A Honda Racing F1 Team a Honda japán autógyártó gyári Forma1-es csapata. A csapat székhelye az Egyesült Királyságban, Brackleyben található, ahol a BAR csapat korábbi létesítményeit használja, amiket a Honda 2005-ben teljesen megszerzett. A motorokat a Honda R&D építi Japánban, Tochigiben. A csapatot Nick Fry vezeti, jelenlegi két pilótájuk Jenson Button és Rubens Barrichello. Kezdetekben a csapat fehér "egyenruhát" használt, amit később lecseréltek egy sokkal barátságosabbra. A 2006-os forma1es modelljük az RA106 nevü RA806E V8 Honda motorral szerelt csoda volt.
A történelem...Kezdeti sikerek A Honda mindekit meglepett azzal , hogy a 1963-as Formula One GP belépése után 3évvel csinálta csak meg az első utcai autóját. 1962-ben kezdték el a RA271 fejlesztését. Még megdöbbentőbb volt, hogy a Honda saját maga építette a motort és az alvázat. Akkoriban - 1962-ben - csak a Ferrari és a BRM csapat volt képes erre. 2 év versenyzés után Ginther győzelmével a Honda megszerezte első győzelmét a RA272-vel az 1965ös Mexikói GP-n. Mikor 1966ban életben lépett a 3.0L szabály, a Honda bemutatta a RA273-at. Bár a RA273 motorja egy 360 lóerős V12es volt, az autó alváza nem volt megfelelő. A Honda az új RA300as modelljével visszatért a nyertesek körébe John Surtees pilótájával. Az első versenyén győzni is tudott az 1967-es Olasz GP-n. A RA300 alvázát részben Lola (anglia) tervezte, és ez miatt a sajtó a Hondola gúnynévvel illette a csapatot. Sajnos ez volt az utolsó ütőképes autó, amit a Honda az 1960-as években épített. A következő verzió a RA301 csak kétszer jutott dobogóra. Az 1969es F1es szezon végén a Honda visszavonult. Az 1960-as években a Honda 47 versenyen vett részt építőként.
Honda mint motorszállító, 1983-1992 A Honda 1983 visszatért a Forma1be mint motorszállító a Spirit csapatnak. Egy évtizedig maradt, és olyan csapatoknak is szállított motort mint a Lotus, McLaren, Tyrrell és a Williams. A Honda motorok egyet jelentettek a győzelemmel, erősek, megbízhatóak voltak. 6 győztes csapatnak szállított motort (5 egyéni világbajnokság, 3-Senna, 1-Piquet, 1-Prost), mielőtt újra kilépett a forma1-ből. Honda motoros autók 71 győzelmet arattak az 1992es szezon végéig.
|
|
|
Az F1-es projekt vége, 1999 1993-1998 között a Honda Mugen Motorsport néven motorszállítóként volt jelent a forma1ben, és olyan csapatoknak szállított motort mint Ligier, Prost és a Jordan. Az 1999es szezon végéig a Mugen motorral hajtott autók 4 versenyt nyertek. 1998ban a Honda komolyan gondolta hogy konstruktőrként belép a forma1be. RA099 volt a tesztautó amit Postlethwaite tervezett és Dallara épített. Jos Verstappen tesztelte az 1999es évben. Az autó tesztelése alatt Postlethwaite végzetes szívrohamot kapott, ezután a projektet leállították és a 2000es évet a BAR motorszállítójaként kezdték.
|
|
Társulás a BAR-al A Honda 2000-ben visszatért, mint a BAR motorszállítója, de a Jordan csapatnak is szállítottak motorokat a 2001es illetve a 2002es szezonban. Ez egy hosszas jogi harchoz vezetett. 2003ban az előző két szezon sikerei ellenére megváltak a Jordantől. 2004 novemberében megszerezték a BAR csapat 45%át. A 2004es év volt a BAR csapat legeredményesebb szezonja, mikor is a Ferrari és Michael Schumacher dominanciája mellett sikerült felállniuk a dobogó második fokára.
A visszatérés 2005 szeptemberében a Honda megvette a BAR csapat fennmaradó 55%át. 2006-os Lucky Strike szponzorjuk a 2007-es szezonra visszavonult. Ez után adták a csapatnak a Honda Racing F1 Team nevet 2006ban.
Az ígéretek ellenére (RA806, amint a legerőteljesebb V8as motorok egyikének találnak) a Honda meglehetősen középszerű eredményt produkált (2006os Ausztrál nagydíj, pole pozíció). Magyarországi győzelmük előtt csak egyetlen harmadik helyük volt Jenson Button által Malajziában. A 2006os Brit nagydíj különösen rosszul sikerült. Jenson Buttonnak kétszer is kikellett menni az időmérő alatt, ez azt eredményezte hogy a 19. helyre kvalifikálta magát. Hungaroring volt a fordulat. Barrichello és Button is kvalifikálták magukat, a 3. illetve a 4. helyre, bár Buttonnak egy motorcsere miatt 10 helyet hátrébb kellett lépnie. Jenson Button 14 helyett javított, és megnyerte az első versenyét, míg Barrichello negyedik lett. Ezután a győzelem után a csapat meglepő egyenletességet mutatott, és valamilyen szempontból jobbak voltak az akkor vezető Ferrari illetve Renault csapatnál. Mindekét pilóta pontokat szerzett a hátralévő összes versenyen (kivéve a japán nagydíjat, ahol Barrichello 12. lett), a szezon végén Brazíliában Button a 3. lett miután a 14. helyről rajtolt.
2006 november 15-én történt bejelentést követően a BAR Honda és a Honda tesztpilótája Anthony Davidson, Takuma Satoval a Super Aguri F1 csapatban kezdik meg a következő szezont. Őt felváltotta a 2007es szezon ex-Red Bull versenyző, Christian Klien.
2007 és a BAR támogatás vége Mivel már nem lehetnek dohányáru támogatok az F1ben, a Honda és a BAR kapcsolata a végéhez közedett. Februar 26-án a Honda felfedte a legújabb RA107es modelljüket, amelynek a festése igen egyedire sikerült. Ezzel szeretnék felhívni a figyelmet a környezetvédelemre. A hátsó szárnyon található egyetlen felirat a myearthdream.com. Ez a website 2007 februar 27-én indult, közvetlenül a 2007es autó bemutatása után. A reakciók nagyon vegyesek voltak. A környezetvédők képmutatónak tartják, mert akörnyezetvédelemre hivják fel a figyelmet, közben maga az F1 jócskán szennyezi azt.
A szezon előtti teszteken Button ösztönözte a csapatot, hogy javuljanak. Az RA107 sajnos nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A szezon nyitó ausztrál nagydíj időmérőjén Button a 14. Barrichello pedig a 17. lett (jóval a Super Aguri csapat mögött végeztek, akik egy tavalyi RA106os továbbfejlesztett autóval versenyeznek). A futamon Barrichello a 11. míg Button a büntetést követően a 15. lett.
|