scuderias
Men
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Legendk
 
Csapatok
 
Meghatroz emberek
 
Technika
 
Bannerem

 
versenynaptr

Az FIA 2007. 10. 24-n nyilvnossgra hozta a Formula-1-es versenysorozat 2008-as, vglegestett versenynaptrt. jra helyet kapott a sorozatban az Eurpa nagydj, melyet ezttal Valenciban rendeznek. A szeptemberben sorra kerl, joncnak szmt Szingapri nagydjat jszaka, mestersges fnyek mellett kell teljestenik a piltknak.

 

Idpont Helyszn
2008. 03. 16. Ausztrl nagydj Australia
2008. 03. 23. Malj nagydj Malaysia
2008. 04. 06. Bahreini nagydj Bahrain
2008. 04. 27. Spanyol nagydj Spain
2008. 05. 11. Trk nagydj Turkey
2008. 05. 25. Monaci nagydj Monaco
2008. 06. 08. Kanadai nagydj Canada
2008. 06. 22. Francia nagydj France
2008. 07. 06. Brit nagydj Great-Britain
2008. 07. 20. Nmet nagydj Germany
2008. 08. 03. Magyar nagydj Hungary
2008. 08. 24. Eurpa nagydj Spain
2008. 09. 07. Belga nagydj Belgium
2008. 09. 14. Olasz nagydj Italy
2008. 09. 28. Szingapri nagydj Singapore
2008. 10. 12. Japn nagydj Japan
2008. 10. 19. Knai nagydj China
2008. 11. 02. Brazil nagydj Brazil
 
Mansell

Kzdelmes t a Forma-1-ig

Nigel Ernest Mansell 1953. augusztus 8-n szletett az angliai Birminghamben. Rajta kvl mg hrom gyermeke volt szleinek: egy fi, Michael s kt lny, Gail s Sandra. Nigel desapja, Eric replmrnk volt, m szabadidejben gokartversenyzssel foglalkozott s nagy Forma-1 rajong volt, gy gyermekei is hamar "megfertzdtek" a benzingzzel. Kzlk is leginkbb Nigel, akit az 1962-es Brit Nagydjon annyira lenygztt a futamgyztes Jim Clark teljestmnye, hogy azon nyomban elhatrozta, hogy is autversenyz lesz s - akrcsak Clark - egy napon is a Lotus kormnykerekt fogja tekerni a Forma-1-ben...

Mansellk mr Upton-on-Severnben ltek, amikor Nigel els vezetsi lmnyeit szerezte a "60-as vek elejn egy bartja kiregedett Austin 7-esvel, amit a fldeken nystltek a kiskamaszok. 1965-ben, amikor Nigel 12 ves volt rvette desapjt, hogy vsroljon meg neki egy reg gokartot, amelyet egy fnyr motorja hajtott. Eleinte csak a hz krl hajtotta a kis gpet, m 1968-ban apnak s finak az az tlete tmadt, hogy benevezik Nigelt egy versenyre Shenningtonban, Midlandsben. Mansell sszeeszkblt gokartja nem volt arra alkalmas, hogy felvegye a versenyt a gyri jrgnyokkal, gy ez az els lmny nem volt tl kellemes szmra, hiszen nagy zakval zrult. Ksbb aztn egyre jobbak lettek az eredmnyek, ahogy j motor kerlt a gpbe, majd j gokartot kapott. Els gyzelmre 1969-ben kerlt sor Turnhillben, Shropshire-ben s ez egyben a nagy ttrst is jelentette, mert innentl fogva sorozatban jttek a sikerek: 1969 s 1976 kztt htszer lett Midlands bajnoka, 1970-ben s 1971-ben Wales-i bajnok volt, 1972-ben szaki-bajnok, majd 1973-ban rvid plys brit bajnok.

Nigel 16 ves korban azzal llt desapja el, hogy hivatsos autversenyz szeretne lenni. Eric termszetesen szeretett volna "tisztessges szakmt" adni fia kezbe, gy fia rosszallsa ellenre megkvetelte tle, hogy els legyen a tanuls. Nigel kijrta ht Solihull-i mszaki egyetemet s mrnk lett belle - ez pedig ksbb elnyt jelentett szmra ahhoz, hogy megrtse a versenyautk "lelkivilgt" is s utlag nagyon hls volt apjnak, hogy erltette a tanulst. Radsul egyetemi vei alatt ismerkedett meg ksbbi felesgvel, Rosanne-nal is. Azonban ezalatt az id alatt egyre tvolabb kerlt rgi vgytl, hogy autversenyz legyen. A diploma megszerzse utn a Lucas Aerospace-nl helyezkedett el laboratriumi technikusknt s tbbek kztt zemagyagot tesztelt. Ksbb termelsi menedzser lett, majd zletkt a lgcsavaros replgpek eladsi osztlyn. De legbell sosem szaktott lmval!

1976-ban gy dnttt, hogy ideje autra vltani a gokartot. Igen m, de az autversenyzs rengeteg pnzbe kerl s desapja kerek perec kijelentette, hogy nem kpes fit ezen hobbijban anyagilag tmogatni. Nigelnek az volt a szerencsje, hogy felesge nagyon megrt s nfelldoz volt! Rosanne kzgazdszknt helyezkedett el az egyetem utn s mivel bzott Nigel tehetsgben hajland volt eltrni, hogy gyakorlatilag sszes keresetket arra tettk flre, hogy abbl Nigel aztn tudjon vsrolni egy kivnhedt Forma-Ford autt, amivel rajthoz llhatott Mallory Parkban egy versenyen. Mansell negyedik lett ezen a futamon, ami remek teljestmny volt azzal az "cskavassal".

s ennl csak mg nagyszerbb dolgok kvetkeztek: 1976-ban Mansell sszesen ht Forma-Ford 1600-as versenyen indult s ebbl tt megnyert. 1977-ben is maradt a Forma-Ford 1600-ban, de mr a teljes szezonra. Egy Javelin autban kezdte a szezont, amelyet ksbb Crossle-re vltott. Akrhogyan is, rendkvl sikeres volt: sszesen 27 versenyen 20 gyzelem - mg gy is, hogy egy slyos baleset is bernykolta az vt, amelyet jniusban szenvedett Brands Hatch-ben s amely utn az orvosok azt jsoltk neki, hogy soha tbb nem fog tudni autkkal versenyezni. A nyaksrls s a figyelmeztetsek ellenre t ht mlva jra versenyzett - mg ha a szezon htralv rszben nyakmerevtt kellett is viselnie - s megnyerte a bajnoksgot...

A kvetkez logikus lps a Forma-3 lett volna. Mansell az v sorn egy alkalommal mr tesztelt is egy Forma-3-as Lolt Snettertonban, m ahhoz, hogy valban lehzhasson egy szezont a bajnoksgban pnzre volt szksge. s ismt Rosanne trelmre... Eladtk a laksukat s breltek egy msikat helyette. Az gy felszabadult pnzbl aztn Nigel bevsrolta magt a brit Forma-3 1978-as szezonjnak t versenyre.

Szenzcis volt a felhozatal abban az vben ifj tehetsgekbl a brit Forma-3-ban: Nelson Piquet, Alain Prost, Stefan Johansson - s t verseny erejig teht Nigel Mansell is. Silverstone-ban rgtn pole pozcit szerzett, a versenyen pedig - ami esverseny volt - msodik lett. Indult mg Thruxtonban (hetedik hely), Brands Hatch-ben (hetedik), Oulton Parkban (hetedik) s Donington Parkban (negyedik). Ekkor azonban elfogyott a pnze, gy ezzel be is fejezdtt az 1978-as szezon szmra.

1979-ben aztn rmosolygott a szerencse, amikor Dave Price Forma-3-as csapata tesztelsre hvta Twickenhambe. Nigel j benyomst tett a kis csapat vezetire, gy leszerzdtettk Brett Riley csapattrsul. rdekes mdon Riley valamivel gyorsabb volt Mansellnl, m Nigel hihetetlen akaratereje segtsgvel ezt az akadlyt is lekzdtte.

A Dolomit-motorral felszerelt Forma-3-as aut a gyengbbek kz tartozott, Mansell mgis tudott vele nyerni egy versenyt Silverstone-ban. Az igazsghoz persze hozztartozik, hogy ehhez az is kellet, hogy egy sikn levgsrt kizrtk elle Andrea de Cesarist. Ezzel egytt is risi barvr volt versenyt nyerni azzal az autval s Nigel termszetesen hatrtalanul boldog volt els Forma-3-as gyzelme utn. Ezen kvl mg ktszer (Thruxtonban s Doningtonban) a msodik helyen vgzett abbl a 19 futambl amelyen elindult, m a sorsfordtt mgsem ezek jelentettk, hanem egy hatodik hely a Forma-1-es Brit Nagydj bettfutamaknt megrendezett Forma-3-as versenyen Silverstone-ban. Itt figyelt fel r ugyanis a legends Lotus csapat mg legendsabb fnke, Colin Chapman. Mly benyomst tett r Nigel vezetstechnikja s az hogy egy meglehetsen gyenge autval is remekl kzdtt. s persze az sem volt htrny, hogy angol.

Nhny httel ksbb Nigel vratlanul meghvst kapott Chapmantl egy Paul Ricard-i tesztelsre. Mansell "begygyszerezve" ment el, mert nhny nappal korbban volt egy tkzse De Cesarisszal az Oulton Park-i Forma-3-as versenyen, minek kvetkeztben zzdsokkal krhzba is kellett szlltani. A Forma-1-es teszten Nigelen kvl ms fiatal tehetsgeket is megnztek - Elio de Angelist, Eddie Cheevert, Jan Lammerst s Stephen South-t -, s vgl De Angelist versenyzsre, Mansellt tesztpiltnak vlasztottk ki 1980-ra.

