Alain Prost
Alain Marie Pascal Prost 1955. februr 24-n szletett a franciaorszgi Saint Chamond-ban. desapja, Andr egyszer ember volt - btorasztalosknt kereste a csald kenyert. Alainnek egybknt szletett egy ccse is, Daniel - aki azonban 32 ves korban rkban meghalt.
Alaint korai gyermekkorban nem foglalkoztatta az autversenyzs, inkbb futballkarrierrl lmodott. Mr 15 esztends volt, amikor desapja elvitte az 1970-es Monaci Nagydjra, melyet az osztrk Jochen Rindt (Lotus-Ford) nyert. tban hazafel a Cte d"Azur-on meglltak egy szrakoztat kzpontnl (kaszink, brok stb.), ahol gokartozni is lehetett. A Grand Prix friss lmnyeivel fejben Alain lt a lehetsggel: kiprblta s nagyon megtetszett neki a dolog. Amikor hazartek Saint Chamond-ba a csald felkereste a lekzelebbi gokart-plyt, amelyre a kzeli Rive de Glier-ben talltak r. 1970 ks nyarn az alacsony termet ficska beiratkozott az ottani gokart klubba. Sajt gppel jtt s 700 frankot fizetett a klubtagsgi krtyrt. Az els vben nem volt kiemelked - akkor mg inkbb csak szrakozsnak fogta fel az egszet s nem vette tl komolyan a dolgot. Aztn szp lassan elmlylt benne. Nemcsak a versenyzsben, de a mszaki rszletekben is - egy v mlva mr gokartja motorjait is maga ptette.
1973-ban klcsn krt 1300 frankot s vsrolt belle egy Vacquand-alvzat, amely a kor egyik legjobbjnak szmtott. s az eredmnyei ugrsszeren elkezdtek javulni. Megnyerte a francia junior gokartbajnoksgot, gy termszetesen ott volt az Oldenzaalban (Hollandia) rendezett junior vilgbajnoksgon is. Legnagyobb ellenfele egy Nigel Clegg nev angol fi volt, aki azonban kt vvel fiatalabb volt Prostnl - s taln ebbl ereden flnkebb is. Clegg ltalban pole pozcibl indult futamaiban, de a versenyt sosem tudta megnyerni - azokat mindig Prost nyerte, akire rendkvl agresszv vezetsi stlus volt ekkoriban jellemz. Miutn megnyerte az els selejtezt, a msodikban sem kegyelmezett Cleggnek: egyszeren kittte a plyrl s ismt nyert. Akrcsak a harmadik selejtezben. Aztn a dnt kt futamt is Prost nyerte: tszr indult ezen a vilgbajnoksgon s mind az t alkalommal nyert! Ez termszetesen az sszetett junior vilgbajnoki cmet jelentette Alain szmra.
Prost elindult a francia felntt bajnoksgon is - ahol msodik lett - s a felntt vilgbajnoksgon is a belgiumi Nivelles-ben. Utbbin a nem kiemeltek kategrijban indult, ahol vgl a tizennegyedik helyen vgzett.
1974-ben ismt megnyerte a francia felntt bajnoksgot. A csapatok Eurpa-bajnoksga ngy helysznen zajlott: a svjci Wholenben, Nivelles-ben, a franciaorszgi Thivervalban s az olaszorszgi Falban. Alain legjobb helyezse a wholeni els futamban szerzett negyedik hely volt. A gokart vilgbajnoksgot a portugliai Estorilban rendeztk, ahol Prost kilencedik volt a selejtezk utn, aztn nem vgzett az els tzben a dntben.
1975 tavaszn elltogatott az Alzar Dj elnevezs versenyre Prizs mell, ami azutn botrnyosan vgzdtt szmra. Prost vezetett, amikor kt krrel a dnt verseny vge eltt Francois Goldstein - aki kora legnagyobb gokartos sza volt s akkor mr hrom vilgbajnoki cmmel rendelkezett - utolrte, megelzte s ezzel negyedszer is megszerezte a vilgbajnoki cmet. Prost azonban nehezen viselte a veresget s amikor Goldstein a levezet krben kezet nyjtott neki, htulrl dhdten elkezdte tolni vetlytrst, eltolta a plya legtvolabbi pontjra, majd amikor meglltak s kiszlltak bemosott neki egyet. Az ok az volt, hogy Goldstein egy kicsit megtasztotta elzs kzben s Prost ezt sportszertlennek rezte. Valjban azonban az ilyesmi teljesen termszetes a gokartban. vekkel ksbb - 1991-ben egy televzis interjban - Alain az esetre visszaemlkezve azt lltotta, hogy azrt gurult mregbe, mert Goldstein egy belga csapattrsa kilkte t s Goldstein csak utna tudta megelzni. Ez azonban Goldstein s ms szemtank szerint sem volt igaz. Nem volt semmifle csapattrs, aki ilyen mdon segtette volna Goldsteint.
Prost licenct az eset miatt egy idre bevontk, de az Eurpa- s a vilgbajnoksgra visszakapta azt, m egyik esemnyen sem rt el jelentsebb eredmnyt.
Winfield Versenyzkpz Iskola s Forma-Renault - az ugrdeszkk
Ezutn besoroztk a seregbe, hogy letltse ktelez katonai szolglatt. Kzben - miutn gokartosknt sztndjat szerzett - beiratkozott a Winfield Versenyzkpz Iskolba - annak is Paul Ricard-i tagozatra (a msik tagozat Magny-Cours-ban volt). Itt oktati szerint eleinte nem produklt semmi kiemelkedt a tbbiekhez kpest - hacsak azt nem, hogy mindig a sajt feje utn ment s ha jobbnak tallt egy maga ltal felfedezett kanyarvteli technikt, mint amit tanrai mutattak, akkor nem tallott azt hasznlni. A kridk alapjn ilyenkor ltalban igaza is volt...
Ennek ellenre az iskola egyik vezetje, Simon de Latour igazn csak akkor figyelt fel r, amikor egy alkalommal esben kellett menni s brilins technikt rult el.
Az oktats ebben az iskolban tbb hnapon keresztl zajlik. Elszr elmletben, majd gyakorlatban. Aztn jnnek a vlogat versenyek. A legjobb pedig megkapja a Pilote Elf cmet, ami tlevelet jelent a Forma-Renault sorozatba - a szamrltra kvetkez fokra. Az szi kzpdntre a ktszz dikbl mr csak hsz maradt - a tbbiek elszrdtak az eldntkben. A dntbe kzlk is mr csak t versenyz juthatott. A kzpdnt hsz rsztvevjt kt csoportra osztottk s Prost - mert termszetesen eljutott idig - az els csoportban kapott helyet. Alain azonban elksett, gy nlkle zajlott le a verseny. Azt mondta, hogy defektet kapott, gy megengedtk neki, hogy a kvetkez napon esedkes kzpdntben fusson. A defekt-sztori azonban valjban nem volt igaz. Prost csak azrt tallta ki, hogy ne kelljen az els futamban futnia s gy megnzhesse magnak, hogy melyik aut a legjobb. Elvileg az autk termszetesen egyformk voltak, de a technikai sportokban valjban nincs kt egyforma gp. Alain gy tallta, hogy a ngyes szm aut a leggyorsabb s msnap ezt is vlasztotta...
Ennek ellenre a kzpdntben csak harmadik volt, de ez elg volt ahhoz, hogy bekerljn az ts dntbe.
A versenyz iskolval prhuzamosan katonai szolglatt is tlttte, m a dntre mr elhasznlta az sszes eltvozst. Mivel volt az egyik parancsnok rnoka, egyszeren hamistott magnak egy eltvozsi cdult. Nem bukott le - de az is lehet, hogy egyszeren szemet hnytak felettesei a csals fltt...
A dntre 1975. oktber 25-n kerlt sor. Ez volt a "zrvizsga". Az esemny fnyt emelend megjelent Ken Tyrrell, a Forma-1-es csapatfnk, Didier Pironi s Patrick Tambay, akik korbban szintn itt vgeztek s akik ekkor mr a legjobb ton voltak a Forma-1 fel, st eljtt Jean-Marie Balestre is, a FISA (Federation Internationale du Sport Automobilie) elnke. A dnt nem valsgos versenyt jelentett, hanem inkbb egy "idmr edzst": minden versenyznek tz krre volt lehetsge - ebbl az els ngy kr bemelegt kr volt, majd kvetkezett t gyorskr, amit mrtek s vgl egy levezet. Mivel korbban Prost megnyerte a verseny fprbjt, vlaszthatott, hogy mikor akar indulni s gy dnttt, hogy utolsknt. Amikor mind a ngy vetlytrsa vgzett, Michael Hugon llt az len 59,10 msodperces legjobb idvel. A tbbiek mind 60 msodpercen kvl voltak. Aztn jtt Prost s mindenkit ledbbentett egy 58,80-as kridvel! volt a Pilote Elf cm nyertese! A dolog azrt is volt meglep, mert korbban nem tnt ennyire kiemelkednek. De mint plyafutsa sorn mindig, most is akkor nyjtotta a legjobbjt, amikor az szmtott. Ha nem sikerl megnyernie ezt a versenyt, akkor valsznleg itt be is fejezdtt volna autversenyzi plyafutsa, mert sajt zsebbl nem tudta volna finanszrozni a Forma-Renault-t. A Pilote Elf cm nyerteseknt azonban automatikusan jrt neki egy aut a francia sorozatban.
