Mario Andretti
Mario Gabriele Andretti ikertestvrvel, Aldval egytt 1940. februr 28-n szletett az olaszorszgi Montonban. A kt finak van egy nvre is, Anna Maria. A msodik vilghbor utn gy tnt, hogy vrosukat Jugoszlvihoz csatoljk, ezrt Andrettik a kommunizmus ell meneklve megprbltak az Egyeslt llamokba emigrlni. Elszr csak egy toszkanai meneklttborig jutottak, ahol ht vet tltttek, mgnem aztn1955-ben vgl fogadta ket Amerika. A csald tagjai megkaptk az llampolgrsgot, gy Mario mint amerikai autversenyz vonult be ksbb a sporttrtnelembe.
Marit autversenyzssel kapcsolatos els lmnyei mgis Olaszorszghoz ktik - pontosabban egy olasz legendhoz, Alberto Ascarihoz. Az Andretti-ikreket lenygztk a Ferrari-pilta kpessgei s sikerei: Mario s Aldo pldakpknt tekintett r s 1954-ben lben is elmentek megnzni Monzba, a Forma-1-es Olasz Nagydjra. 1959-ben, 19 vesen, a fik maguk is elkezdtek versenyezni - immr j otthonukban az amerikai Nazarethben (Pennsylvania). Mario olyannyira tehetsgesnek bizonyult, hogy lete els autversenyt Nazarethben egy 1948-as Hudson Hornet Sportsman Stock Car volnjnl az amatr Sportsman kategriban rgtn meg is nyerte! A kvetkez hrom vben tovbbi 20 versenyt nyert ugyanebben az osztlyban. Kzben testvre, Aldo egy baleset miatt abbahagyta a versenyzst.
Mario azonban folytatta. 1962. mrcius 3-n a New Jersey llambeli Teaneck-ben nyert egy 100 krs TQ Midget versenyt. 1963. mjus elsejn kisebb fajta szenzcit okozott azzal, hogy ugyanazon a napon hrom Midget versenyt nyert meg, kt klnbz helysznen: egyet Flemingtonban (New Jersey) s kettt Hatfieldben (Pennsylvania).
1964-ben csatlakozott az Egyeslt llamok autklubjhoz, s elindult az USAC sprintaut bajnoksgban, melyben a harmadik helyen vgzett. A cscspontot Salemben (Indiana) aratott gyzelme jelentette. 1964. prilis 19-n Trentonban (New Jersey) rszt vett els IndyCar versenyn, amely egyben els professzionlis futamt jelentette. A 100 mrfldes viadalon a tizenhatodik helyrl indult s a tizenegyedik helyen vgzett.
Ezt tovbbi IndyCar versenyek kvettk, majd 1965-ben learatta els diadalt is profiknt, amikor megnyerte a Hoosier Grad Prix-t (szintn IndyCar). Ebben az vben elindult a hres Indy 500-on is, ahol a harmadik helyen vgzett s ezzel az v jonca lett. Mg abban a szezonban megnyerte els IndyCar bajnoki cmt is - a nemzeti bajnoksgot (az IndyCar-bl csak 1979-ben szervezdtt mai utdjhoz, a ChampCar-hoz hasonl nemzetkzi sorozat). A kvetkez vben, 1966-ban megszerezte a pole pozcit az Indy 500-on, nyert nyolc IndyCar versenyt s jra volt az IndyCar nemzeti bajnoksg gyztese.
1967-ben Andretti rszt vett s nyert a Daytona 500 NASCAR versenyen, jra pole-bl indult az Indy 500-on, nyert a 12 rs Sebringi megbzhatsgi versenyen, msodik lett az IndyCar nemzeti bajnoksgban s az v Autversenyzjv vlasztottk Amerikban.
1968-ban egy Ford Mustanggal rszt vett gyorsulsi versenyeken, nyert nyolc IndyCar versenyt s msodik lett a nemzeti bajnoksgban. Az Egyeslt llamok egyik legnagyobb autversenyz csillagaknt oktber 6-n valra vlt gyermekkori lma s debtlhatott a Forma-1-ben a Lotus-Ford szneiben. s ezt nem is akrhogyan tette: rgtn pole pozcit szerzett! Sajnos a versenyen nem tudott bizonytani, ugyanis nem rt clba.
