Michael Schumacher
A Forma–1 eltt desapja kmves, desanyja egy kis talponll bf vezetje volt. Az apa, Rolf Schumacher msodllsban a kerpeni Wolfgang Graf Berghe von Trips gokart plyn dolgozott felgyelknt. Michael negyedik szletsnapjra kapta szleitl els gokartjt s a szgulds azonnal kedvelt szrakozsv vlt. 1975-ben – hat vesen – rte el els jegyzett sikert: a kerpeni gokart klub bajnoka lett. 1984-ben nmet junior bajnoki cmet szerzett gokartban, amelyet 1985-ben is megismtelt s egy junior vilgbajnoki msodik helyezssel is megtoldott. 1986-ban harmadik helyen vgzett a nmet felntt gokart bajnoksgban s a felntt Eurpa-bajnoksgban. 1987-ben nmet bajnok s Eurpa-bajnok lett. Mr gokartos korban tallkozott olyan ksbbi Forma–1-es ellenfelekkel, mint Mika Hkkinen vagy Heinz-Harald Frentzen.
1988-ban kezdett el autkkal versenyezni a nmet Forma–Knig sorozatban. A bajnoksg tz futambl kilencet megnyert, egyen a msodik helyen vgzett. Ugyanebben az vben hatodik helyet szerzett a nmet Forma–Ford 1600 bajnoksgban (a 12 versenybl ll bajnoksgban csak 10 futamon vett rszt) s msodik lett a Forma-Ford 1600 Eurpa-bajnoksgban (az 5 versenybl ll bajnoksgban 4 versenyn vett rszt). Ebben az vben tallkozott Willi Weberrel, aki egy nmet Forma–3-as csapat, a WTS csapatfnke volt s fiatal tehetsgek felkutatsval foglalkozott. Webernek egy ess futamon tnt fel Schumacher remek autkontrollja a vizes aszfalton s 1989-re leszerzdtette csapatba, valamint menedzsere lett a versenyznek.
Els Forma–3-as szezonjban a nmet bajnoksg harmadik helyn vgzett Karl Wendlinger s Heinz-Harald Frentzen mgtt. Utbbival pontegyenlsge volt (163 pont), elbbi egy ponttal elzte meg. Ugyanebben a szezonban elindult a hres Makai Forma–3-as Vilgkupn is (amelyen a vilg klnbz Forma-3-as bajnoksgainak legjobbjai mrik ssze tudsukat). Az els futamot megnyerte, a msodikban azonban kiesett.
1990-ben megnyerte a nmet Forma–3-as bajnoksgot s a Makai Vilgkupt is, ahol Mika Hkkinen volt legnagyobb rivlisa. Nhny httel ksbb a Forma–3-as Fuji Kupt is megnyerte s a Maka–Fuji duplzssal – ami eltte mg soha senkinek nem sikerlt – 30 ezer dollros pnzjutalmat kapott.

Ugyanebben az vben az 1989-es Forma–3-as bajnoksg els hrom helyezettje, Wendlinger, Frentzen s Schumacher lehetsget kapott arra, hogy rszt vegyen a Mercedes-Benz piltakpz programjban, az n. „junior programban”, amelynek clja az volt, hogy versenyzket neveljen ki arra az esetre, ha a stuttgarti gyr beszll a Forma–1-be (ez 1993-ban trtnt meg). A hrom fiatal pilta a C-csoportos sportaut vilgbajnoksgban vett rszt a Sauber-Mercedesszel. Kilenc versenyt futottak a sorozatban, egy autt minden versenyen kt pilta vezetett felvltva. A trzspilta a tapasztalt egykori Forma–1-es versenyz, Jochen Mass volt, mg a fiatalok futamrl futamra vltottk egymst az oldaln. Ngy futamon vett rszt Massal, ebbl egyen diszkvalifikltk ket, kettn msodik helyet rtek el, egyet pedig megnyertek (Mexikvros). Wendlinger szintn ngy versenyt futott le Mass oldaln s az kettsk is egy futamot nyert. Wendlinger s azonos ponszmmal a bajnoksg tdik helyn vgzett, a Sauber-Mercedes pedig csapatvilgbajnok lett. Frentzen csak egy versenyen indult, mivel ebben az vben elhagyta a Mercedest s leszerzdtt a Jordan Forma–3000-es csapathoz.
1991-ben mr Wendlinger volt csapattrsa, a Sauber-Mercedes azonban rendkvl megbzhatatlan volt. A fiatal ketts nyolc futambl mindssze hrmon rt clba – igaz, ebbl egyet megnyertek (Autopolis), egyen msodikak lettek, a Le Mans-i 24 rs versenyen pedig – ahol Schumacher futotta meg a verseny leggyorsabb krt – Fritz Kreutzpointerrel kiegszlve az tdik helyen vgeztek legjobb mercedesesknt.
1991-ben „vendgszerepelt” a nmet traaut bajnoksgban, a DTM-ben s a japn Forma–3000-ben is. A DTM-ben – ahol szintn a Mercedes szneiben indult – az utols futamon tkztt a bajnoki pontversenyben vezet Johnny Cecottval (BMW) s ezzel nkntelenl is bajnokk tette mrkatrst, Klaus Ludwigot. A japn Forma–3000-ben a sugi futamon indult el s a msodik helyen vgzett.
Belp a Forma-1-be – Jordan 1991 vgn gy tnt, hogy a kvetkez vben a Forma–3000-ben folytatja plyafutst, de menedzsere, Willi Weber az egyik sportaut futamon hrt kapott arrl, hogy a Jordan Forma–1-es csapatnak versenyzje, Bertrand Gachot Angliban brtnbe kerlt, mivel gzspray-vel lefjt egy taxisofrt. A Mercedes junior programjnak vezetje, Jochen Neerpasch s Willi Weber egytt szerveztk meg, hogy tesztelsi lehetsget kaphasson a Jordantl. A nmet versenyz Silverstone-ban lt elszr Forma–1-es autba s a tesztelsen rgtn lenygzte gyorsasgval a Jordan vezetit. A dnts megszletett: indulhat a Belga Nagydjon Gachot helyetteseknt.
Br mg sosem jrt korbban a Spa-Francorchamps-i Forma–1-es plyn (ezzel szemben menedzsere azt mondta a Jordannek, hogy igen) s els „les bevetse” eltt mindssze egy Forma–1-es teszten vett rszt, a Belga Nagydj idmr edzsn mgis a remek hetedik rajtkockt szerezte meg s tbb, mint egy msodpercet vert tapasztalt csapattrsra, Andrea de Cesarisra. A versenyen aztn kuplunghiba miatt 400 mter utn kiesett, az edzseken nyjtott teljestmnye mgis elg volt ahhoz, hogy felfigyeljen r a Benetton csapat s a kvetkez futamtl leszerzdtesse.