Az 1980-as szezonban a tesztels mellett rszt vett kilenc Forma-3-as futamon s ngy Forma-2-esen is (a Forma-3000 eldje), de gyzelmet nem sikerlt szereznie. Az v cscspontja azonban az a hrom Forma-1-es verseny volt szmra, amelyen a Lotus-Cosworth az szmra is versenybe lltott egy autt (akkoriban ez mg megengedett volt) a kt trzspilta, az 1978-as vilgbajnok, Mario Andretti s Elio de Angelis mellett. 

Kezd lpsek a "Szguld Cirkuszban" - 1980 s 1981

Nigel 1980. augusztus 17-n debtlt a Forma-1-ben az Osztrk Nagydjon, az sterreichringen. Nem volt a legszerencssebb debtls ez: amikor Mansell autjt a rajtrcson megtankoltk, az zemanyag egy rsze mell ment - egyenesen a piltalsbe -, st meg is gyulladt. A szerelk ezt hamar eloltottk, m Nigel els s msodfok gsi srlseket szenvedett. Ennek ellenre vllalta a versenyt, s ki is tartott addig, amg a 41. krben motorja fel nem mondta a szolglatot. Pedig nagy fjdalmai lehettek...

Nigel kt ht mlva a Holland Nagydjon llhatott rajthoz, Zandvoortban, ahol a nyolcadik sorba kvalifiklta magt, m a verseny 16. krben fkproblmkkal kicsszott. A kvetkez futamon, az imolai Olasz Nagydjon balesetet szenvedett az edzsen, gy nem tudta magt kvalifiklni a versenyre.

1981-ben mr tizenhrmon indulhatott el a tizent versenybl. Az els futamon, a dl-afrikai Kyalamiban elszr rt clba - a tizedik helyen. Az Egyeslt llamokban, Long Beach-en egy tkzs kvetkeztben kiesett, majd Brazliban, Rio de Janeirban tizenegyedik lett. Buenos Airesben jabb feladott verseny kvetkezett (motorhiba), majd egy nagy siker a belgiumi Zolderben: az eredetileg 70 krsre kirt esversenyt az 54. krben piros zszlval leintettk az idjrsi krlmnyek miatt s ekkor Mansell a harmadik helyen llt Carlos Reutemann (Williams) s Jacques Laffite (Ligier) mgtt. Els pontjait a Forma-1-ben teht rgtn egy dobogs helyezssel szerezte!

A monaci idmr edzsen folytatta a remeklst: a harmadik helyen kvalifiklta magt - ez egyben legjobb idmrse is volt a szezonban. A futamon azonban a felfggeszts meghibsodsa miatt kiesett. Ezutn egy jabb pontszerz hely kvetkezett a spanyolorszgi Jaramban, majd egy hetedik hely a Francia Nagydjon, Dijonban.

Az v legnagyobb csaldst minden bizonnyal a Brit Nagydj jelentette szmra, hiszen hazai plyn nem tudta magt kvalifiklni a versenyre. Ez azonban nem az hibja volt: a Lotus egy technikai jtssal llt el a futam eltt, az gynevezett "iker-kocsiszekrnnyel", amit azonban a FISA (Federation Internationale du Sport Automobile - a FIA eldje) szablytalannak tlt, gy rviddel az idmr edzs eltt kellett visszaalaktani a kocsit s mr nem sikerlt jl felkszteni azt.

A kvetkez t versenyen - Hockenheimban, az sterreichringen, Zandvoortban, Monzban s Montrealban - Nigel sorozatban kiesett, majd az utols versenyen, Las Vegasban negyedik helyet szerzett. Els teljes szezonjt Mansell teht a tizennegyedik helyen fejezte be 8 ponttal, mg csapattrsa, Elio de Angelis nyolcadik lett tizenngy ponttal. Mansell volt azonban az, aki zolderi harmadik helyvel a csapat legjobb eredmnyt szlltotta az 1981-es szezonban.

Lotus, De Angelis, Warr, Chapman - 1982 s 1983

1982-re Chapman j csapatmenedzsert szerzdtetett a Lotushoz Peter Warr szemlyben. Mansellnek nem sikerlt j kapcsolatot kialaktania Warr-ral s az csak tovbb rontott a dolgon, hogy Warr tehetsgesebbnek tartotta De Angelist. Chapman azonban ragaszkodott hozz, hogy Mansell is kapja meg azt a bnsmdott, mint amit De Angelis s ez gy is trtnt. De Angelis ennek ellenre sikeresebb volt nla - tbbek kztt futamgyzelmet szerzett Ausztriban - s ez gyanakvv tette Mansellt. Nehezen fogadta el, hogy olasz csapattrsa valban gyorsabb, mint .

Nigelnek rossz ve volt: mindssze ktszer szerzett pontot: Brazliban a harmadik helyen vgzett, Monacban pedig a negyediken. Ezeken kvl ngy alkalommal rt mg clba: Long Beach-en hetedik lett, Hockenheimban kilencedik, Dijonban nyolcadik s Monzban hetedik. A Holland Nagydjon egy srls miatt nem indult, az sszes tbbi versenyen kiesett. Ez sszesen ht pontot jelentett Mansell szmra - s tizennegyedik helyet a vilgbajnoksgban. Ekzben De Angelis nyert egy versenyt Ausztriban, jval kiegyenslyozottabb teljestmnyt nyjtott Nigelnl s sszetettben a kilencedik helyen vgzett 23 ponttal.

A Lotus szmra nagy nehzsget jelentett, hogy hagyomnyos Cosworth motorokkal kellett az j turbk ellen kzdenik. Radsul 1982. december 16-n slyos tragdia rte a csapatot, amikor szvroham kvetkeztben vratlanul meghalt a csapat alaptja, Colin Champan.

Az istll vezetst Warr vette t, aki trgyalsokat kezdett a Renault-val turbmotorok szlltsrl. A szezon els nyolc versenyn azonban mg knytelenek voltak a Cosworth-nl maradni. Ez az eredmnyeken is megltszott: tizenkettedik hely Riban s Long Beach-en, majd diszkvalifikls Paul Ricard-on, aztn kiess Imolban, Monte-Carlban s Spa-Francorchamps-ban, s vgre egy pontot r hatodik hely Detroitban, majd egy jabb kiess Montrealban - ez volt Mansell eredmnylistja. De Angelis mg rosszabbul jrt: egyetlen pontot sem szerzett ez id alatt.

Aztn Silverstone-tl jtt vgre a turb Renault motor, valamint egy j aut, amit a Warr ltal szerzdtetett j fmrnk, a francia Grard Ducarouge ptett. Nigel azonban az idmr edzsen knytelen volt a rgi Cosworth-ot hasznlni, mert a Renault-val gondok voltak. Csak a 18. rajtkockba kvalifiklta magt. A versenyre azonban sszekaptk az autjt s pards versenyt futva - tbbek kztt ltvnyos manverrel megelzve Ren Arnoux Ferrarijt - a negyedik helyen vgzett. De Angelis motorhibval kiesett.

Hockenheimban egy kiess jtt, az sterreichringen egy tdik hely, Zandvoortban jabb kiess, Monzban nyolcadik hely s aztn az v cscspontja Nigel szmra Brands Hatch-ben! A Lotus-Renault-k kitnek voltak azon a plyn: De Angelis a pole pozciba, Mansell a harmadik helyre kvalifiklta magt! Mi tbb, msnap a versenyen is megrizte a harmadik helyet (De Angelis kiesett) s a leggyorsabb krt is megfutotta. Ez a htvge mentette meg Nigel llst a Lotusnl, ugyanis Warr korbban mr ers ksrtst rzett arra, hogy 1984-re a helyre egy brazil tehetsget - bizonyos Ayrton Sennt - szerzdtessen le. A szezon utols futamt Kyalamiban helyezetlenknt zrta, de ekkor mr biztos volt helye a csapatban a kvetkez szezonra is, s azt is elmondhatta magrl, hogy ezttal De Angelis eltt vgzett a vilgbajnoksgban: 12. hely 10 ponttal (De Angelis 17. hely 2 ponttal).

Oly kzel - s mgis tvol - az els futamgyzelem - 1984

1984 a Lotus els teljes ve volt a Reanult-val s rtheten tbbet vrtak a szezontl, mint amin 1983-ban elrtek. Az els versenyen, Riban Mansell - a harmadik sorbol indulva - a harmadik helyen autzva hibt kvetett el s kiesett. Dl-Afrikban mr a msodik sorba kvalifiklta magt, s az tdik helyen autzott, amikor a turb-vezetk meghibsodsa miatt visszaesett a 22. helyre, majd kiesett. Zolderben az ddik helyrl indult, majd kuplung problmk miatt killt a 16. krben. Imolban a kilencedik helyrl indulhatott, miutn kt tkzse is volt az idmr edzsek sorn. A versenyen fkhiba miatt a msodik krben killt.

A Francia Nagydjon, Dijonban Mansell az v egyik legjobb eredmnyt produklta - a harmadik sorbl indulva, a versenyen nagyszer csatt vvva a honfitrssal s barttal, Derek Warwick-kal, vgl a harmdik lett - m ez nem volt rmteli nap Nigel szmra. Otthon desanyja temetsre kellett mennie...

