DAMON HILL
Damon Graham Devereux Hill 1960. szeptember 17-n szletett Londonban a ksbbi ktszeres Forma-1-es vilgbajnok Graham Hill egyetlen fiaknt. (Grahamnek s felesgnek Bette-nek kt lnya - Brigitte, Samantha - szletett mg Damonon kvl.) Annak ellenre - vagy taln ppen azrt -, hogy a kis Damon gyermekkortl kezdve az autsport s azon bell a Forma-1 vilgban ntt fel, sokig nem nagyon rdekeltk az autk - inkbb a motorok vonzottk. 11 ves korban a Silverstone-i paddockban ki is prblt egy 50 cc-s Hondt, majd desapja 350 cc-s Bultaco off-road motorjval is kzelebbi ismerettsget kttt.
Versenyezni azonban csak 1981-ben, 21 esztends korban kezdett el. desapja akkor mr hat ve halott volt (replgp szerencstelsgben vesztette lett) s a csald anyagi gondokkal kzdtt, gy Damon knytelen volt motoros futrknt dolgozni a htkznapokon ahhoz, hogy finanszrozni tudja kltsges hobbijt. Eleinte Kawasakival, majd Yamahval versenyzett s angliai szinten sikeres is volt: 40 futamgyzelem - kztk a legrangosabb egy Brands Hatch-i diadal volt.
1984-ben azonban az autkra irnytotta figyelmt s benevezett a Brands Hatch-i Forma-Ford Fesztivlra. Az 1600-as kategriban megnyerte az egyik futamot, sszetettben pedig az tdik helyen vgzett, ami kezdetnek kitn eredmny volt s ami arra sztnzte, hogy vglegesen otthagyja a motorversenyzst s folytassa inkbb a csaldi hagyomnynak szmt autversenyzssel. A szezon htralv rszt teht a Forma-Ford 1600-ban tlttte s a kategriban elnyerte az "v jonca" cmet.
1985-ben olyan ms jvbeni Forma-1-es sztrok ellen kzdtt a sorozatban, mint pldul Mark Blundell, Johnny Herbert vagy Bertrand Gachot. Damon nyert hat futamot, harmadik lett az Esso Forma-Ford 1600-as sorozatban s tdik a Townsend Thoresen bajnoksgban. A Brands Hatch-i Forma-Ford Fesztivlon harmadik helyet szerzett sszetettben.
1986-ban Hill gy dnttt, hogy kihagyja a ltra kvetkez foknak tekintett Forma-Ford 2000-et s rgtn a Forma-3-ba megy. Azonban egsz vben anyagi s szponzorcis gondokkal kzdtt, gy csak a kilencedik helyet szerezte meg a brit Forma-3-as bajnoksgban. 1987-ben ugyanebben a sorozatban nyert kt futamot s az tdik helyen vgzett sszetettben, majd 1988-ban mg tovbb javtott: harmadik lett a bajnoksgban s az v cscspontjaknt megnyerte a Forma-1-es Brit Nagydj bettfutamaknt megtartott Forma-3-as viadalt. Mg ugyanebben az vben felesgl vette bartnjt, Susan "Georgie" George-ot.
1989-ben Damon nagyon szeretett volna bejutni az eurpai Forma-3000-es sorozatba, azonban nem llt rendelkezsre az a 70 ezer font, amire ehhez szksge lett volna. Ehelyett be kellett rnie nhny brit Forma-3000-es futammal, Le Mans-nal s a Brit Traaut Bajnoksggal. Ezekrt a versenyekrt azonban nem kellett fizetnie, st mg kapott rtk nmi pnzt.
A szezon kzepn aztn ajnlatott kapott a nemzetkzi Forma-3000-bl - a japn Footwork csapattl. Hill lt a lehetsggel, m az aut nagyon gyenge volt s az is hstettnek szmtott Damontl, hogy minden versenyre kvalifiklni tudta magt. A Spa-Francorchamps-i viadalon futotta legjobb versenyt s a krlmnyekhez kpest remek teljestmnyvel ms csapatok figyelmt is felhvta magra. 1990-re leszerzdtette a Footworknl valamivel jobb Middlebridge csapat.
1990-ben Hill vezette a versenyek tbb, mint 50 szzalkt, a legtbbet az els sorbl kezdte (kztk hrom pole pozci) - v vgn mgis csak a tizenharmadik helyen vgzett s legjobb eredmnye a Brands Hatch-i 2. hely volt, ugyanis rengeteg mszaki hiba sjtotta.
1991-re mg rosszabb lett az aut, m pontosan ez a krlmny tette lehetv, hogy orszgnak-vilgnak megmutassa hres kzdeni tudst: volt az egyetlen pilta a Lola-kasztnival rendelkezk kzl, aki vezetett versenyben. Az v vgn a hetedik helyen vgzett.
Debtls a Forma-1-ben, kzdelemek Alain Prostta Taln pontosan ez az attitd hvta fel Damonra Frank Williamsnek - a Forma-1-es Williams csapat vezetjnek - a figyelmt, aki mg 1991-ben leszerzdtette tesztpiltnak Mark Blundell helyre. Damon nemcsak gyors, kitart s lland teljestmnyre kpes tesztpilta volt, de szaktudsval s klnleges mszaki rzkvel nagyban hozzjrult a csapat 1992-es sikerhez is. lltlag a Williamsnl t tartjk trtnetk legjobb tesztpiltjnak.
Hill maradt 1992-ben is a csapat tesztpiltja, m egyttal versenyzsre is lehetsge nylt a Brabham csapat szneiben. Damon hazai kznsg eltt, a Brit Nagydjon debtlt, s mr az risi tettnek szmtott, hogy kvalifiklta magt egy olyan autval, amellyel addig egsz vben egyszer sikerlt a benne lknek. Vgl a versenyt a 16. helyen fejezte be. Ezt kveten mg Magyarorszgon is sikerlt kvalifiklnia magt s ott 11. lett a versenyen.
1992-ben Nigel Mansell vilgbajnok lett a Williamsszel s miutn Alain Prost - akivel Mansell nem volt j viszonyban - a csapathoz szerzdtt 1993-ra, Mansell gy dnttt, hogy elmegy inkbb az amerikai IndyCar sorozatba. Hill ezzel lete lehetsghez jutott, ugyanis Frank Williams neki ajnlotta fel a megresedett helyet Prost mellett.
Termszetesen Damonnak nem volt knny dolga, hiszen egy hromszoros vilgbajnok oldaln kellett elkezdenie Forma-1-es plyafutst, ennek ellenre remekl helytllt. Szerette volna a szezon elejn lerzni magrl a kzvlemny nyomst s azonnal leszgezte, hogy els teljes Forma-1-es vben mg ne vrjanak tle sokat. A brit mdia azonban Mansell tvozsa utn j hst keresett, gy Damonnak - akr tetszett, akr nem - el kellett viselnie a kitntet figyelmet.
A szezon els versenyn Kyalamiban Prost kvalifiklta magt az len, mg Damon a negyedik helyrl indulhatott. Prost azonban a rajtnl visszaesett, gy Ayrton Senna (McLaren-Ford) s Hill lpett elre az els kt helyre. Damon azonban ksbb megprdlt s htraesett, majd egy Alessandro Zanardival (Lotus-Ford) val tkzs vetett vget a versenynek. A verseny vgre egybknt Prost visszakzdtte magt az lre s le is aratta a gyzelmet Senna eltt.
Brazliban ismt Prost indulhatott az lrl, m kicsszott az ess krlmnyek kztt. Damon gy a msodik helyen vgzett - s megszerezte els vilgbajnoki pontjait - Senna mgtt. A doningtoni Eurpa Nagydj Senna taln lenagyobb versenyt hozta, m Damon sem panaszkodhatott: msodik lett a vltozkony idjrsi krlmnyek kztt, megverve csapattrst, Prostot, aki a harmadik helyen vgzett. Imolban Damon vezetett, amikor fkproblmk miatt feladni knyszerlt a versenyt, amelyet vgl Prost nyert meg. Hill ezen a htvgn kisebb nyilatkozathborba keveredett Sennval, aki kritizlta a vezetsi stlust. Damon azzal vgott vissza, hogy csak azt csinlja, amit a braziltl lesett el...
A Spanyol Nagydjon Hill kevssel maradt el a pole pozcitl, m a tapasztaltabb Prost vgl letasztotta az els rajtkockbl. A versenyen sokig szorosan Alain mgtt autzott, m 25 krrel a verseny vge eltt motorhibval killni knyszerlt. Monacban Prost indult az lrl, m kiugrott a rajtnl, ezrt bntetst kapott s htraesett. Ekkor a fiatal Michael Schumacher (Benetton-Ford) vette t a vezetst, m ksbb kiesett hidraulikai problmk miatt. gy kerlt az lre Senna, aki vgig meg is tartotta az els helyet, mg Damon a msodik helyen rt clba.