A csapatvlts krlmnyei meglehetsen zavarosak voltak. A Jordan els versenye eltt alratott vele egy szndknyilatkozatot amely szerint a futam utn al fog rni egy szerzdst a Jordannel. A Mercedes junior programjnak vezetje, Jochen Neerpasch telefonon arra utastotta, hogy a szndknyilatkozat szvegt mdostsa s gy rja azt al. Ekkor mg mindig a Mercedes versenyzje volt s az szolglatairt, valamint nmi pnzrt cserbe a stuttgarti gyr reklmfelletet kapott volna a Jordan autin. Mivel a Mercedesnek fizetnie kellett volna a Jordannek azrt, hogy nluk versenyezzen, nem akartk, hogy a pilta hossz tvra elktelezze magt az r csapat mellett, klnsen annak tkrben, hogy a Benetton fizetni is hajland lett volna rte, gy a nmet pilta msodik versenytl utbbi istllnl folytatta plyafutst.
Benetton 1991-ben t versenyen vett rszt a Benetton-Ford szneiben. Csapattrsa, a hromszoros vilgbajnok, Nelson Piquet volt, aki t kzs idmr edzskbl mindssze egyszer tudta megverni az joncot. Ebbl az t futambl a nmet pilta egyszer az tdik, ktszer a hatodik helyen vgzett, ktszer pedig kiesett.
1991 vgn Piquet visszavonult, helyre a szintn nagy tapasztalatokkal rendelkez brit Martin Brundle kerlt. 1992 msodik futamn, Mexikvrosban llhatott fel elszr a Forma–1-es dobogra: a harmadik helyen vgzett. A szezon 16 futambl sszesen nyolcszor kerlt a pdiumra – egyszer, az ess Belga Nagydjon, annak legfels fokra. Els teljes Forma–1-es szezonjban 53 ponttal a vilgbajnoki pontverseny harmadik helyn vgzett a Williams-Renault-k mgtt, de Ayrton Senna (McLaren-Honda) eltt.
1993-ban a Williams-Renault tovbbra is a legersebb volt, gy Alain Prost flnyesen nyerte meg vele a vilgbajnoksgot. Schumacher minden futamon dobogra llt, amelyen clba rt, m ht alkalommal kiesett (vezeti hibk s mszaki hibk egyarnt voltak az okok kztt), gy a szezon vgn 52 ponttal „csak” negyedik lett Prost, Senna (McLaren-Ford) s Damon Hill (Williams-Renault) mgtt. Egy futamot nyert: az estorili Portugl Nagydjat.
1994 – az els vilgbajnoki cm Az 1994-es szezont megelzen megvltozott nhny szably a Forma–1-ben – pl. betiltottk az elektronkus pilta-segdeszkzket, az ABS-t s a kiprgsgtlt –, amivel az volt a szablyalkotk clja, hogy ismt jobban eltrbe kerljenek a versenyzi kpessgek. Egy msik fontos vltozs volt, hogy a hromszoros vilgbajnok, Ayrton Senna a Williams-Renault-hoz szerzdtt, s ennek a kettsnek sokan mr elre „odaadtk” a vilgbajnoki cmet.
Az els kt futamot – a Brazil Nagydjat s a Csendes-ceni Nagydjat – megnyerte, mikzben rivlisa, Senna nem szerzett pontot (az els versenyen kiprdlt a msodik helyrl, a msodikon pedig a rajtnl htulrl beleszaladt Mika Hkkinen s kiesett).
1994 harmadik versenye, a San Marini Nagydj minden idk egyik legtragikusabb Forma–1-es htvgjeknt vonult be a sporttrtnelembe. Az egyik pnteki szabadedzsen Rubens Barrichello (Jordan) szenvedett slyosnak tn, de vgl is szerencss kimenetel balesetet, msnap pedig az osztrk Roland Ratzenberger (Simtek) az idmr edzsen lett vesztette. A vasrnapi futamon folytatdott a tragikus sorozat: a hetedik krben Tamburello-kanyarban a vezet pozciban lv Senna autja kiszaladt a plyrl s nagy sebessggel a betonkorltnak tkztt. Senna a krhzba szllts utn belehalt srlseibe. A versenyt Schumacher nyerte meg. Nhny rval az eredmnyhirdets utnig a piltk s a nzk nem rtesltek Senna hallhrrl.
Senna halla utn a Williams-Renault msik versenyzje, az angol Damon Hill lett legnagyobb ellenfele. A nmet pilta Monte-Carlban megszerezte plyafutsa els pole pozcijt s megnyerte a futamot. Barcelonban „csak” a msodik helyen vgzett Hill mgtt – mivel a futam nagy rszt tsben beragadt vltval kellett megtennie. A kvetkez kt versenyen, Montrealban s Magny-Cours-ban ismt nyert.
Ekkor mr 66 pontja volt szemben Hill 29-vel – Silverstone-ban azonban jtt a fordulat: Schumacher a felvezet krben megelzte Hillt. Noha ksbb ismt maga el engedte az angolt, t msodperces stop-and-go bntetsre tltk, amit azonban csapatvezeti utastsra nem ment ki letlteni a boxba, mivel a bntetst a megszabott hatridn tl rttk ki r, teht rvnytelen volt mr. Ksbb mgis letlttte s a msodik helyen clba rt Hill mgtt, m az incidens miatt fekete zszlval kizrtk a versenybl, st tovbbi kt futamtl eltiltottk. Mivel azonban a Benetton fellebbezett az tlet ellen (amely fellebbezst elutastottak), a bntets letltsre csak ksbb – az Olasz s a Portugl Nagydjon – kerlt sor.
A Brit Nagydjat kvet Nmet Nagydjon motorhiba miatt kiesett, a Magyar Nagydjon pedig nyert. Megnyerte az utna kvetkez Belga Nagydjat is, m errl a futamrl is diszkvalifikltk, mert a versenybrsg megllaptotta, hogy a Benetton aljra szerelt fenklemez vastagsga tbb, mint egy millimterrel kisebb a szablyosnl. A Benetton azzal vdekezett, hogy a fenklemez akkor kopott le, amikor Schumacher egy alkalommal megprdlt a rzkvn, de ezt a magyarzatot nem fogadtk el, mivel elmondsuk szerint a kanyarban nem talltak darabokat a fenklemezre szerelt falapbl, ami azt tekintve, hogy 18 krt futottak mg ott, nem meglep...
Ezutn jtt az Olasz s a Portugl Nagydj, amelyen nem vett rszt (szakkommenttorknt mkdtt kzre a nmet RTL-en). Rivlisa, Hill mindkt futamot megnyerte, gy htrnya egy pontra cskkent Schumacherhez kpest a pontversenyben.
