Forma 1-es zemanyag
A Formula 1 hza tjn tstnked szakemberek ltszlag egyszer rutinfeladatknt vgzik a tankolst, valban azonban hossz, s kitart gyakorls eredmnye a futamokon mrhet 7-10 msodperces szintid. Msodpercenknt akr 12 liter benzint is belepumplnak a versenyaut tartlyba, amely mintegy 120-150 liternyi zemanyag befogadsra kpes. Csordulsig persze sohasem tltik, miutn a tbbletsly cipelse rtkes msodpercekbe kerl.
Jl tudjuk, a szguld cirkuszt egyfajta misztikus kd lengi krl, ami nem csupn a piltkra, s az autkra, hanem tbbek kztt az zemanyagra is igaz. Egyesek szupertitkos receptrt, msok minimum 100 oktnos kompresszitrst, no meg rkutatsbl szrmaz technolgit sejtenek a Formula 1-es motorokban mozgsi energiv alakul benzin htterben, pedig alig klnbzik a kereskedelmi forgalomban kaphat, 98 oktnos, lmozatlan zemanyagtl. Csupn az adalkols tern mutatkozik nmi eltrs, ami ismerve az F1-es erforrsokkal szemben tmasztott rendkvl magas kvetelmnyeket - teljesen normlis dolog. Az FIA elrsai ezen a terleten is pontosan meghatrozzk azokat a normkat, melyeknek a csapatokkal szoros egyttmkdsben tevkenyked olajtrsasgoknak, illetve az ltaluk ellltott motorbenzineknek is meg kell felelnik. Az zemanyagot szllt cgek mr 1995 ta mintt adnak az FIA-nak a versenybenzinbl, amit aztn egy specilis laboratriumban bevizsglnak. Minden csapat tz litert bocsjt a vegyszek rendelkezsre, mikzben az FIA technikai delegltja mg szrprbaszer ellenrzseket is tartanak a versenyhtvgken. Mindez azrt szksges, mert a jelenleg rvnyben lev szablyzs szigor technolgiai transzfert r el, ami azt jelenti, hogy az F1-es "torpedkban" hasznlatos zemanyagnak az utcai autkhoz is meg kell felelnie, gy az olajtrsasgok nem ksrletezhetnek specilis hatanyagokkal, melyek rvn esetleg tisztessgtelen elnykhz juttathatnnk az ltaluk tmogatott istllt. A szguld cirkuszban rendszerestett zemanyag egybknt mr 1992 ta lmozatlan, s megfelel azoknak a szigor elrsoknak, melyeknek a tltllomsokon forgalmazott hajtanyagoknak csak 2005-tl kellett eleget tennik.
A Williams zemanyag szlltja a Petrobras, egy-egy futam alkalmval 2200 liter benzint biztost a csapat szmra, amire szksg is van, hiszen egy Formula 1-es versenyaut tlagosan 70 liter zemanyagot get el 100 kilmterenknt. Persze a tnyleges fogyaszts a csapatok legfltettebb titkai kz tartozik, hiszen ha az adott mennyisg hajtanyag egy-kt krrel tovbb tart, mint a konkurens istll kocsijban, az akr a futam vgkimenetelt is eldntheti. Felettbb rdekes eredmnyre juthatunk, amennyiben egy norml, 75 lers utcai autval vetjk ssze a kirlykategris versenymotor hatsfokt. A 900 ler krli motor 100 kilmterenknt 70 litert fogyaszt, mikzben egy 1,4 literes, 75 lers motorral szerelt VW Golfnak 7 liter benzinre van szksge az emltett tv megttelhez. Ha gy nzzk a dolgot, a htkznapi aut toronymagasan viszi a plmt.
Ha zonban arra keressk a vlaszt, hogy 1 ler ellltshoz mennyi zemanyagra van szksg az egyik, s mennyire a msik ngykereknek, akkor bizony fordul a kocka. A versenyaut esetben 0,078 literre addik ez az rtk, mg a Golf-nl 0,093 liter zemanyag esik egyetlen lerre. Jl pldzza, hogy mekkora energia lakozik ebben a kolajszrmazkban, hogy egyetlen kilogramm elgetsekor - a szndioxidon, s vzen kvl - nagyjbl 40 000 KJ henergia is felszabadul. Ehhez annyit rdemes hozztenni, hogy egy kzepesen leterhelt fizikai munks energiaszksglete 9500 KJ. Ezek utn nem krds, hogy melyik erforrs hasznostja jobb hatsfokkal a benzint, amelynek fogysra nem csupn a minsg (sszettele), hanem az adott pilta vezetsi stlusa is hatssal van. Pldnak okrt egy kzpkategris szemlyaut msodik fokozatban, 45 km/h-val haladva 11,5 liter benzint fogyaszt 100 kilmterenknt, ha azonban az emltett sebessggel 5. fokozatban haladunk, mris 4,3 literre cskken a motor tvgya. Ha pedig valaki azt lltja, hogy a Forma 1-ben nem szempont a takarkos vezets, akkor tved, hiszen versenyrl versenyre tallkozhatunk olyan piltkkal, akik azrt knytelenek feladni a versenyt, mert res tankkal mg egy cscstechnikt kpvisel, F1-es versenyaut sem boldogul. Kvetkezskpp a szguld cirkuszban is igaz, miszerint az zemanyag minden csppje kincs!
Az zemanyagtartly A benzintank Formula 1-es autba elhelyezsnek "mvszetrl" sokan azt tartjk, hogy leginkbb ahhoz hasonlatos, amikor valakinek ssze kell hajtogatnia egy fotelt akkorra, hogy belefrjen egy postaldba. A kevlr/poliuretn mremekrl, melybl vente tlagosan 10 db-ot fogyasztanak a csapatok, manapsg ennl tbbet is lehet tudni.
A modern idk benzintartlya jellemzen nagy, s terjedelmes, egyszval nem egy szpsg. Alakja minden sarkon lemetszett, fellete pedig hepehups a tank sok alkotelemt sszetart bordk miatt. Megfelel viszont a tle megkvetelt feladatnak, ami nem csak abbl ll, hogy trolnia kell 30 gallon (136 liter) zemanyagot, hanem el is kell juttatnia azt a lehet leghatsosabb mdon a motorhoz. Mark Ingham elmagyarzta, hogy mirt pont ilyen a tartly alakja: " A rgi idk fmbl kszlt benzintankja hasonl volt egy masszv brndhoz, amit gy terveztek meg, hogy illeszkedjen egy meghatrozott regbe. A tr az aut valamelyik rszn, ltalban a sofr krnykn volt megtallhat. Manapsg biztonsgi okokbl kifolylag a tankot befogad rs szerves rszv vlt az nhord karosszria tllcelljnak, amit az is garantl, hogy a szablyzat tiltja az zemanyag trolst a versenyz hta eltt. A tartly sajt alapja fel szlesedik, a bonyolult alkzat a versenyz hta mgtti regben elhelyezve egszen a versenyz nyakig terjed. A tank els rszt kt szegeccsel az ls htuljra erstik, megakadlyozva ezzel a tank behorpadst az zemanyag kirlse esetn.
A tartly tetejn mindkt oldalon benzintlt nyls tallhat. A pilta jobb vlla felett tallhat nyls a verseny kzbeni utntltsre, a bal oldali versenyen kvl zemanyagtlt berendezsbl val tankolsra szolgl. Nhny esetben ezeket az irnyokat felcserlik: a brazil, s a kanadai nagydjon ugyanis a csapatok garzsai az autk bal oldaln helyezkednek el. A benzintartly hts feln kt nyls tallhat. Az als nylsban a mechanikus zemanyag szivatty dolgozik, melynek feladata hogy felszvja az zemanyagot a gyjtcsvn keresztl, s megfelel nyomssal tovbbtsa azt a motorhoz. A fell elhelyezked nyls a benzinbefecskendezkhz vezet csvet foglalja magban. Ennek a csnek egy nelzr, trkeny csapja van, mely baleset esetn megsznteti a benzinelltst, megakadlyozva ezzel az zemanyag kimlst. " A tank alakja akkor lenne idelis, ha lapos s tereblyes lenne, ez segtene alacsonyan tartani az aut slypontjt. A benzin sszegyjtse szempontjbl viszont elnysebb a magas s keskeny forma. A tartly tervezse, teht mindig kompromisszumot kvetel." |
|
|
Korunk tartlyai az FT5-knt ismert anyagbl, kevlr, s gumi keverkbl kszlnek, ahol a kevlr a merevsget garantlja, a gumi pedig a kevlr szvetszerkezetnek ridegsgt cskkenti. A rendkvl bonyolult alkzat kvetkeztben a tartlyt lehetetlen ebbl az anyagbl egy darabban megformlni, a klnbz rszegysgek kett, vagy annl tbb felletnek sszeillesztsvel rik el a kvnt hatst. A tankot gy hozzvetleg 30 darabbl alltjk ssze, amit jl lthatv tesz az illesztseknl alkalmazott bordzatok szma. Egy vtizeddel ezeltt csupn 5 panelt hasznltak. |