Mansell remekl edzett Monacban - msodik rajthely Alain Prost (McLaren-Porsche) mgtt. A futamon zuhogott az es s Prost a 11. krben beltkztt egy Brabhambe s visszaesett (de nem esett ki). Mansell letben elszr vezetett Forma-1-es nagydjon! Mr nem sok volt htra a versenybl, amikor - taln a krnknt 2 msodperccel gyorsabb Prost nyomsra, aki ott autzott mgtte - hibt kvetett el s nekiment a korltnak. Diadal helyett jabb frusztrl htvge...

Kanadban legalbb pontot szerzett - hatodik hely. Ezt kveten Detroitban jabb tkzs utn - Prosttal s Nelson Piquet-vel (Brabham-BMW) - kiess kvetkezett. Hiba indtottk jra a versenyt, a 25. krben, Piquet mgtt a msodik helyen autzva elvesztette uralmt az autja fltt, gy a msodik lehetsggel sem tudott lni.

A kvetkez versenyre maradtak az Egyeslt llamokban, de tkltztek Dallasba. Mansell fantasztikus volt az idmr edzsen s megszerezte plyafutsa els pole pozcijt! Csapattrsa, De Angelis indulhatott mellle. A futamon tmadta Derek Warwick (Renault) s De Angelis is, de nem brtak vele. St, Warwick a nagy igyekezetben maga hibzott s kendtt fel a falra. Aztn Keke Rosberg (Williams-Honda) tmadta. Mansell a nyoms hatsra rintt vett a falrl s tnkrement a vltja. Nhny mterrel a cl eltt llt le az aut s ekkor kerlt sor arra a hres jelenetre, amikor a mr amgy is kimerlt Nigel minden erejt megfesztve betolta autjt a clba, majd sszeesett. Ez vgl is egy hatodik helyet s egy pontot eredmnyezett neki - a futamgyzelem helyett, amihez pedig oly kzel volt. Radsul mg be kellett zsebelnie csapatfnke mltatlankodst is: Warr egyrtelmen t hibztatta s egyre fogyott a trelme...

Nagy-Britanniban, hazai plyn Nigel kiesett, majd a Nmet Nagydjon szerzett egy negyedik helyet, aztn Ausztriban jra kiesett. Warrnak pedig vgleg elfogyott a trelme: a Holland Nagydjon, Zandvoortban bejelentette, hogy a Lotus 1985-re Ayrton Sennt szerzdtette le Mansell helyre. Nigel egy pillanatra taln elveszettnek rezte magt, azonban megfordult a szerencsje: augusztus vgn szerzdst ajnlott neki a Williams csapat - az a Williams csapat, amely 1980-ban s 1982-ben vilgbajnok volt. Annak hivatalos bejelentsre, hogy Mansell a Williamshez szerzdik szeptember 10-n kerlt sor. Az akkori felfogs szerint Mansell szerzdtetse nagy kockzatvllals volt Frank Williamstl, hiszen Nigel hre nem volt tl j: tlsgosan sok autt trt ssze a Lotusnl. Semmi esetre sem volt ltalnos vlemny, hogy a jv egyik nagy sztrjrl lehet sz. Frank Williams azonban gy nyilatkozott, hogy hisz honfitrsa kitartsban s kpessgeiben - klnben nem szerzdtette volna le. Valamit megltott benne, amit msok nem...

De mg nem rt vget 1984. Zandvoortban - rossz hr ide vagy oda - Nigel a harmadik helyen vgzett. Olaszorszgban nhibjbl (13. kr - kisodrds), a Nrburgringen motorhibval (51. kr) llt ki. Portugliban Nigel "dnttt" a vilgbajnoki cm sorsrl Prost s Niki Lauda (szintn McLaren-Porsche) kztt - de nem nszntbl:

Prost az els sorbl indult, Lauda a hatodikbl. Ha Prost nyer, akkor Laudnak msodiknak kell lennie, ahhoz, hogy legyen a vilgbajnok. s Prost tvette a vezetst a kilencedik krben. Lauda viszont jtt fl. A 33. krben mr a harmadik helyen llt, viszont a msodik helyen autz Mansell fl perccel megelzte. Ezt lehetetlen behozni. Nigel azonban nhny krrel a verseny vge eltt kicsszott. Micsoda drma! Addigi plyafutsa legjobb helyezst dobta el magtl, de ezzel most senki sem foglalkozott: Niki Lauda - a nagy "reg" - a vilgbajnok! Mansell kilencedik lett a VB-pontversenyben 13 ponttal (De Angelis haramdik 34 ponttal). Taln egy szebb s szerencssebb jv ll eltte a Williams-Hondnl...

j kezdet a Williamsnl - 1985

Keke Rosberg - aki 1982-ben vilgbajnoksgot nyert a Williamsszel - nem rlt annak, hogy Mansell lesz az j csapattrsa s errl beszlt Frank Williamsnek is. Rosberg elmondta, hogy embereileg kedveli Nigelt, m szakmailag nem tartja j vlasztsnak a Williams szmra. Ezzel egytt el kellett fogadnia, hogy mgis csapattrsak lesznek...

Az 1985-s szezon els versenyn, Brazliban Nigel az els kanyarban tkztt Michle Alboretval (Ferrari) s kiesett. Portugliban a boxutcbl kellett rajtolnia, mivel rviddel a verseny rajtja eltt megsrlt a gzkar autjban. Mansell remekl futott az esversenyen s vgl feljtt az tdik helyre. A nap hse azonban Senna volt, aki els futamgyzelmt aratta.

Imolban Nigel tves adatot kapott a fedlzeti szmtgptl, ami miatt le kellett lasstania, gy csak tdik lett. Monacban ugyan az els sorbl indulhatott (a pole-bl indul Senna melll), m fkproblmk miatt vgl csak hetedik lett. Kanadban aztn egy feltnsmentes versenyen hatodik lett, aztn Detroitban - megint a msodik helyrl indulva Senna melll - hiba vezetett a 24. krig: hibzott s megint a gumifalban kttt ki.

Paul Ricard-on, Franciorszgban risi balesetet szenvedett az idmr edzsen: kidurrant a hts kereke, pedig hatalmas sebessggel a betonfalba csapdott - radsul az egyik kereke leszakadva s visszapattanva mg fejen is tallta t - elvesztette az eszmlett. Krhzba szlltottk s agyrzkdst llaptottak meg - termszetesen a msnapi versenyen nem indulhatott.

A kvetkez versenyen, Silverstone-ban azonban mr ott volt. Az idmr edzsen Keke Rosberg fellltotta a Forma-1 addigi sebesessgi rekordjt. A msnapi versenyen azonban egyik Williams-pilta sem rt clba: Mansell az tdik helyen autzott, amikor tnkrement a kuplungja.

A szezon felnl jrtunk s Nigelnek mg mindig csak t pontja volt - mikzben Rosberg mr szerzett egy futamgyzelmet (Detroit), egy msodik (Paul Ricard) s egy negyedik (Kanada) helyet. Frank Williams azonban tovbbra is bzott Mansellben s Silverstone-ban bejelentette, hogy 1986-ra is meghosszabbtja szerzdst.

Nmetorszgban Nigel szerzett egy pontot, Ausztriban nem fejezte be a versenyt, majd Hollandiban jabb hatodik hely kvetkezett. Olaszorszgban a kt Williams volt a leggyorsabb: Rosberg vezetett, mgtte Mansell. Azonban Mansell motorja elkezdett kihagyni, gy be kellett mennie a boxba javtsra. Sok idt vesztett, gy hiba futotta meg a leggyorsabb krt, nem tudott pontszer helyre feljnni.

Spa-ban Nigel a negyedik helyrl indult. Spa-i "szoksnak" megfelelen esett az es a versenyen. Az els kr vgn Senna, Prost, Mansell volt a sorrend. A kerkcserk utn Mansell az lre llt, de Senna megelzte. Aztn Rosberg tmadta, de Nigel megrizte msodik helyt a verseny vgig. Ez volt addigi legjobb eredmnye 71 futama sorn.

Brands Hatch-ben aztn megtrt a jg! Az idmr edzsek alapjn a harmadik helyrl indulhatott. A rajtnl egy pillanatra feljtt a msodik helyre Senna mg, m a brazil fkezsre knyszertette, gy Rosberg s Nelson Piquet (Brabham- BMW) is el tudott mellette menni. Azonban nhny krrel ksbb a csata hevben Rosberg s Piquet tkztek s kiprdltek elle. Rosberg egy "generl szervz" utn visszatrt a plyra - egy kr htrnyban ugyan, de pont az els helyrt harcol Senna s Mansell el. Senna jobb oldalon ment el a finn mellett. Mansell ekkor elkpeszt szemflessggel gy dnttt, hogy balrl megy be csapattrsa mell. s mkdtt! Egyszerre elzte meg Sennt s krzte le Rosberget! Innentl pedig nem hibzott: tartotta vezet pozcijt s learatta a futamgyzelmet! 1985. oktber 6-n - Forma-1-es plyafutsa els futamgyzelmt, radsul hazai kznsg eltt!

s ha egy "zlet" beindul... A dl-afrikai Kyalami-ba politikai okokbl nem ment el a Renault, a Ligier, a RAM s a Zakspeed; Alan Jones (Lola-Hart) pedig betegsg miatt maradt tvol. Mansell nem kvnt politizlni, egyszeren versenyezni jtt ide s megszerezte a pole pozcit. A versenyen Prost s Rosberg is kemnyen tmadta, m mindkettejket maga mgtt tudta tartani. Vgl nyert Rosberg s Prost eltt!