1969-ben tovbbi hrom Forma-1-es versenyen vehetett rszt a Lotus-Forddal - Dl-Afrika, Nmetorszg s Watkins Glen - de egyik alkalommal sem rt clba. Az eurpai ttrsre teht mg vrni kellett, m Amerikban folytatta addigi remeklst. 1969-ben vgre meg tudta nyerni az Indy 500-at, az IndyCar nemzeti bajnoksgban pedig mr harmadik gyzelmt szerezte. sszesen t pole pozcit szerzett s kilencszer nyert a szezon sorn.
1970-ben ismt elindult t Forma-1-es versenyen - ezttal a March-Forddal. Dl-Afrikban kiesett, de aztn a spanyolorszgi Jaramban megszerezte els pontjait: harmadik lett csapattrsa, Jackie Stewart s Bruce McLaren (McLaren-Ford) mgtt. Nagy-Britanniban, Nmetorszgban s Ausztriban nem szerett pontot. 4 pontjval a tizentdik helyen vgzett az v vgi sszestsben. Mg ebben az vben ismt megnyerte a Sebringi 12 rs versenyt.
1971-ben mr az egyik Ferrariban ltjuk viszont a Forma-1-ben, amikor is rgtn megnyeri az v els versenyt Dl-Afrikban Jackie Stewart (Tyrrell-Ford) eltt! Spanyolorszgban nem fejezte be a versenyt, Monacban nem kvalifiklta magt, majd jra kiesett Hollandiban. Kt versenyt kihagyott, majd mikor Nmetorszgban visszatrt, a negyedik helyen vgzett. Aztn jabb ktversenyes kihagys kvetkezett, majd Kanadban befejezte a futamot, de nem szerzett pontot. Watkins Glenben nem llt rajthoz. Noha sszesen hat versenyen vett rszt, az 1971-es v vgi sszestsben 12 ponttal s egy futamgyzelemmel a nyolcadik helyen vgzett.
1972-ben mg mindig csak "mellklls" szereplje a Forma-1-es vilgbajnoksgnak. Ismt a Ferrarival ezttal t versenyen indult, ngy pontot szerzett, s ez a tizenkettedik helyre volt j a vilgbajnoksgban.
Ebben az vben jelentsebb szereplje volt a hossztv versenyeknek: egy Ferrari 312P-vel a belga Jacky Ickx-szel prban megnyerte a Daytona-i 6 rs versenyt, a Sebringi 12 rs versenyt, az 1000 km-es BAOC versenyt Brands Hatch-ben s a Watkins Glen-i 6 rs viadalt.
Az 1973-as szezonban nem indult Forma-1-es versenyen, csak USAC futamokon az Egyeslt llamokban. 1974-ben megnyerte az USAC nemzeti salakplys bajnoksgot hrom futamgyzelemmel. Kzben rszt vett az amerikai Forma-5000-es bajnoksgban is, ahol mind "74-ben, mind "75-ben a msodik helyen vgzett. A Forma-1-be az 1974-es szezon vgn trt vissza a kis Parnelli-Ford csapat szneiben s az utols kt futamon vett rszt: Kanadban clba rt, de nem pontszerz helyen, Watkins Glenben kiesett.
1975-ben a Forma-1-ben s a Parnellivel folytatta majdnem az egsz szezonban (csak a Belga s a Holland Nagydjat hagyta ki ezttal), m pontot csak kt futamon szerzett: Svdorszgban negyedik lett, Franciaorszgban tdik. 5 pontjval a vilgbajnoksg tizennegyedik helyn vgzett.
Andretti 1976 els kt futamt mg mindig a Parnellivel teljestette (Brazliban nem rt clba, Dl-Afrikban egy pontot szerzett), majd Long Beach-tl kezdve visszatrt a Lotushoz. Az aut azonban ekkoriban rendkvl megbzhatatlan volt s sorozatban jttek a kiessek. 22 pontjval vgl a vilgbajnoksg hatodik helyn zrt.
Forma-1-es fnykora azonban mg csak ezutn kvetkezett. 1977-ben a Lotus teljestmnye mg nem volt elg kiegyenslyozott, de azrt gy is kicsszott nhny szp eredmny. Hogy msrl ne beszljnk Mario volt a "pole-kirly", hiszen htszer szerezte meg az els rajtkockt ebben az vben. Ngyszer gyzni is tudott s sszesen 47 ponttal a vilgbajnoksg harmadik helyn vgzett Lauda s Jody Scheckter (Wolf-Ford) mgtt. Ezzel az eredmnnyel mr a Forma-1-ben is az lversenyzk kz szmtott.
