F1: kezdetek 1950-1955
A Forma-1-es vilgbajnoksg els veiben az olasz gyrak dominltak, egyedl a Mercedesnek termett mg babr mellettk, a piltk kzl pedig ketten, Juan Manuel Fangio s Alberto Ascari emelkedtek ki, k ketten t v alatt ngy vb-cmet nyertek.
Alfk vilgbajnoksga
1950-ben a Nemzetkzi Autosport Szvetsg az FIA a gyorsasgi motoros vb mintjra kirta az autsok Forma-1-es vilgbajnoksgt. (A vilgbajnoki cmet, pontosabban a "vilg legjobb autversenyzje" titulust korbban is kiosztottk, de ezt nem meghatrozott versenyeken elrt eredmnyek alapjn, hanem az ves teljestmny figyelembevtelvel llaptottk meg.) Az els Forma-1-es vb Anglia, Svjc, Monac, Belgium, Franciaorszg s Olaszorszg Nagydjt foglalta magba, de beletartozott az Indianapolisban rendezett 500 mrfldes verseny is.
Az els F1-es futamra 1950. mjus 13-n Silverstone-ban kerlt sor. Az egykori katonai reptrre szztvenezer nz zarndokolt ki, hogy sajt szemvel lssa a vb els versenyt. A nzk kztt volt a kirlyi csald is, VI Gyrgy kirly, magval vitte felesgt s Elisabeth valamint Margaret hercegnt is. A rajtrcson 21 aut sorakozott fel, az len a ngy Alfa Romeo. Az els hrom helyen hrom Alfa Romeo rt clba, Farina, Fagoli, Parnell sorrendben. Az Alfk flnyre jellemz, hogy a negyedik Giraud-Cabantous kt krs htrnnyal hozta be a clba a Talbot Lagt.
A vilgbajnoksg els veiben a kor legjobb versenyautja, az Alfa Romeo Tipo 158-as verhetetlen volt, kivltkpp ha azt Juan Manuel Fangio vezetette. Hogy mgsem az argentin nyerte az els vilgbajnoksgot, az egy technikai malrn s a szintn kivl versenyz, ugyancsak alfs Giuseppe 'Nino' Farinn mlt. Fangio az utols versenyre, az Olasz Nagydjra ngy pontos elnnyel utazott, csakhogy a futamon elprtolt mellle a szerencse, elbb sajt gpnek a dugattyja trtt el, majd amikor tlt Taruffi autjba (akkoriban a szablyok megengedtk a piltacsert), annak az egyik szelepje ment tnkre. Farina megnyerte a futamot s ezzel az els Forma-1-es vilgbajnoksgot. A kvetkez esztendben komoly kihvja akadt az Alfknak. A Ferrari versenygpe, amely az els szezonba csak a szrnyait bontogatta, mostanra berett. Az Angol Nagydjon, Silverstone-ban megtrt a jg: Froilan Gonzalez szinte lemosta a plyrl az Alfkat s megszerezte a Ferrari els Forma-1-es sikert. Enzo Ferrari egyik szeme srt, a msik nevetett. 1938-ban, amikor az Alfa Romeo versenyigazgatja volt, az keze alatt fejlesztettk ki a msfl literes kompresszoros versenygpet, amely szinte egyeduralkod volt a Forma-1-es vb els kt szezonjban.
Most elszr fordult el a vilgbajnoksg kezdete ta, hogy nem egy Alfa Romeo nyerte meg a versenyt s ez mintha nem lett volna elg: a Ferrari megtltosodott s a kvetkez kt futam is az gaskod lovacskk zskmnya lett. Mindkt sikert Alberto Ascari rte el, aki szmra ezzel a vilgbajnoki cm is elrhet kzelsgbe kerlt. Az utols futamra a spanyolorszgi Pedralbes plyjn kerlt sor. A Ferrari mrnkk azzal szmoltak, hogy a lnyegesen nagyobb fogyaszts Alfknak tbbszr kell kijnni tankolni az 500 kilomteres tvon, mikzben a Ferrarik egy tankolssal terveztk megtenni a tvot. Csakhogy elszmoltk magukat. Ascarikat rossz abroncsokon kldtk versenybe s a teli benzintank okozta slytbblet miatt darabokban foszlott a maranelli csapat autirl a gumi. Ascari hiba llt a verseny elejn az lre, mr a kilencedik krben ki kellett jnnie kereket cserlni, mikzben Fangio az len szguldott s simn meg is nyerte a spanyol futamot, s a vilgbajnoksgot is.