A visszatrse utni els versenyt megnyerte a spanyolorszgi Jerezben, m a kaotikus Japn Nagydjon csak msodik lett Hill mgtt, gy a dnts az utols futamra maradt az ausztrliai Adealaide-ben. Ezen a versenyen az len haladt, amikor elkvetett egy vezeti hibt, kiszaladt a plyrl s nekikoccantotta autjt egy betonfalnak. Amikor visszatrt a plyra, Hill megprblta kihasznlni a pillanatnyi megingst s bell elmenni mellette, a kvetkez jobbkanyarban azonban sszetkztek. Schumacher azonnal kiesett, mg Hill tovbb tudott menni. Nhny pillanattal ksbb az angol pilta a boxba hajtott, ahol megllaptottk, hogy az tkzs kvetkeztben eltrt autja els kerkfelfggesztse s nem tud tovbbmenni. A vilgbajnoki cm gy Schumacher lett.
1994-ben a 16 futambl csak 14-en vett rszt, radsul ebbl is ktszer diszkvalifikltk, mgis nyolc versenyt nyert meg s 92 pontot szerzett. Ezzel lett a sportg trtnetnek els – s mindezidig egyetlen – nmet vilgbajnoka.
1995 – a msodik vilgbajnoki cm 1995-re a Benetton lecserlte a V8-as Ford motort ugyanarra a V10-es Renault-ra, amelyet a Williams is hasznlt. A szezon jabb botrnnyal indult, amikor a szezonnyit Brazil Nagydjon t s David Coulthardot (Williams-Renault) kizrtk szablytalan zemanyag hasznlata miatt. Mint kiderlt a Benettonnak s a Williamsnek is zemagyagot szllt francia Elf cg kvette el a hibt (csapattrsaikat csak azrt nem zrtk ki, mert k nem rtek clba). A kt csapat fellebbezett s vgl az a dnts szletett, hogy a versenyzk az egyni vilgbajnoksgban megtartjatjk eredmnyket s pontjaikat, m a konstruktri bajnoksgba azok nem szmtanak bele.
A Benetton 195-s, a csapat 1995-s autja rendkvl nehezen kezelhet aut volt – ezt ksbb Gerhard Berger s Jean Alesi is megerstettk, amikor v vgn teszteltk azt. Ennek ellenre kilenc futamot nyert ebben a szezonban s sszesen 102 ponttal flnyesen megnyerte msodik vilgbajnoki cmt. Jellemz kpe volt a szezonnak, hogy az idmr edzseket ltalban a Williams versenyzi, Hill s Coulthard dominltk, m a versenyeken rendre diadalmaskodott.
Klnsen emlkezetes volt a Nmet Nagydj, ahol – a nmetek kztt is – elszr nyert hazai plyn. A Belga Nagydjon a 16. helyrl indulva mindssze nhny kr alatt elre kzdtte magt s egy vltozatos versenyen kemny csatban utastotta maga mg Hillt s gyztt. A Nrburgringen szintn fordulatos futamot lthattunk, amelynek elejn Hill-el egy krn bell elztk egymst oda-vissza, majd a vgn a nmet versenyz 12 kr alatt 17 msodperces htrnyt dolgozott le a vezet Alesivel szemben s egy kockzatos, m annl ltvnyosabb elzssel utastotta maga mg a Veedol-siknban, annak ellenre, hogy azzal is nvelte volna elnyt a VB-pontversenyben, ha csak msodik helyen biztonsgosan clbaviszi az autt.
Ebben a szezonban is voltak sszezrdlsek Hillel. Az els Silverstone-ban, amikor Hill megprblta megelzni, tkztek s mindketten kiestek, a msodik Monzban, amikor a japn Taki Inout krztk le, Hill ksn fkezett s htulrl beleszaladt Schumacher Benettonjba. Ismt mindketten kiestek. A bkls pillanata volt azonban, amikor Hill a plya szlrl sportszeren megtapsolta nrburgringi teljestmnyt.
Ferrari 1996-ban elhagyta a Benettont s az akkor gyengbb Ferrarinl folytatta Forma–1-es plyafutst. Az olasz csapat ugyan a sport leghagyomnyosabb istllja, m akkor mr 1979 ta nem tudtak egyni vilgbajnoksgot nyerni. A csapatfnk, Jean Todt mr 1993-ban elkezdte az istll struktrjnak jjszervezst s Schumacher egy jabb fontos eleme volt ennek az ptkezsnek. gy tartottk rla, hogy rendkvli mdon kpes motivlni, sztnzni a krltte lv munkatrsakat s igazi csapatember. A fejlesztsek szempontjbl klnsen rtkes volt j technikai rzke s az a kpessge, hogy tapasztalatait megfelelen is tudta kommuniklni a mrnkknek.
1996 Tisztban volt vele, hogy 1996-ban nem fog a vilgbajnoki cmrt kzdeni, mert erre a Ferrari akkor mg nem rett meg. A John Barnard ltal tervezett F310-es valban hibs konstrukcinak bizonyult, radsul nagyon megbzhatatlan volt. A szezon tizenhat versenybl t alkalommal esett ki valamilyen mszaki hiba miatt – Franciaorszgban pldul mr a felvezet krben megadta magt a motor, pedig az els rajtkockbl indult volna. Ennek ellenre a nmet pilta nyert hrom versenyt – Barcelona, Spa-Francorchamps, Monza –, amelyek kzl klnsen az els emlkezetes. Ezen a szakad esben trt az lre s risi flnnyel nyert. A monzai diadal rzelmi szempontbl jelentett ttrst szmra s az olasz Ferrari-szurkolk (tifosi) kapcsolatban, akik addig meglehetsen hvsen lltak hozz. Els Ferrari-szezonjban a vilgbajnoksg harmadik helyn vgzett a kt Williams mgtt, 59 ponttal.
1997 1997-ben tovbbi erstst kapott a Ferrari. Egy vvel sajt csapatvltsa utn Rory Byrne fmrnk s Ross Brawn technikai igazgat is kvettk a Benettontl az olasz istllhoz. Legnagyobb ellenfelnek ezttal Jacques Villeneuve bizonyult, aki 1996 elejn rkezett a Williams-Renault-hoz az amerikai IndyCar bajnokaknt. Schumacher els futamt a szezon sorn Monte-Carlban nyerte, majd ezt mg ngy diadal kvette az v vgig (Montreal, Magny-Cours, Spa-Francorchams, Suzuka). A vilgbajnoki cm sorsa kzte s Villeneuve kztt az utols futamon, Jerezben dlt el. A versenyt megelzen egy ponttal vezetett kanadai vetlytrsa eltt a pontversenyben. Az idmr edzsen , Villeneuve s Villeneuve csapattrsa, Heinz-Harald Frentzen ezredmsodpercre azonos idvel kvalifillt, de mivel kzlk a kanadai futotta meg ezt az idt elsknt, indulhatott a pole pozcibl, a msodik rajtkockbl, mg Frentzen pedig a harmadikbl.