Kanadban ismt Prost volt a pole, mellle Damon indulhatott. Hill jobban rajtolt a francinl s az lre llt, m a hromszoros vilgbajnok mg ugyanabban a krben visszaelzte, utna pedig gond nlkl megtartotta vgig els helyt. Hill lehetett volna msodik, m csapata elrontotta a kerkcserjt (vletlenl Prost gumijait tettk fel autjra, amit aztn jra le kellett venni), gy csak a harmadik helyen rt clba Schumacher mgtt.
Magny-Cours-ban aztn eljtt az a nagy pillanat, melynek sorn Hill elszr verte meg Prostot idmr edzsen s ezzel meg is szerezte a pole-t. Az els futamgyzelem is meglehetett volna, m a Renault azt akarta, hogy hazai plyn Prost nyerjen, gy Damon knytelen volt megadnia magt a csapat utastsnak...
Ezzel egytt nem lehetett nem szrevenni, hogy Damon egyre kzelebb kerl Prosthoz - st, egyre tbbszr el is. Maga Alain is elismerte, hogy egyre jobban oda kell figyelnie csapattrsra.
gy volt ez Silverstone-ban - Damon hazai futamn is. Ekkorra Hill mr tvette az IndyCar-ba tvoz Nigel Mansell szerept a britek szemben, mint a nemzet aktulis hse. Addigi teljestmnye - klnsen a Magny-Cours-i - alapjn mltn remlhettk, hogy Damon esetleg pont hazai plyn fogja learatni plyafutsa els futamgyzelmt. S valban majdnem sikerlt is: a pole mg Prost volt, m a versenyen Damon vezetett - egszen addig, amg 18 krrel a futam vge eltt fel nem robbant a motorja. A gyzelem gy ismt Prost lett.
A Nmet Nagydj mg kegyetlenebbl elbnt Hillel. Az els rajtkocka - "szoks szerint" - Prost volt, m Damon lerajtolta csapattrst s vgig vezetett. Azaz csak majdnem vgig: ezttal kt kr hinyzott volna mg az els futamgyzelemhez, azonban egy gumidefekt vetett vget Hill versenynek. A futamgyztes neve jfent Prost.
Magyarorszgon aztn vgre megtrt a jg. Ezttal Prostnak volt balszerencsje. A francinak lefulladt a motorja a rajtrcson, gy a mezny vgrl kellett indulnia az idmr edzsen kiharcolt pole helyett. A msodik rajtkockbl indul Hill gy gyakorlatilag az els helyrl indulhatott s hibtlan rajt-cl gyzelemmel learatta plyafutsa els Forma-1-es futamgyzelmt Riccardo Patrese (Benetton-Ford) s Gerhard Berger (Ferrari) eltt.
s ha mr lendletbe jtt, ht Spa-Francorchamps-ban is folytatta: jabb futamgyzelem - ezttal Schumacher s Prost eltt. Ez radsul azt is jelentette, hogy a Williams mr konstruktri vilgbajnokknt hagyhatta el Belgiumot.
Olaszorszgban Damon folytatta remek sorozatt: jabb gyzelem: igaz, most az is kellett hozz, hogy Prost motorhibval kiessen az lrl. Estorilban Damon indult az lrl s az elmlt versenyek sikersorozatnak tkrben szurkoli mr abban remnykedtek, hogy taln mg a vilgbajnoki cmet is elhappolhatja Prost ell. Az lett volna csak a szenzci! m ezen a portugliai versenyen szertefoszlottak ezek az lmok: Hillnek lefulladt a motorja a rajtrcson, gy a mezny vgrl kellett indulnia. Mg gy is fel tudta magt kzdeni a harmadik helyre, m Prost msodik helye - Michael Schumacher mgtt - azt jelentette, hogy a francia immr ngyszeres vilgbajnok volt.
Az utols kt verseny kt Senna-diadalt hozott. Damon Suzukban negyedik lett, Adelaide-ben pedig harmadik s ez azt jelentette, hogy az utols pillanatban csapattrsn kvl Senna is megelzte a vilgbajnoki pontversenyben. A 69 pont s a VB-3. hely azonban gy is remeknek volt mondhat els teljes Forma-1-es szezonjban - klnsen ha figyelembe vesszk, hogy j nhnyszor kpes volt legends csapattrsa fl kerekedni.
A tragikus v - 1994
1994-re egy msik legenda kerlt mell: Ayrton Senna. Prostnak tulajdonkppen mg 1994-re is volt szerzdse a Williamsszel, m Frank Williams mindenkppen szerzdtetni akarta Sennt, akivel a francinak korntsem volt j a viszonya, gy inkbb a visszavonulst vlasztotta. Ez lehetv tette Damon szmra, hogy tovbb versenyezzen - ezttal teht mr Senna oldaln, aki nem titkoltan azrt ment a Williamshez, mert remlte, hogy a legjobb autval ismt vilgbajnok tud lenni. Tulajdonkppen a Senna-Williams kombincit mr a szezon elejn sokan elknyveltk "verhetetlen" prosnak s 1994 vilgbajnoknak...
Az j szezonban betiltottk azokat az elektronikus segdeszkzket - pl. aktv felfggeszts, kiprgsgtl -, amelyekrl gy tartottk, hogy cskkentik a piltk szerept. A Williams-Renault igen fejlett elektronikai rendszerrel, s pilta-segdeszkzkkel rendelkezett a korbbi vekben, gy ez a vltozs ket is komolyan rintette.
Az v Brazliban kezddtt, ahol Senna szerezte meg az els rajtkockt, mg Damon a harmadik helyrl indulhatott. A verseny Ayrton s mellle rajtol Schumacher kztt zajlott. Mindketten kt boxkillsos taktikt vlasztottak, mg Damon csak egyszer llt ki s ezzel lthatlag mellfogott, hiszen csak a harmadik helyrt tudott kzdeni Jean Alesivel (Ferrari), akit vgl megvert a boxban. Ell Schumacher vezetett Senna eltt, amikor a brazil nagy igyekezetben, hogy utolrje a nmetet, kiprdlt. Ezzel Damon lett a msodik.
A msodik versenyen Aidban ismt Senna indult az lrl, m vasrnap ismt nulla ponttal tvozott - ezttal nhibjn kvl, hiszen az els kanyarban kilkte Mika Hkkinen (McLaren-Peugeot). Az els kr utn Schumacher, Hkkinen, Hill volt az els hrom sorrendje. Damon megprblta megelzni Mikt, m megprdlt s visszaesett. Ksbb mg ennl is rosszabb kvetkezett: fltvnl mechanikai hibval feladni knyszerlt a futamot. Schumacher jra nyert.
Az 1994-es San Marini Nagydjra senki nem a vgeredmny miatt emlkszik. Az a htvge a Forma-1 trtnetnek egyik legsttebb htvgje volt s a Williams csapat kzponti szerepet jtszott az esemnyekben. Kezddtt pnteken Rubens Barrichello (Jordan-Hart) slyos balesetvel, melynek kvetkeztben krhzba kellett szlltani a brazilt. De mg szerencssen megszta ahhoz kpest, ami ezek utn kvetkezett...
Szombaton az idmr edzs tragdiba torkollott: az jonc Roland Ratzenberger (Simtek) nagy sebessggel kivgdott a plyrl s a falnak csapdott. Az tkzs kvetkeztben azonnal szrnyethalt. Az edzst hivatalosan folytattk ugyan, de tbb csapat - kztk a Williams s a Benetton - gy dnttt, hogy nem mennek ki a htralv rszben. Msnap azonban a versenynek le kellett zajlania...
Senna indulhatott a pole-bl, mellle Schumacher. Hill a flbehagyott edzs miatt csak a hetedik helyrl indulhatott. Mr a rajt is baljslat volt: Pedro Lamy a msodik szm Benettonban l J.J. Lehtba tkztt, aki leragadt a rajtrcson. A sztrepl roncsok nhny nz knnyebb srlst okoztk. Bekldtk a Safety Car-t. Miutn az jra kiment Senna nekirugaszkodott az len, Schumacher kvette. k ketten mindenkit lerztak, m a 7. krben Senna vratlanul kivgdott a plyrl a Tamburello-kanyarban 250 km/h-s sebessgnl. A legrosszabbat lehetett sejteni, amikor nem mozdult a feje...
Az orvosok mindent megtettek, de nem tudtk megmenteni a hromszoros vilgbajnok lett, akinek hallt nem is maga az tkzs ereje, hanem egy fatlis vletlen okozta: autja eltrtt felfggesztse megtallta buksisakjn azt az egyetlen pontot, ahol be tudott hatolni....
A verseny ezek utn termszetesen szzadrang krdss vlt, m ahogy a kzhely mondja "a show-nak folytatdnia kellett". A piltk - s a vilg is - csak a futam utn rtesltek rla, hogy Senna a krhzba szllts utn meghalt. Schumacher jra nyert Nicola Larini (Ferrari) s Hkkinen eltt. Damon - miutn egy boxkillssl tbbet kellett beiktatnia a tervezettnl, mert megsrlt autja orra s ki kellett azt cserlni - a hatodik helyen vgzett.