Az utols versenyen, az ausztrliai Adelaide-ben Nigel a msodik helyrl indult, Senna mgl. A versenyen meg akarta elzni a brazilt, m sszekoccantak - mindketten kiestek, Rosberg pedig nyert. Nigel a hatodik helyen vgzett a vilgbajnoksgban 31 ponttal (csapattrsa, Rosberg harmadik lett 40 ponttal), a lnyeg azonban az volt, hogy ebben az vben vgre rrezhetett milyen futamot nyerni s mgis csak bizonytotta, hogy kpes r!

Balszerencss versesg Prosttl - 1986

1986 rettenetes tragdival kezddtt a Williams csapat szmra: Frank Williams s egyik munkatrsa, Peter Windsor egy Paul Ricard-i tesztelsrl tartott hazafel egy brelt autval. Williams vezetett s elkvetett egy hibt. Az aut tbbszr egyms utn megprdlve landolt a mezn. Mg Windsor karcolsokkal megszta, addig Williams nagy rat fizetett: nyaktl lefel megbnult. Mr az is csoda volt, hogy egyltaln letben maradt slyos gerincsrlse ellenre.

A csapat vezetst Patrick Head vette t s termszetesen mindenki rendkvl elsznt volt, hogy a krhzban fekv Frank Williamsrt megnyerik az els - Brazliban rendezett - versenyt. Nigel j csapattrsa a brazil Nelson Piquet volt, miutn Rosberg a McLaren-Porschhoz szerzdtt. Piquet ekkor ktszeres vilgbajnok volt (1981, 1983) s ennek megfelelen jobban csengett a neve, mint Mansell. A Rio de Janeiro-i verseny a kt barzil, Piquet s Senna (Lotus-Renault) presztzscsatjt hozta. Az idmr edzsen Senna szerezte meg a pole-t, Piquet indult mellle, Mansell pedig a harmadik rajtkockba szorult. Nigel az els kanyarban nekikoccant Sennnak s kiesett. Senna versenyben maradt, m elvesztette a vezetst Piquet-vel szemben. Nelson knyelmesen nyert s Frank Williamsnek ajnlotta a gyzelmet.

A spanyolorszgi Jerez-ben ismt Senna s Piquet indult Mansell ell. A versenyen aztn Senna megelzte Piquet-t s Mansell is csapattrsa el kerlt. Mansell ksbb Sennt is megelzte, m mellette meg elhzott Prost. Hrom krrel a verseny vge eltt Nigel - immr friss gumikkal egy kerkcsere utn - visszaelzte egy francit, majd Sennt is utolrte. Az utols mtereken egy mindent eldnt elzsre sznta el magt. Mansell Senna mell is rt, m 0,014 msodperces elnnyel a szmtgp a brazilt "ltta" gyztesnek

Imolban motorproblmkkal kiesett - Alain Prost (McLaren-Porsche) nyert Piquet s Gerhard Berger (Benetton-BMW) eltt. Monte-Carlban Prost nyert csapattrsa, Rosberg s Senna eltt - Mansell a negyedik lett.

1986. mjus 15-n egy La Castellet-i tesztelsen jabb csaps sjtott le a Forma-1-re: Nigel egykori csapattrsa, az igen nagy tehetsgknt szmon tartott Elio de Angelis hallos tesztbalesetet szenvedett. Noha sosem voltak igazn kzeli bartok - st, voltak srldsaik is - a hr termszetesen nagyon megrzta az egsz Forma-1-es vilggal egytt Mansellt is. A kvetkez futamon, Spa-ban Mansell rte is versenyzett...

A Belga Nagydjon Nigelnek Prost, Piquet s Senna volt a legnagyobb ellenfele. Prost kiesett a futamgyzelemre eslyesek sorbl, amikor megsrlt az autja s be kellett iktatnia egy extra boxkillst. Ekkor Piquet vezetett Senna s Mansell eltt. Aztn Nigel megelzte Ayrtont a La Source-ban. Ksbb azonban hibzott a Buszmegllban s Senna ismt el kerlt, st mg az egyik Ferrari is. Piquet-nek ell felrobbant a motorja. Mansell vgl a boxban elzte vissza a barzilt, s noha utna Senna vgig nyoms alatt tartotta, nem engedte ki a gyzelmet kezei kzl - a gyzelmet, amit Elio de Angelis emlknek ajnlott.

Kanadban folytatdott Nigel remeklse: megszerezte a pole-t, majd a versenyen - miutn visszaelzte az t korbban megelz Rosberget - diadalmaskodott. Mansell ekkor 27 pontjval a msodik helyen llt a vilgbajnoksgban a 29 pontos Prost mgtt s a 19 pontos csapattrs, Piquet eltt.

Detroitban Senna indult az lrl, Mansell mellle. A versenyen azonban Nigel megelzte a brazilt, s gy tnt, hogy folytatdik a sikersorozat. m ekkor Mansell autjban tnkrement a fk. A versenyt ugyan folytatni tudta, de egyre lassult s Senna utn Jacques Laffite (Ligier-Renault), Prost s Michle Alboreto (Ferrari) is megelztk, gy annak is rlt, hogy az tdik helyen clba tudott gurulni.

La Castellet-ben a Paul Ricard plyt nmileg talaktottk De Angelis halla ta, amikorra oda rkezett a mezny a Francia Nagydjra. Senna szerezte meg a pole-t, m a msodik rajtkockbl indul Mansell megelzte a rajtnl. Miutn Senna kicsszott De Cesaris olajn, Prost bizonyult a legkemnyebb ellenflnek. Alain azzal kerlt Mansell el, hogy csupn egyszer ment ki kerkcserre, mg Nigel ktszer. m a brit nem hagyta magt. Kilenc msodperccel volt lemaradva Prosttl, amikor visszatrt a plyra s j gumijain gyorsan ledolgozta htrnyt, majd az 59. krben a clegyenesben megelzte a francit. Innentl kezdve pedig nem engedte ki kezbl az jabb gyzelmet. sszetettben Prost mr csak egy ponttal vezetett Nigel eltt.

Brands Hatch-ben, hazai plyn Mansellnek termszetesen csak egyetlen clja lehetett: nyerni s tvenni a vezetst a vilgbajnoksgban. Erre jk is voltak a kiltsai az idmr edzs utn, amikor is megszerezte a pole-t Piquet, Gerhard Berger (Benetton-BMW) s Senna eltt. Prost csak az tdik volt. A verseny rajtjnl tmegbaleset trtnt, melyben Laffite lbt trte s krhzba kellett szlltani. j rajtot rendeltek el, amelytl Piquet jtt el a legjobban s megelzte Mansellt. A 23. krben aztn a brazil elkvetett egy apr hibt, ami lehetsget adott Nigelnek, hogy visszaelzze. Ekkor k ketten mr messze jrtak a tbbiektl - a verseny csak rluk szlt. Piquet prblta visszaelzni Mansellt, de nem tallt rajta fogst. Jttek a boxkillsok, m Nelson ezek sorn sem tudott elzni. St, a verseny vgre Nigel le is rzta ktszeres vilgbajnok ldzjt s vgl hat msodperces elnnyel nyert. Hazai plyn, hazai kznsg eltt letben elszr tvette a vilgbajnoki pontversenyben a vezetst - ngy ponttal elzte meg Prostot! Mellesleg 18 ponttal volt sikerekben gazdag csapattrsa eltt...

A Nmet Nagydjon elterjedt a hr, hogy Mansellt megkrnykezte a Ferrari, s ennek volt is alapja, hiszen az angolt tett egy ltogatst a maranelli csapatnl. A bizonytalan helyzetet jelezte, hogy a Honda hivatalos sajttjkoztatn bejelentette, hogy 1987-ben motorral ltja el a Lotust s tovbbra is a Williamset, m utbbi csapatnl mg csak Piquet szerzdse volt biztos a kvetkez szezonra.

A versenyen Nigel a harmadik helyrl indulhatott, m a rajtnl visszaesett a hatodik helyre. Ksbb, amikor megelzte Ren Arnoux-t (Ligier-Renault), feljtt az tdik helyre, majd amikor Rosberg s Prost autjbl a verseny vgn kifogyott az zemanyag, a harmadikra. Ezttal szerencsje volt s Piquet valamint Senna mgtt clba rve ht pontra nvelte elnyt a vilgbajnoksgban Prosttal szemben.

1986. augusztus 10-n elszr tartottak Forma-1-es versenyt a Vasfggny mgtt - ez volt az els Magyar Nagydj idpontja. A htvgn bejelentettk, hogy Mansell a kvetkez vre is meghosszabbtja szerzdst a Williamsszel - pedig a hrek szerint a Ferrari tbb pnzt ajnlott neki. De a Williams-Honda jobb aut volt s Nigel nyerni akart.

Az els Magyar Nagydjra Mansell a negyedik helyen kvalifiklta magt Senna, Piquet s Prost mgtt. A rajtnl Nigel megelzte Prostot s Piquet-t, m ksbb mindketten visszaelztk. Prost aztn 17. krben kiesett, gy Mansell ismt dobogn volt, de nem tudott beleszlni a kt brazil csatjba, amelyet vgl Piquet nyert. Nigel htrnya tbb, mint egy kr volt csapattrsa mgtt a futam vgre s ez gyanra adott okott az angol szmra. Valban kiderlt, hogy mg a tartalk autt - amely Piquet- volt s vgl ebben is lt a versenyen - is jobban felksztettk, mint Mansell gpt. Pedig Nigel vezette a vilgbajnoksgot...
Mg a Magyar Nagydj utn s az ott trtntek ellenre is vezette, m mr nem Prost kvetkezett utna, hanem Senna (ht pont lemaradssal) s Piquet (nyolc pontos htrnnyal).