A futam nagy rszben vezetett, m az utols kerkcserjnl egy rossz garnitra gumit kapott s drasztikusan lelassult. Villeneuve ezt kihasznlta s utolrte a Ferrari piltjt, majd a 48. krben elzsre sznta el magt. Villeneuve bebjt mell, a nmet azonban befel hzta az autjt, gy sszetkztek. Schumacher kiesett, Villeneuve pedig tovbbment s megnyerte a vilgbajnoksgot.
Az eset rdekessge, hogy a kanadai versenyz San Marinoban kapott egy felfggesztett bntetst, amely azt tartalmazt, hogy ha mgegyszer elz az v sorn srga zszl alatt, eltiltjk a kvetkez versenytl. Villeneuve a Japn Nagydj edzsn elztt, ennek ellenre nem eltiltottk a jerezi versenytl, hanem elvettk a 2 pontjt, amit Japnban szerzett...
A FIA (Nemzetkzi Autmobil Szvetsg) utlag t nevezte meg a baleset felelseknt s bntetsbl elvette az 1997-es szezonban szerzett sszes pontjt (78 pont), illetve a vilgbajnoksgban megszerzett msodik helyt (a hivatalos statisztikjba ugyanakkor tovbbra is beleszmtanak az 1997-ben megszerzett pontok).
1998 1998-ban jabb szablyvltozsokat vezettek be a Forma–1-ben. Ezek kzl a leglnyegesebb az autk szlessgnek 180 cm-ben val maximalizlsa volt, valamint a barzdlt gumik bevezetse az addig hasznlatos silck gumik helyett. Az j szablyokhoz val alkalmazkods a Williams addigi fmrnkvel, Adrian Newey-val erst McLaren-Mercedesnek sikerlt a legjobban. A Mika Hkkinen-David Coulthard piltakettssel felll csapat Bridgestone gumikat hasznlt, mg a Ferrari maradt a Goodyear-nl, gy a szezon a gumigyrtk „hborjrl” is szlt.
Az els kt futamot (Melbourne, Interlagos) Hkkinen nyerte, majd a harmadikon, Buenos Airesben visszavgott. Imolban msodik lett Coulthard, majd Barcelonban harmadik a kt McLaren mgtt. Monte-Carlban tkztt Alexander Wurz-cal (Benetton-Playlife), gy csak a 10. helyen vgzett, de aztn sorozatban hrom futamgyzelem kvetkezett Montrealban, Magny-Cours-ban s Silverstone-ban. Utbbi elssge arrl marad emlkezetes, hogy a boxban nyerte meg a versenyt, miutn kiintettk egy 10 msodperces „stop-and-go” bntetsre s azt az utols krben tlttte le oly mdon, hogy tszelte a clvonal boxutcban meghosszabbtott rszt. A McLaren ugyan vst nyjtott be a trtntek miatt, de a vizsglat megllaptotta, hogy Schumacher bntetse jogtalan volt (azt azrt kapta volna, mert lltlag srga zszl alatt krzte le Wurzot, m mindkt versenyz azt nyilatkozta, hogy nem lttak srga zszlt), gy vgl trltk a bntetst s hivataloss tettk futamgyzelmt.
Az Osztrk Nagydjon a harmadik, a Nmet Nagydjon pedig az tdik helyet szerezte meg – mindkt futamot Hkkinen nyerte, gy a finn elnye a Magyar Nagydj eltt 16 pont volt vele szemben a VB-pontversenyben. A hungaroringi futam nagy taktikai csatt hozott, amelyet egy hrom boxkillsos taktikval a megnyert. Hkkinen ezttal csak hatodik lett, gy elnye ht pontra cskkent a pontversenyben.
A Spa-Francorchamps-i Belga Nagydjon mind Hkkinen, mind kiesett – utbbi flnyesen vezetett az esversenyen, amikor az eltte halad, lekrztt David Coulthard hirtelen felemelte a lbt a gzpedlrl s a rossz ltsi viszonyok miatt Schumacher htulrl beleszaladt (Coluthard vekkel ksbb elismerte a hibjt). A soron kvetkez Olasz Nagydjat azonban megnyerte, Hkkinen a negyedik helyen vgzett rajta, gy kt versennyel a szezon vge eltt pontegyenlsg alakult ki a kt VB-eslyes kztt. A nrburgring Eurpa Nagydjon Hkkinen tett szert elnyre gyzelmvel – mg a nmet msodik lett.
Az utols futamon dlt el minden. Nyernie kellett s abban remnykednie, hogy Hkkinen legfeljebb harmadik lesz. A pole pozcit ugyan megszerezte, m a rajtnl autja leragadt a rajtrcson, ami miatt az utols rajtkockbl kellett nekivgnia a futamnak. Ezzel minimlisra cskkentek az eslyei. A futam sorn ugyan elre kzdtte magt egszen a harmadik helyig, m ekkor defektet kapott s vgleg killni knyszerlt a versenybl. Hkkinen lett a vilgbajnok kereken 100 pontjval, a msodik helyen vgzett 86 ponttal.
1999 1999-ben is folytatdott a Hkkinen-Schumacher prharc – m csak a Brit Nagydjig. Addig a nmet pilta kt versenyt nyert (Imola, Monaco), m Silverstone-ban egy pillanat alatt vget rt a hajsza, amikor Schumacher fkhiba miatt kiszaladt a Stowe-kanyarban s 107 km/h-s sebessggel frontlisan a gumifalba csapdott. Spcsont s szrkapocs-csont trst szenvedett a jobb lbban s ennek kvetkeztben a kvetkez hat futamon nem vehetett rszt. Vilgbajnoki eslyt ezzel elvesztette, a csata csapattrsa, Eddie Irvine s Hkkinen kztt folyt tovbb.
Kt versennyel a szezon vge eltt, a Malajziai Nagydjon trt vissza, ahol flnyes pole pozcit szerzett, majd mindent megtett csapattrsa, a VB-eslyes Irvine gyzelmrt (ktszer elengedte, radsul Hkkinent is feltartotta), s a tervet sikerlt is kivitelezni: Irvine nyert, Schumacher msodik lett, Hkkinen harmadik. A futamot kveten azonban mindkt Ferrarit diszkvalifikltk, mert gy talltk, hogy az autk oldals lgterelje nem felel meg a szablyoknak. Ksbb a FIA prizsi meghallgatsn megllaptottk, hogy az eltrs mrtke bell volt az gynevezett toleranciakszbn, gy a ketts gyzelmet mgis megtarthatta a Ferrari.