Hill - a Williams csapat rszeknt - termszetesen kzvetlen kzelrl lte meg az ezt kvet napokat, heteket, hnapokat. Az olasz hatsgok nyomozst rendeltek el az gyben s a vdlottak padjra ltettk a csapat vezetit, Frank Williamset, Patrick Head-et s az aut tervezjt, Adrian Newey-t. vekkel ksbb azonban felmentssel zrult le az gy, mert biztosan sosem sikerlt kiderteni, hogy valjban mi okozta a balesetet s egyltaln felelss tehet-e a trtntekrt a csapat vezetse.
A kvetkez futamon, Monacban Senna irnti kegyeletbl a Williams csak egy autt indtott - a Damont - s a mezny resen hagyta az els rajtkockt. Lelkileg nyilvn az egsz Forma-1-es meznyt sokkoltk az Imolban trtntek, m taln Damonnak volt a legnehezebb feldolgozni mindezt, hiszen az rintett istll msik piltja volt. Ezen fell mg egy risi teher szakadt a nyakba: immr volt a Williams a vilgbajnoki remnyeinek hordozja.
Monacban azonban nem volt mdjban megfelelni ezeknek az elvrsoknak, hiszen tkztt a rajtnl Hkkinennel s kiesett. Ezen a htvgn tovbb ldzte a balsors a Forma-1-et: ezttal a Sauber-Mercedes versenyzje, Karl Wendlinger szenvedett olyan slyos balesetet, hogy egy hnapig kmban fekdt. Ksbb ugyan teljesen felplt, m autversenyzknt sosem lett tbb a rgi.
A kvetkez versenyen, a Spanyol Nagydjon aztn rragyogott Damonra a szerencse. Schumacher indult az lrl, m a nmetnek vltgondjai tmadtak s tdikben kellett vgighajtania a versenyt - ez Damonnak megnyitotta az utat els gyzelme fel az 1994-es szezonban, mikzben vetlytrsa msodik lett. Hill j csapattrsa ekkor mr a Williams addigi tesztpiltja, a skt David Coulthard volt, m egyre tbbet pletykltak Nigel Mansell esetleges visszatrsrl is.
Kanadban Schumacher visszavgott. A negyedik rajtkockbl indul Hillt a rajtnl megelzte az tdik helyrl indul Coulthard s sokig blokkolta, ezrt a csapat utastotta a fiatal sktot, hogy engedje maga el Damont, aki gy vgl fel is jtt a msodik helyre. Schumachert azonban nem volt eslye megverni.
Magny-Cours-ban a pletykk beigazoldtak: visszatrt Nigel Mansell a Williamshez, hogy ezzel is segtse Hillt a Schumacher elleni harcban. Damon ennek ellenre megszerezte els pole pozcijt a szezonban, mg Mansellnek meg kellett elgednie a msodik hellyel. A hazai plyn szerepl Renault termszetesen rendkvl elgedett volt az idmr edzs eredmnyvel. A versenyen ltottakkal azonban mr kevsb lehetett elgedett: a harmadik helyrl indul Schumacher mindkt Williams-Renault-t megverte a rajtnl s aztn a kerkcserknl is megrizte elnyt. Hillnek ismt csak a msodik hely jutott, m arra mindenkppen bszke lehetett, hogy egsz htvgn jobb volt vilgbajnok honfitrsnl, Mansellnl. Annl inkbb igazsgtalannak tntek azok a pletykk melyek szerint Mansell 1995-ben "fllsban" fogja elfoglalni az egyik Williamset - s lehet, hogy ppen Damon helyt. Ezek a hresztelsek ugyan megmaradtak a szbeszd szintjn s sosem vltak valra, m el lehet kpzelni, hogy nem tettek jt Hill lelkillapotnak akkor, amikor szeretett volna inkbb a vilgbajnoksgra koncentrlni.
A Brit Nagydj aztn fordulatot jelentett az 1994-es vilgbajnoksgban. Schumacher addig - Barcelona kivtelvel - minden versenyt megnyert, s a korbbiak tkrben most sem kellett tlsgosan aggdnia amiatt mert csak a msodik rajtkockbl rajtolhatott Hill mgl. A verseny azonban mr a felvezet krben eldlt: a nmet idlegesen megelzte Damont, amit a szablyok tiltanak s ezrt elbb egy "stop-and-go" bntetst, majd miutn arra csak ksve ment be, kizrst kapott. Hill megnyerte a versenyt, m ezzel mg nem volt vge az gynek. Az FIA nhny nappal ksbb prizsi szkhelyn gy dnttt, hogy Schumachert tovbbi kt versenytl is eltiltjk. Mivel a Benetton fellebbezett, ezrt a bntetst (ami all nem mentettk fel ket a fellebbezs elbrlsa utn sem) nem a soron kvetkez kt versenyen, hanem Monzban s Estorilban kellett letltenie.
A Nmet Nagydjon sem Hill, sem Schumacher nem szerzett pontot: utbbi mszaki hibval kiesett, Damon pedig sszetkztt Ukyo Katayamval (Tyrrell-Yamaha), gy csak a nyolcadik helyen futott be. Mindez egy szokatlanul fest Gerhard Berger (Ferrari), Olivier Panis, Eric Bernard (mindkett Ligier-Renault) befutt jelentett az els hrom helyen.
A szk Hungaroringen - mint oly sokszor - a boxtaktika dnttt. Mg Schumacher megkockztatta a hrom killst, addig a pole-bl indul Hill maradt a konzervatvabb kettnl. Vgl a Benetton stratgija bizonyult nyernek, gy Damonnak jra a msodik hely jutott. Schumacher elnye mr 31 pont volt.
A Belga Nagydjon a brazil Barrichello indulhatott az lrl, miutn az idjrs rulett vltoztatta az idmr edzst. A verseny azonban Schumacher gyzelmt hozta, Damon pedig megint msodik lett. Legalbbis a plyn trtntek alapjn. A zld asztalnl azonban Hill javra vltozott az eredmny a futam utn. Schumacherre rjrt a rd, hiszen megint diszkvalifikltk. Ezttal azrt, mert az autja aljhoz erstett farostlemez nhny millimterrel vkonyabb volt a kelletnl. Az FIA nem fogadta el a magyarzatot mely szerint az akkor csiszoldott le, amikor Schumacher egy alkalommal megprdlt a rzkvn. Hill htrnya gy 21 pontra cskkent. s mg csak most jtt az a kt verseny, amelyeken Schumacher nem vehetett rszt...
Hill eltt teht nagy lehetsg llt - ez persze egyttal nagy nyomst is jelentett. Monzban a Ferrarikkal kellett megkzdenie a diadalrt, miutn a szintn eltte autz Coulthardot nhny kr utn utastotta a csapat, hogy engedje t el. Jean Alesi vezetett, amikor vltproblmkkal killni knyszerlt, Bergert pedig a boxban verte meg Damon. Ez a gyzelmet jelentette szmra s azt, hogy jabb 10 pontot faragott le Schumacherhez kpest. A Benetton Schumacher nlkl (Jos Verstappennel s a Schumacher helyre beugr Johnny Herberttel a volnnl) labdba sem rgott egsz htvgn s mg csak pontot sem szereztek.
Portugliban az idmr edzsen Eddie Irvine (Jordan-Hart) elvesztette uralmt autja felett s nekitkztt Damonnak. A baleset ltvnyos volt, m szerencsre mindketten megsztk srls nlkl. A versenyen Hillnek megint el kellett viselnie egy darabig, hogy Coulthard eltte autzik, m a skt ezttal sem tanustotott nagy ellenllst, amikor elment mellette. A Williams-Renault ketts gyzelme - s Hill els helye - azt jelentette, hogy amikorra Schumacher a kvetkez versenyen visszatrhetett mr csak egyetlen pont elnye maradt a vilgbajnoksgban...
Az utols hrom futamra jra - az IndyCar-os szezonjt idkzben befejez - Mansell foglalta el Coulthard helyt. A jerezi Eurpa Nagydjon Schumacher pole-lal trt vissza, m a rajtot Hill nyerte meg. Michael aztn ksbb a boxban visszavette a vezet helyet s learatta a gyzelmet - Damon a msodik helyen vgzett s ezzel kt futammal a vilgbajnoksg vge eltt 5 pontos htrnyba kerlt.
A suzukai Japn Nagydj meglehetsen kaotikusan alakult. Az els rajtkocka Schumacher volt. A verseny olyan hatalmas esben kezddtt, hogy a versenyzk nem egymssal kzdttek, hanem azrt, hogy egyltaln a plyn tudjk tartani gpket. Be is kldtk a Safety Car-t, majd piros zszlval lelltottk a versenyt. Miutn az es kiss mrskldtt jhetett az j rajt, amely a biztonsgi aut ltal felvezetett replrajt volt. Ezttal a Williams boxkillsa sikerlt a legjobban, gy Hill a boxban megelzte Schumachert. A gyzelemhez azonban ez nem volt elg, hiszen Schumacher a futam lelltsa eltt 6,8 mp-el vezetett s ez is beleszmtott a vgeredmnybe: Damonnak teht tbb, mint 6,8 mp-et kellett rverni ahhoz vetlytrsra, hogy gyzzn. Damon rendkvl motivltan versenyzett s sokak szerint plyafutsa egyik legnagyszerbb teljestmnyt nyjtva vgl megszrezte a futamgyzelmet!
