McLarennek. Nagy csatát vívtak a második helyért, a végén azonban a McLaren megőrizte pozícióját, a Williams pedig ismét harmadik lett. 2002-ben csak egy győzelmet arattak, Ralf Schumacher révén Malajziában, azonban a McLarent sikerült maguk mögé utasítaniuk, így megszerezték a második helyet. |