Az utols versenyen, Suzukban ismt az els rajtkockbl indult, m a rajtnl Hkkinen elment mellette s megnyerte a versenyt, gy megszerezte msodik vilgbajnoki cmt. A konstruktrk kztt azonban a Ferrari diadalmaskodott. maga 44 ponttal a bajnoksg tdik helyn vgzett.
2000 – a harmadik vilgbajnoki cm A 2000-es szezon hrom gyzelemmel indult, majd Silverstone-ban egy harmadik hely kvetkezett a kt McLaren-pilta, David Coulthard s Mika Hkkinen mgtt. Az vnek az els nhny futamn Coulthard ersebbnek tnt Hkkinennl, de aztn az v elrehaladtval a finn ismt fellkerekedett csapattrsn. Hkkinen az tdik versenyen, Barcelonban aratta els futamgyzelmt a szezon sorn, mg Schumachernek a verseny kzben defektje volt, s egy nem tervezett kerkcsere miatt csak az tdik helyen vgzett. A nrburgrini esversenyen ismt nyerni tudott Hkkinen eltt. Ezutn egy balszerencss idszak kvetkezett a nmet szmra: a kvetkez t versenyen ngyszer esett ki: Monacban a felfggeszts meghibsodsa miatt vezet pozcibl, Magny-Cours-ban motorhiba miatt, Zeltwegben s Hockenheimban pedig egyarnt rajtbaleset kvetkeztben. Montrealban ugyan nyerni tudott, mgis a sorozatos kiessek azt eredmnyeztk, hogy a Magyar Nagydjra rendkvl szoross vllt az lls a vilgbajnoki pontversenyben kzte, valamint Hkkinen s Coulthard kztt: neki 56 pontja volt, a kt McLaren-piltnak pedig 54-54.
A hungaroringi futamot Hkkinen nyerte, gy tvette a vezetst a pontversenyben, majd Spa-Francorchamps-ban jabb gyzelmvel mr hat pontra nvelte azt. Monzban azonban visszavgott s nyert finn vetlytrsa eltt, gy Hkkinen elnye ismt kt pontra fogyott. Az els Amerikai Nagydjat megnyerte, Hkkinen kiesett, gy jra fordult a kocka s kt versennyel a szezon vge eltt Schumacher tett szert nyolc pontos elnyre a pontversenyben.
A vilgbajnoksg a suzukai Japn Nagydjon dlt el. A pole pozcit szerezte meg, de a rajtot a msodik helyrl indul Hkkinen nyerte, gy az lre llt. A kt vilgbajnoki eslyes nagy csatt vvott egymssal, amelyben a tbbieket – belertve csapattrsaikat is – messze maguk mgtt hagytk, m egymssal sokig nem brtak. Kettejk sorrendje az els boxkillsaik utn sem vltozott: Hkkinen tovbbra is az len maradt. Ekkor kiss szemerklni kezdett az es, a nmet pedig az addiginl szorosabban „tapadt” Hakkinenre. A dnt momentum a 37. krben rkezett el: Hkkinennek ekkor kellett kimennie msodik kerkcserjre, Schumacher azonban tovbbi hrom krig kint tudott maradni sajt msodik boxkillsa eltt. Msodik boxkillsa utn Hkkinen el tudott visszallni, s ezzel eldlt a verseny s a vilgbajnoksg is: az v lett mindkett.
Az v utols futamn, a Malajziai Nagydjon mr „csak” a konstruktri vilgbajnoki cm volt a tt, amelyet Schumacher s Barrichello ketts gyzelmvel szintn a Ferrari hdtott el. sszesen 108 pontot szerzett s kilenc versenyt nyert a 2000-es szezon sorn. Mika Hkkinen 89 ponttal lett msodik.
2001 – a negyedik vilgbajnoki cm A 2001-es szezon jabb Schumacher-Hkkinen csatt grt, m ez vgl nem vlt valra. A Ferrari – s klnsen Schumacher – dominlta az vet, a McLarennl pedig ezttal Coulthard volt az ersebb s egy ideig tartotta is a lpst vele a pontversenyben. Jl ment az ccsvel, Ralf Schumacherrel s az 1999-es amerikai CART-bajnokkal, Juan Pablo Montoyval felll BMW-Williams is, m mgis flnyesen nyerte a vilgbajnoksgot, s mr t futammal a szezon vge eltt, a Magyar Nagydjon bebiztostotta cmt. Az v sorn sszesen 123 pontot szerzett s kilenc versenyt nyert (Melbourne, Sepang, Barcelona, Monte-Carlo, Nrburgring, Magny-Cours, Hungaroring, Spa-Francorchamps, Suzuka). A msodik helyezett, David Coulthardnak 65 pontja volt a szezon vgn.
2002 – az tdik vilgbajnoki cm A Ferrari tovbb ersdtt s a 2002-es szezonban egyrtelmen dominns aut volt az vk. sszesen tizenegy versenyt nyert (Melbourne, Interlagos, Imola, Barcelona, Zeltweg, Montreal, Silverstone, Magny-Cours, Hockenheim, Spa-Francorchamps. Suzuka) s 144 pontot szerzett. A bajnoksg msodik helyn csapattrsa, Rubens Barrichello vgzett 77 ponttal.
A szezonra nmileg rnykot vetett az a tny, hogy a zeltwegi Osztrk Nagydjon a Ferrari utastotta az addig len halad Barrichellt arra, hogy engedje maga el Schumachert, amit aztn a mdia s a kzvlemny lesen brlt. Ksbb ugyan „visszaadta” Barrichellnak ezt a versenyt (Indianapolis), m azt a mozzanatot is hasonlan sok brlat rte.
tdik vilgbajnoki cmt mr ht versennyel a szezon vge eltt, a franciaorszgi Magny-Cours-ban bebiztostotta, s ezzel belltotta Juan Manuel Fangio addigi rekordjt a vilgbajnoki cmek szmt illeten.
2003 – hatodik vilgbajnoki cm 2003-ban jelents szablyvltozsok trtntek a Forma–1-ben – ezek kzl a legjelentsebb az „egykrs” idmr edzs bevezetse, valamint a pontrendszer megvltozsa volt. Az eddigi ponteloszts most 10-8-6-5-4-3-2-1-re vltozott.
Ez a szezon jval „dcgsebben” indult a Ferrari szmra, mint a korbbiak: negyedik lett Melbourne-ben, hatodik Spenagban, Interlagosban pedig kiesett, miutn kicsszott egy vztfolyson.