Ez az aut egy Martini-Renault MK12-es gp volt. Alain kapott hozz egy szerelt (Jean-Pierre Nicholas) s egy motormrnkt (Bernard Mange) is. Az 1976-os francia Forma-Renault bajnoksg prilis 4-n indult Le Mans-ban s Alain megnyerte els igazi autversenyt. Utna prilis 18-n Nogarban els rajtkockt szerzett, megfutotta a leggyorsabb krt s ismt nyert. Ezt mjus 1-jn Magny-Cours-ban is megismtelte.
Ezt kveten meghvtk kt Forma-Renault Eurpa-bajnoki futamra is, amelyeken egy Lola-Renault-val llt rajthoz. Mjus 9-n Dijonban megszerezte az els rajtkockt Didier Pironi eltt, aztn visszaesett a kilencedik helyre a rajtnl, de ismt az lre kzdtte magt a versenyen, majd olajszivrgs miatt innen esett ki. Mjus 16-n Zolderben szintn kiesett, aztn folytatdott a francia Forma-Renault szezon szmra...
s ebben a sorozatban abszolt egyeduralkod volt. Pole-t szerzett s nyert Clermont Ferrand-ban s Floembray-ben. Aztn nyert Rouen-ben s Paul Ricard-on, jra pole s gyzelem Magny-Cours-ban s Dijon-ban, majd diadal Nogarban, Albiban s ismt Paul Ricard-on. Ha az utols, imolai versenyt is megnyerte volna, akkor elmondhatta volna magrl, hogy a sorozat sszes futamt megnyerte abban az vben! Ez vgl nem sikerlt - lltlag szabotzs miatt, legalbbis Prost ezt mondja. Ezzel egytt termszetesen magasan lett a francia Forma-Renault 1976-os bajnoka.
1977-ben mr a teljes szezont a Forma-Renault Eurpa-bajnoksgban tlttte - maradva a Martini-Renault autnl. Az els versenyen, mrcius 27-n Le Mans-ban a harmadik helyen vgzett, de a kvetkezt, prilis 11-n Nogarban mr megnyerte. Utna Hockenheimban tdik lett. Aztn Magny-Cours-ban nagyot kzdtt Jean-Louis Bosquet-vel, akivel mr a gokartban is sszecsapott. Bosquet indult az lrl, de Prost lerajtolta. Az els krben azonban Bosquet visszavette az els helyet. Ksbb megcsszott s ismt Prost kerlt az lre. Amikor vetlytrsa megprblta ismt megelzni Prostot, akkor tkztek s Bosquet kiesett. Prost msodik futamgyzelmt aratta az Eurpa-bajnoksgban. Aztn msodik lett Monte-Carlban s Pauban, majd pole pozcit szerzett s kiesett Zolderben, harmadik lett Clermont Ferrandban, pole-t s gyzelmet szerzett Rouenben, tizenharmadik lett Dijonban, pole-t szerzett s gyztt Nogarban, pole-t szerzett s kiesett az jabb Magny-Cours-i versenyen, aztn tdik lett Paul Ricard-on, gyztt Monzban s Albiban, majd hetedik lett az v utols versenyn, amelyet ismt Paul Ricard-on tartottak. Az v tizenhat futamn hat alkalommal intettk le Prostot elsknt s ezzel megnyerte az Eurpa-bajnoksgot is Bosquet eltt.
v kzben meghvtk kt Forma-2-es versenyre is, ahol olyan akkor mr jl ismert nev ellenfelek ellen versenyezhetett, mint Keke Rosberg, Ren Arnoux, Riccardo Patrese, Eddie Cheever vagy Didier Pironi. Prost erre a kt versenyre egy Kauhsen-Renault-t kapott maga al, amellyel jlius 10-n Nogarban a tizedik helyen vgzett, oktber 2-n Estorilban pedig feladni knyszerlt a versenyt.
Kt v a Forma-3-ban
Alain mg a Forma-Renault-ban volt, amikor megismerkedett Hughes de Chaugnac-kal, aki Forma-3-as csapatfnkknt gyakran jrt alsbb kategrik versenyeire tehetsgek utn kutatva. De Chaugnac gy dnttt, hogy 1978-ra leszerzdteti Prostot csapatba. A Forma-3-ban Alain tovbbra is egy Martini-Renault-t vezetett, m a francia motorgyr ekkor jonc volt ebben a kategriban, gy idre volt szksg a j eredmnyekhez.
A Forma-3-as Eurpa-bajnoksg, amelyen Prost rszt vett, Zolderben kezddtt prilis 23-n. Itt Prost a tizedik helyen vgzett, aztn negyedik lett Monacban.
Ekkor meghvst kapott egy Forma-2-es versenyre Pauba, ahol egy Opert-Chevron-Harttal indulhatott. A csapat elz vi autjt kapta meg, de ezzel is a negyedik helyen kvalifiklta magt - elrbb, mint a verseny legnagyobb sztrjnak szmt, s ugyanabban a csapatban fut Rosberg. Igaz, Keke azt lltotta, hogy a Pau-i plyn jobban fekdt az elz vi aut - amely Prost alatt volt - de lehet, hogy ez csupn kifogs volt rszrl...
Alain versenye azonban nem sokig tartott. A felvezet krben kiszortottk a szeglykre, ahol megsrlt az autja, gy a futam els krt mr nem tudta megtenni.
Aztn folytatdott a Forma-3-as szezon. A Nrburgringen motorhibval killt, Dijonban tizedik, Monzban tizennegyedik lett. Paul Ricard-on a harmadik helyen vgzett - a gyztes egy bizonyos Nelson Piquet volt. Magny-Cours-ban motorhiba miatt feladta a versenyt, Doningtonban a hatodik helyen vgzett. Silverstone-ban fantasztikus csatban megverte Teo Fabit s megszerezte a harmadik helyet.
Szeptember 17-n Jaramban learatta els gyzelmt a szezonban. Az lrl indult, de a rajt utni kavarodsbl a msodik rajtkockbl rajtol Derek Warwick kerlt ki gyztesen. A brit aztn mszaki hiba miatt visszaesett, gy Prost lett az els hely s azt vgig meg is rizte. Igaz, ksbb Warwick azt mondta, hogy Alain srga zszlnl elzte meg s ezrt ki kellett volna zrni, de a versenybrsg nem gy gondolta. Az v utols versenyn, Vallelungban Prost motorhibval killt.
A bajnoksgban a kilencedik helyen vgzett s a dilemma az volt, hogy feljebb lpjen-e a szamrltrn a Forma-2-be, vagy maradjon mg egy vet a Forma-3-ban s megprblja megnyerni a bajnoksgot. Vgl utbbi mellett dnttt s ez bizonyult helyesnek.
Az 1979-es Forma-3-as Eurpa-bajnoksg Vallelungban kezddtt mrcius 18-n. Prost msodik lett Piercarlo Ghinzani mgtt. prilis 16-n az sterreichringen a rajtnl nagy kzdelemben legyrte Slim Borguddot s nyert. prilis 23-n Zolderben rajt-cl gyzelem kvetkezett. Mjus 1-jn Magny-Cours-ban a rajt utni koszbl jtt ki a legjobban, s ennek ismt sima gyzelem volt az eredmnye. Mjus 20-n Doningtonban esversenyen a harmadik helyen vgzett az j-zlandi Brett Riley s a brazil Chico Serra mgtt. Alain nagyon dhs volt a verseny vgn, mert feltartotta a lekrztt John Bright s gy rezte, hogy ez egy jobb helyezsbe kerlt. A verseny utn csapatfnkvel, de Chaugnac-kal egytt megltogattk Brightot boxban s nhny keresetlen szval mondtk el neki vlemnyket a dologrl.
Aztn jtt a monaci verseny, amely az v egyik legfontosabb Forma-3-as versenye volt. A Forma-3-as futamot a Forma-1-es Monaci Nagydj bettfutamaknt rendeztk meg s termszetesen minden fiatal bizonytani akart a Forma-1-es csapatfnkk eltt. Aki itt nyert az a kvetkez vben rendszerint mr Forma-1-es pilta volt...
Ennek megfelelen termszetesen Prost is mindent beleadott. s most sem hagyta cserben az a kpessge, hogy a fontos pillanatokban mindig legjobb teljestmnyt nyjtsa: megszerezte a pole pozcit, megfutotta a leggyorsabb krt s knyelmesen nyerte a versenyt Oscar Pedersoli s Chico Serra eltt. Prost ksbb elmondta, hogy gy rzi szmra ezzel a monaci diadallal nylt meg igazn a Forma-1 kapuja - noha azt el kell mondani, hogy a Renault Forma-1-es csapata akkor mr figyelemmel ksrte plyafutsa alakulst, hiszen egsz addigi autversenyzi karrierje sorn Renault-kat vezetett (a Pau-i Forma-2-es vendgszerepls kivtelvel) s az sem volt htrny, hogy francia.