Ascari s a Ferrari vei
Ezek utn villmcsapsknt hatott a hr: az Alfa Romeo visszavonul. Ez pedig majdhogynem vgzetes lett a vilgbajnoksg szempontjbl. A Nemzetkzi Automobil Szvetsg ltal szervezett sorozat felett felrmlett a megszns rme. Ltva a nehz helyzetet, az FIA gy gondolta, ad nmi idt az istllknak, hogy legyen idejk az 1954-tl letbe lp szablyoknak megfelel versenygpeket tervezni. 1952-53-ban tmenetileg Forma-2-es autkkal lehetett rajthoz llni. Akiknek eddig csak nagy versenygpk volt, most vakarhattk a fejket. A Ferrarit nem rtk vratlanul az j szablyok, az "istlljukban" mr toporzkolt a kisebbik "lovacska", Forma-2-es futamokra sznt versenygp.
"Ha Alberto a rajnl az lre ll, utna mr nagyon-nagyon nehz t megelzni. Megkockztatom, majdnem lehetetlen" - mondta bszkn Enzo Ferrari akkoriban. Ascari a vilgbajnoksg kezdete ta a maranelli csapat versenyzje volt s 1952-ben az Alfa visszavonulsa utna a vb toronymagas eslyesnek szmtott, radsul Fangio balesetet szenvedett s egy teljes v knyszerpihent kellett tartania. A "jllakott napkzis" kinzet Ascari ht futambl hatot megnyert s hrom futammal a vilgbajnoksg vge eltt, a Nrnburgringen besprte a bajnoki cmet. 1953-ban a Ferrari s Ascari lekoprozta az elz vi menetrendet, azzal a klnbsggel, hogy "csak" t versenyt nyert a nyolcbl.
Tarolnak az ezstnyilak
1954-ben ismt j formula lpett rvnybe, az F1-es autkat most mr 2,5 literes motorokkal kellett pteni. Erre az idnyre kt j csapat a Lancia s a Mercedes is beszllt a vilgbajnoksgba. A stuttgartiak nem bztak semmit a vletlenre: a nmet mrnkk mr j ideje fejlesztettk az j ezstnyilat, amely ramvonalas karosszrit s benzinbefecskendezses motort kapott. Alfred Neubauer csapatvezet mindenkppen Fangit szerette volna megszerezni a Mercedes szmra, ezrt arra is hajland volt, hogy stuttgarti ltogatsakor az argentinnak a legjobb szllodban frdszobs lakosztly foglaltasson. Ez pedig abban az idben igazi luxusnak szmtott. Az ezstnyl nem kszlt el az idnykezdetre, ezrt Fangio az els kt versenyt a Maserati szneiben nyerte, de a harmadik versenyen, Franciaorszgban mr a Mercedesszel diadalmaskodott. Ngy vvel a vilgbajnoksg indulsa utn megtrtnt az els hallos baleset is. A hrhedt nrnburgringi versenyplyn Onofr Marimon elvesztette uralmt Maseratija felett s a tehetsges versenyzt a roncsok kzl holtan szabadtottk ki a mentk. Az 54'-es vilgbajnoksgot Fangio flnyese nyerte, csakgy mint a kvetkezt. 1955 egybknt gyszos v volt az autsport szmra. A mezny elvesztette els ktszeres vilgbajnokt, Alberto Ascarit, aki Monacban tllt egy nagy esst, amikor Lancja a tengerbe zuhant, de ngy nappal ksbb nem volt ilyen szerencss. Nzknt ment ki a monzai versenyplyra, s az edzs utn elkrte Castelloti sportkocsijt, hogy tegyen nhny krt. A harmadik fordulbl azonban nem trt vissza. Ascari kireplt az autbl s nhny perccel ksbb meghalt. A ktszeres vilgbajnok olasz versenyz rendkvl babons volt, taln azrt, mert desapja is egy autversenyen vesztette lett 1925-ben s attl flt, hogy az gyermekei is rvn maradnak. Ascari hrom nappal lt tbbet desapjnl. Mindketten 36 vesen vesztettk letket.