Ausztriban a mdia botrnyra hesen vrta a Williams csapatot, m csaldniuk kellett: Nigel - angol gentleman-hez mltan - nem kezdett srdoblsba Piquet vagy csapata ellen. Csak az eltte ll versenyekre akart koncentrlni, nem a mltra. Az idmr edzsen tdik lett, m ezen a versenyen hullottak a favoritok: Senna, Piquet s Mansell is motorhibval esett ki, ami megnyitotta az utat Prost gyzelmhez s ahhoz, hogy jra feljjjn a msodik helyre a vilgbajnoki pontversenyben - mindssze kt pont htrnyban Nigelhez kpest.

Monzban meglepetsre Teo Fabi (Benetton-BMW) indulhatott az lrl s Prost - kevsb meglep mdon - a msodik helyrl. Mansell a harmadik rajtkocka volt. Azonban a rajtnl mind Fabinak, mind Prostnak gondjai akadtak - gy az olasz a mezny vgrl, a francia pedig a boxutcbl vghatott neki a versenynek. Mansell ezzel az lre kerlt, de nem sokig, ugyanis a mellle rajtol Berger megelzte az indulsnl. A 7. krben Nigel visszaelzte az osztrkot, m nem sokkal ksbb, mr csapattrsa, Piquet loholt mgtte, aki nem is kegyelmezett neki s elment mellette. Ez is lett a vgeredmny Nelson Nigel eltt, mgttk pedig Stefan Johansson (Ferrari) s Rosberg. A vilgbajnoki pontversenyben immr a kt Williams vezetett: Mansellnek t pont elnye volt Piquet-vel szemben.

Portugliban Senn volt a pole, m a msodik helyrl indul Mansell mr az els kanyarban eltte volt. Vgl sszessgben sima versenye volt, melynek sorn Prostot s Piquet utastotta kzvetlenl maga mg a msodik illetve harmadik helyre. Senna autjbl kifogyott az zemagyag, s ezzel matematikaliag is kiesett a vilgbajnoki eslyesek sorbl: maradt Mansell, Piquet s Prost, akik kzl mg mindig Nigel vezetett - tz pont elnnyel csapattrsa, s tizeneggyel Prost eltt.

Mexikvrosban Mansell a harmadik helyrl indulhatott Senna s Piquet mgl, m gondok tmadtak a vltjval a rajtnl, gy mire elindult az egsz mezny elment mellette. Vgl a verseny sorn elre kzdtte magt az tdik helyre, de ezrt a gyakorlatban az akkor rvnyben lv "tizenegy-legjobb-eredmny" szably miatt nem kapott pontot (minden pilta sszpontszmba csak az v sorn megszerzett tizenegy legjobb eredmnye szmtott bele - s nem az sszes). A gyztes Berger volt Prost s Senna eltt, Piquet pedig a negyedik helyen vgzett. A dnts az v utols versenyre, Adelaide-re maradt.

Aztn egy pillanat alatt szertefoszlott az lom... Mansell megszerezte a pole-t Ausztrliban s mindent megtett a vilgbajnoki cmrt, amit egy pilta megtehetett. Hiba. A harmadik helyen autzott - s ez a vilgbajnoki cmhez elg lett volna - amikor majd" 300 km/h-s sebessgnl az egyik gumija defektet kapott s knytelen volt a plya szlre gurulni. Prost megvdte vilgbajnoki cmt, Nigelnek pedig kt pont htrnyban hozz kpest a msodik hely jutott. Viszont megverte sokra takslt csapattrst s sokak szerint ebben az vben mutatta meg elszr igazn, hogy benne van a vilgbajnoki cm lehetsge - ez volt az ttrs esztendeje szmra, igazi lpilta lett. Radsul az a tny, hogy az utols futamon nhibjn kvl vesztette el a vilgbajnoki cmet, tbb szimpatiznst, szurkolt szerzett neki a tovbbiakra, mint addig brmelyik gyzelme. Nigel Anglia kedvence, hse lett.

jabb Mansell-drma a vilgbajnoki cmet eldnt futamon - 1987

Az 1987-es szezon is Rio de Janeirban kezddtt - s Mansell szmra nem sokkal jobban, mint az elz vekben. Hiba indulhatott az els rajtkockbl, motorproblmkkal visszaesett a hatodik helyre. Alain Prost (McLaren-Porsche) nyert Nelson Piquet s a francia j csapattrsa, Stefan Johansson eltt.

Imolban Piquet nem llhatott rajthoz, mert az edzsen olyan nagy balesetet szenvedett, melyben agyrzkdst kapott. Mansellnek viszont ezttal nem volt gondja - megelzte Ayrton Sennt (Lotus-Honda) s nyert a brazil s Michle Alboreto (Ferrari) eltt.

A kvetkez futamon, Spa-Francorchamps-ban jra Nigel volt a pole s az els rajttl jl is jtt el, m a versenyt lelltottk Philippe Steriff (Tyrrell-Ford) balesete miatt. Amikor a mezny jra indult Senna szerezte meg a vezetst, Mansell pedig rtapadt. Kt forrfej, elsznt versenyz ha tallkozik... Ez trtnt most is: a jval gyorsabb Nigel megprblta kls ven megelzni Ayrtont, ezt pedig a brazil nem hagyhatta - tkzs, kiess mindkt versenyz szmra. Az gynek a boxutcban is volt folytatsa, Mansell ugyanis visszarkezve azonnal a Lotus boxa fel vette az irnyt, ahol torkon ragadta s megfenyegette Sennt. A brazil ksbb azt nyilatkozta, hogy Mansell hibja volt, hogy pont ott s gy akart elzni - annyival gyorsabb volt, hogy brhol mshol megtehette volna. Mindenesetre ez a McLaren malmra hajtotta a vizet, k ugyanis gy ketts gyzelmet arattak Prost s Johansson rvn. Piquet szintn a kiesk kztt volt.

Monacban Mansell pole-t szerzett ugyan az idmrn, m Senna autjban mr ott dolgozott az j "csodatechnika", az aktv kerkfelfggeszts - s ennek megfelelen nagy elnyben volt a techniks plyn: knnyedn meg is nyerte a verseny Piquet s Alboreto eltt. Mansell kiesett, s a verseny utn tdik volt a vilgbajnoksgban Prost, Senna, Johansson s Piquet mgtt.

Detroitban Nigel indult ismt az lrl s vezetett a 34. krig, m ekkor grcst kapott a lba s szp lassan visszaesett az tdik helyre. Senna ismt nyert Piquet s Prost eltt. A Williamsnek lzasan kellett dolgoznia a sajt aktv felfggesztsn...

Franciaorszgban, Paul Ricard-on Nigelnek tkletes htvgben volt rsze: elbb pole pozci, majd egy sima rajt-cl gyzelem. S kvetkezett a Brit Nagydj, amely mindig inspirlta s ahol mindig jl szerepelt - gy tnik nem azok kzl a versenyzk kzl val volt, akit nyomasztottak a hazai kznsg elvrsai. Ezttal Silverstone volt a verseny helyszne s Mansell franciaorszgi gyzelme utn mr negyedik volt a vilgbajnoksgban - de gy, hogy kzte s a vezet Senna kztt mindssze hat pont volt a klnbsg.

A viszony kzte s csapattrsa kztt finoman szlva nem volt felhtlen: most, hogy Nigel a szezon addigi hat futambl tn a pole pozcibl indulhaott, Piquet rezte gy, hogy a csapatban a htrnyos helyzet. Silverstone-ban azonban a brazil indulhatott az lrl, Mansell pedig mellle. Rluk, kettejkrl szlt a verseny - mint ahogy egyre inkbb a vilgbajnoksg is. A rajtnl Prost mg eljk tudott kerlni egy remek indulssal, m a francia McLarenjt rvid id alatt mindkt Williams gond nlkl elzte meg - az len Piquet, mgtte Mansell. Egyrtelmen az autjuk volt a legersebb a gyors Silverstone-i aszfaltcskon.
A verseny 35. krben Nigel kerkcserre sznta el magt, Piquet viszont gy dnttt, hogy megkockztatja boxkills nlkl vgigfutni a versenyt. Miutn Mansell visszatrt a plyra 28 msodperc volt a lemaradsa csapattrshoz kpest, m nla volt a friss gumik jelentette elny. A krds az volt, hogy ez az elny elg-e arra, hogy ledolgozza a htrnyt. Elg volt! Nigel innentl kezdve megszllottknt leggyorsabb krt leggyorsabb krre halmozott s hrom krrel a futam vge eltt teljesen utolrte Piquet-t. Ha pedig utolrte, akkor mr ki is cselezte s klasszis mozdulattal elment mellette! Piquet-nek innentl kopott gumijaival nem volt visszatrs, Nigel pedig a szzezres tmeg hatalmas, eufrikus nneplse kzepette els helyen szelte t a clvonalat lete egyik legnagyobb versenyn!
Hatalmasat lpett elre ezzel a vilgbajnoksgban is: immr msodik volt - holtversenyben csapattrsval s mindssze egy ponttal elmaradva a mg mindig vezet Senntl, aki ezen a versenyen harmadik volt ugyan, de krt kapott mindkt Williams-Hondtl!

Hockenheim kvetkezett, ahol Mansell volt jra a pole, m a 25. krben - a msodik helyen autzva Prost mgtt - motorhiba miatt feladni knyszerlt a versenyt. Nem jrt jobban Magyarorszgon sem, ahol jra az lrl rajtolt, m most egy kerkcsavar meglazulsa miatt nem fejezhette be a futamot. Ami mg ennl is rosszabb volt szmra: mindkt alkalommal Piquet nyert s ezzel tvette a vezetst a bajnoksgban Senna eltt. A hungaroringi verseny utn Nelson elnye 15 pont volt Nigellel szemben.