A dnts teht Adelaide-re maradt. A pole-bl ezttal Mansell indulhatott, m mint Schumacher, mind Hill megelztk s a verseny az prbajukk vlt. A kt vilgbajnoki eslyes helyezse a kerkcsere utn sem vltozott: ell Schumacher, mgtte Hill. A dntsre a 36. krben kerlt sor. Ekkor Schumacher hibt kvetett el s egy pillanatra kicsszott a plyrl, azonban mg vissza tudott jnni Hill el. Damon vrszemet kapott a lehetsgtl s kemnyen tmadni kezdte a meging Schumachert. A kvetkez kanyarban Hill bellrl prblt elmenni a nmet mellett, m kt autnak nem volt hely a kanyarban, gy tkzs lett a vge. Hill szurkoli egy pillanatra vilgbajnoknak rezhettk az angolt, hiszen Schumacher autja azonnal a gumifalban landolt, mg Damon tovbb tudott menni. Csakhogy a kls szemllk ekkor mg nem tudtk azt, amit mr a Williamsnl sejtettek: Hill autja is vgzetes srlst kapott az tkzstl. Damon ugyan killt a boxba, m szereli nem tudtak mit kezdeni autja trtt felfggesztsvel. Ha csak egy ponttal is, de elvesztette a vilgbajnoksgot... A mozgalmas s drmai esztend utn azonban egyltaln nem kellett szgyenkeznie 91 pontjval s hat futamgyzelmvel. s miutn a Williams meghosszabbtotta szerzdst 1995-re is, nyugodtan kszlhetett a visszavgra.
A Williams vezregynisgeknt Schumacher ellen
1995-ben is David Coulthard maradt Hill csapattrsa - immr minden futamon. A nagy ellenfl tovbbra is a Benetton s Schumacher volt - az elz vhez kpest azzal a klnbsggel, hogy most k is Renault motort kaptak.
Az els versenyen, a Brazil Nagydjon Damon pole pozcival nyitott. A rajtnl Schumacher megelzte ugyan, de az els kerkcserk utn ismt Hill llhatott az lre. A futamgyzelem mgsem az v lett, mert autja felfggesztse felmondta a szolglatot s ki kellett llnia. A verseny utn diszkvalifikltk az els kt helyezettet - Schumachert s Coulthardot -, mert szablytalan zemanyagot talltak a tankjukban. Mind a Benettonnak, mind a Williamsnek az Elf volt az zemanyagszlltja, akik el is ismertk, hogy a hibt k kvettk el. Vgl az FIA gy dnttt, hogy - mivel k vtlenek voltak - a piltk megtarthatjk helyezseiket s pontjaikat az egyni vilgbajnoksgban, mg a konstruktrk kztt a Williams s a Benetton elveszti az Interlagosban szerzett pontokat.
Argentnban Coulthard volt a pole, m a verseny elejn mszaki hibval kiesett. Hill viszont remek versenyt futott: megelzte Schumachert s vgl knyelmes elnnyel nyert. Imolban Schumacher indult az lrl, Hillnek a negyedik rajtkocka jutott. Most azonban szerencsje volt. Schumacher kiprdlt az lrl, Berger pedig - aki ezutn vezetett - egy elrontott boxkillssal nyitott utat Damonnak msodik futamgyzelme fel a szezonban. Ezzel Hill tvette a vezetst a VB-pontversenyben is.
A Spanyol Nagydjon Schumacher dominlt, m Damon lehetett volna a msodik hely, ha az utols krben nem tmad problma autja hidraulikus rendszervel - gy csak negyedikknt rt clba. Monacban Hill megszerezte az els rajtkockt s egy darabig gy tnt meg lesz a futamgyzelem is - pontosan addig, amg ki nem derlt, hogy Schumacher csak egy boxkillst tervezett be Hill kt killsval szemben. Mivel a nmet nehezebb autjval is tartani tudta Damon tempjt az taktikja fizetdtt ki, s Hillnek be kellett rnie a msodik hellyel.
A Kanadai Nagydj nem Hill versenye volt - de nem is Schumacher. Damon hidraulikai problmval kiesett, Schumacher pedig vltgondok miatt csak az tdik helyen vgzett. Mindez lehetv tette Jean Alesi (Ferrari) szmra, hogy 30. szletsnapjn learassa plyafutsa els futamgyzelmt.
A Francia Nagydjon Hill indult az lrl, m a boxban Schumacher megelzte, gy Damon ismt csak msodik lett. Silverstone kvetkezett, ahol Damon termszetesen igyekezett mindent beleadni, hogy kedvbe jrjon az gyzelmt vr hazai kznsgnek. Az els rajtkockt meg is szerezte, majd a versenyen is vezetett, amg Schumacher el nem kerlt egy jobb boxtaktikval. Hill ktsgbeesetten kzdtt a hazi futamgyzelemrt - taln tlzottan is ktsgbeesetten: a 46. krben a Priory kanyarban megprblt bebjni Schumacher mell bellrl, hogy elzzn, m ez elhibzott manver volt, hiszen ott nem volt hely mg egy aut szmra. A kvetkezmny az volt, hogy mindketten a kavicsgyban vgeztk, gy Damon helyett - nagy meglepetsre - egy msik angol, Schumacher csapattrsa, Johnny Herbert arathatott a hazai kznsg eltt - neki ez volt plyafutsa els futamgyzelme.
A Nmet Nagydjon Hill a pole-bl indult ismt, m a msodik krben kiprdlt a plyrl. A gyzelem Schumacher volt. Damon eslyei a vilgbajnoki cmre egyre halvnyabbak voltak. Magyarorszgon azonban visszahozta ket egy tkletes htvgvel! Pole Pozci szombaton, majd sima rajt-cl gyzelem. Az pedig csak a rads volt, hogy rviddel a verseny vge eltt a msodik helyen autz Schumacher mszaki hibval killni knyszerlt.
A vltozkony idjrsi krlmnyek miatt Hill csak a nyolcadik rajtkockbl indulhatott a Belga Nagydjon, Spa-Francorchamps-ban. Schumacher - aki ltvnyos, m srls nlkl jr balesetet szenvedett az idmrn - mg ennl is htrbbrl kezdett: a 16. rajtkockbl. A futam mgis ismt kettejk prbajt hozta a gyzelemrt. Az idjrs vltozkonysga miatt tbbszr is vltottk egymst az len, mikzben rendkvl ltvnyos, agresszv csatt vvtak, m ebbl a vgn Schumacher kerlt ki gyztesen. Hill - egy 10 mp-es "stop-and-go" bntetst is begyjtve boxutcai gyorshajtsrt - jra msodik.
Az Olasz Nagydj jabb keser fejezetet jelentett Damon s Michael amgy sem felhtlen viszonyban. A 24. krben Schumacher s Hill Taki Inoue (Foowork-Hart) lekrzshez kszlt. Schumacher tl is esett a manveren, amikor Hill is megprblkozott vele azon nyomban, de a japn t nem engedte - valsznleg nem ltta. Damon is ksn kapott szbe s mr nem tudott idben reaglni: beleszaladt Schumacher Benettonjnak a htuljba. Akrcsak Silverstone-ban jra ketts kiess lett a vge s ebbl megint Herbert profitlt, aki learatta plyafutsa msodik futamgyzelmt.
A portugliai futam Coulthard nagy napjt - s els futamgyzelmt - hozta. A skt egsz htvgn dominlt - pole, leggyorsabb kr, futamgyzelem -, Hill s Schumacher csak a msodik helyrt kzdhetett. Az j rajt utn (amit Katayama balesete miatt rendeltek el) Schumacher megelzte Damont. Ksbb Hill ugyan a nmet el kerl a boxtaktiknak ksznheten, m Michael jra megelzte t a plyn rviddel a futam vge eltt.
A nrburgringi Eurpa Nagydjon ismt Coulthard indulhatott legellrl. Damon a msodik, Schumacher a harmadik pozcibl startolt. A rajtot Coulthard s Schumacher is jobban kapta el Damonnl, gy a skt megtartotta vezet helyt, a nmet pedig feljtt a msodik helyre. Damont Eddie Irvine (Jordan-Peugeot) is megelzte, m t az angol mg az els krben visszaelzte s a kt llovas utn eredt. Hill gyorsasgval nem volt gond: hamar utolrte az llovasokat, majd elkezdte kemnyen tmadni Schumachert. Egy alkalommal meg is elzte, m a nmet mg ugyanabban a krben visszaelzte t. Hill a kerkcserk sorn sem tudott elretrni, st a msodik boxikllsa klnsen hosszra nylt, mert egy Alesivel val tkzse miatt autja orr-rszt is ki kellett cserlni. Vgl az 58. krben egy kicsszs vetetett vget Hill versenynek. A csata a futamgyzelemrt az len ekkor mr klnben is a remek boxtakitkt alkalmaz Alesi s Michael Schumacher zajlott, amelyet vgl a nmet nyert. Hill kiessvel s Schumacher futamgyzelmvel a vilgbajnoki cm sorsa gyakorlatilag eldlt.