De ez mg nem volt elg! A kvetkez szezonban a Lotus a szezon msodik rszben dominlt, gy Mario legkzelebbi vetlytrsa a vilgbajnoksgban csapattrsa, a svd Ronnie Peterson volt. Andretti sszesen kilencszer indult az lrl a szezon sorn s hat versenyt nyert. Rgtn az els futamon, Argentnban gyzelemmel nyitott (igaz, itt mg a Lotus 78-al), aztn negyedik lett Brazliban. Dl-Afrikban nem szerzett pontot, Long Beach-en msodik lett Carlos Reutemann (Ferrari) mgtt, Monacban nem szerzett pontot. Belgiumban debtlt az j aut, a forradalmi Lotus 79 s ezzel Mario szinte legyzhetetlenn vlt - mr amennyiben clba rt: nyert Zolderben s Spanyolorszgban, Svdorszgban kiesett, Franciaorszgban nyert, Nagy-Britanniban kiesett, Hockenheimban nyert, Ausztriban kiesett, Hollandiban nyert.
Monzba gy rkezett a mezny, hogy Andretti 12 pontos elnyben volt Petersonhoz kpest. A rajtnl Huntot htulrl meglktk, pedig ennek hatsra beleszaladt Peterson autjba. A svd autja lngra lobbant, a versenyt piros zszlval azonnal leintettk s a plyabrk Hunt, Patrick Depailler (Tyrrell-Ford) s Clay Regazzoni (Shadow-Ford) segtsgvel kiszabadtottk Petersont autjbl. A baleset rettenetesnek tnt, de mindenki megnyugodott, amikor kiderlt, hogy Ronnie csupn kisebb trseket s gsi srlseket szenvedett a lbn.
Andretti is nyugodtan vgott neki az j rajtnak. Meg is nyerte a versenyt, de utbb visszaminstettk a hatodik helyre, mert megllaptottk, hogy kiugrott a rajtnl. Sajnos a verseny utni napon rossz hr sokkolta a Forma-1 vilgt: Peterson a krhzban meghalt. Ez megdbbent volt, hiszen nem tntek slyosnak a svd srlsei. Mint kiderlt vrrgk okozta trombzis kvetkeztben sszeomlott a keringsi rendszere...
Marit termszetesen ppgy lesjtotta a hr, mint mindenki mst - abban a pillanatban nem szmtott, hogy Peterson hallval matematikailag behozhatatlann vlt az elnye s immr Forma-1-es vilgbajnok volt.
Mg kt futam volt htra az vbl, m Andretti sem Watkins Glenben, sem Montrealban nem szerzett pontot. 64 ponttal nyerte meg a vilgbajnoki cmet s volt a Forma-1 trtnetnek msodik (s egyelre utols) amerikai vilgbajnoka Phil Hill 1961-es sikere utn. Keser prhuzam, hogy Hillt is csapattrsa - a nmet Wolfgang von Trips - halla avatta vilgbajnokk...
1979-ben a Lotus visszasllyedt a kzpszersgbe s rengeteg gondot okozott a megbzhatatlansga is. Andretti az egsz szezonban mindssze hatszor rt clba s 14 pontjval tizedik lett holtversenyben kt francival, Jean-Pierre Jarier-rel s Didier Pironival (mindkett Tyrrell-Ford). Csapattrsa, az argentin Carlos Reutemann 25 ponttal (amibl 20 szmtott) az tdik helyen vgzett.
Ugyanebben az vben Andrettinek nagyobb sikere volt a Bajnokok Nemzetkzi Versenye (IROC) nev sorozatban, amit megnyert.