Ausztriban aztn Mansellnek sikerlt javtania valamelyest: nyert Piquet eltt. Ezzel egytt egyre ersebben tartottk magukat a pletykk a brit mdiban, hogy Piquet jobb elbnst kap a Hondtl (lltlag a japn gyr valamirt jobban kedvelte a brazilt Mansellnl), s a kivtelezsrl szl vlekedseket csak erstette, amikor Piquet Monzban aktv felfggesztst kapott az autjba - s nyert - mikzben Mansell csak harmadik lett "hagyomnyos" autjval.

Id kzben a Honda egy msfajta botrnyrl is gondoskodott: bejelentettk, hogy 1988-ban a Williams helyett a McLarennek fognak motort szlltani - noha eredetileg mg szerzdsk volt erre az vre Frank Williams csapatval.

Portugliban vgre Mansell autjban is ott volt az aktv felfggeszts, m a 13. krben elektronikai hibval killni knyszerlt. Prost nyert Berger (Ferrari) s Piquet eltt. Nelson elnye egyre nagyobb volt: ekkor mr 18 pont a msodik helyezett Sennval s 24 a harmadik helyen ll Mansellel szemben. Mg ngy verseny volt htra a szezonbl.

Nigel mindent megtett utols eslyrt: Spanyolorszgban, Jerezben Piquet indulhatott ugyan a pole-bl, m Mansell a rajtnl megelzte s aztn sima rajt-cl gyzelmet aratott, mikzben csapattrsa visszacsszott a negyedik helyre. Ezzel - na s azzal, hogy Senna csak tdik lett - Nigel feljtt a pontverseny msodik helyre, de htrnya mg mindig 18 pont volt Piquet-vel szemben s mr csak hrom verseny volt htra.

A kvetkez futam a Mexiki Nagydj volt. Mansell indult az lrl, de a rajtot elrontotta s Berger vgott az lre Thierry Boutsen (Benetton-Ford), Piquet, Prost s Mansell eltt. Nem sokkal ksbb Prost s Piquet tkztek, melynek kvetkeztben a francia kiesett a versenybl - s vgleg szertefoszlottak vilgbajnoki remnyei 1987-re. Piquet visszaesett a mezny vgre, kzben az len pedig Boutsen s Berger is feladni knyszerlt a versenyt mszaki hiba miatt, gyhogy Mansell vezetett. Piquet nagy versenyt futott s egyre csak jtt fel. Mr a negyedik helyen autzott, amikor a 26. krben Derek Warwick (Arrows-BMW) autja felrobbant s le kellett lltani a versenyt. Az j rajt utn az a szisztma lpett letbe, mely szerint sszeadjk a futam els s msodik szakasznak ideredmnyeit s ennek alapjn hirdetnek gyztest. Piquet agresszven az lre vgott, m Mansellnek nem kellett emiatt izgulnia. A verseny els szakaszban 45 msodperc volt az elnye csapattrshoz kpest, s ezt bajos lesz a brazilnak ledolgoznia. Nem is tudta, gy Nigel megnyerte a versenyt Piquet s Riccardo Patrese (Brabham-BMW) eltt. Az utols kt verseny eltt Nigelnek mg volt eslye megnyerni a vilgbajnoksgot, az azonban - miutn Prost utn Senna is kiesett a versenyen - vgleg eldlt, hogy a Williams-Honda kt piltja kzl kerl ki a gyztes!

Suzukban elszr rendeztek versenyt 1987-ben, s ezrt cstrtkn is beiktattak egy szabadedzst, hogy a piltk jobban megismerkedhessenek a plyval. Mansell szmra ez az ismerkeds a lehet legrosszabbul sikerlt... Az egyik krben - rtalmatlan helyzetben, m tbb, mint 200 km/h-s sebessgnl - kitrt az autja htulja s hatalmasat bukott. Olyan szerencstlenl csapdott be a gumifalba, hogy slyos gerincsrlst szenvedett. Termszetesen a versenyen nem indulhatott el - pedig Piquet a 46. krben mszaki hibval kiesett -, st, a zrfutamot, az Adelaide-i Ausztrl Nagydjat is otthoni karosszkbl kellett nznie. Nelson Piquet harmadszor is vilgbajnok lett, Mansell szmra pedig jabb msodik hellyel s jabb szerencstlen epizddal zrult le egy v. Radsul 1988-ra nem voltak tl jk a kiltsok, hiszen a gyri Honda motorok helyett a Williamsnek be kellett rnie a gyenge s megbzhatatlan Judd hajtmvekkel.

 

Frusztrl v utn bcs a Williamstl - 1988

A Williams visszaesse miatt az 1988-as v szrnyen alakult Nigel s j csapattrsa, Riccardo Patrese szmra. (Piquet a Lotus-Hondhoz szerzdtt 1988-ra, miutn Ayrton Senna Alain Prost csapattrsa lett a McLaren-Hondnl, amely dominlt.) Mansell els clbarsre a szezon nyolcadik versenyn, az ess Brit Nagydjon kerlt sor. Igaz, hogy ez egy remek msodik hely volt - s a leggyorsabb krt is megfutotta - de ez nem sokat javtott a Williams frusztrl helyzetn. Az eltte val ht verseny a kvetkezkppen alakult Mansell szmra: Brazliban s Imolban elektronikai hiba miatt esett ki, Monacban nhibjbl, Mexikban s Kanadban motorhibval, Detroiban ismt egy elektronikai hiba kvetkezett, majd Paul Ricard-on a felfggeszts meghibsodsa. Aztn jtt egy pillanatnyi felllegzs Silverstone-ban, de a szezon msodik fele sem ment jobban.

A Nmet Nagydjon kicsszott, a Hungaroringen betegsg (brnyhiml) miatt feladta a versenyt, majd ugyenezen oknl fogva a kvetkez kt futamra - Belga s Olasz Nagydj - nem ment el. (Spa-ban honfitrsa, Martin Brundle, Monzban a francia Jean-Louis Schlesser volt a helyettese.) Portugliban a harmadik helyrt harcolt Sennval, amikor koccantak s Nigel emiatt kiprdlt. Aztn Jerezben jra megcsillogtatta tudst. A msodik helyrl indulva lerajtolta Sennt s ldzbe vette Prostot, st egy darabig szorongatni is tudta a dominns McLaren-Hondban l ktszeres vilgbajnokot! A boxkillsok utn aztn Prost mgiscsak elhzott, m Mansell elgedett lehetett msodik helyvel - hiszen pldul a msik McLaren-versenyzt, Sennt maga mgtt tudhatta.

Az utols kt verseny nem volt ennyire sikeres: mind Suzukban, mind Adelaide-ben kicszott. Ezzel zrult le egy nem tl sikeres esztend, amikor mindssze ktszer rt clba - igaz, mindktszer a msodik helyen - s 12 pontot szerezve a vilgbajnoksg kilencedik helyn vgzett.

"Il Leone" - 1989

Eljtt teht az id, hogy Nigel vltson s j letet kezdjen. A Ferrari azta is rajta tartotta a szemt, amita kt vvel korbban kikosarazta ket, s most, hogy a Williams mr nem volt vilgbajnok aut, Mansell knnyebben "csbthatnak" bizonyult. 1988 jliusban alrta szerzdst a maranelli csapattal 1989-re. Agusztusban Enzo Ferrari meghalt - gy Nigel volt az utols olyan autversenyz, akit a Commendatore mg maga vlasztott ki csapatba.
Csapattrsa az a Gerhard Berger lett, akivel korbban mindig nagyon j viszonyt tartott fenn.

A tli tesztek alapjn senki sem vrta, hogy a John Barnard ltal tervezett Ferrari 640-es ki fogja brni 1989 els futamt. Az aut gyors volt, de addig egyetlen tesztelsen sem brta ki a versenytvot...

Az els versenynek, Rio de Janeirban Mansell a harmadik rajthelyrl vghatott neki. A rajttl csapattrsa Berger jtt el a legagresszvabban s sszetkztt Sennval. Riccardo Patrese (Williams-Renault) hasznot hzott a kavarodsbl s az lre llt. Csapattrsa, Thierry Boutsen kvette, majd ket Mansell. Az angol a harmadik krben megelzte Boutsent, majd a tizenhatodikban Patrest s az lre llt. Ksbb, a boxkillsok sorn Prost keveredett az lre, m kuplungproblmi voltak s Mansell utolrte, majd elment mellette. Ksbb Nigel mg egyszer kiment kereket cserlni, gy Prost visszakerlt vezet pozcba, m az angol jra ledolgozta htrnyt pillanatok alatt s megint megelzte Prostot. Vgl pedig learatta a gyzelmet! Els futamn a Ferrarival, rgtn gyzni tudott s ezzel egy csapsra a tifosik hse lett. Ekkor kapta tlk az "Il Leone" (Oroszln) becenevet. A legmeglepbb Mansell szmra az volt, hogy autja vgig kibrta a tvot s a kvetkez versenyek meg is mutattk, hogy mirt volt ez akkora meglepets...