A matematikai dnts azonban Aidra maradt. Itt Coulthard volt az, aki valamelyest meg tudta szorongatni Schumachert, de legyzni sem tudta, gy a nmet futamgyzelemmel nnepelhette msodik vilgbajnoki cmt - hrom versennyel a szezon vge eltt. Damon a harmdik helyen vgzett a futamon, de rendkvl sportszeren gratullt vetlytrsa teljestmnyhez.
A htralv kt futamra mr csak az maradt a krds, hogy a Williams meg tudja-e vdeni konstruktri vilgbajnoki cmt, vagy 1995-ben az is a Benetton lesz. A vlasz a Japn Nagydjon.rkezett, ahol Schumacher ismt nyert, a kt Williams azonban kiesett - Damon megprdlt a Spoon kanyarban.
Az utols, az ausztrliai Adelaide-ben rendezett versenynek gy mr nem volt ttje, m Damon nagyon eltklt volt, hogy futamgyzelemmel fejezi be az vet. Ez vgl is knnyedn sikerlt, miutn Schumacher s Alesi sszetkztt, Coulthard pedig a boxutca falba szaladt bele, amikor ppen kerkcserre igyekezett. A verseny krnikjhoz tartozik, hogy az idmr edzsen Mika Hkkinen rendvl slyos balesetet szenvedett, m a verseny napjn mr tudni lehetett, hogy tlli s felpl - gy a mezny felllegezhetett s a dobogn is volt pezsgzs. Hill 1995-s ve 69 vilgbajnoki pontot, ngy futamgyzelmet s ht pole pozcit hozott - s persze a vilgbajnoki msodik helyet. Ennl azonban tbbet akart: a vilgbajnoki cmet, amelyre 1996-ban nagyobb eslye nylt, mint addig brmikor azzal, hogy Schumacher a Benettonnl akkoriban gyengbb Ferrarihoz szerzdtt, maga viszont maradt a Williams-Renault-nl.
A vilg tetjn - 1996
1996-ra Damon j csapattrsat kapott az IndyCar aktulis bajnoka, a kanadai Jacques Villeneuve szemlyben. A Williams igen klnleges csapatt vlt azzal, hogy mindkt piltjuk egykori Forma-1-es legenda fia volt (Jacques Villeneuve Gilles Villeneuve-).
Az Ausztrl Nagydj ezttal az v els futama volt s immr nem Adelaide-ben, hanem Melbourne-ben rendeztk. A pole pozci nmi meglepetsre az jonc Jacques Villeneuve- lett - Hill mentsgre legyen mondva, hogy Villeneuve az elz sztl kezdve gyakorlatilag annyit tesztelt, amennyit akart, gy tl tapasztalatlannak azrt nem volt nevezhet a Williams autjval kapcsolatban. A kanadai sokig vezetett is a versenyben, m Hill szorosan rtapadt egsz id alatt. Az hogy a kt Williams eslyt sem adott a tbbieknek s dominlt elre vetetette a szezon jellemz kpt. Egyrtelmnek tnt, hogy Hillnek ezttal csapaton bell kell keresnie a legnagyobb ellenfelet - Villeneuve szemlyben. Termszetesen nagy szenzci lett volna, ha a kanadai rgtn els Forma-1-es versenyt megnyeri, m egyelre mg nem tudta elviselni a Hilltl r nehezed nyomst, hibt kvetett el s kiszaladt a plyrl. Ugyan vissza tudott jnni Damon el, m autja megsrlt, gy az angol t krrel a futam vge eltt megelzte s megnyerte a versenyt.
Brazliban tkletes htvge kvetkezett Hill szmra. Megszerezte a pole-t, majd a flig ess-flig szraz idben futott versenyen egyrtelmen dominlt, learatta a gyzelmet s mg a leggyorsabb krt is megfutotta. Csapattrsa kiprdlt a vizes plyn, de amgy sem veszlyeztette Damont egsz htvgn. Argentnban sem. Damon jbl az els rajtkockbl indult s knyelmes elnyre tett szert a sokig msodik helyen autz Michael Schumacherrel (Ferrari) szemben. Miutn Schumacher s Gerhard Berger (Benetton-Renault) mszaki hibval kiesett, Villeneuve feljtt a msodik helyre, gy a Williams-Renault ketts gyzelmet nnepelhetett. Damon szempontjbl azonban a legfontosabb az volt, hogy a szezon els hrom futamn a maximlis 30 pontot gyjttte be.
A nrburgringi verseny idmr edzsn gy tnt folytatdik a remek sorozat, amikor Hill megint megszerezte a pole-t Villeneuve eltt. A rajtot azonban rosszul kapta el a brit s visszaesett az tdik helyre. Megelzte Schumachert, m a Jordan-Peugeot-val versenyz Barrichelln fennakadt, mert a brazil autja az egyenesekben el tudott hzni az vtl. Valsznleg az is szerepet jtszott, hogy Hill autja hirtelen elkezdett furcsn viselkedni. Els boxkillsnl a szerelk tzetesebben meg is vizsgltk gpt, de nem talltak semmit - gy a hosszabb llsi id csupn tovbbi htrnyba sodorta. A versenyt vgl Villeneuve nyerte, Damonnak pedig meg kellett elgednie a negyedik hellyel a sok problma utn.
Imolban Schumacher megszerezte els pole pozcijt a Ferrarival, m a Williams remek taktikt dolgozott ki a versenyre. Hill - aki a msodik helyrl indult - csak fltv utn ejtette meg els kerkcserjt, majd kvetkezett egy gyors kzps etap s mg egy kerkcsere. Ez a stratgia meghozta Hill negyedik futamgyzelmt is.
Schumacher Monacban is megverte Damont az idmrn s megszerezte a pole-t, m a verseny rajtjt Damon kapta el a legjobban s az els kanyarban mr vezetett. Meg is kezdte az elszakadst, m versenynek egy motorhiba vetett vget. A tbbi lversenyz sem jrt jobban, gy a futamot risi meglepetsre Olivier Panis (Ligier-Mugen-Honda) nyerte David Coulthard (McLaren-Mercedes) s Johnny Herbert (Sauber-Ford) eltt.
A Spanyol Nagydj idmr edzse a paprformnak megfelelen a Williams volt - Hill, Villeneuve sorrendben. A versenyen azonban gy zuhogott az es, mintha dzsbl ntenk s ez nem kedvezett Damonnak, aki elbb csak visszaesett, majd kiprdlt. A futamot Schumacher nyerte Jean Alesi (Benetton-Renault) s Villeneuve eltt.
Kanadban dominltak a Williamsek. Hill volt a pole, Villeneuve- a msodik rajtkocka. A versenyen is messze maguk mgtt hagytak mindenkit. Klnbz boxtaktikt vlasztottak, de a sorrend nem vltozott, gy Damon megnyerte a versenyt a hazai plyn fut Villeneuve-vel szemben s tovbb nvelte elnyt a vilgbajnoksgban.
A Francia Nagydjon Magny-Cours-ban Hill a msodik helyrl indult Schumacher mgl. A nmet pole-ja azonban hibavalnak bizonyult, amikor Ferrarija motorja felrobbant a felvezet krben. A versenyt gy knnyedn nyerte Damon Villeneuve s Jean Alesi eltt.
Hill teht idelis pozciban rkezett meg hazai versenyre, ahol a kznsg mltn remnykedhetett egy jabb gyzelemben. Silverstone azonban nem hozott szerencst Damonnak: az els helyrl indulva a rajtnl visszaesett az tdik helyre, majd beragadt Mika Hkkinen (McLaren-Mercedes) mg, vgl pedig a 27. krben kiprdlt. Villeneuve sima gyzelmet aratott s tovbbra is remnykedhetett a szenzciban: hogy debtl vben esetleg elcspi a vilgbajnoki cmet. 15 pont volt ekkor a htrnya Damonnal szemben.
A Nmet Nagydj szenzcis idmr edzst hozott, melynek vgn Damon olyan krrel lett az els, amit maga is lete legjobb idmr krnek nevezett. A verseny rajtjnl azonban visszaesett, m szerencsje volt: a futamgyzelem fel tart Berger motorja hrom krrel a verseny vge eltt felrobbant, gy Hill lett a 10 pont - Alesi s Villeneuve eltt.
A Hungaroringen Schumacher szerezte meg az els rajtkockt Damon eltt. A brit megint rosszul rajtolt s visszaesett Alesi mg. Az els kerkcsernl Hill megelzte a francit, majd a msodiknl Schumachert is, m arra mr nem volt elg ideje, hogy utolrje csapattrst, Villeneuve-t, aki gy megszerezte a futamgyzelmet s cskkentette htrnyt Damonhoz kpest. Kettejk kztt teht mg semmi nem dl el, m a konstruktrk vilgbajnoki cme ezzel az eredmnnyel mr a Williams volt s az is lehetetlenn vlt matematikailag, hogy az egyni vilgbajnoksgban ne Williams-pilta diadalmaskodjon.