A San Marini Nagydjon nyerte els futamt az vben – m ez egy szomor gyzelem volt, ugyanis az azt megelz napon halt meg desanyja. A soron kvetkez futamokon Barcelonban s Zeltwegben szintn nyerni tudott, Monte-Carlban harmadik lett, majd Montrealban ismt nyert. Ezt egy gyengbb sorozat kvette: Nrburgring tdik hely, Magny-Cours harmadik hely, Silverstone negyedik hely, Hockenheim hetedik hely, Hungaroring nyolcadik hely. Mindez sszefggsbe volt hozhat azzal a jelensggel, hogy a Bridgestone gumik meglehetsen gyengn teljestettek melegebb aszfalton a rivlis Michelinhez kpest, radsul vezetsi stlusa miatt mg a Bridgestone abroncsok kzl is sokszor a lassabb kemny keverket tettk fel, mg csapattrsa mehetett lgyabb gumikon.
A Magyar Nagydjat kveten a FIA felfedezte, hogy a Michelin abroncsainak futfellete verseny kzben a nyoms hatsra szlesebb vlik a megengedettnl. A francia gumigyrt egy kiskaput hasznlt ki a szablyokban, gy addigi eredmnyeiket nem semmistettk meg, de megtiltottk nekik, hogy a szban forg gumitpust a kvetkez futamokon bevessk.
A vilgbajnoki pontverseny llsa egybknt ekkor rendkvl szoros volt: az len llt 72 ponttal a 71 pontos Juan Pablo Montoya (BMW-Williams) s a 70 pontos Kimi Rikknen (McLaren-Mercedes) eltt.
Monzban valamennyire nvelni tudta elnyt azzal, hogy nyert Montoya, Barrichello s Rikknen eltt, de a bajnoksg mg mindig nagyon kilezett volt (Schumacher: 82 pont, Montoya 79 pont, Rikknen 75 pont).
Az Amerikai Nagydj dnt fontossgnak bizonyult. Csak a hetedik helyen kvalifiklta magt, mg Rikknen az elsn, m a versenyen eleredt az es s ez kedvezett a nmet versenyznek, valamint a Bridgestone-gumiknak. Nyert Rikknen eltt, mg a hatodik helyen clba r Montoya elvesztette eslyt a vilgbajnoki cmre.
A dnts kzte s Rikknen kztt az utols versenyre maradt, a Japn Nagydjra. A vltozkony idjrs ltal nagyban befolysolt idmr edzsen a 14. helyen kvalifiklta magt, mg Rikknen a nyolcadikon. A nmet versenyz egy szmra meglehetsen mozgalmas versenyen a nyolcadik helyen rt clba, mg finn vetlytrsa a msodikon mely hatodik vilgbajnoki cmt jelentette, amivel immr egyedliknt minden idk legsikeresebb Forma–1-es piltja lett. A Ferrari versenyzje 93 pontot szerzett, mg Rikknen 91-et. Nagyobb volt a klnbsg a futamgyzelmek tern: mg hat versenyt nyert, addig Rikknen egyet.
2004 – a hetedik vilgbajnoki cm A szoros csatt hoz 2003-as szezon utn 2004-ben dominns v kvetkezett a Ferrari szmra. Tizennyolc futamon sszesen tizenhrom alkalommal szelte t elsknt a clvonalat (Melbourne, Sepang, Manama (Bahrein), Imola, Barcelona, Nrburgring, Montreal, Indianapolis, Magny-Cours, Silverstone, Hockenheim, Hungaroring, Suzuka). A vilgbajnoki cmet mgis egy msodik hellyel biztostotta be a belgiumi Spa-Francorchamps-ban a Ferrari trtnetnek 700. Forma–1-es versenyn. A szezon sorn sszesen 148 pontot gyjttt – a msodik helyezett Rubens Barrichellnak 114 pontja volt.
2005 2005-ben jabb jelents szablyvltozsokat hoztak a Forma–1-ben. A legfontosabb az a gumiszably volt, melynek rtelmben a versenyzknek egy garnitra gumival kellett vgigfutnia az idmr edzseket s a teljes versenytvot, valamint a motorszably, amely szerint egy hajtmnek kt versenyhtvgt kellett kibrnia. A rajtsorrendrl az els hat futamon kt „egykrs” idmr edzs dnttt (egy szombaton, egy vasrnap), m a nrburgringi Eurpa Nagydjtl kezdve a nzk s a mdia ltalnos elgedetlensge miatt eltrltk a vasrnapi idmrt.
A Ferrari jval gyengbb volt, mint az elz vekben s Schumacher is elkvetett nhny hibt. Alapveten mgis gy tnt, hogy az a tny okozza a legtbb problmt, hogy a Bridgestone-gumik kevsb jl alkalmazkodnak az j gumiszablyhoz, mint a Michelin abroncsok. Fokozta a problmt, hogy a Bridgestone-nak a Ferrarin kvl mr csak kt kis csapat, a Jordan s a Minardi volt a partnere, gy jval kevesebbet tudtk a gumikat tesztelni, mint a ht Michelin-istll egytt. A szezon sorn egyetlen futamgyzelmet aratott, mghozz a „csonka” Amerikai Nagydjon, amelyen a Michelin csapatai nem lltak rajthoz, mivel abroncsaik nem voltak biztonsgosak a hres ovl-kanyarban. A nmet piltnak ezen kvl egy pole pozci (Hungaroring) s hrom msodik hely (Imola, Montreal, Hungaroring) volt a legnagyobb sikere a szezon sorn. A vilgbajnoki pontversenyben vgl a harmadik helyen vgzett Fernando Alonso (Renault) s Kimi Rikknen (McLaren-Mercedes) mgtt sszesen 62 ponttal.
Magnlet Ns, kt gyermek desapja. Felesgt, Corinna Betscht (szl.: 1969. mrcius 2., Halver/Nmetorszg) 1995. augusztus 1-jn vette el Kerpen-Mannheimban, egyhzi eskvjket augusztus 5-n tartottk Bonnban. Gina-Maria nev lnyuk 1997. februr 20-n, Mick nev fiuk 1999. mrcius 22-n szletett. A csald a svjci Vufflens-le-Chateau-ban l, a Genfi-t partjn.
Az UNESCO nagykvete Az UNESCO specilis nagykvete s ebben a minsgben olyan projekteket indtott tjra, mint egy iskola ltrehozsa Szeneglban, egy klinika felptse Szarajevban s egy utcagyerekekekt felkarol kzpont Peruban. Szerepvllalsrt 2002-ben az UNESCO „A sport bajnoka” cmet adomnyozta neki.
Djak Ktszer nyerte el a Laureus v Sportolja cmet (2002, 2004), amely egy nemzetkzi dj s amelyet a sport Oscar-djnak is neveznek. 2001-ben, 2003-ban s 2005-ben is jelltk a djra – ennl tbb jellst mg egy sportol vagy csapat sem kapott. Hazjban, Nmetorszgban kt alkalommal – 1995 s 2004 – vlasztottk az v sportoljv.