1980-ban utols szezonjt tlttte a Lotusnl, de mindssze egyetlen pontot szerzett - a szezon utols versenyn, Watkins Glenben. Ezzel huszadik lett a vilgbajnoksgban. 1981-ben az Alfa Romehoz szerzdtt, de ez az ve is a sikertelenebbek kz tartozott. Mindssze az els versenyen, Long Beach-en szerzett pontot - igaz, akkor hrmat is. Tizenhetedik helyen vgzett sszetettben. Az ekkor mr 41 esztends Marinak ez volt utols teljes Forma-1-es ve, de 1982-ben mg hrom futam erejig visszatrt: Long Beach-en egy Williams-Forddal kiesett, aztn Monzban egy Ferrarival (a srlt Pironi helyetteseknt) megszerezte a pole-t s a versenyen harmadik lett, majd az v utols futamn Las Vegas-ban kiesett.
Ezzel lezrult Andretti Forma-1-es plyafutsa - 128 verseny, 12 futamgyzelem, 180 pont - de mg messze nem zrult le autversenyzi karrierje. A "80-as vek elejn visszatrt az Egyeslt llamokba, hogy az IndyCar-ban versenyezzen.
Ekkor mr fia, az 1962. oktber 5-n szletett Michael is javban versenyzett s Mario vele, valamint a francia Philippe Alliot-val benevezett az 1983-as Le Mans-i 24 rs versenyre, ahol a harmadik helyet szereztk meg - egy nem-gyri autval gy, hogy elttk csak gyri gpek vgeztek. Ugyanebben az vben csatlakozott jonnan alaptott Newman/Haas Racing Team-hez az IndyCar-ban. (Michaelen kvl Marinak mg kt gyermeke van: Jeffrey 1964. prilis 14-n szletett, Barbara Dee 1969. jlius 13-n.)
Az IndyCar bajnoksg 1979-ben szervezdtt meg gy ahogyan azt (illetve utdjt, a ChampCar-t) ma ismerjk, gy a hivatalos IndyCar-statisztikkban Mario Andretti "csak" egyszeres bajnokknt szerepel, pedig 1984-ben - 44 ves korban(!) - a Newman/Haas-Lola-Ford volnjnl megnyert cme valjban mr a negyedik volt! Ebben az vben szerzett nyolc pole pozcit, nyert hat versenyt s 1969 s 1978 utn ismt megvlasztottk az v Versenyzjv Amerikban.
Kzben fia, Michael is az IndyCar-ban versenyzett, gy kerlhetett sor arra - elszr a sorozat trtnetben - hogy 1986-ban a Phoenix-i versenyen apa s fia foglaljk el az els sort az idmr edzs utn! Ezt aztn mg kilenc alkalommal megismteltk a "80-as vek vgig. Szintn 1986-ban, Portlandban trtnt meg, hogy Apk Napjn Mario 0,07 msodperccel verte meg Michaelt a versenyen s ezzel nyert. Ez volt a modern IndyCar versenyek valaha mrt legszorosabb befutja! Ugyancsak ebben az vben Michael pole-t szerzett a Pocono 500 versenyen, amit msnap apja nyert meg. Ezen a htvgn Mario msik fia, Jeff az Indy Lights-ban jeleskedett s nyerte meg az aktulis versenyt a pole pozcibl. Andrettik immr tagadhatatlanul minden idk egyik legsikeresebb autversenyz dinasztijv vltak!
1987-ben az j Chevrolet-motorral pole-t szerzett az Indy 500-on s 170 krn keresztl vezetett a 177 krs viadalon, mgnem aztn motorhiba fosztotta meg a fnyes gyzelemtl. Az IndyCar sorozatban nyolc pole-t szerzett ebben az vben. Kt vvel ksbb, 1989-ben a sajt fia, Michael lett a csapattrsa. 1990-ben mr ngy(!) Andretti versenyzett az IndyCar-ban: Mario s Michael mell megrkezett Jeff, valamint Mario unokaccse John is.
1991-ben mind a ngy Andretti elindult az Indy 500-on is. Az esemnyen Jeffet vlasztottk az v joncv. mr a harmadik csaldtag volt - Mario (1965) s Michael (1984) utn - aki ezt a cmet megkapta a hres versenyen! Ebben az vben Michael megnyerte az IndyCar sorozatot a Newman/Haas-Lola-Chevrolet-vel s az v Versenyzje cmet is megkapta.
1992-ben az "v Versenyzje" cm korbbi nyertesei s 12 jsgr szavazatai alapjn Mario Andrettit megvlasztottk az "Negyedszzad Versenyzjv". 1993-ban immr 35. profi versenyzssel eltlttt vt kezdte s az els versenyz lett az IndyCar trtnetben, aki ngy vtizeden keresztl tudott versenyeket nyerni! A Michigan 500-on - mikzben hatvanhetedik pole pozcijt szerezte az IndyCar-ban - zrt plys sebessgi rekordot lltott fel 375 km/h-s sebessggel.