Spa-Francorchamps-ban a Ferrari remek boxtaktikja dnttt Schumacher javra, mikzben a pole-bl indul Villeneuve msodik lett, Hill - aki a msodik rajtkcokbl vgott neki a versenynek - pedig csak az tdik.
Ez az idszak nemcsak a plyn volt nehz Damon szmra (Villeneuve ersdse miatt), hanem azon kvl is, ugyanis a Williams hivatalosan is bejelentette, hogy 1997-re nem kvnjk meghosszabbtani szerzdst - fggetlenl a vilgbajnoksg vgeredmnytl. Az ok a kiszivrgott informcik szerint a pnz volt. Damon - termszetesen - anyagilag is megprblt hasznot hzni vilgbajnoki eslyesknt megersdtt helyzetbl s drasztikus fizetsemelst kvetelt. Az ilyen alkudozsok a Forma-1-ben nem csupn magrl a pnzrl szlnak, hanem arrl is, hogy a magasabb fizets nagyobb megbecslst jelent s emiatt fontos presztzs szempontbl. Hill azonban elvesztette a pkerjtszmt: Frank Williams nem volt hajland megadni neki a krt fizetst, ehelyett leszerzdtette rgi kedvenct, Heinz-Harald Frentzent Villeneuve mell a kvetkez vre. Damon nagyon rosszul jtt ki az gybl, mivel a "97-es szezonra mr nem maradt valamire val cockpit, amibe belelhetett volna. Radsul a kisebb csapatok kzl a legtbb nem volt abban a helyzetben anyagilag, hogy megengedhessen magnak egy cscspiltt. Vgl a sereghajtk kz tartoz Arrows-Yamaha maradt - Tom Walkinshaw csapata legalbb anyagilag kpes volt Damon elvrsainak eleget tenni.
Az Olasz Nagydj htvgje rosszul sikerlt a Williams szmra. A pole-t mg megszerezte Hill, m a verseny hatodik krben nekiment annak a gumikbl ptett akadlynak, amelyet azrt emeltek a siknnl, hogy a versenyzk ne vgjk le azt, s kiesett. Damonon kvl msok is ldozatul estek ennek az akadlynak - tbbek kztt Villeneuve is. Schumacher is nekiment, de megszta s megnyerte a versenyt.
Portugliban jra Hill volt a pole, m a versenyen Villeneuve volt a gyorsabb s a boxban meg is elzte csapattrst. A kanadai gyzelme s Hill msodik helye azt jelentette, hogy a vilgbajnoksg nylt maradt az utols, suzukai futamra.
Hill elnye kilenc pont volt, amikor megrkeztek Japnba, ami azt jelentette, hogy Villeneuve csak akkor lehetett bajnok, ha Hill nem szerez pontot, pedig nyer. Technikai sportrl lvn sz termszetesen sosem lehet biztosra menni, m az nyilvnval volt, hogy Hillnek nem kell felttelnl agresszvnek lennie - csak arra kell figyelnie, hogy clba rjen s mindezt pontszerz helyen tegye. Villeneuve-nek ellenben a futamgyzelemre kellett trekednie. A kanadai az idmr edzsen meg is szerezte az els rajtkockt, m a verseny mr Damon volt. Jacques csupn a negyedik helyen autzott, amikor az egyik kereke elszabadult s kiesett a versenybl - de nem ezen mlott. Hill mlt mdon biztostotta be a vilgbajnoki cmet, amirt veken keresztl oly kemnyen kzdtt s amely most vgre valssgg vlt! Damon ezzel trtnelmet is rt, hiszen a mai napig desapja s az egyetlen apa-fi pros, melynek mindkt tagja vilgbajnoksgot tudott nyerni a Forma-1-ben.
Kzdelmes v az Arrows-zal
Hill szmra j korszak kezddtt 1997-ben. Oly sok v utn a mezny legjobb autjban, ezttal az egyik leggyengbbe lt be, melynek Achilles-sarka a megbzhatatlan Yamaha motor volt. Azt mindenki tudta, hogy ezzel az autval Damonnak nem lesz eslye az lvonalban kzdeni, m arra mindenkppen j volt a vlts, hogy bizonytson kritikusainak s magnak egy j krnyezetben. Csapattrsa a brazil Pedro Diniz volt erre az vre.
A tl folyamn Damon rengeteg djat sprhetett be a sajttl, a kznsgtl - st, mg az angol kirlyntl is. Az Arrows A18-assal futott tesztek azonban figyelmeztettk r, hogy tovbbra is kt lbbal kell llnia a fldn. A kis angol istll klnlegessge ebben az esztendben az volt, hogy k voltak az egyik csapat azok kzl, akik elszr "bevllaltk" a Forma-1-be jonnan rkez Bridgestone-t gumiszlltnak. Mivel a japn gyrt mg tapasztalatlan volt, ez termszetesen egyfell kockzat volt, msfell azonban lehetsg, hiszen elfordulhat, hogy a tbbiekhez kpest klnbz gumi bizonyos plykon adu-szt jelent.
Az els versenyen Melbourne-ben Hill a 20. helyen kvalifiklta magt, majd mszaki hibval kiesett a felvezet krben. A Brazil Nagydj idmr edzse lnyegesen jobban sikerlt - 9. hely (mindssze 0,166 mp-el elmaradva a Williamsnl t felvlt Frentzentl!) -, m a rajtnl Damont htulrl kittte Giancarlo Fisichella (Jordan-Peugeot). Szerencsjre jraindtottk a futamot, mert Rubens Barrichello (Stewart-Ford) leragadt a rajtrcson. Ekkor remekl rajtolt s feljtt a hetedik helyre. A tartsabb Bridgestone-gumiknak ksznheten kpes volt tovbb kint maradni, mint a Goodyearrel szerelt autk, gy egy idben a negyedik helyen is autzott. A 11. helyen hajtott, amikor egy mszaki hiba miatt hrom krrel a futam vge eltt killni knyszerlt a boxba - gy hivatalosan a 17. helyre klasszifikltk.
Argentnban a 13. helyre kvalifiklta magt, m az els kr utn mr hatodik volt - igaz, ez annak volt ksznhet, hogy Michael Schumcher (Ferrari) s Barrichello tkztek s ez nmi koszt okozott htrbb is, majd bejtt a Safety-Car. Ksbb az jonc Ralf Schumacher (Jordan-Peugeot) s Johnny Herbert (Sauber-Petronas) is megelztk, m Jean Alesi (Benetton-Renault) nem tudott vele mit kezdeni. Vgl egy egyenesben akart elmenni Hill mellett, m mindketten kemnyen kzdttek, aminek az lett a vge, hogy autik sszertek s mindketten megprdltek - de folytatni tudtk a versenyt. Damon vgl a 34. krben mgis feladni knyszerlt - a 8. helyen autzva - amikor motorproblmi tmadtak.
A San Marini Nagydjon Damon a 15. helyet szerezte meg az idmr edzsen, a versenyen pedig a 12. krben sszetkztt Sindzsi Nakanval (Prost-Mugen-Honda) s mindketten kiestek. Monacban a 13. helyrl indulhatott, m az ess versenyen az egyik McLaren megprdlt s kittte a versenybl. Spanyolorszgban a 15. helyrl indulhatott s egy j rajttal feljtt a 11. helyre. A kemny Bridgestone-gumiknak ksznheten mr az 5. helyen jrt az els kerkcsere eltt, m ezttal motorhiba vetett vget versenynek.
Hill elszr Kanadban rt clba 1997-ben. Ismt a 15. rajtkockbl indulhatott, majd egy esemnyds verseny vgn - melyen Olivier Panis (Prost-Mugen-Honda) egy balesetben eltrte mindkt lbt - a kilencedik helyen haladt, amikor a francia emltett balesete miatt az eredeti tvnl nhny krrel hamarabb leintettk a versenyt.
Magny-Cours-ban a 17. helyen kvalifiklta magt, majd a 12. helyen vgzett a versenyen, miutn a futam elejn autja orrt is ki kellett cserlni egy plyaelhagys nyomn.
A Silverstone-i Brit Nagydjra annak ellenre sokan jttek ki Hill miatt, hogy vilgos volt: 1997 nem a gyzelmek ve szmra. m Damon tovbbra is nagy kedvence maradt az angol kznsgnek s hsgk nem maradt jutalom nlkl ezen a versenyen. Hill a 12. helyrl indulhatott, ami jnak szmtott abban az vben, m az egyenesen szenzcis volt, hogy az esztatta warm-upon az els helyen vgzett! A j formt aztn a versenyen is igazolta, ahol a hatodik helyen vgzett s ezzel megszerezte els pontjt az 1997-es vben! A kznsg gy nnepelte ezt, mint az elz vekben egy futamgyzlemet!