A filmvilgban 2006 mrciusban bejelentettk, hogy egy rvid epizdszerep erejig feltnik az "Asterix az Olimpin" cm francia-spanyol-nmet koprodukciban kszl filmben, melynek egyik fszereplje a francia Grard Depardieu lesz. Schumacheren kvl olyan sportolkat lthatunk majd a filmben, mint Zinedine Zidane vagy David Beckham.
Ezen kvl a Verdk cm amerikai animcis filmben klcsnzte a hangjt a "Michael Schumacher Ferrari" nev karakternek. A filmben rajta kvl olyan autversenyzk hangjn szlalnak meg a karakterek, mint Mario Andretti, Darrell Waltrip vagy Dale Earnhardt Jr, de vllalt benne szinkron szerepet Paul Newman sznsz is, aki jelenleg csapatvezet az amerikai ChampCar versenysorozatban.
Becenevek Sokszor nevezik "Schuminak" – a mdiban is –, vagy ppen "Schuey-nak" angol nyelvterleten.A "Schummy" is gyakori megnevezse.
Schumacher mr nem lkn ki Villeneuve-t
Michael Schumacher elrulta, sajnlja az 1997-ben Jerezben trtnteket, mikor megprblta szndkosan kilkni a plyrl Jacques Villeneuve-t. A nmet versenyz most mr bnja, amit tett, s ha tehetn, visszacsinln az egszet.
Ki ne emlkezne arra a bizonyos manverre, melyet a Ferrari htszeres vilgbajnoka, Michael Schumacher hajtott vgre az 1997-es szezonzr Eurpa Nagydjon Jerezben, ahol egy vatlan pillanatban megksrelte kitni a versenybl rivlist, a Williams szneiben versenyz Jacques Villeneuve-t.Az tkzs nem maradt el, de a vgeredmny nem gy slt el, ahogy azt a nmet pilta elgondolta. Villeneuve ugyan nem nyerte meg a versenyt, m elnye ppen elg volt ahhoz, hogy bezsebelje els, s egyben egyetlen bajnoki cmt a Forma-1-ben, mikzben Schumacher pontjait a FIA elvette, s bajnoksg vgre rangsorolta.
A nmet pilta azta elismerte, hogy hibzott, amit nemrg a Suddeutsche Zeitung napilapnak adott nyilatkozatban is megerstett. Michael bevallotta, sajnlja, ami trtnt Jerezben, s ha lehetsge lenne jra futni az Eurpa Nagydjat, biztosan nem kvetne el ekkora szarvashibt.
"Ha lenne olyan szituci, amit kitrlhetnk plyafutsombl, akkor ez biztosan az lenne" - mondta a nmet versenyz.
Schumachert mr korbban, 1994-ben is komoly tmads rt, mikor nem jelent meg a nhai Ayrton Senna temetsn. Michael azonban vdelmbe vette magt s elmondta, azrt hagyta ki egykori vetlytrsa temetst, mert sajt karrierjre kellett koncentrlnia, ugyanis akkor mg egyltaln nem volt biztos, hogy a Forma-1-ben maradhat.
Minden idk legsikeresebb autversenyzje azt is hozztette, nem akarta kimutatni a nagykznsg eltt rzseit, ezrt inkbb egy privt ltogats keretein bell utazott el Senna srjhoz, s rtta le kegyelett a hromszoros vilgbajnok eltt.
"Kzel hsz vet tltttem a motorsportban, de soha nem volt olyan rossz tapasztalatom, mint akkor" - mondta Schumacher visszatekintve az 1994-es San Marinoi Nagydjra. "Azon a htvgn nem csak Senna halt meg, hanem Ronald Ratzenberger is. Sokig nem tudtam napirendre trni a halluk felett. Ezrt sem mentem el Ayrton temetsre, s inkbb teszteltem. Tudnom kellett, hogy valban nekem val-e a Forma-1. Ennek tetejben pedig nem szerettem volna a nagykznsg eltt gyszolni. Ksbb aztn felesgemmel, Corinnval elltogattam Ayrton srjhoz."
Michael Schumacher a visszavonulsrl
Michael, mik az els gondolataid dntsed kzzttele utn? MS: Elszr is szeretnk ksznetet mondani mindazoknak, akik a kezdetektl, a gokarttl egszen a Forma-1-ig mellettem lltak, tmogattak s inspirltak, akik lehetv tettk, hogy azt csinljam, amit mindig is szerettem volna. risi ksznet illeti a csaldomat, desapmat, felesgemet s gyermekeimet, akik rengeteg segtsget nyjtottak s mindvgig tmogattak. Egyszer eljn az az id, amikor az embernek el kell gondolkodnia a jvjrl. A jvben mr nem tudok annyi energit s ert ldozni, hogy mg vekig versenykpes maradjak. Csak autkzni nem szeretnk, ha mr versenyzek, azt igenis a legmagasabb szinten akarom mvelni. Ez most mg megy, de bizonytalan vagyok azt illeten, hogy a jvben is kpes lennk–e erre a teljestmnyre. Ezrt jobb volt ezt a dntst most meghozni.
Mennyire volt szmodra rzelgs a verseny vgs szakasza? MS: A box fel vezet t termszetesen igencsak rzelgs volt, fknt, amikor rdin keresztl a csapat (munkatrsak – a szerk.) tudomsra hoztam a dntsemet. A pdiumon tudtam, hogy ez az utols eredmnyhirdetsem Monzban. A nzk rengeteget adtak nekem ljenzskkel. Ez lehengerl volt.
Mikor bredtl r, hogy 2006 az utols ved a Forma-1 versenyzjeknt? MS: A dntst elvileg mr Indianapolis utn meghoztam. Ebben az idben kellett Felipe jvjrl dnteni. A Ferrari csak az n dntsemre vrt, hogy trgyaljanak–e Felipvel, vagy sem. n gy gondolom, aki annyi rengeteg gynyr pillanatot s sikert lhetett t, mint n, nem llhat egy fiatal tehetsges pilta sikernek tjba. Az Indianapoliszi futam utn eldntttem, hogy szabadd teszem az utat Felipe szmra.
Srgetett Tged a Ferrari? MS: Nem, egyltaln nem, ellenkezleg. Elg idm s lehetsgem volt a dntsem meghozatalra, mint mindig, ami biztos annak ksznhet, hogy Jean minden tekintetben mellettem llt, akrcsak elnknk, Luca di Montezemolo. Mindig azt mondta: “Mindegy mikor, mindegy hol – s ha nem vagy biztos magadban, annyi idt kaphatsz, amennyire csak szksged van.” Teht szabad kezet kaptam minden tekintetben, ami a Ferrarinl uralkod, rendkvl barti lgkrrl tesz tanbizonysgot.
Mekkora szerepe volt a dntsed meghozatalban felesgednek, Corinna Schumachernek? MS: Magtl rtetd, hogy Corinna nemcsak a dntsemben segtett, hanem a nehz idszakokban is mellettem llt s az olyan pillanatokban, mint ez a mai. Ilyenkor mutatkozik meg igazn a jellem, amelyre Corinnnl mindenkor hagyatkozhattam. A dntsemben is teljes mrtkben tmogatott, elmondta pro s kontra rveit, melyek mskor is s minden lethelyzetben nagyon fontosak szmomra. Ennek ismeretben mr nem is volt annyira nehz a dntshozatal.
Visszagondoltl mr az elmlt napokban karriered jelents mozzanataira? MS: Nem, ehhez tl elfoglalt vagyok, mg nem volt r idm. Majd eljn ennek is az ideje valamikor, amikor nyugodtan ldglek a hres hintaszkemben. Akkor majd lesz idm gondolkodni s taln beszlni is rla, de most nem.
Melyik ellenfeledre fogsz a legszvesebben visszagondolni? MS: A legjobb csatkat Mikval vvtam. Akkoriban ez nagyon magas sznvonalon zajlott, azonban mindenfle feszltsgtl mentesen.
Van valami, amit megbntl? Michael Schumacher: Biztosan, azonban errl most nem beszlnk.
Egy egsz generci ntt fel melletted, veled, sok, Forma-1-es plyafutsod kezdetekor tz ves gyerek ma mr maga is autt vezet, vagy akr autversenyzv vlt. Egy egsz korszak, nem igaz? MS: Ok, ez gy van s nagyon rlk, hogy ennyi mindent megmozgattam, fknt Nmetorszgban a Ferrarival, azonban mshol is s a Benetton – idszakban is. Ez egy kivltsg, amire nagyon bszke vagyok. Remlem, mindenki megrti a dntsem mirtjt, de egyszer eljn az id, amikor meg kell tenni.
Vlemnyed szerint ki lphetne Nmetorszgbl a nyomdokaidba? MS: gy vlem, nagyon sok j nmet autversenyznk van. Nick is bizonytotta, hogy mire kpes egy j autval. Van tovbb egy piltnk az utnptlscsapatbl, Sebastian Vettel. Kihagytam valakit a nmetek kzl? Pillanatnyilag ezt a kt nevet tartom a legfontosabbnak.
Hogy rezted magad a sajttjkoztatn, amikor bejelentetted, hogy visszavonulsz? MS: Bevallom szintn, nagyon meghatott voltam. Ha a pdiumon kellett volna bejelentenem, valsznleg nem sok minden jtt volna ki belle...
Mi jrt a fejedben, amikor a gyzelmed utn lttad magad krl ljenezni a hatalmas Ferrari-csaldot? MS: Dntsem tudatban, mely elvegylt a gondolattal, hogy utoljra lem t mindezt: az egsz lgkr egyszeren egyedlll volt. Monza egyszeren hihetetlen. Mindig is klnleges jelentsge volt szmomra, fleg, mivel a rajongk velnk egytt nnepelhetnek. Az egyedi krlmnyek miatt ma termszetesen szokatlan rzsem volt.
A Forma-1 sokak szmra elkpzelhetetlen Michael Schumacher nlkl. Mi jn ezutn? MS: A Forma-1 ltezett elttem s utnam is ltezni fog. A Michael Schumacher rajongk taln szomorak lesznek, azonban gy gondolom, a Ferrari a jvre nzve nagyon j dntst hozott a piltkat illeten, melyrl n mr rgta tudtam, ez azonban a legkisebb mrtkben sem befolysolt a dntsemben.
Nhny szban elmondand, hogyan jtt ltre a dntsed? MS: Nehezen tudom elkpzelni, hogy mg van elegend energim ahhoz, hogy a jvben is sikeres legyek.
Hogyan akarsz megszabadulni az autversenyzi sztneidtl? MS: Majd megltjuk. Mindig azt mondtam, hogy a visszavonulsom utn egy ideig semmit sem fogok csinlni. Majd akkor alakul ki, hogy hogyan rzem magam s mi fog trtnni. Egy azonban biztos, mindig a Ferrari - csald rsze maradok.
Teht megmaradsz a Ferrari – csaldnak. Milyen formban? MS: Mg nem tudom. Most mindenekeltt az utols hrom futamra fogunk koncentrlni s megprblunk beszlni rla. Minden egyb majd valamikor ksbb fog eldlni. Erre van bven idnk.
Nagy divat mostansg a sportban a visszatrs. Lesz visszalps a visszavonulstl?
Michael Schumacher: Biztosan nem hoznk most egy dntst, ha tudom,hogy a kvetkez hnapban visszatrek. A krds ugyan jogos, de nincsenek ilyen jelleg gondolataim, szndkaim.
Nem rzel magadban annyi ert, hogy karrieredet megtoldd mg egy vvel? MS: Jelenleg, lthatjk, nincsenek problmim, azonban minl jobban regszik az ember, annl nehezebb megtartani az ert s a motivltsgot. Szebbnek tartom gy visszavonulni, mint a msik vgrl...
Mit gondolsz, a Ferrari utnad is fenn tud maradni? MS: Ferrari volt elttem is s utnam is ltezni fog.
A vilgbajnoki cm elrhet kzelsgben van. Mekkora benned a bizonytsi vgy, hogy megszerezd? MS: A bizonytsi vgy korbban sem halvnyult el bennem soha. Nem mondanm, hogy lehet, mg fokozni. Azonban elssorban most erre fogunk koncentrlni.
Mennyire lesz nehz az utols hrom futam a dntsed utn? MS: Azt hiszem, ez a mai volt a legnehezebb. Jl vagyok. s ppen ez az indok: Addig szeretnk elmenni, amg versenykpes vagyok.
V |
Csapat |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
Csapat |
Vb |
Pontok |
1991 |
Jordan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BEL kie. |
ITA 5 |
POR 6 |
ESP 6 |
JPN kie. |
AUS kie. |
|
|
|
Benetton |
14th. |
4 |
1992 |
Benetton |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
POR 7 |
|
|
|
|
|
Benetton |
3rd |
53 |
1993 |
Benetton |
|
|
|
|
|
MON kie. |
|
FRA 3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Benetton |
4th |
52 |
1994 |
Benetton |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
AUS kie. |
|
|
|
Benetton |
1st |
92 |
1995 |
Benetton |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
AUS kie. |
|
|
Benetton |
1st |
102 |
1996 |
Ferrari |
| | |