A httt benzin
Trtnetnk 1984-ben kezddtt. A sport irnyt testlete betiltotta a verseny kzbeni tankolst, s 540 kg-os minimum slyt rt el a versenyjrmvekre. A jrmteljestmnyek s menetsebessgek emelkedse jabb nehzsg el lltotta a meznyt. Ebben a meznyben egytt versenyzett Ayrton Senna, Alain Prost, Nelson Piquet, Niki Lauda, Michele Alboreto, Elio de Angelis, Nigel Mansell s Keke Rosberg! Ebben a hihetetlenl kilezdtt versenyhelyzetben kompromisszum mentesen kellett az egyre jobb helyezseket hajszolni. Kockzattal lehetett a konkurencit legyrni, de ehhez csupn 220 liter zemanyag llt rendelkezsre. A megszortsoktl motivlt fejlesztmrnkk (nem elszr a F-1 trtnetben) felismertk, hogy egyszerbb – (s olcsbb) kijtszani a regult, mint annak bklyjt cipelni. Egyszeren „nem volt szvk” a kzel ezer lert produkl turbmotorjaikat relteljestmny alatt zemeltetni, teht kiskapukat kerestek. A szablyok kimondtk, hogy mekkora lehet a Forma-1-es aut zemanyagtartlya. Bizony egyesek htttk a benzint, kihasznltk annak trfogatcskkenst. gy egyidejleg szablyos mret zemanyagtankot hasznltak, de abba mr tbb hajtanyagot tlthettek! A sors irnija, hogy erre csupn vtizedes ksssel kaphattunk rltst. A francia Renault tovbbra is erforrsval ltta el a Lotus csapatot, mikzben sajt, gyri versenyistlljra koncentrlt. rdekes volt, hogy a Lotus-Renault gond nlkl clbart, mikzben a a gyri Renault nem, sajt fejleszts motorjval. Az 1984-85-s versenyekre gy emlksznk vissza, mint az oda-vissza elzsek ltvnyos vre.
Szem eltt kell tartanunk azonban, hogy a futam egyes szakaszaiban a fedlzeti szmtgp elkalkulcit vgzett az addigi fogyaszts s a htralv krk figyelembevtelvel. A piltnak ehhez kellett igazodnia, ha ltni akarta a kocks zszlt. Amennyiben korbban zemanyagot takartott meg, felcsavarhatta a teljestmnyt, s ekkor szlettek meg az tt erej elzsek.
Ugyanez a versenyz knnyen tesett a l tloldalra, s a hajrban cskkentenie kellett a teljestmnyt, bosszra hes ellenfelei ilyenkor knnyedn visszaelzhettk, azaz nem volt igazi verseny! Az eredeti tmnl maradva – a sportot irnyt testletnek termszetesen feltnt, hogy egyesek patikamrlegen mrik az zemanyagot, msok viszont btran pazaroljk. Azaz itt valami nincs rendben. Az ellenrzsek megkezdse utn a legnagyobb gondban az Alfa s a Renault turbmotorral nevezk voltak…
Nzzk , kik s hnyszor lltak le 1984-ben s 1985-ben zemanyaghinnyal, s mennyi hinyzott a clig:
|
Brazlia: Tambay (Renault) –2 kr |
|
Dl-Afrika: Tambay (Renault) –9kr |
|
Belgium: Rosberg (Williams-Honda) –1 kr |
|
San Marino: De Angelis (Lotus-Renault) –1 kr |
|
Kanada: Cheever (Alfa Romeo) –7 kr |
|
Nagy-Britannia: Patrese (Alfa Romeo) –5 kr |
|
Ausztria: Patrese (Alfa Romeo) –3 kr |
1984 |
Hollandia: Rosberg (Williams-Honda) –3 kr |
1984 |
Olaszorszg: Ghinzani (Osella-Alfa) –3 kr |
|
Portuglia: Gartner (Osella-Alfa) –5 kr |
1985 |
San Marino: Johansson (Ferrari) -3 kr |
|
Franciaorszg: Fabi (Toleman-Hart) –4 kr |
1985 |
Ausztria: Bellof (Tyrrell Renault) -3 kr | |