Ebben az vben - msodik Andrettiknt - fia, Michael is bejutott a Forma-1-be. A McLaren csapatnl versenyzett Ayrton Senna oldaln, de tvolrl sem bizonyult olyan tehetsgesnek (legalbbis a Forma-1-ben nem), mint apja, Mario. Ron Dennis mg az v vge eltt megelgelte, hogy sok autjt sszetrte s az utols kt verseny eltt elbocstotta. Michael ezt kveten visszatrt az IndyCar-ba.
Mario 1994-ben utols IndyCar szezonjt futotta s az amerikai sorozat kznsge minden versenyen szvhezszlan bcsztatta. Vgl 407 verseny, 67 pole pozci, 52 futamgyzelem s 4 bajnoki cm utn oktber 9-n - 54 vesen - ksznt el attl a sorozattl, amelyben a legsikeresebb volt.
A buksisakot azonban mg mindig nem akasztotta a szgre! A Forma-1-es s az IndyCar bajnoki cm mellett egyetlen f trfea hinyzott a gyjtemnybl: a Le Mans-i 24 rs verseny gyzelmi trfeja. Addig sszesen ht alkalommal indult a megbzhatsgi versenyen, de nyerni sohasem sikerlt neki, gy 1995-ben nyolcadjra is elindult. A msodik hely, amit akkor szerzett nem volt rossz, de Mario ezzel mg mindig nem elgedett meg: 2000-ben - 60 vesen - ismt rajthoz llt a hres versenyen, de cljt megint nem sikerlt elrnie. Az esetben nem lehet biztosra venni azt sem, hogy ez volt az utols prblkozsa...
Ma Mario zletember s boldog feje egy rendkvl sikeres autversenyz csaldnak. Fia, Michael a Forma-1-ben ugyan nem tudott befutni, m azta az IndyCar (illetve annak jogutdja: CART, ChampCar) trtnetnek legsikeresebb versenyzje a futamgyzelmek szmt tekintve. A gyermekeken kvl taln lassan hallhatunk majd az unokkrl is - Mario ugyanis tszrs nagyapa (Marco, Marissa, Lucca, Miranda, Isabella). Ami az zleti rdekeltsgeket illeti: Marinak vannak benzinktjai, autkereskedsei (Toyota s Mitsubishi), autmosi, st mg borszata is.
Hobbija a repls, a hmobilozs, a tenisz, a vzis s a motorkerkprozs. Kedvenc tvmsora az jszakai Hrek s a Legyen n is Milliomos. Zenben az opert kedveli. Kedvenc versenyplyi Monte-Carlo, Kyalami s Road America. Az IndyCar-ban elrt eredmnyei ellenre 1978-as Forma-1-es vilgbajnoki cmt tartja plyafutsa legnagyobb sikernek. Alberto Ascari mellett az angol Stirling Mosst csodlja az autversenyzk kzl. A versenyzs vilgn kvl az olyan emberek irnt rez tiszteletet, mint pldul az Egyeslt llamok elnke, George W. Bush, a vdelmi miniszter, Colin Powell, vagy az orosz elnk, Vlagyimir Putyin. A mvszek kzl a szobrsz, Elie Hazak s az opera nekes, Luciano Pavarotti tartozik a kedvencei kz. Nagyon szeret olvasni s azt mondja, hogy vadszpilta lett volna, ha nem sikerl autversenyzv vlnia.
Mg Mario Andretti az eurpai autsport rajong szmra taln "csak" egy az egyszeres Forma-1-es vilgbajnokok sorban, addig az Egyeslt llamokban - elssorban az ottani sorozatokban elrt sikerei miatt - minden idk legjobb autversenyzi kzt tartjk szmon! Valban: mikzben mi, eurpaiak Fangikban, Clarkokban, Stewartokban, Laudkban, Prostokban, Sennkban s Schumacherekben gondolkodunk, addig Amerikban tbb frumon (pl. RACER magazin 2000, Associated Press 1999) Mario Andrettit vlasztottk az vszzad Autversenyzjv! |