A szezon Zandvoortban folytatdott jnius 4-n, ahol ismt "mesterhrmassal" (pole, leggyorsabb kr, futamgyzelem) nyert. Monzban jnius 24-n vezet helyrl knyszerlt killni, mert egy Ghinzanival val tkzsben meglazult a kereke. Silverstone-ban jlius 14-n kiugrott a rajtnl, bntetst kapott s csak a tizennegyedik helyen vgzett. Knutsdorpban augusztus 5-n a pole-bl indult, de a rajtnl visszaesett. Utna azonban ismt az lre kzdtte magt s nyert. Mantorp Parkban augusztus 12-n megszerezte a pole-t, m motorhiba miatt killni knyszerlt a versenyen. Ennek ellenre a verseny utn nem sokkal Prost Eurpa-bajnok lett, mert a FISA eltrlte a Brands Hatch-i futamot a Forma-3-as versenynaptrbl.
Azonban Alain a htralv futamokon sem laztott: Jaramban szeptember 9-n pole-t szerzett s nagy flnnyel nyert. Szeptember 15-n egy a bajnoksgba nem szmt futamon is rajt-cl gyzelmet aratott La Chatre-ben. Az Eurpa-bajnoksg utols versenyn, szeptember 22-n Albiban megelzte Philippe Alliot-t s ismt nyert.
Forma-1-es debtls a McLarennl!
Miutn flnyesen nyerte a Forma-3-as Eurpa-bajnoksgot s megnyerte Monact is, termszetes volt, hogy 1979 szn tbb Forma-1-es csapat is meg akarta magnak nzni kzelebbrl. Prost lltsa szerint akr mr az 1979-es Amerikai Nagydjon debtlhatott volna Watkins Glenben, amikor Teddy Mayer, a McLaren akkori csapatfnke felajnlotta, hogy trzspiltik, az r John Watson s a francia Patrick Tambay mellett versenybe lltanak egy harmadik autt szmra is. Prost azt mondja, hogy erre vgl azrt nem kerlt sor, mert nem akart tesztels nlkl rgtn a kzepbe vgni a dolgoknak, m Mayer msknt emlkezett: azt mondta, hogy egyltaln nem volt ilyen ajnlat rszrl s Prost valsznleg flrertett valamit.
Akrhogyan is, vgl mgis a McLarennl kezdte el Forma-1-es plyafutst. Tambay gy dnttt, hogy Amerikba megy versenyezni, gy helye megresedett. A McLarennek kt jelltje volt: az amerikai Kevin Cogan s Prost. Tesztelsre hvtk ket Watkins Glenbe, ahol Watson fellltott nekik egy alapidt, amihez mrhettk magukat. Prost mr nhny kr utn gyorsabb volt ennl, gy nem is lehetett krdses, hogy kit szerzdtetnek. A megllapods egy vre szlt - plusz egy v opci.
Alain Prost 1980. janur 13-n futotta els Forma-1-es versenyt az Argentin Nagydjon. Tudni kell, hogy a McLaren (Ford motorral felszerelve) ekkoriban leszll gban lv csapat volt. Utoljra 1976-ban nyertek vilgbajnoksgot az angol James Hunt rvn s a mlyrepls azta tartott. Az elz vben, 1979-ben Watson 15 pontot szerzett s a kilencedik helyen vgzett a piltk versenyben, mg Tambay egyltaln nem szerzett pontot. Alain azonban 1980- els versenyn a hatodik sorbl indult s lete els Forma-1-es versenyn rgtn pontot szerzett, ugyanis hatodik lett! St, a kvetkez versenyen janur 27-n Interlagosban tdik lett s jabb kt pontot rt neve mell!
Aztn Dl-Afrikban Kyalamiban balszerencsje volt: elbb a szabadedzsen szenvedett balesetet s felrepedt a lba, majd az idmr edzsen replt ki s eltrt a csuklja. Emaitt mind ezt a versenyt, mind a kvetkezt (Long Beach) ki kellett hagynia. Az Amerikai Nagydjon az angol Stephen South helyettestette, aki nem is kvalifiklta magt a versenyre...
Alain Zolderben trt vissza mjus 4-n. Az idmr edzsen mindkt McLaren a mezny hts rszbe kvalifiklta magt - Prost Watson eltt -, majd Alain a 29. krben fkhiba miatt feladni knyszerlt a versenyt. Csapattrsa, Watson 12 krs(!) htrnnyal rt clba a futamgyztes Didier Pironihoz (Ligier-Ford) kpest.
Monacban Prost a tizedik helyrl vghatott a versenynek, mikzben Watson nem kvalifiklta magt. A versenyen aztn Derek Daily (Tyrrell-Ford) egy elzsi ksrlet kzben levitte a hts szrnyt, gy Alain feladta a versenyt. A kvetkez versenyt, a spanyolorszgi Jaramban egy sportpolitikai ktlhzs miatt bajnoksgon kvlinek nyilvntottk.
Azn jnius 29-n Paul Ricard-on folytatdott a szezon, ahol Prost az idmr edzsen hetedik lett, a versenyen azonban mszaki hiba miatt kiesett. Jlius 13-n Brands Hatch-ben ismt a hetedik helyen kvalifiklta magt, majd hatodik lett a versenyen. Augusztus 10-n Nmetorszgban tizenegyedik lett, egy httel ksbb Ausztriban pedig hetedik.
Ezt kveten felesgl vette gyermekkori szerelmt, Anne-Marie-t. Az let azonban nem llt meg. St, a McLaren augusztus 30-n Zandvoortban egy j autt vetett be: az M30B-t az eddig hasznlt M29B helyett. m a gp nem vltotta be a hozz fztt remnyeket: Alain csak a tizennyolcadik helyre kvalifiklta magt vele, mg Watson a rgi autban a kilencedikre. A versenyen Prost azrt csak felkzdtte magt a hatodik helyre (csapattrsa hetedik lett). Szeptember 14-n Imolban Prost az utols helyen kvalifiklta magt az j autval, mg Watson a rajtrcs kzeprl indulhatott a rgivel. Az r a versenyen kiesett, Alain pedig a hetedik helyig kzdtte fel magt.
A Kanadai Nagydjon ismt Watson volt a gyorsabb a kt McLaren kzl: a rgi autval a hetedik helyre kvalifiklta magt, mg Prost a tizenkettedikre az jjal. A versenyen Alain tkztt Riccardo Patresvel (Arrows-Ford) s kiesett.
A McLarennl ekkoriban komoly talakulsok zajlottak a httrben a sikeresebb jv rdekben. A f szponzor, a Marlboro egyre trelmetlenebb volt s leszerzdtettek vezetnek egy Ron Dennis nev fiatal angolt, aki addig a Forma-2-ben dolgozott. Dennis hozott magval egy mrnkt is, bizonyos John Barnardot. k Ngyes Projekt nven kidolgoztak egy j koncepcit (innen szrmazik a McLaren autk nevben a mai napig is az MP4 jelzs - Marlboro Projekt 4), de ezt Prost mr nem vrta meg...
Dennis s Barnard neve ekkor mg ismeretlen volt a Forma-1 vilgban, s nem lehetett tudni, hogy vajon kpesek-e jra felemelni a csapatot. Prostot azonban megkrnykezte a Renault, amely egyrtelmen jobb autval rendelkezett ebben az idszakban a McLarennl s mg jobbal kecsegtetett 1981-re. A McLarennl Alain - amint maga mondta - elvesztette a bizalmt az autban, mert az olyan sokszor lerobbant s cserben hagyta. Teht vltani akart s elhatrozst csak megerstette, ami 1980 utols versenyn, Watkins Glenben trtnt: ott a szombat reggeli szabadedzsen Prost a felfggeszts hibja miatt nagyot bukott, ami miatt krhzba is kellett vinni. A kivizsgls vgl megllaptotta, hogy nem esett komolyabb baja, de Prost nem volt hajland indulni az autval a versenyen.
A McLaren ugyan mg egy v opcival rendelkezett Prostra, m Alain semmi szn alatt nem volt hajland az 1981-es vet nluk tlteni - azt mondta, hogy ha knyszerteni akarjk, akkor inkbb visszavonul. s a McLaren nem tehetett semmit, knytelen volt elengedni. A fma szerint innentl tartjk gy, hogy a Forma-1-es szerzdsek nem rnek tl sokat...
Alain debtl vben sszesen 5 pontot szerzett s a tizentdik helyen vgzett Emerson Fittipaldival (Fittipaldi-Ford) holtversenyben (csapattrsa, Watson 6 pontot gyjttt). 1981-ben azonban egy j vilg vrta: egy olyan aut, amelynek - ellenttben a McLarennel - turb motorja volt s amivel futamokat lehetett nyerni..
1981 s 1982 - Prost s a Renault
A Renault-nl Prost honfitrsa, Ren Arnoux csapattrsa lett, aki ekkoriban - noha vilgbajnoki cme nem volt - nagygynak szmtott. A "kt duds egy csrdban effektus" ennek megfelelen nem tette knnyv kapcsolatukat.