Imolban Berger nagyon slyos balesetet szenvedett a Tamburello kanyarban - mszaki hiba kvetkeztben. Gerhard krhzba kerlt, de kt versennyel ksbb ismt rajthoz llhatott. Mansell gy dnttt, hogy csapattrsa autjnak furcsa meghibsodsa ellenre rajthoz ll, m a 23. krben vlthiba miatt kiesett a harmadik helyen autzva. Monacban ugyanez trtnt a 30. krben - szintn a harmadik helyen autzott -, majd Mexikban is a 43. krben - mikzben a msodik helyen hajtott. Phoenixben, az Egyeslt llamok Nagydjn jra a harmadik helyrl llt ki - ezttal a genertor meghibsodsa miatt.

Kanadban vzes, m felszradban lv plyrl indulhatott a mezny, gy kt pilta - Mansell s Alessandro Nannini (Benetton-Ford) kockztatott s hirtelen tlettl vezrelve a msodik rajt eltt (miutn az elsnl Berger leragadt s jra indtottk a futamot) szraz plyra val gumikra vltott. Ez mg gy is kifizetdhetett volna, hogy gy nekik a boxutcbl kellett indulniuk. Igen m, de a boxutca kijratnl nem mkdtt megfelelen a lmpa s plyabr sem irnytotta ket zszljelekkel, gy Mansell s Nannini nem a mezny utn indultak el - ahogy kellett volna - hanem mg elttk! Ez diszkvalifikcit vont maga utn mindkettejk szmra.

Paul Ricard-on klasszis teljestmny kvetkezett Manselltl. A msodik rajtkockbl indulhatott eredetileg, m a rajtnl Mauricio Gugelmin (March-Judd) tmegbalesetet okozott - tbbek kztt Nigel Ferrarijt is magval sodorva. Amikor jra indtottk a futamot, Mansellnek a boxutcbl kellett indulnia, radsul egy szmra nem optimlisan belltott autval, ugyanis Berger - aki olajszivrgsra panaszkodott - elvitte a tartalk autt, Nigelnek gy maradt Berger autja. Ezzel egytt Mansell remekelt: az utols helyrl indulva a verseny vgig feljtt egszen a msodik pozciba - csak Prost vgzett eltte! Mansell plyafutsa egyik legjobb teljestmnynek nevezte ezt - s valsznleg az is volt!

Prost a Francia Nagydj utn bejelentette, hogy a szezon vgn elhagyja a McLarent - ahol igencsak megromlott a viszonya csapattrsval, Sennval - m az akkor mg nem dlt el, hogy hov fog szerzdni. Berger mg a kvetkez verseny, a Brit Nagydj eltt bejelentette, hogy fogja elfoglalni Prost megresedett helyt a McLarennl, s ennek nyomn rgvest elkezddtek a tallgatsok, hogy Prost akkor taln ppen Berger helyre megy majd a Ferrarihoz. m a hivatalos bejelentsre mg vrni kellett.

A Brit Nagydjakon Mansell az esetek 99 szzalkban j versenyeket futott s ez 1989-ben sem volt msknt. Az lrl a kt McLaren indulhatott, m Senna a 12. krben megprdlt s kiesett. Mansell ezzel a msodik helyre kerlt Prost mg. Ugyan a dominns McLarenben l francit komolyan sosem tudta veszlyeztetni, de adott krlmnyek kztt remeknek volt mondhat a msodik hely, amelyet vgl megszerzett - radsul a leggyorsabb krt is futotta.

A Nmet Nagydjon mindkt McLaren clba rt, Mansell pedig a harmadik helyet szerezte meg mgttk. Aztn Magyarorszgon egy jabb emlkezetes futama kvetkezett Nigel plyafutsnak. A Hungaroringen futott verseny els kre utn mg a nyolcadik volt. Aztn sorra elzte meg az eltte lvket - egy olyan plyn, ahol Monaco mellett taln a legnehezebbnek tartjk az elzst. Mr a harmadik helyen llt, amikor az addig msodik Senna megelzte a mszaki problmkkal kzd Patrest s ksbb gy tett Mansell is. Ha csak ennyi lett volna a verseny, mr akkor is meg kellett volna emelnnk kalapunkat Nigel teljestmnye eltt. De mg nem volt vge! Senna hajtott az len, mgtte Mansell. Nigel gyorsabb volt a plya techniks rszein, a kanyarokban, m ott, ahol elzni lehetett volna - a clegyenesben - elhzott tle a Honda motorral szerelt McLaren. gy rttk a krket egyms mgtt, amikor a clegyenesben utolrtk Stefan Johanssont (Onyx-Ford), hogy lekrzzk. Johansson szrevette az llovasokat s kihzdott a plya bal szlre. Senna jobbrl megkezdte az elzst. Nigel ekkor szrevette, hogy Johansson gy lehzdott, hogy akr hrom aut is elfrhet egyms mellett. Mansell szemfles mdon gy hatrozott, hogy nem sorol be Senna mg, hanem egszen jobbra hzdik a brazil ltal szabadon hagyott helyre s megksrli az elzst. Egy ideig gy haladtak egyms mellett: Johansson bal oldalt, Senna kzpen, Mansell a plya jobb oldaln. Ez a vakmersg taln magt Sennt is meglepte s nem tudott mit tenni az elsznt angol ellen. Mansell megcsinlta! Egyszerre krzte le Johanssont s elzte meg Sennt - azt a versenyzt, aki kora legagresszvebb piltjnak hrben llt a kerk a kerk melletti csatk tekintetben. Ez azonban most Nigel pillanata volt! Meg is nyerte a versenyt s igazn bszke lehetett arra a mdra, ahogyan ezt tette. Mansell addigi plyafutsnak egyrtelmen legjobb versenynek nevezte a mogyordi futamot.

Spa-ban a Ferrari ismt nem vehette fel a versenyt Senna s Prost McLarenjvel, gy Nigel a harmadik lett. Ez volt az utols pontszerzse az vben. Monzban vlthibval adta fel a versenyt, aztn jtt egy sokat vitatott Portugl Nagydj. Mansell a boxutcban megfordult, ami nyilvnvalan szablytalan, s ezrt fekete zszlval kizrtk. azonban folytatta a versenyt - ksbb azt lltotta, hogy nem ltta a fekete zszlt - s sszetkttt a vilgbajnoki cmrt versenyben lv Sennval. A brazil dhe rthet volt: olyan pilta ttte ki, akinek mr plyn sem szabadott volna lennie. Nigelt eltiltottk a kvetkez versenytl, a jerezi Spanyol Nagydjtl. Az angol ezt tl szigor tletnek tartotta, hangslyozva, hogy nem szndkosan hagyta figyelmen kvl a fekete zszlt s klnskppen nem szndkosan ttte ki Sennt a versenybl. Ezzel egytt a bntetst tudomsul kellett vennie s le kellett tltenie.

A kvetkez futamon, a Japn Nagydjon vitatott mdon dlt el a vilgbajnoksg Senna s Prost kztt, amikor a kt McLaren-pilta az els kanyarban sszetkztt s gy Prost lett a bajnok. Nigel motorhibval kiesett. Az utols, Adelaide-ben megrendezett futamon zuhogott az es s Mansell egy kiprdlssel fejezte be az vet, melynek vgn kt futamgyzelmet szmllhatott s 38 pontjval a negyedik helyen vgzett a vilgbajnoki pontversenyben Prost, Senna s Patrese mgtt.

Konflitusokkal terhes csapattrsi viszony Prosttal - 1990

Ekkorra mr hivatalos volt, hogy 1990-ben a vilgbajnok Prost lesz Nigel csapattrsa a Ferrarinl. Mindketten diplomatikusan s jlnevelten nyilatkoztak egymsrl s arrl, hogy mindig is j viszonyban voltak, gy nem jelenthet majd gondot az egyttmkds...

A csapattrsi viszony a Forma-1-ben egy nagyon felems viszony: egyrszt a csapat rdekben egytt kell mkdnd legkzelebbi kollgddal, msrszt viszont a legnagyobb ellenfeled is - hiszen ugyanolyan technikval mrettetsz meg vele. Ha pedig kt "nehzfi" kerl ugyanazon istllhoz, abbl klnsen sok problmval terhelt kapcsolat lehet. Nem volt ez msknt 1990-ben sem Mansell s Prost esetben a Ferrarinl.

Prost hromszoros vilgbajnokknt rkezett Maranellba, Mansell pedig - noha az lversenyzk kz szmtottk - ekkor mg nem rendelkezett vilgbajnoki cmmel. Emiatt aztn a francia tekintlye egyrtelmen nagyobb volt - Mansell hiba szolglt mr le egy vet a Scuderinl, melynek sorn voltak brilins pillanatai is. Nigel ksbb gy nyilatkozott, hogy Prost, amint betette a lbt a csapathoz, elkezdte maga kr gyjteni a legjobb embereket s elkezdett ellene intriklni. Hogy ez tnyleg gy volt-e, vagy csupn a fltkenysg szlt Mansellbl - hiszen Prost sikeresebb volt nla 1990-ben - azt kvlrl nem tudjuk megtlni. Az eredmnyek azonban Prost mellett szltak - s Nigel egyrtelmen httrbe szorult.

Az els versenyen, Phoenix-ben mindketten kiestek (Mansellnl motorhiba) - Senna nyert Jean Alesi (Tyrrell-Ford) eltt. A msodik futamon, Sao Paulban Prost nyert, mikzben Nigel csak negyedik tudott lenni. Aztn Imolban jra motorhiba sjtotta Mansellt, Prost pedig a negyedik helyen vgzett Patrese, Berger s Nannini mgtt. Monacban egyik Ferrari sem rt clba - Mansell akkumltorhibval esett ki.