Le Mans-i tragdia Az egsz autsportot megrzta Alberto Ascari halla, a Lancia visszavonta a versenyautit a Forma-1-bl. Sokak szerint, ha Ascari letben marad, akkor korntsem biztos, hogy Fangio t vilgbajnoki cmet tudott volna nyerni. Az v sorn trtnt egy msik tragdia is, br nem Forma-1-es versenyen, de hatssal lett a vilgbajnoki sorozatra is. Az 1955-s 24 rs Le Mans-i versenyen az autsport trtnetnek legslyosabb balesete kvetkezett be. A ksbbi vilgbajnok Mike Hawthorn az utols pillanatban dnttt, gy hogy kijn a boxba. Hirtelen jobbra rntotta a kormnyt, honfitrsa Macklin, aki 250-es tempval jtt mgtte, fkezett, megprblt kitrni, de kireplt a plyrl. A mgttk halad Pierre Levegh mr nem tudta elkerlni a balesetet. Autjval a leltba rohant, a Mercedes bombaknt csapdott a fldbe, majd felrobbant. Levegh-en kvl 81 nz vesztette lett. Egy httel a Le Mans-i tragdia utn mg lefutottk a Holland Nagydjat, de a Francia, a Nmet s a Spanyol Grand Prix-t lemondtk a rendezk. A baleset hatsra Svjcban betiltottk az autversenyeket, amely a mai napig tilos az alpesi orszgban. Fangio ugyan megnyerte a vilgbajnoksgot, de a Mercedes mr korbban bejelentette: kivonul az autsportbl, gy a Forma-1-bl is. |
|
|
Technika az 50-es vekben: Az tvenes vekben a Forma-1-es autk nem sokban klnbztek a hbor eltti versenygpektl. Nagyon sokig csak a motorokkal voltak elfoglalva a mrnkk. A kocsi merevsgrl a csvz gondoskodott, amelyet fmlemezekkel bortottak be. Ebbe ptettk be a motort, amely a versenyz eltt foglalt helyet. Az Alfa Romeo pldul egy tizenngy ves versenygppel nyerte az els kt vilgbajnoksgot, ez id alatt tulajdonkppen csak az aut motorjt fejlesztettk. Az Alfk msfl literes, nyolchengeres feltlts erforrsai kezdeti 275 lers teljestmnye 1951-re elrte a 415 LE-t. Az jdonslt angol mrka, a BRM 16 hengeres hajtmve mg ezt is tlszrnyalta! 525 LE-re volt kpes, de a tervek szerint elrte volna a 615 lers teljestmnyt is. Az angol mrka autival csak egyetlen baj volt, rendkvl megbzhatatlanok voltak. Az j szablyok hatsra 1952-53-ban jelentsen visszaesett a motorok teljestmnye. A Ferrari ktliteres erforrsa "csak" 190 lert tudott, de az aut kisebb slynak ksznheten sebessgben alig maradt el az els vek nagy monstrumaitl. A Maseratit mg a Ferrari is lepiplta, ngyhengeres atmoszfrikus motorjukbl 200 lert hoztak ki. 1954-tl a Mercedes nyolchengeres soros motorjai jelentettk az etalont. Az ezstnyilakban olyan jdonsgok jelentek meg, mint a benzinbefecskendezs s a knyszer-szelepvezrls. A motorok nagy teljestmnyt klnleges zemanyagokkal rtk el. 1958-ig ugyanis brmilyen zemanyagot lehetett a Forma-1-es versenyautkba tankolni. A Mercedes ltal hasznlt keverk receptje a kvetkez volt: 45 % benzol, 25 % metilalkohol, 23 % kerozin, 3 % aceton s 2 % nitrobenzol illetve 2 % valami, amelynek titkt htpecstes titokknt riztk. A klnleges keverk annyira agresszv volt, hogy a versenyek utn norml utcai benzinnel kellett tmosni a motorok alkatrszeit, nehogy a fmet sztmarja a klnleges "kotyvalk". Az tvenes vek kzeptl a fkek tern is jelents vltozs kvetkezett be. A knnyebb s jobb hatsfok trcsafkek kiszortottk az eddigi dobfkeket. A mindig is konzervatv Enzo Ferrari csak 1958-ban, szinte utolsknt engedte autira felszerelni a trcsafkeket.
Indy 500
1950-tl tz ven keresztl az Indianapolisi 500 mrfldes verseny is rsze volt a Forma-1-es vilgbajnoksgnak. Ezen a versenyen viszont teljesen ms technikai szablyzat volt rvnyben, mint a tbbi futamon, de az FIA mindenkppen a vilgbajnoksg elnevezst akarta hasznlni, ezrt kellett egy futam Eurpn kvl. Felvettk teht az Indy 500-at a programba, amely soha nem viselte az Egyeslt llamok Nagydja elnevezst. Az ovl plys szgulds, "Indianapolis 500" - elnevezssel szerepelt a naptrban. A vb szempontjbl semmilyen jelentsge nem volt a futamnak, a tengerentli versenyzk ugyanis nem jttek t Eurpba, az itteniek pedig - egy-kt kivtellel - soha nem indultak el az Indy 500-on. |