Hockenheim szintn jl sikerlt verseny volt Hill szmra: a 13. helyen kvalifiklta magt s az ismt ess warm-upon megint villogott: ezttal msodik lett Villeneuve mgtt. A versenyen megelzte Herbertet s Jos Verstappent (Stewart-Ford) s vgl a 8. helyen vgzett - ami Silverstone utn a msodik legjobb eredmnye volt addig abban az vben.
Az v legnagyobb szenzcija azonban mg csak ezutn kvetkezett! nmagban mr az risi meglepets volt, hogy Damon a haramdik helyen kvalifiklta magt a Magyar Nagydjra Schumacher s Villeneuve mg. Ami a versenyen kvetkezett azt pedig taln mg a legvrmesebb Hill-rajongk sem gondoltk volna! A verseny rajtjnl Damon megelzte Villeneuve-t, majd a 11. krben Schumachert is. Innentl kezdve teljes mrtkben uralta a versenyt! A kt kerkcsere utn is ell maradt, st tbb, mint 30 msodperces elnyre tett szert Villeneuve eltt! A baleszerencse hrom krrel a futam vge eltt ttt be: Damon autjnak hidraulikai problmi tmadtak, gy az drasztikusan lelassult lehetv tve Villeneuve-nek, hogy megelzze s learassa a gyzelmet, amit pedig Hill rdemelt volna. Termszetsen nem szabad elhallgatni a gumik szerept sem, hiszen Damon sikerben risi szerepk volt a Bridgestone-abroncsoknak, amelyek gy tnt rendkvl jl illeszkedtek erre a plyra. Ezzel egytt a klnleges vezetstechnikai tudst ignyl Hungaroringen mindenki lthatta, hogy Damon volt az erklcsi gyztes s sok kritikust egy csapsra elhallgattatta, akik addig azt mondtk, hogy Hill csak a legjobb autban kpes j teljestmnyre! Noha - nhibjn kvl - vgl "csak" msodik lett hivatalosan, m sokak szerint ez volt plyafutsa egyik legmeggyzbb versenye.
Spa-Francorcahmps-ban Hill a 9. helyen kvalifiklta magt - egy hellyel csapattrsa, Diniz mgtt. A verseny flig ess volt, Damon pedig a korbbiakhoz kpest feltnsmentes teljestmnyt nyjtott, majd az utols krben mszaki hiba miatt feladni knyszerlt a futamot. A 14. helyen klasszifikltk.
Az Olasz Nagydj idmr edzse gyssznettel kezddtt - Nagy-Britanniban ezen a napon temettk a tragikus balesetben elhunyt Diana hercegnt. Damonnak volt alkalma korbban tallkozni a npeszer hercegnvel, hiszen az 1994-es Brit Nagydjon nyjtotta t neki a gyzelmi trfet. Az edzsen Hill a 14. helyen kvalifiklta magt, majd a versenyt feladni knyszerlt motorhiba miatt mikzben a 9. helyen autzott.
Az A1-Ringen Hill volt a remek 7. rajthely s a versenyen sokig a hatodik, pontszerz helyen autzott, mg a vgn meg nem elzte Schumacher - aki egy "stop-and-go" bntets utn igyekezett feljnni. A Nrburgringen rendezett Luxemburgi Nagydjon Hill a 13. helyre kvalifiklta magt, majd greres versenyt futott egszen - egyetlen - boxkillsig, amikor is lefulladt az autja. Addig gy nzett ki, hogy pontszerz helyen fog vgezni, m ez a kis malr visszavetette a nyolcadik helyre.
Hill ugyan a krlmnyekhez kpest remekl szerepelt az Arrowsnl, m rthet mdon egy ilyen kis csapat nem perspektva egy olyan versenyznek, aki mr volt vilgbajnok. Damon is trgyalt ms csapatokkal, mg vgl a Jordannel kttt megllapodst az 1998-as szezonra. Ennek mr az 1997-es szezonra is volt kihatsa, ugyanis az tigazols bejelentse utn az Arrows csapatfnke, Tom Walkinshaw nem engedte tbbet tesztelni Hillt az Arrows-zal.
Japnban csak a 17. helyen kvalifiklta magt s a versenyen a 12. helyen vgzett (amibl 11. hely lett Villeneuve diszkvalifiklsa utn). A jerezi Eurpa Nagydj idmr edzsn Hill ismt megmutatta mirt is volt 1996 bajnoka! Az els hrom helyezett - Villeneuve, Schumacher, Frentzen - szenzcis mdon ezredmsodpercre pontosan ugyanolyan idt futott! m az legalbb ekkora szenzci volt, hogy Damon a negyedik helyen vgzett mindssze 0,058 ezreddel elmaradva tlk! St, akr mg pole is lehetett volna belle, ha leggyorsabb krben nem akadlyozza Katayama megprdl Minardija!
A verseny mr nem sikerlt ennyire jl, hiszen Damont megelzte mindkt McLaren, Eddie Irvine (Ferrari) s Berger is, gy nem szerzett pontot.
Hill ugyan mindssze 13. lett (Schumacher diszkvalifiklsa utn 12.) a vilgbajnoksgban 7 pontjval, mgis taln ez az esztend volt az, ami meghozta szmra a tiszteletet azok rszrl is, akik addig gy gondoltk, hogy csak j autban tud remekelni - gy aztn annak ellenre, hogy termszetesen a vilgbajnoki cmet nem tudta megvdeni (ehelyett egykori csapattrs, Villeneuve- lett a titulus) mgis pozitvan jtt ki egy kzdelmes vbl. A kiltsai pedig mg pozitvabbaknak tntek j csapatnl, a Jordan-Mugen-Hondnl.
Hill a Jordan els futamgyztese!
Hill j csapattrsa az ifj Ralf Schumacher volt, aki 1997-ben rkezett a Forma-1-be. Az j v technikai fronton is nagy vltozsokat hozott: az autk keskenyebbek lettek, a cockpitek szlesebbek, a gumik barzdltak. Mindezt az autk lasstsa s ezltal a biztonsg fokozsa rdekben foganatostottk. Az talakts a McLarennek tett a legjobbat, akik leszerzdtettk Adrian Newey-t, a Williams korbbi ftervezjt. k szmtottak az etalonnak s a Jordan msodpercekkel maradt el tlk a tli tesztek alatt.
Az els versenyen, az Ausztrl Nagydjon Hill a tizedik helyre kvalifiklta magt ht ezreddel elmaradva csapattrstl, Ralftl, a versenyen pedig nyolcadik lett. Interlagosban a tizenegyedik helyet szerezte meg az idmr edzsen s a tizediket a versenyen, m utlag diszkavlifikltk, mert autjt a technikai ellenrzsen knnyebbnek talltk a megengedettnl. Az Argentin Nagydjon Damon a 9. helyrl indulhatott ngy hellyel elmaradva csapattrstl, m a versenyen a brit rajtolt jobban s Ralf el kerlt. A futam sorn Hillnek volt egy tkzse Johnny Herberttel (Sauber-Petronas), vgl pedig a nyolcadik helyen vgzett.
San Marinban a hetedik rajtkockbl indult, a versenyen pedig motorhibval kiesett. Spanyolorszgban sem jrt jobban: nyolcadik hely az idmr edzsen, majd motorhiba s kiess a versenyen. Elbb azonban volt egy kis konfliktusa Heinz-Harald Frentzennel (Williams-Mecachrome), aki a boxbl kifel jvet kitolta a plyrl. Monacban a 15. helyen kvalifiklta magt s a nyolcadik helyen vgzett.
Kandban Hill volt a 10. rajtkocka s a versenyen remekl ment, mg egy kis csatja is volt Schumacherrel a rgi idket idzve. gy tnt Hill a dobogn vgezhet, m rviddel a verseny vge eltt elektronikai problmval kiesett. A Francia Nagydjon Damon megszerezte addigi legjobb rajthelyt az 1998-as vben - hetedik hely -, m a versenyt 20 kr utn fel kellett adnia hidraulikai problmval.
Nagy Britanniban termszetesen Hill ismt szeretett volna remekelni. Az idmr edzsen ezt is tette: hetedik pozcit szerzett a hrom nagy csapat - McLaren, Ferrari, Williams - pilti mgtt. A futamon azonban az elsk kztt prdlt ki a vizes plyn. Ausztriban a 15. helyrl indulhatott, majd a hetedik helyen vgzett.
Damon s csapattrsa, Ralf nagyon kiegyenslyozott prost alkottak - hol egyikk, hol msikuk vgzett elrbb az idmr edzsen. Versenykrlmnyek kztt azonban Damonnak volt mit behoznia, hiszen a vilgbajnoksg ezen szakaszban neki mg nem volt pontja ellenttben a kis Schumacherrel. A Nmet Nagydjon vgre megtrt a jg: Hill az tdik helyen kvalifiklta magt, a versenyen pedig negyedik lett megelzve mindkt Schumachert! A siker megismtldtt a Hungaroringen is: ismt negyedik hely. De ez mg mindig nem az v cscspontja volt szmra...