Aztn eljtt a Kanadai Nagydj, ahol Nigelnek elszr sikerlt Prost eltt vgeznie gy, hogy mindketten clba rtek: harmadik lett Senna s Piquet (Benetton-Ford) eltt, mg Prost az tdik helyen vgzett. De aztn jtt a visszavg Mexikban: Prost msodik futamgyzelmt aratta - Mansell s Berger eltt. Paul Ricard-on hiba volt Nigel a pole s a leggyorsabb kr, a versenyen csak a 18. helyen vgzett - mikzben Prost jra nyert. s aztn Silverstone - a Brit Nagydj ezttal cscspont helyett az v mlypontjt hozta Mansellnek. Vezetett a versenyben, amikor vlthiba miatt killni knyszerlt - gy Prost lbe hullott a gyzelem. Nigel ekkorra a sok sikertelensg, Prost flnye s a csapaton belli politizls miatt mr annyira frusztrlt volt, hogy a verseny utn bejelenti: a szezon vgn visszavonul. Ez dbbenetes bejelents volt, hiszen az Oroszlnrl senki sem hitte, hogy valaha is feladja...

Ezt az elkeseredettsget nem segtettek oldani a kvetkez versenyek sem: Hockenheimban mszaki hibval esett ki, majd Magyarorszgon csak 17. lett, aztn Spa-ban kezelhetsgi gondokkal ismt kiesett. Kzben Prost tovbb gyjtgetett: Hockenheimban negyedik hely, a Hungaroringen kiess, Spaban msodik hely.

Monzban, a Ferrari hazai plyjn Mansell vgre jra pontot szerzett, de megint csak csapattrsa mgtt: Prost msodik lett, negyedik. Aztn felvirradt a Portugl Nagydj napja: ezttal minden sszejtt s a pole-bl indulva sima gyzelmet aratott Senna s Prost eltt. Ezzel egytt a vilgbajnoki cmrt foly harcba mr nem volt beleszls - az Senna s Prost kztt dlt el.

Spanyolorszgban, Jerezben Alain nyert is Nigel eltt mikzben Senna kiesett. Aztn jtt ismt Suzuka s jra Senna s Prost volt a figyelem kzppontjban akrcsak egy vvel azeltt. A trtnelem ismtelte magt abban, hogy a vilgbajnoki cm sorsa megint vitatott mdon dlt el - de ezttal Senna javra. Az indulsnl a brazil belerohant Prost Ferrarijba s mindketten kiestek. Noha nhny vvel ksbb Senna elismerte, hogy szndkosan tette, amit tett, de ez semmit sem vltoztatott azon a tnyen, hogy Alainnek mr nem maradt eslye, hogy fordtson. Mansell mellkszereplje maradt ennek futamnak: vlthibval kiesett. Adelaide-ben aztn v lett a msodik hely - s a leggyorsabb kr - Piquet mgtt s Prost eltt.

Nigel kapcsolata jl indult a Ferrarival 1989-ben, m Prost rkezse 1990-ben megkesertette az lett - s persze az a tny is, amit a vilgbajnoki pontverseny tabelljn lehetett olvasni a szezon utn: Alain Prost: 71 pont, 5 gyzelem s 2. hely; Nigel Mansell: 37 pont, 1 gyzelem s 5. hely.

Ismt a Williamsnl - 1991

Az 1990-es szezon kzepn teht Mansell bejelentett, hogy az v vgn visszavonul. m ekkor egykori csapatfnke, Frank Williams ismt segt kezet nyjtott neki s felajnlotta, hogy ljn vissza az immr Renault motorral hajtott Williamsbe. Mrpedig ez az ajnlat sok jval kecsegtetett: a Williams ugyanis jra felszllgban volt. Mansell teht visszavonuls helyett a Williamset vlasztotta, ahol Riccardo Patrese lett a csapattrsa. Ez a viszony sokkal knnyedebbnek grkezett a Prosttal val kapcsolatnl. Patrese a boxutcban kedvelt ember volt - mindig s mindenkivel bartsgos s szeld termszet, aki radsul sosem nylt a pszicholgiai hadvisels eszkzhez senkivel szemben. Nagyon kellemes kollga volt s az intrikkkal teli 1990-es szezon utn ez most idelis volt Mansell szmra.

Az 1990/1991-es tlen a Williams nagy vltozsokon ment keresztl: leszerzdtettek egy akkor mg ismeretlen nev mrnkt, bizonyos Adrian Newey-t, aki az aerodinamika nagy szakrtje volt. s persze Nigel visszatrse is jelents elrelpsnek szmtott: az angol els Paul Ricard-i tesztjn ngy msodperccel megdnttte a csapat elz piltjnak, Thierry Boutsennek a Francia Nagydjon futott legjobb kridejt...

Sok szakember mr 1991-ben a leggyorsabb autnak tartott a Williams-Renault-t, ami azonban mg nem volt elg megbzhat. Ezt tmasztotta al az els hrom verseny: Mansell mind Phoenix-ben, mind Interlagosban vlthibval esett ki s tulajdonkppen Imolban is ez okozta a "vesztt", amikor leragadt a rajtrcson s htulrl belerohantak. Mindhrom versenyt Senna nyerte McLaren-Hondjval, de a msodikon legalbb Patrese megmentett egy msodik helyet a Williams szmra.

Monacban vgre Nigel is clba rt: ugyan remekbe szabott manverrel elzte meg Prost Ferrarijt az alagt utni siknban (mzdes pillanat lehetett Mansell szmra!), m Senna McLarenje ellen nem volt mit tenni - gy csak a msodik hely jutott neki. Miutn Senna ngy futamot megnyert az els ngy versenybl Nigel kijelentette, hogy a vilgbajnoksg eldlt. Ayrton ezzel vitatkozott - taln vatossgbl, taln udvariassgbl - m a tnyek nmagukrt beszltek: neki volt 40 pontja, Mansellnek - aki taln autja gyorsasgnl fogva felvehette volna vele a versenyt - 6 pont llt a neve mellett.

Montrealban jra lesjtott a Mansell-fle balszerencse. A kt Williams az egsz htvgt dominlta: Patrese indult a pole-bl s Mansell a msodik rajtkockbl. Aztn a versenyen a kt Williams elhzott, messze maguk mgtt hagyva Sennt s csak egymssal kzdve. m ekkor Patrese gumidefektet kapott s egy kr htrnyba kerlt. Mansell maradt az len. Senna ekkor mr nem volt versenyben - elektronikai hiba - gyhogy Nigelnek itt volt a kivl alkalom arra, hogy tz pontot ledolgozva mgiscsak valamivel szorosabb tegye a vilgbajnoki cmrt foly harcot. Az utols krben 52 msodperccel vezetett Piquet eltt. Itt mr semmi baj nem trtnhet! Vagy mgis? Biztos elnye tudatban Mansell elkezdett integetni a kznsgnek. s ekkor valami egszen hihetetlen dolog trtnt: Nigel autja lelassult, majd teljesen lellt. A flautomata vlt resbe kapcsolt s lefulladt a motor...
Gyors aut ide vagy oda, mgis gy tnt, hogy Mansellnek semmi sem akar sszejnni. Tz helyett egyetlen ponttal vgasztaldhatott, mert a hatodik helyen klasszifikltk.

Mexikban Patrese indulhatott a pole-bl, Mansell mellle. Patrese azonban nem jl rajtolt s visszaesett a negyedik helyre Mansell, Senna s Alesi mg. Ez azonban az versenye volt. Elbb megelzte Sennt - akit idkzben megelztt Alesi - majd ugyanezt tette a fiatal francival is s mr ott is loholt Mansell nyakn. Rajta is tallt fogst, elment mellette is s nyert. Nigel a msodik helyen vgzett s nyilvnvalan nehz volt megemsztenie, hogy tapasztalt, m nlnl kevesebbre tartott csapattrsa ilyen tisztn megverte s megszerezte a Williams els futamgyzelmt 1991-ben.

Ebben a szezonban rendeztk elszr a Francia Nagydjat Magny-Cours-ban. A pole ismt Patrese volt, ezttal Senna indult mellle s Mansell mgle. A rajtot azonban ismt nem kapta el jl az olasz s visszaesett. Prost vgott az lre, mgtte Mansellel s Sennval. Prost elbb egrutat nyert, m ksbb Mansell utolrte s megelzte. Aztn - hogy mgse legyen ennyire egyszer a dolog Nigel szmra - a boxban a francia megint el kerlt. De Mansell ezt is megoldotta s megint megelzte Prostot. Ezttal nem llt le az aut sem s vgre megvolt Nigel els futamgyzelme 1991-ben s a tizenhatodik plyafutsa sorn. Ez azrt volt mrfldk, mert berte Stirling Mosst az rkranglistn - aki addig a legsikeresebb angol versenyz volt a futamgyzelmek szmt tekintve.

Silverstone-ban tkletes htvge kvetkezett. Megszerezte pole-t s noha Senna lerajtolta, mr az els krben visszaelzte a brazilt. Innentl kezdve semmi sem veszlyeztette gyzelmt - s megfutotta a leggyorsabb krt, azaz megcsinlta a pole-leggyorsabb kr-futamgyzelem "mesterhrmast".

A Brit s a soron kvetkez Nmet Nagydj kztt tragdia rzta meg az autsportot, ami Mansellt egszen kzelrl rintette: az Oulton Park-i Forma-3000-es ve
 

egyb
 
Plyk
 
Blvr
 
Chat
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Trsoldalam

 
Piltk
 
Szavazz
Kihagyjuk a versenynaptrbl a kocsizzs plykat?(monaco pl)

Igen
nem
nem de ott trsgtlval menjnk
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 

Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU