Peter Sauber
Hol volt hol nem volt, létrejött egyszer egy roppant sikeres és gyümölcsöző együttműködés egy autóipari óriás, és egy kis versenyistálló között. Kart karba öltve sikert sikerre halmoztak, s amikor már nem volt mit megnyerni, úgy döntöttek, új vadászmezőre lépnek, új csúcsokat hódítanak meg. Addig minden sikerült, miért ne lenne így a jövőben is? - gondolták.
A választ, meglehetősen rideg tényekkel az élet adta meg. Azért nem folytatódott a sikerszéria, mert az új terep a Formula 1 volt! S ide a különlegesnél is különlegesebb technikára, és sehol máshol meg nem szerezhető felkészültségre van szükség, ha sikeres szeretne lenni egy csapatvezető, vagy egy gyár. S ez méginkább így van, ha mindkettőben magas fokon ég a sikerek utáni vágy.
A történetünkben szereplő autós gigászt Mercedes-Benznek hívják, a kiscsapat vezetőjét pedig Peter Saubernek. A történet 33 évvel ezelőtt kezdődött, amikor a svájci Peter Sauber, a Zürich melletti Hinwilből, kis elektromos műhelyét az autóversenyzés szolgálatába állította. A dolog odáig fejlődött, hogy 1993 óta már Forma 1-es autókat gyártanak az azóta üzemmé nőtt műhely helyén. Peter Sauber versenyautó építési karrierje 1967-ben ketdődött, amikor a legendás sport VW Käfereket kezdett gyártani. Ezekbe az erőgépekbe maga Peter Sauber is beült, ám igazából nem versenyzői babérokra vágyott, sokkal inkább a termékeit akarta tesztelni, megvizsgálni, hogyan viselkednek a versenypályán, megfelelnek-e elvárásainak. Sauber urat ugyanis mindig is a technika érdekelte igazán. A Käferek tuningolását 1970-ben a kétüléses versenyautók építése válltotta fel a hinwili szülői ház pincéjében berendezett műhelyben. Akkor kezdődött, a C1-el a máig tartó "C sorozat". A név felesége, Christiane nevének kezdőbetűjéből származik, s ez tradícióvá vált, mind a mai napig ez fémjelzi a Sauber Team autóit. S a C jó kabala lett, hiszen Peter Sauber a C1-el svájci sportautó bajnokságot nyert. Ám változatlanul nem a versenyzés mámorára vágyott és 1973-ban szögre akasztotta sisakját, hogy minden energiáját a versenyautó tervezésre, és gyártásra fordíthassa. S a sikerek nem maradtak el, olyannyira, hogy a hinwili Peter Sauberre felfigyeltek Stuttgartban. A Mercedes Benznél éppen akkor kezdték tervezgetni, hogy a cég visszatér az autósportba. Mint ismeretes, addig a Mercedes 1955-ben az Olasz Nagydíjon indított utoljára a Formula 1-ben versenyzőt, a világbajnok argentin Fangiot, Taruffit, Mosst, és Klinget. Tehát Stuttgartiak úgy vélték, eljött a visszatérés ideje. Nem rontottak ajtóstul a háznak, a tőlük elvárható német alapossággal vágtak bele a terv megvalósításába. Tudták, csak árthat a márka imázsának, ha nem lesznek sikeresek. Nagyon óvatosak voltak. Megkeresték Peter Saubert, megállapodtak, és megkezdődött a közös felkészülés. A visszatérés terepének a Gruppe C világbajnokságot, és ezzel szinte azonos autók számára kiírt nagy presztizsű Le Mans-i 24 órás versenyt jelölték ki. Az első kísérleti jellegű időszakban "Sauber Team" néven futott a kooperáció, ám ahogy jöttek a sikerek, Mercedes Team lett a gárda neve.
Ekkor már a 80-as évek vége felé járunk, és az évtized utolsó évében 1989-ben Le Mans-ban kettős diadalt aratott a Peter Sauber-Mercedes Benz páros, s kétszer megnyerték a versenyzők, és a gyártók számára kiírt Gruppe C sportautó világbajnokságot. Akkoriban nevezték el a Michael Schumacher, Heinz-Harald Frentzen, Karl Wendlinger trió tagjait "Mercedes bébik"-nek. Miután nem maradt megnyerni való a Gruppe C-ben, úgy látták eljött az ideje előre lépni. S előrefelé csak egyetlen kihívás kínálkozott, a Formula 1. Bár ezt sohasem publikálták, igaz nem is cáfolták, alighanem a Mercedes vette rá a nagy kalandra Peter Saubert, akinek nem tellet volna csupán saját sikervágyából erre. A Formula 1 ugyanis a 90-es évek elején sem tartozott az olcsó kis játszadozások közé. 1993-at írtak, amikor az autósport legmagasabb kategóriájában feltűnt a Sauber Team, aztán egy év múlva a Sauber Mercedes csapatnév. Ám ami olyan könnyedén ment korábban a sportautók világában, ebben a kategóriában csak döcögött. S Sauber balszerencséjére döcögött a Mclaren-Peugeot szekere is. Szinte egyszerre határozta el magát a szakításra a Mclaren, és a Mercedes, hogy aztán egymásban találjanak új partnerre. Az együttműködés eredményei közismertek.
Peter Sauber meg ott állt az 1995-ös versenyszezon előtt, motor nélkül. Két évre az akkor már nem túl sikeres Ford lett a motorszállító, aztán a Ferrarival sikerült megállapodnia a svájci csapatvezetőnek. Eszerint a maranellóiak egy évvel korábbi erőműveivel indulnak csatába a Sauberek. A Távol-Keletről sikerült főszponzort szerezni, s a malajziai Petronas olajtársaság a pénzéért a nevét is rátehette a motorra. Innen a név Sauber Petronas. Időközben a kis hinwili műhelyből jókora Formula 1-es üzem lett, a 8000 négyzetméteres hightech központban 280 specialista csak a Forma 1-es részleggel foglalatoskodott. 2006-ban fordulóponthoz érkezett a csapat, hiszen a BMW cégóriás felvásárolta a Sauber istállót, így ma már az egész csapat a BMW tulajdona, és BMW Sauber néven érnek el nagyon szép eredményeket.
|