Az v els versenyt az amerikai Long Beach-en rendeztk, ahol Andrea de Cesaris (McLaren-Ford) kilkte Alaint. Arnoux clba rt, de nem szerzett pontot. A Brazil Nagydjon Prost az tdik rajtkockbl indult (Arnoux a nyolcadikbl), majd a versenyen a nyolcadik helyen hajtott, amikor tkztt Didier Pironival (Ferrari) s kiesett. Argentnban aztn vgre befejezte a versenyt s harmadik lett. Ezt azonban egy ngy versenyen keresztl tart balszerencse sorozat kvette: kiesett Imolban, Zolderben, Monte-Carlban s Jaramban is.
Jlius 5-n Dijonban kerlt megrendezsre a Francia Nagydj. A Renault bizonytani akart haza plyn s bizonytott is: Arnoux megszerezte a pole pozcit, Prost pedig a harmadik helyrl indult John Watson (McLaren-Ford) mgl. A rajtot aztn Arnoux elrontotta s Nelson Piquet (Brabham-Ford) trt az lre, t Prost kvette. A verseny alatt hirtelen eleredt az es, ami miatt flbeszaktottk a futamot. Amikor jra indtottk a versenyt Prost az lre vgott s vgl sszestsben 2,29 msodperces elnnyel nyert Watson eltt. Plyafutsa tizenkilencedik futamn Alain learatta els futamgyzelmt, radsul ezt hazai kznsg eltt tette! A francik j szupersztrja megszletett!
Prost ezzel a lendlettel folytatta az vet: Nagy-Britanniban sokig vezetett, de aztn kiesett, Nmetorszgban msodik lett s Ausztriban is vezetett mieltt kiesett. Utna - egy remek tkzet utn Alan Jones-szal (Williams-Ford) - nyert Hollandiban, majd Olaszorszgban is. Kiesett Kanadban s msodik lett az v utols versenyn, Las Vegasban.
Az 1981-es szezonban Prost sszesen 43 pontot s hrom futamgyzelmet szerzett s ezzel az tdik helyen vgzett - m mindssze ht ponttal elmaradva a vilgbajnok Piquet-tl. Ha a szezon els felben nem lett volna annyi kiesse...
1982-t Prost kivlan kezdte: noha Arnoux indult az lrl az els versenyen Dl-Afrikban, Alain nyert, mghozz remek versenyzssel: amikor a 44. krben kapott egy defektet s a kerkcsere miatt visszaesett a nyolcadik helyre, elkpeszt hajtvadszatot indtott s miutn elre kzdtte magt, nem engedte ki tbb a kezbl a futamgyzelmet. Brazliban jra nyert. De ezt kveten egy gyengbb szria kvetkezett: kiess Las Vegasban, Imolban s Zolderben. Utbbi versenyt a npszer Gilles Villeneuve (Ferrari) halla rnykolta be, aki csapattrsa, Pironi idejt igyekezett pp megdnteni az idmr edzsen, amikor kicsszott s teste tehetetlenl replt ki a kocsibl.
Monacban s Detroitban Prost nem vgzett a pontszerzk kztt - noha utbbi helyen a pole s a leggyorsabb kr is az v volt. Kanadban jabb halleset trtnt a rajtnl, az ldozat: Ricardo Paletti (Osella-Ford). Alain nem fejezte be a versenyt. A kvetkezt Hollandiban sem. Brands Hatch-ben aztn hatodik lett.
Franciaorszgban, Paul Ricard-on felsznre trt a mlyben meghzd feszltsg a kt Renault-pilta kztt. Arnoux indult az lrl s vgig megrizte, st nvelte elnyt a msodik helyen ll Prosttal szemben. s itt kezddtt a problma, ugyanis a verseny kzben a csapat tbbszr felszltotta, hogy adja t helyt a vilgbajnoksgban jobban ll Prostnak. Arnoux nem adta, hanem megnyerte a versenyt Prost eltt. A csapatfnk, Jean Sage dhs volt, mert szerinte Ren ezzel egy megllapodst rugott fel. Sage szerint ugyanis korbban Arnoux ajnlotta fel, hogy ilyen esetben hajland segteni csapattrst. Ren ezt a mai napig tagadja. Azt mondja, hogy a csapatvezets krte meg, de magtl nem ajnlott fel semmit s abban a helyzetben nem is rezte volna helynvalnak, hogy a kettes szm pilta szerepbe knyszertse magt, hiszen csak a szezon kzepn jrtak s Prost amgy sem tartozott a legszkebb eslyesek krbe. Prost - noha nem krte a csapatsorrendet - rosszallst fejezte ki Arnoux "lzadsa" miatt, amivel nem szerzett magnak j pontokat a npszersgi versenyben. Arnoux gy rezte, hogy a csapatvezets teljesen Prost mellett ll az gyben - s egybknt is - ezrt gy dnttt, hogy 1982 vgn elhagyja a Renault-t.
Hockenheimban a szombat dleltti szabadedzs esben zajlott, a ltsi viszonyok katasztroflisak voltak. Prost az egyik krben ppen Derek Daly (Williams-Ford) autjt elzte, amikor htulrl teljes gzzal belszaladt Pironi. Mint utbb kiderlt honfitrsa ltta Daly autjt, de azt nem, hogy mellette is van egy aut, azt hitte ott szabad a plya s el akart menni a Williams mellett...
Pironi autja felreplt a levegbe s amikor fldet rt egyszeren kett trt. Pironi slyos srlseket szenvedett, s ez az eset derkba trte Forma-1-es plyafutst (pedig igen jk voltak az eslyei az 1982-es vilgbajnoki cmre). Prost ugyan karcols nlkl megszta, de ettl fogva tartott az esversenyektl. Kritikusai gyakran a szemre vetettk, hogy "gyvn" viselkedik vizes plyn, de nem ezek a kritikusok ltk meg Pironi bukst testkzelbl...
A versenyen Alain kiesett. Ausztriban nem szerzett pontot, Svjcban megszerezte a pole-t, megfutotta a leggyorsabb krt s aztn msodik lett Keke Rosberg (Williams-Ford) mgtt. Monzban Arnoux nyert, Alain pedig kiesett. Az utols versenyen, Las Vegasban Prost volt a pole, majd a versenyen a negyedik helyen vgzett Michle Alboreto (Tyrrell-Ford), Watson s Eddie Cheever (Ligier-Matra) mgtt.
Az 1982-es vet Prost vgl a negyedik helyen zrta 34 ponttal s kt futamgyzelemmel. Mindssze tz ponttal maradt el a vilgbajnok Rosbergtl s ttel a pontegyenlsggel vgz Pironi s Watson mgtt. (Pironi balesete miatt mr nem volt jelen az utols t versenyen.) Az 1982-es esztend sok tekintetben klnleges v volt: egyrszrl sajnos tragdik rnykoltk be (Gilles Villeneuve, Ricardo Paletti, Didier Pironi), msrszrl viszont rendkvl vltozatos, sznes s taln minden idk egyik legkiegyenslyozottabb szezonja volt, hiszen nem volt olyan versenyz, aki kt futamnl tbbet nyert volna (s sszesen tizenegyen nyertek versenyt!) - de Rosbergnek pldul egy gyzelem is elg volt a vilgbajnoki cmhez.
Kt pontra a VB-cmtl a Renault-val - 1983
Alain november 7-n Ausztrliban egy Ralt-Ford volnjnl megnyert egy vilgbajnoksgon kvli futamot, aztn visszatrt Forma-1-es Renault-ja tesztelshez. j csapattrsa az amerikai Eddie Cheever lett. Mivel Cheever ltalban jval lassabb volt Prostnl, egy id utn elkezdett gyanakodni, hogy Alain jobb autt kap nla. Ez azonban a csapatvezets bevallsa szerint sosem volt gy.
Az 1983-as szezon mrcius 13-n kezddtt Brazliban. Prost itt hetedik lett, aztn Long Beach-en tizenegyedik. A hazai plya ismt j hatssal volt r: megnyerte a Francia Nagydjat. Imolban msodik lett Patrick Tambay (Ferrari) mgtt, Monacban harmadik Rosberg s Nelson Piquet (Brabham-BMW) mgtt. Aztn jra nyert Spa-ban s ezzel tvette a vezetst a vilgbajnoksgban Piquet-tl: neki 28 pontja volt, a brazilnak 24.
Detroitban nyolcadik lett, Montrealban tdik, Silverstone-ban nyert, negyedik lett Nmetorszgban, aztn jra nyert Ausztriban. Elnye mr tizenngy pont volt Piquet-vel szemben. Hollandiban a vilgbajnoksg kt llovasa a rajttl kezdve egymsnak feszlt: ell Piquet, mgtte Prost. Aztn ez a klasszikus csata, klasszikus balesetbe torkollott: tkztek s mindketten kiestek. Prost elismerte, hogy az hibja volt.
Monzban motorhiba miatt kiesett, mikzben Piquet nyert. Ren Arnoux (Ferrari) a msodik helyen vgzett s most a vilgbajnoksg msodik helyn is llt Prost mgtt. A tifosik heves vrmrsklete kzismert s ezttal is sajtos mdon "lltak ki" piltjuk, Arnoux mellett - akirl mindenki tudta, hogy nem kedveli Prostot. Alain hallos fenyegetseket kapott a Monza eltt, gyhogy a verseny htvgjre a francia elnk testreit rendeltk mell...
Prostnak ekkoriban egybirnt ms gondjai is voltak. Hzassga egy idre vlsgba kerlt, mert viszonya volt valakivel s ez ki is tuddott. Ez is rnyomta blyegt hangulatra a sorsdnt versenyeken.
Brands Hatch-ben Piquet gyztt, Prost msodik lett s az utols verseny eltt a barzil mr csak kt pontra volt lemaradva tle. Kyalamiban rendeztk 1983 utols futamt. Mg hrom versenyznek volt eslye a vilgbajnoki cmre: Prostnak, Piquet-nek s Arnoux-nak. A Renault elre ivott a medve brre: lltlag egsz oldalas hirdetseknek foglaltak le helyet a msnapi francia lapokban, amelyben majd vilgbajnoki cmket nnepelhetik.
A hangulatot taln kicsit lehttte a szombati idmr edzs, amelyen Prost csak a tizedik helyet szerezte meg, mikzben Piquet az lrl, Arnoux pedig a negyedik helyrl vghatott neki a versenynek. Ekkor azrt mg remnykedhettek a francik, de ezttal nem hozott nagy fordulatot a verseny. Piquet a rajt utn is az len maradt s kontrolllta a versenyt. Ezzel szemben Prost csak a harmadik helyig tudta felverekedni magt, aztn kt kr mlva motorhiba miatt killt. Vget rt szmra az lom - legalbbis 1983-ra. Ekkor mr Arnoux sem volt versenyben, gy Piquet knyelmesen autkzva mg azt is megengedhette magnak, hogy csapattrsnak, Riccardo Patresnek ajndkozza a gyzelmet s azt sem bnta, hogy Andrea de Cesaris (Alfa Romeo) is eltte vgzett. Nelson ktszeres vilgbajnok volt.
Alain 57 pontot gyjttt, ami mindssze 2 ponttal volt kevesebb, mint ami a vilgbajnoki cmhez kellett volna. Nyert ngy versenyt is - ami eggyel tbb volt, mint amennyit Piquet aratott 1983-ban.
Az v utols versenye utn egy httel vratlan dolog trtnt: a Renault elbocstotta Prostot. Alain egyik hibja egsz plyafutsa sorn az volt, hogy nagyon sokat panaszkodott nyilvnosan csapataira. gy tnik ezt a Renault nehezen viselte s gy dntttek, hogy inkbb megvlnak tle. Prostnak ez termszetesen nem esett jl, m utbb szerencss fordulatnak bizonyult. Miutn a Renault kzlte vele a hrt, Alain felkereste a Marlbort s megkrte ket, hogy szerezzenek neki egy cockpitet a Ferrarinl. A maranelli csapatnl ugyan nem tudtak szmra helyet felszabadtani, de a McLaren szvesen fogadta fel John Watson helyre, az idkzben a visszavonultsgbl visszatrt Niki Lauda mell.
A McLaren ekkorra Ron Dennis vezetsvel rohamos fejldsnek indult: mr volt turb motorjuk (Porsche) s most mr kt lpiltjuk is. Lauda kpviselte a tapasztalatot, Prost volt a feltrekv fiatal. Remek kombinci! Az idmr edzseken ltalban az ifj dinamika gyztt: Prost gyorsabb volt Laudnl. A versenyeken azonban kiegynslyozottak voltak az erviszonyok.
Alain lelkivilgnak nagyon jt tett, hogy megnyerte az 1984-es szezon els versenyt Brazliban. Utna msodik lett Kyalamiban Lauda mgtt, Zolderben mindkt McLaren-versenyz kiesett, Imolban ismt Prost nyert.
Mjus 12-n az j Nrburgring megnyitja alkalmbl rendeztek egy glaversenyt, ahol a meghvott piltk ugyanolyan autval - egy Mercedes 190 E-vel - lltak rajthoz. Prost csak a 15. helyen vgzett, m csak azrt ennyire htul, mert az els krben tkztt egy rendkvl ambicizus Forma-1-es jonccal, bizonyos Ayrton Sennval, aki meg is nyerte ezt a futamot. Persze ennek a versenynek s az ott trtnteknek akkor mg senki sem tulajdontott igazn nagy jelentsget...
A Forma-1-es szezon Franciaorszgban folytatdott, ahol Alain csak a hetedik helyen vgzett, mikzben Lauda nyert. Aztn jtt az 1984-es v taln legbotrnyosabb futama - s a botrny egyik fszereplje Alain volt:
A Monaci Nagydj esverseny volt. Alain Pironi balesete ta gyllte az esversenyeket, de azrt derekasan prblta megrizni els helyt, amelyet az idmr edzsen szerzett meg (pole). Ennek ellenre egy id utn megelzte Nigel Mansell (Lotus-Renault), de aztn az angol r is fizetett a mersz tempra: mindssze nhny krt tlttt az len, mieltt kicsszott volna. Prost ismt az len volt, de nem volt a verseny sztrja, hanem Senna (Toleman-Hart), aki a hetedik helyrl indult s rettenetes krlmnyek kztt gy vgta t magt a meznyn, mintha az a vilg legtermszetesebb dolga lett volna. A 20. krben a brazil mr msodik volt, de mg majd 34 msodperccel maradt el Prosttl. Tizenegy kr mlva azonban mr csak 7,4 msodperc volt a klnbsg. Nem volt ktsges, hogy elbb-utbb is s a mgtte hajt nmet Stefan Bellock (Tyrrell) is beri s megelzi Prostot. Ekkor azonban a versenyigazgat, az egykori Forma-1-es pilta, Jacky Ickx elvette a piros zszlt s az idjrsi krlmnyekre hivatkozva lenintette a versenyt. Prost nyert teht Senna eltt, de Ickx dntsnek jogossgt sokan megkrdjeleztk ugyanis a versenyen korbban uralkodtak rosszabb idjrsi krlmnyek is, mint a leints pillanatban. Ickx a mai napig lltja, hogy semmifle hts szndk nem vezrelte s neki mindegy volt, hogy Prost nyer vagy Senna - csak azt figyelte, hogy mennyien cssznak ki, prdlnek meg s trtnetesen a 31. krben gondolta gy, hogy ideje vget vetni a roncsderbinek. Ennyi s nem tbb. A Forma-1-es kzvlemny termszetesen ersen megoszlik a dolog kapcsn. Tny azonban, hogy mivel a futamot id eltt intettk le, mindenki csak a helyezsrt eredetileg jr pontszmok felt kapta - gy Prost 4,5 pontot a gyzelemrt - s ez Alain-nek vgl majd nagyon sokba fog kerlni...
Montrealban Nelson Piquet (Brabham-BMW) nyert Lauda s Prost eltt. Detroitban Alain tdik lett a plyn, majd negyedik a zld asztalnl, miutn Martin Brundle-t (Tyrrell-Ford) utlag mszaki szablytalansg miatt diszkvalifikltk elle. Dallasban kiesett, akrcsak Brands Hatch-ben, ahol Lauda nyert. Ekkor mr vilgosan ltszott, hogy a vilgbajnoksg a kt McLaren-pilta kztt fog eldlni.
Hockenheimban Prost nyert Lauda eltt, Ausztriban - hazai plyjn - Lauda nyert, Alain kiesett. Zandvoortban Prost nyert Lauda eltt, aztn Monzban Lauda nyert, mg Alain kiesett. Kt versennyel a vilgbajnoksg vge eltt Lauda vezetett 63 ponttal, Prostnak pedig 52,5 pontja volt. Mg semmi nem dlt el! A kvetkez versenyen, a Nrburgringen eldlhetett volna, m ehelyett szorosabb lett az lls: Prost nyert, Lauda viszont megprdlt s csak a negyedik helyen rt clba. Niki mr csak 66-62,5 arnyban vezetett az utols verseny eltt. m ez mg mindig azt jelentette, hogy Estorilban Laudnak elg volt a msodik hely a vilgbajnoki cmhez.
Prost helyzete nagyon jnak tnt az idmr edzs utn: a msodik rajtkockbl indulhatott, mg Lauda a tizenegyedikbl! Alain remekl vezetett a versenyen, nyert s tbbet nem is tehetett volna a vilgbajnoki cmrt ezen a napon, m pechjre Lauda plyafutsa egyik legjobb teljestmnyvel felkzdtte magt a szmra szksges msodik helyre s ezzel megszerezte harmadik vilgbajnoki cmt. A vgs lls: 72 pont Laudnak, 71,5 Prostnak - minden idk legszorosabb vilgbajnoksgban! Ha ott Monacban csak a msodik helyen intik le Prostot, de teljes pontszmmal... De a sportban - mint tudjuk - nincs "ha".
Lauda a verseny utn azzal vigasztalta a knnyeivel kszkd Alain-t, hogy meggyzdse: 1985 Prost ve lesz. A tehetsge - ez mr vilgosan ltszott - megvolt a vilgbajnoki cmhez, 1984-ben Lauda csupn nagyobb tapasztalatval gyzte le. Arra mindenkppen j volt a Niki mellett tlttt szezon, hogy megtanulja hogyan kell higgadtan, taktikusan versenyezni s a lehet legkevesebb kockztatssal a lehet legjobb eredmnyeket elrni.
Az els vilgbajnoki cm! - 1985
Az 1985-s McLaren-Porsche - tervezje, John Barnard bevallsa szerint - nem volt olyan j, mint az 1984-es. De azrt mg mindig elg j volt ahhoz, hogy a vilgbajnoki cmrt lehessen vele kzdeni. Abban az idben sarkalatos pontja volt a Forma-1-es versenyzsnek az zemanyaggal val takarkoskods (mivel szablyoztk, hogy egy futamon maximum mennyit lehet felhasznlni) s a gumik vsa. Prost mindkt terleten kivl volt.
Alain remekl kezdte a szezont, amikor megnyerte a Brazil Nagydjat Michle Alboreto (Ferrari) s Elio de Angelis (Lotus-Renault) eltt. Aztn kiesett Portugliban, diszkvalifikltk Imolban, majd jra nyert Monacban Alboreto eltt. Montrealban harmadik lett Alboreto s Stefan Johansson (Ferrari) mgtt. Aztn Detroitban kiesett, Paul Ricard-on harmadik lett Nelson Piquet (Brabham-BMW) s Keke Rosberg (Williams-Honda) mgtt. Angliban nyert Alboreto eltt, aztn Nmetorszgban fordtott volt a helyzet: Alboreto gyztt, Prost a msodik helyen vgzett. Ausztriban jra Prost volt a gyzelem Ayrton Senna (Lotus-Renault) s Alboreto eltt. Hollandiban Lauda gyztt, Prost lett a msodik. Nikinek ez volt az els gyzelme egy olyan szezonban, amelyet mr rendkvl motivlatlanul "kszkdtt" vgig - Zandvoortig mindssze t pontja volt, mikzben csapattrsa, Prost vezette a vilgbajnoksgot. Az osztrk legenda ekkorra mr eldnttte, hogy az v vgn visszavonul s idejt teljesen lgitrsasgra, a Lauda Air-re sznja. Fejben taln mr inkbb ott jrt, mint a versenyplykon...
Prost annl inkbb koncentrlt: Monzban jra nyert - mikzben legnagyobb vetlytrsa, Alboreto kiesett. Spa-ban - szoks szerint - esett az es, ezrt Alain nem volt hajland tbbet kockztatni, mint amire felttlenl szksge volt: Senna nyert Nigel Mansell (Williams-Honda) eltt, Prost pedig harmadik lett. nem rvid tvra (a verseny), hanem hossz tvra (a vilgbajnoksg) gondolkodott s mivel Alboreto kiesett, a fontos most a clbars volt s hogy nhny ponttal nvelje elnyt vetlytrsval szemben.
Brands Hatch-ben az Eurpa Nagydjon Alboreto ismt killt (motorhiba miatt). Alain a negyedik helyen rt clba s ez elg is volt szmra ahhoz, hogy elnyt behozhatatlanra nvelje a vilgbajnoksgban! Vgre beteljeslt az lom s vilgbajnok volt! A verseny utn azrt mg eleresztett egy fricskt a Renault fel, amikor szndkosan kihangslyozta, hogy angol kasztnival s nmet motorral nyert - nem pedig francival. Utlag nzve igazi szerencse volt, hogy a Renault 1983 vgn kitette: 1985-ben a francia csapat legjobb piltja, Patrick Tambay a vilgbajnoksg tizenegyedik helyn vgzett 11 ponttal. Ezzel szemben Alain a McLarennl vilgbajnok volt 73 ponttal s t futamgyzelemmel...
Miutn Brands Hatch-ben besprte a vilgbajnoki cmet, mg htra volt kt futam az vbl: Kyalamiban harmadik lett, Adelaide-ben pedig kiesett - de ennek mr nem sok jelentsge vol.
Cmvds a Williams-Hondk ellen - 1986
Miutn Lauda visszavonult, 1986-ra Keke Rosberg lett Prost csapattrsa. Rosberg ezt a szezont levezet vnek sznta - mr tudta, hogy a vgn vissza fog vonulni, m - amint mondta - szeretett volna eltte a Williams mellett mg egy cscsistllt kiprblni. A finn viszonya nem volt rossznak mondhat Alainnel, de azrt konfliktusok itt is voltak: fleg amiatt, mert Keke gy rezte, hogy az vlemnyre s ignyeire kevsb figyelnek oda a mrnkk. Ennek tulajdontotta azt is, hogy mikzben Prost a vilgbajnoki cmrt kzdtt, addig neki legjobb helyezse az v sorn monaci msodik helye volt, egybknt pedig rengeteg alkalommal kiesett, mikzben Prostnak alig volt mszaki hibja. Ugyanakkor azt Rosberg is elismerte, hogy Prost gyorsabb s gyesebb volt nla. Ha pedig gy volt, akkor valahol termszetes is, hogy a mrnkk inkbb r figyeltek. Ez mindig is gy volt a Forma-1 trtnete sorn - s ebbl mindig is sok konfliktus s vita szrmazott...
Az v els versenyt Brazliban Nelson Piquet (Williams-Honda) nyerte Aryton Senna (Lotus-Renault) eltt. Mindkt McLaren kiesett. Spanyolorszgban Prost Senna s Nigel Mansell (Williams-Honda) mgtt lett harmadik. Imolban Prost nyert Piquet s az ifj Gerhard Berger (Benetton-BMW) eltt. Aztn Monacban tkletes htvgt tudhatott maga mgtt: pole, leggyorsabb kr, gyzelem. Belgiumban Mansell nyert, Alain csak a hatodik helyen vgzett. Kanadban msodik volt Mansell mgtt. A Williams-Hondk egyrtelmen a szezon leggyorsabb autinak tntek. Prostnak minden taktikai rzkre s a hres kiegyenslyozott versenyzsre volt szksge ahhoz, hogy versenyben maradhasson velk.
Detroitban Senna nyert Jacques Laffite (Ligier-Renault) eltt, Prost a harmadik helyen vgzett. Aztn Franciaorszgban msodik volt Mansell mgtt, majd harmadik Angliban Mansell s Piquet mgtt. Ebben a pillanatban gy tnt, hogy 1986 Mansell ve lesz. Vagy Piquet-, aki a kvetkez kt versenyen visszavgott csapattrsnak s nyert. Prost mind Nmetorszgban (hatodik hely), mind az j Hungaroringen (kiess) csak mellkszerepl volt.
Aztn Ausztriban visszahozta remnyeit, amikor nyert, mikzben egyik Williams sem rt clba. Monzban kiesett - Piquet nyert Mansell eltt. Portugliban msodik lett Mansell mgtt, azutn Mexikban jra msodik volt - ezttal Berger mgtt. A dnts Adelaide-re maradt, ahol mg hrom piltnak volt eslye a vilgbajnoki cmre: Mansellnek, Piquet-nek s Prostnak.
Rosberg - aki utols versenyt futotta - a verseny eltt gretet tett Prostnak, hogy amennyiben teheti, segteni fogja t a csapatrdeket szem eltt tartva. Azonban erre nem volt alkalma. A rajttl Mansell jtt el a legjobban, t Senna s Piquet kvette. A hetedik krben mr ms volt a sorrend: Rosberg az lre trt, Prost pedig megelzte Sennt s ezzel a negyedik volt. A kt McLaren-pilta kztt Piquet s Mansell autzott. Prost ezutn megelzte Nigelt, majd amikor a 23. krben Piquet megprdlt s visszaesett a negyedik helyre, Alain mr msodik volt Rosberg mgtt. Ekkor azonban defektet kapott a jobb els gumija s - noha nem tervezett boxkillst - ki kellett llnia. A kerkcsere 17 msodpercig tartott s a negyedik helyre tudott visszallni Rosberg, Mansell s Piquet mg. Rosberg elnye 30 msodperc volt a kt Williams eltt, de gy dnttt, hogy bevltja grett Prostnak s el kezdett lasstani, hogy segteni tudjon csapattrsnak. Ez a segtsg azonban sosem rkezett meg a francia pilta szmra: Rosberg a 63. krben defekt miatt kiesett. gy tnt a Goodyear az elzetes szmtgatsokkal ellenttben nem brja ki a teljes versenytvot: s nemcsak a kt McLaren-, hanem a kt Williams-pilta is ilyen gumikkal rendelkezett...
Piquet kzben az lre trt, s Prost is megelzte Mansell-t, akinek azonban mg a harmadik hely is elg lett volna a vilgbajnoki cmhez. De ezt valban csak feltteles mdban mondhatjuk, ugyanis a Goodyear tvedsnek kvetkezmnye t is utolrte: majdnem 300 km/h-s sebessgnl defektet kapott s kiesett. Mr csak Piquet s Prost volt versenyben a vilgbajnoki eslyesek kzl. A brazil llt az len, de mivel gumijai neki is elkoptak s defekttel fenyegettek, knytelen volt beiktatni egy boxkillst. Prost kerlt az lre s innentl kezdve nem engedte ki kezbl a gyzelmet s a vilgbajnoki cmet. Az zemanyagmutat negatv tartomnyban volt, amikor clba rt - Prost kockztatott, de bejtt. sszesen 72 pontott szerzett s ngy futamot nyert az v sorn. Piquet ugyan t gyzelmet aratott, de kt ponttal elmaradva Prosttl a msodik helyre szorult. Mansell htrnya hrom pont volt a vilgbajnokhoz kpest.
Msodik vilgbajnoki cmvel Prost egyben sporttrtnelmet is rt: addig ugyanis mindssze hrom versenyz volt a Forma-1 trtnetben, aki vilgbajnoki cmt a kvetkez vben meg tudta vdeni: Alberto Ascari (1952, 1953), Juan Manuel Fangio (1954, 1955, 1956, 1957) s Jack Brabham (1959, 1960). Immr Alain Prost is ott volt ebben a sorban.
Williams-dominancia 1987-ben
1987-re a svd Stefan Johanssont kapta csapattrsul, aki azonban nem volt egy kategriban vele. A McLaren pedig mr nem volt egy kategriban a Williams-Hondkkal, amelyek taroltak ebben az vben...
Prost ezzel egytt gyzelemmel nyitotta az vet Brazliban, aztn az imolai kiess utn jabb gyzelem jtt Belgiumban. Ezt kveten azonban egyre inkbb mellkszerepbe knyszerlt Piquet s Mansell csatjnak rnykban. Monacban kilencedik lett, Amerikban s Franciaorszgban harmadik, aztn Angliban s Nmetorszgban kiesett. Magyarorszgon jra harmadik volt, Ausztriban hatodik, Monzban mindssze tizentdik. Portugliban vgre jra nyerni tudott, Spanyolorszgban msodik volt Mansell mgtt. Ez volt utols pontszerzse az vben. Mexikban kiesett, Japnban hetedik lett, Ausztrliban jra kiesett. sszesen 46 pontot gyjttt az 1987-es esztendben, hrom futamot nyert s negyedik lett Piquet, Mansell s Ayrton Senna (Lotus-Honda) mgtt.
Az 1987-es Olasz Nagydjon bejelentettk, hogy a McLaren Ayrton Sennt szerzdtette le 1988-ra Prost mell. Senna sajt tehetsgn kvl mg valamit magval hozott, amit a McLaren nagyon akart: a Hondt, melynek embereivel remek kapcsolatot alaktott ki a Lotusnl. Ekkor mg mindketten udvarisasan nyilatkoztak egymsrl s nem lehetett tudni, hogy a Forma-1-es trtnelem egyik legviharosabb csapattrsi viszonynak nznek elbe.
1988: Senna-Prost: 1-0
Az 1988-as szezon Prost gyzelmvel kezddtt Brazliban, ahol Sennt kizrtk mert a megismtelt rajt utn tlt a tartalk autjba, ami tilos. Imolban Senna nyert Prost eltt. Monacban is a brazil vezetett, de egy pillanatra kihagyott a figyelme, a korltnak tkztt s kiesett. Prost nyert. A verseny utni gln Ron Dennis azt tallta mondani, hogy bizonyra Senna autjval volt valami baj, mert a brazil nem hibzhatott. Prost gy rezte, hogy ezzel a mentegetssel a csapatfnk Senna oldalra llt s srtnek tallta mindezt sajt magra nzve...
Mexikban Prost nyert Senna eltt s ezzel a feszltsg fokozdott kettejk kztt, hiszen Senna nem tudta egyknnyen elfogadni a veresget. A vilgbajnoksg egybknt is csak kettejkrl szlt, hiszen a McLaren-Honda ebben az veben verhetetlennek bizonyult. A kvetkez futamok is ennek megfelelen alakultak: Kanadban Senna nyert, Prost msodik lett; az Egyeslt llamokban ugyanez ismtldtt; aztn Franciaorszgban Prost visszavgott s nyert Senna eltt.
A Brit Nagydjat Senna nyerte, Prost pedig a 25. krben killt az esversenyen. jra a Pironi-fle baleset emlke ksrtett s Prost nem volt hajland kockztatni, mg ha ezzel magra is vonta a mdia egy rsznek megvetst. Azoknak az jsgrknak a megvetst, akik sosem ltek Forma-1-es versenyautban ilyen idjrsi krlmnyek kztt...
Nmetorszgban, Magyarorszgon s Belgiumban Senna nyert Prost eltt. Monzban Prostnak a rajttl kezdve gondjai voltak az autjval s sejtette, hogy nem fog vgigrni. Ennek ellenre igyekezett a maximumot kihozni a helyeztbl: nyoms alatt tartotta Sennt, hogy a brazil ne tudjon takarkoskodni az zemanyaggal s mg a cl eltt elfogyjon. Vgl erre nem lett szksg, hiszen Senna tkztt a lekrztt Jean-Louis Schlesserrel (Williams-Judd) s kiesett. Prost pedig a mr elre megsejtett mszaki hiba miatt esett ki. Mivel a kt McLaren nem rt clba ez volt az v egyetlen versenye, amikor nem a wokingiak nnepelhettek gyzelmet, hanem Gerhard Berger rvn a Ferrari.
Estorilban elszr kerltek igazn felsznre a mlyben hzd feszltsgek Prost s Senna kztt. Mr a rajtnl kemny csatt vvtak egymssal, melybl Senna kerlt ki gyztesen. A brazil haladt ell, Prost kvette. Az els kr vgn, miutn jra befordultak a clegyenesbe Senna balra hzdott, Prost pedig megltta a knlkoz rst jobb oldalon. Bebjt a brazil mell. Amikor ezt Senna megltta, elkezdte jobbra hzni az autjt gy, hogy a 250 km/h sebessgnl majdnem a boxutca falhoz szortotta Prostot. Aztn az els kanyarban a bell lv Prost volt az, aki "rlegyezett" a kvlrl bekanyarodni kszl Sennra, gy a francia fordult elsknt s megszerezte a vezetst, majd megnyerte a versenyt. Senna vgl hatodik lett.
Prost nagyon megrknydtt azon a minden ron val gyzni akarson, amelyet Sennban megltott, amikor a brazil majdnem a falhoz nyomta - nemcsak sajt letket, de a boxutcban lvkt is kockra tve egy pillanatra. Alain kijelentette, hogy neki ilyen ron nem kell a vilgbajnoki cm, s ha Sennnak ez ennyire fontos, ht legyen az v...
Spanyolorszgban azonban ismt Prost nyert, mikzben Senna negyedik lett. Aztn eljtt a Japn Nagydj, ahol, noha Prost vezetett t ponttal, Sennnak volt eslye megnyerni a vilgbajnoksgot az akkori pontrendszer miatt, amely csak a legjobb tizenegy eredmnyt szmtotta be a vgeredmnybe. A brazil indult a pole-bl, de leragadt a rajtrcson, gy csak tizenharmadikknt fordult be az els kanyarba. Prost vezetett. Ez azonban Senna napja volt. Knnyedn vgta magt keresztl a meznyn s a 27. krben mr Prost mgtt volt. Aztn a clegyenesben egyszer csak kivgott a francia szlrnykbl s megelzte. Senna vgig megrizte a vezetst, Prost msodik lett, s ezzel eldlt a vilgbajnoksg Ayrton javra.
Htra volt mg az Ausztrl Nagydj Adelaide-ben, ahol Prost nyert Senna eltt. Alain szmra egyrtelmen htrnyos volt a "11-legjobb-eredmny" pontszmtsi mdszer, hiszen ha minden eredmny beszmtott volna, akkor flnyesen - tizenegy pontos elnnyel (sszesen 105 ponttal) - nyerte volna az 1988-as vilgbajnoksgot... gy azonban hrom ponttal (sszesen 87 pontja volt) elmaradt csapattrstl...Prost gratullt neki, hiszen ekkoriban mg viszonylag normlis volt viszonyuk Sennval - kivve az estorili esetet s azt, hogy Prost egyre inkbb kezdett gyanakodni, hogy Senna jobb motort kap a Hondtl, mint (Ayrton tizenhrom pole-t szerzett az vben, mg Prost csak hrmat).
Ezek a problmk ekkor azonban mg csak a felszn alatt hzdtak. A vihar 1989-ben trt ki...
Prost visszavg - 1989
Az v els versenyt, nmi meglepetsre Nigel Mansell (Ferrari) nyerte, mg Prost a msodik, Senna pedig - egy tkzs utn - a tizenegyedik helyen rt clba.
Az 1989-es imolai verseny kt dologrl marad emlkezetes. Az egyik Berger hatalmas buksa a Tamburello-kanyarban, amelyet azonban viszonylag knnyedn megszott. A msik pedig a "vg kezdete" Prost s Senna kapcsolatban. A futamon a kls szemll semmit sem sejthetett. Csupn annyi trtnt, hogy Prost - a msodik rajt utn - ugyan lerajtolta a pole-bl indul Sennt, de aztn a brazil visszaelzte a francit a Tosa-kanyarban, elhzott tle s megnyerte a versenyt. Hogy nem volt ennyire egyszer az gy azt jelezte, hogy Prost nem jelent meg a verseny utni sajttjkoztatn. Mint utbb kiderlt Alain dhs volt Sennra, mert szerinte a brazil felrgta azt a megllapodsukat, hogy nem tmadjk egymst az els kanyarban. Ayrton azonban teljesen msknt rtelmezte ezt a megllapodst, mint csapattrsa. gy vlte, hogy az csak s kizrlag az els kanyarra vonatkozott, pedig mr a kanyar eltt Prost eltt volt...
Prost nem volt hajland elfogadni ezt a magyarzatott s olyannyira becsapva rezte magt, hogy visszavonulssal fenyegetztt - mint oly gyakran ha valami nem tetszett neki. Ron Dennis igyekezett bkebrknt fellpni pilti kztt s rvette Sennt, hogy krjen bocsnatot Prosttl. A brazil ezt meg is tette egy tesztelsen, de ksbb elmondta, hogy nem meggyzdsbl, csupn a bkessg kedvrt. Vlemnyt azonban tovbbra is fenntartotta az esetrl. Mint ahogy Prost is ragaszkodott a sajt nzethez s ennek egy francia lapban meglehetsen kemny szavakkal adott hangot, amikor "nem becsletes embernek" nevezte Sennt. Valsznleg innentl vltak visszafordthatatlann a kettejk kztt zajl negatv folyamatok s szinte kezelhetetlenn kapcsolatuk. Mindketten kijelentettk, hogy a felttlenl szksges rintkezsen kvl nem kvnnak szba llni a msikkal...
Monacban Senna nyert Prost eltt, majd Mexikban is a brazil volt a futamgyzelem, mikzben Prost az tdik helyen vgzett. Az Egyeslt llamok Nagydjt Prost nyerte, Senna kiesett. Kanadban mindkt McLaren kiesett, Thierry Boutsen (Williams-Renault) nyert. A Francia Nagydjat Prost nyerte a pole pozcibl, Angliban pedig szerencsje volt, amikor Senna t krrel a verseny vge eltt kiesett elle gy nyerni tudott. Nmetorszgban ennek ellenkezje trtnt: ott Prost vezetett szinte vgig, amikor hrom krrel a futam vge eltt mszaki gondjai tmadtak, lelassult, Senna pedig elment mellette. Alain a msodik helyet azrt mg megmentette. A Magyar Nagydj Nigel Mansell (Ferrari) nagy versenye volt. Senna msodik lett, Prost negyedik. A Spa-i vizes plya Ayrtonnak kedvezett s nyert Prost eltt.
Mire a mezny Monzba rt, Prost gy rezte, hogy helyzete a csapatban tarthatatlann vlt. Meggyzdse volt, hogy s Senna nem azonos bnsmdban rszeslnek, s ezt a gyanjt csak altmasztotta, amikor csapattrsa kt msodperccel(!) gyorsabb volt nla az Olasz Nagydj idmr edzsn. Prost elismerte, hogy Senna egy krn gyorsabb nla, de nem ennyivel! vekkel ksbb egy inrejban Alain azt mondta, hogy ebben az idszakban Sennnak kt autja volt hsz szerelvel, neki pedig egy ngy-t emberrel. A McLaren ugyan vehemensen cfolta, hogy brmelyik versenyzjkkel kivteleznnek a msik krra, m Prost lltsa szerint ksbb a Honda elnke egy ngyszemkzti beszlgets sorn elismerte neki, hogy megalapozott volt a gyanja - a Honda valban jobb motort szlltott Sennnak. A vezet a japn munkamdszerrel indokolta a dolgot s azzal, hogy a japnok Sennban lttk meg a "szamurjt", ami kzelebb llt az mentalitsukhoz, mint Prost szmt higgadtsga.
Alain ekkor mr rg elhatrozta, hogy msik csapathoz megy. St, az Olasz Nagydjon mr zsebben volt a Ferrari-szerzds 1990-re.
A versenyen Prostnak szerencsje volt, ugyanis a 44. krben Senna killni knyszerlt az lrl motorhiba miatt, gy nyert. A verseny vgn tntetleg leadta trfejt a dobogrl a tifosik tmegnek. Ez egy fricska volt a McLaren csapat fel, amelyrl gy gondolta, hogy cserben hagyta t s amelynek vezetje, Ron Dennis most nagyon dhs volt, hiszen a trfekat csapata tulajdonnak tekintette s nem a piltk tulajdonnak, amivel szabadon rendelkezhetnek.
Portugliban Senna sszetkztt Mansellel, Prost pedig a msodik helyen vgzett Berger mgtt. Spanyolorszgban Senna nyert, Prost harmadik lett.
Kt verseny volt mg htra a szezonbl s Prostnak 81 pontja volt (ebbl a "11 legjobb eredmny" szablya miatt 76 szmtott), mikzben Sennnak 60. Ez azt jelentette, hogy a brazilnak mindenkppen meg kellett nyernie az utols eltti versenyt, a Japn Nagydjat ahhoz, hogy mg eslye legyen Adelaide-ben a maga javra fordtania a vilgbajnoki kzdelmet.
Suzuka eltt Prost arrl beszlt, hogy Senna taktikja a megflemltsen alapul, s azon, hogy tudja a legtbben inkbb flrellnak elle, minthogy megkockztassanak egy tkzst, amikor nagy elszntsggal s agresszval megrkezik a vetlytrs mg, mell. Prost kijelentette, hogy addig is mindig megnyitotta Senna eltt a "kaput", m Suzukban nem fogja. Inkbb vllalja a kockzatot...
Senna indult az lrl, m Prost jobban kapta el a rajtot s az lre vgott. A francia remekl tartotta a brazilt, aki 46 krn keresztl nem tallt fogst rajta. Aztn a 47. krben a clegyenesben mgis elsznta magt az elzsre. Prost kiss balra hzdott, Senna pedig a plya jobb szln prblkozott elmenni mellette. Prost elrbb volt Sennnl, amikor az egyenest kvet jobbkanyarba rtek. Prost grethez hven nem nyitott "kaput" Senna eltt, viszont a brazil sem engedett. sszetkztek s mindketten kigurultak a plyrl. Prost nem tudott tovbb menni, Senna azonban krte a plyamunksokat, hogy toljk meg, akik ezt meg is tettk s a siknt levgva trt vissza a plyra. A brazil vgigment s nyert is, m a versenybrsg utlag diszkvalifiklta. Ezzel Prost volt a vilgbajnok!
Senna teljes mrtkben hitt igazban, amikor sportpolitikai hts szndkot sejtett a dologban s ennek hangot is adott (Jean-Marie Balestre, a FISA elnke Prost honfitrsa volt).
A McLaren csapat megvta az eredmnyt, mint mondtk nem azrt, mert Sennt favorizlnk volna Prosttal szemben, csupn a "tisztnlts kedvrt". Az vst vgl elutastottk, st Senna egy versenyrl val eltiltst kapott hat hnapra felfggesztve plusz pnzbntetst.
Az v utols versenynek Adelaide-ben mr nem volt ttje. Prost a zuhog esben nem volt hajland lett kockztatni s egy kr utn killt. Boutsen nyert Alessandro Nannini (Benetton-Ford) s Riccardo Patrese (Williams-Renault) eltt. Senna kiesett.
Prost hromszoros vilgbajnokknt immr egy egszen elit klub tagja volt 1989 vgn, m ennek akkor nem igazn tudott rlni. St, gy fogalmazott, hogy az az esztend plyafutsa legrosszabb ve volt. A Ferrarinl szeretett volna felejteni...
jabb botrnyos suzukai vgjtk - 1990
A Ferrari 1979 ta nem nyert egyni vilgbajnoki cmet s Prostot nem titkoltan azrt szerzdtettk, hogy megtrje a jeget. Csapattrsa Nigel Mansell lett, aki szintn a kor nagygyi kz tartozott, noha - ekkor mg - nem volt vilgbajnoki cme. Prost ksbb azt mondta rla, hogy br a plyn nagyon gyors volt, az aut fejlesztsbl tesztpiltaknt nem igazn vette ki rszt, mert nem volt j informcik nyjtsban az autrl.
Az 1990-es esztend Phoenix-ben kezddtt. A verseny eltt Prost kezet nyjtott Sennnak a bkls rdekben, a brazil azonban ezt visszautastotta. A futamon Alain autjbl olaj kezdett szivrogni s fel kellett adnia a versenyt. Senna nyert az ifj Jean Alesi (Tyrrell-Ford) eltt. Brazliban Alain gyzni tudott Gerhard Berger (McLaren-Honda) s Senna eltt. Imolban negyedik volt Riccardo Patrese (Williams-Renault), Berger s Alessandro Nannini (Benetton-Ford) mgtt. Monacban kiesett, Kanadban tdik lett. Mexikban nyert s ezzel egy hrom versenyen keresztl tart sorozat vette kezdett, ugyanis nyert hazai plyn, Franciaorszgban s Angliban is. Nmetorszgban negyedik lett, Magyarorszgon kiesett, Belgiumban a msodik helyen vgzett.
Monzban egy jsgr feltette a krdst Prostnak s Sennnak, hogy mikor b |