A Belga Nagydjon Hill a harmadik helyen kvalifiklta magt a kt dominns McLaren mgtt. Az esverseny els rajtjnl megszta a hatalmas tmegbalesetet, a msodiknl pedig az lre llt az els kanyar utn! A vezetst a nyolcadik krig tudta megtartani, ekkor azonban megelzte t Michael Schumacher. A nmet ugyan elhzott s mr fl perces elnynl jrt, amikor sokat vitatott mdon tkztt a lekrztt Coultharddal s kiesett. Ez megnyitotta Damon tjt a nem vrt futamgyzelem fel s Ralf Schumacher msodik helye csak mg teljesebb tette a Jordan csapat rmt (de nem Ralft - a nmet ugyanis srelmezte, hogy annak ellenre, hogy gyorsabb volt a csapat nem engedte, hogy harcoljon Hillel az els helyrt). Eddie Jordan istllja fennllsa els futamgyzelmt aratta teht - s ez mindjrt ketts gyzelem volt! A csapatfnkkel madarat lehetett volna fogtni - Damonnal nemklnben!
Olaszorszgban ugyan nem ennyire ltvnyosan folytatdott a sikersorozat, de azrt Damon elgedett lehetett: a 14. helyrl indulva - ktkillsos boxtaktikval - a hatodik helyen vgzett, s kzben ltvnyosan megelzte Villeneuve-t is.
A Nrburgringen ehhez kpest Hill egy feltnsmentes versenyt futott tizedik hellyel az idmr edzsen s kilencedikkel a versenyen. Az v utols versenyn, Suzukban Hill a nyolcadik helyrl indulhatott, kzvetlenl csapattrsa mgl. A rajtnl azonban megelzte Ralfot, majd a boxban Villeneuve-t s az utols krben a plyn Frentzent. Ezzel a negyedik helyet szerezte meg s igazn elgedetten hzhatta meg az v vgi mrleget - fleg ami a szezon msodik felt illeti.
sszesen 20 pontot szerzett s hatodik helyen vgzett a vilgbajnoki pontversenyben - megverve a Williamsnl 1997-ben t felvlt Frentzent s csupn egy ponttal elmaradva Villeneuve-tl! Plyafutsa 22. futamgyzelme, amit Spa-ban szerzett csupn hab volt a tortn!
Levezets 1999-ben
Damon 1999-re is maradt a Jordannl, csapattrsnak pedig megkapta Heinz-Harald Frentzent. Ausztrliban Hill a kilencedik helyrl rajtolhatott, mg csapattrsa az tdikrl. Az 1996-os vilgbajnok versenynek vgl Jarno Trulli (Prost-Peugeot) vetett vget, aki kittte t. Brazliban hasonl volt a trtnet: Damon a hetedik rajtkockt szerezte meg (Frentzen a nyolcadikat), m a futamon tkztt Alexander Wurz-cal (Benetton-Supertec), amikor megprblta az osztrkot megelzni, s kiesett.
Imolban Frentzen s Hill a 7-8. helyrl indulhatott (ebben a sorrendben), a verseny viszont Damon szmra sikerlt jobban: miutn a nmet kicsszott, Hill rohamot indtott a dobogrt Rubens Barrichello (Stewart-Ford) ellen, azonban nem sikerlt megelznie. A negyedik hely gy is j eredmny volt.
Monacban annl kevsb remekelt: az idmr edzsen csak 17. lett, a versenyen pedig tkztt korbbi csapattrsval, Ralf Schumacherrel (Williams-Supertec) s kiesett. Spanyolorszgban a 11. helyrl indult s remek csatt vvott Trullival s Barrichellval a 6-7. helyrt. Vgl Trulli lett a pontszerz hely, Damon pedig megelzte Barrichellt s megszerezte a 7. helyet.
Kanadban Hillnek balszerencss idmr edzse volt: felrobbant a motorja s a Frentzenre belltott tartalkautval kellett krznie, gy csak 14. lett. A verseny mg rosszabbul alakult: Damon nekicsapdott a clegyenesre fordt kanyart hatrol betonfalnak s kiesett. Nmi vigaszt jelenthetett taln szmra, hogy nem volt az egyetlen: Michael Schumacher s Villeneuve is gy jrt. El is neveztk a falat "bajnokok falnak"...
Ekkorra Damon mr nem csillogott rgi fnyben s a Jordan csapat sztrja egyrtelmen az lete formjban versenyz Frentzen volt. ppen ezrt egyre tbbet cikkeztek Hill motivlatlansgrl, korrl (39 ves volt mr!) s arrl, hogy hamarosan vissza fog vonulni. A tallgatsok vgre jnius 16-n kerlt pont, amikor Hill hivatalos kzlemnyt adott ki arrl, hogy az 1999-es szezon vge utn szgre akasztja buksisakjt. Tiszta vz kerlt teht a pohrba, gy Damon vgre a sajt helyett a versenyplyra fordthatta a figyelmt arra a kis idre, ami mg htra volt a szezonbl s plyafutsbl!
Az, hogy Damon a kvetkez verseny - a Francia Nagydj - idmr edzsn nem tudott a 107%-os szablyon bell kerlni, nem az kpessgeit minstette, hanem egsz egyszeren a vltozkony idjrsi krlmnyek hoztk gy. ppen ezrt a versenybrsg mltnyossgbl gy dnttt, hogy a msnapi versenyen kivtelesen azok is elindulhatnak, akik nem kerltek a 107%-os hatr al. Ennek aztn a futamon nem lett tl nagy jelentsge, miutn Hill motorhibval feladta a versenyt. Nyerni tudott viszont csapattrsa, Frentzen, aki azt a remek kpessgt hasznlta ki, hogy rendkvl takarkos tudott lenni az zemanyaggal, gy eggyel kevesebbszer llt ki a boxba, mint arra a tbbiek szmtottak!
Utols Brit Nagydjra Damon nagyon sszeszedte magt: a hatodik helyen kvalifiklt (s ez volt a legjobb idmrse 1999-ben), egy hellyel Frentzen mgtt. A rajtot remekl kapta el, megelzte csapattrst - m az els krben a Stowe-kanyarban Michael Schumacher slyos balesetet szenvedett, melynek kvetkeztben piros zszlval lelltottk a versenyt. A nmetnek vgl is szerencsre "csak" a lba trt el - m ez is elg volt ahhoz, hogy ki kelljen hagynia a kvetkez hnapokat, s ezzel elsszanak vilgbajnoki remnyei "99-re.
Az j rajtnl Damon mr nem rajtolt olyan jl, mint elsre - gy nemhogy nem elzte meg Frentzent, de elment mellette Ralf Schumacher is. Hill ennek ellenre nhny kr erejig - a kerkcserk miatt - mg vezette is a versenyt, amivel nagy rmt szerzett a hazai kznsgnek. A vgeredmny sem adott szomorsgra okot: Damon a pontszerz tdik helyen vgzett egy hellyel Frentzen mgtt.
Hill igazi riembernek bizonyult akkor, amikor a futam utn felesgvel, Georgie-val egytt megltogatta a krhzban rgi vetlytrst, Schumachert s jobbulst kvnt neki.
Ausztriban Damon a 11. helyrl indult s nyolcadik lett a versenyen, a Nmet Nagydjon a nyolcadik rajtkockba kvalifiklta magt, m fkproblmkkal kiesett. A Hungaroringen vgre jra pontot szerzett: hatodik hely az idmr edzsen s a versenyen is. Belgiumban Hill sszpontszma jra emelkedett eggyel, miutn a negyedik helyrl indulva hatodik lett.
Az Olasz Nagydj htvgje felemsan sikerlt a Jordan csapat szmra. Mikzben Frentzen jra nyert, addig Hill sok problmval kzdtt. Az angol a 9. helyrl indult (Frentzen a msodikrl!), majd egy kisebb vezeti hiba utn visszaesett Barrichello mg. Ezt kveten a boxban lefulladt a motorja s jabb egy helyet elvesztett Jacques Villeneuve-vel szemben. Miutn visszatrt a plyra mg Jean Alesi (Sauber-Petronas) is megelzte. Vgl a 10. helyen vgzett, m sportszeren gratullt csapattrsa diadalhoz.
A Nrburgringen Frentzen folytatta a brillrozst - ezttal egy pole pozcival -, m a versenyen elekrtonikai problmval killni knyszerlt az lrl. Hill ugyangy jrt - azzal a klnbsggel, hogy a hetedik helyrl indulva a mezny kzepn kzdtt. A kaotikus futamot meglepetsre a Stewart-Forddal versenyz Johnny Herbert nyerte.
Az els Malajziai Nagydj nagy sztorija Michael Schumacher visszatrse volt srlse utn. A nmet remekelt: pole-t szerzett s a versenyt is csak azrt nem nyerte meg, mert maga el engedte vilgbajnoki eslyes csapattrst, Eddie Irvine-t. Ami Hillt illeti - szmra kevsb volt emlkezetes a htvge. A kilencedik helyrl indult - ezttal t hellyel megelzve Frentzent - m mr az els krben kiesett, mert htulrl kittte Giancarlo Fisic |