SETUP avagy a bellts tudomnya Egy mai F1-es versenyautn szinte minden alkatrsz llthat, a lksgtlk kemnysge, a felfggeszts erssge, a stabiliztorok rugalmassga, a szrnyak mrete, s meredeksge, a motor- s a fkek htse, a motor karakterisztikja, a kerkdls, a gumiabroncsokban a nyoms, az els s hts kerekekre hat fker arnya s mg egy sereg fontos, s titkos aprsg. Ehhez jn mg a klnfle, szabadon vlaszthat gumikeverkek sszettele, a kpenyek kemnysgi foka, a plya vonalvezetsnek, s burkolatnak, a boxutca hossznak, illetve az idjrsi viszonyoknnak a fggvnyben. Egy-egy F1-es aut belltsa olyan specilis tudomny, amelynek ismerete csak nhny beavatottnak adatik meg.
Minden egyes Forma 1-es aut az abszolt High-Tech hatrrtkeinek megtesteslse, mr akkor amikor megszletik a konstruktrk fantzijban, s amieltt legelszr ifutna a plyra. Hnapokig folynak a szlcsatorna ksrletek, hogy megkzeltsk a leghatsosabb aerodinamikai formt, s kivallassk a modellt a benne rejl lehetsgekrl, azaz arrl, hogyan lehet majd a klnfle plykhoz, s az llandan vltoz krlmnyekhez megtallni a legszerencssebb belltsokat.
Az alapbelltsokat mr otthon elksztik A bellts munklatai mr jval a verseny eltt megkezddnek. Ezek egyik rsze a tesztels s a computer-es szimulci, melynek sorn minden lehetsges adatot szmtgpre visznek, az aerodinamiktl kezdve a futmvn t a benzinhasznlsig, s mindezzel megprblnak a lehet legkzelebb kerlni a kvetkez versenyhelysznhez. Ehhez felhasznljk a korbbi vek szmtgpes adatait is. Ezek utn dntik el, hogy a szban forg plyra milyen alkatrszeket visz magval a csapat. Monacba s a Hungaroringre pldul egszen ms szrnyakat csomagolnak, mint a nagy sebessg plykhoz, amilyen Spa, s Monza. gy aztn az aut a versenyplyra rkezskor szinte kszen van, s a helysznen mr csak a finombelltsokat kell elvgezni. m ezek az aprsgok a legfontosabbak! Nem ritkn megvltoznak az elz vi viszonyok, jraszfaltozzk a plyt vagy annak egy rszt, j versenyhelysznt avatnak. S ami a lefontosabb, hogy a korbbi tesztelsek ta tovbbfejlesztettk az aut alkatrszeit, ezrt aztn a szmtotthoz kpest mskpp viselkedik az egsz aut. Csak lpsrl lpsre aprnknt szabad ksrletezni. Soha nem vltoztatnak meg egyszerre tbb dolgot, mert minden alkatrsz befolysolja a tbbi mkdsst. Ha nem gy tennnek, lehetetlen lenne megllaptani, hogy melyik vltoztats milyen hatssal jrt, mi javtott, s mi rontott az aut videlkedsn. gy aztn rthet hogy az idmr eltti edzseken mirt kell olyan kemnyen dolgozniuk a mrnkknek, s szerelknek. S br tbb edzs elzi meg az idmrt, a nagyobb csapatoknak ltalban mr pntek este kszen ll az autjuk a vasrnapi nagydjra. Ezeknl a csapatoknl a szombat reggeli munka mr csak az idmr eredmnyessgrt folyik. Az els krkben a piltk az aerodinamikt, azaz a szrnyakat s spoilereket prbljk. Megnzik hogyan viselkedik az aut a kanyarbejratoknl, a kanyar kzps rszn, s a kigyorstsoknl. Ezutn a piltk a mernkkkel a kr minden egyes rszlett kibeszlik, s ekzben megvizsgljk a telemetria adatait.
Aerodinamika s Mechanika Az aut belltsa lnyegben kt rszbl ll, a mechanikus, s az aerodinamiki belltsokbl. Az utbbi clja, hogy gyors irnyvltoztatsoknl, s a kanyarokban is legyen elegend leszorter. Ennek egy rszt a lgterelk biztostjk, m nagyobb hnyada az aut aljn keletkezik az gynevezett szv hats, diffzor segtsgvel. Hogy a szvhatst ne vesztsk el, az aut alja s az aszfalt kztt mindig azonos tvolsgot kell biztostani. Sem fktvon sem kigyorstskor nem szabad nagy mrtkben vltoznia ennek a tvolsgnak. A lksgtlk az egsz versenyhtvgn gyakorlatilag vltozatlanok ellenttben a rugkkal. Legalbb tucatnyi klnbz kemnysg s klnbz irnyban dolgoz rug ll a csapatok rendelkezsre. A versenyautk rugzsa olyan kemny, hogy egy tlagos autvezetnek hamar elmenne a kedve az autzstl, ha kocsijban valami hasonl rugzs lenne. |
|
A kanyarok klnleges kihvst jelentenek A Forma 1-es plyk sszes kanyarjt 3 f rszre osztjk.Ezek a kanyarbejrat, a kanyar kzepe, s a kanyar kijrata. Ezeken a szakaszokon vizsgljk az aut viselkedst, azt hogy alul vagy tlkormnyzott-e a kocsi a kanyarbejratnl, nyugodt vagy nyugtalan-e a kanyarok kzps rszn, s van-e megfelel tapads a kigyorstsoknl.Ha az aut alulkormnyzott egy gyors kanyarban akkor ez azt jelzi, hogy az aerodinamikusoknak mg van mit lltani a els illetve hts szrnyakon, mert mg nem optimlis a bellts. Ha a lass kanyarokban lp fel alulkormnyzottsg, az mechanikus gondokat jelent, hiszen az aerodinamika leginkbb a tempsabb kanyarokban jtszik fontos szerepet. Mi a megolds? Ilyenkor ell lgytjk a rugzst s htul kemnytik. Elfordulhat, hogy ezltal az erteljesebb fkezseknl az aut eleje nagyon mlyre kerl, kemnyen az aszfalthoz tdik, mg meg is srlhet. Ha ilyenkor megvltoztatjk az aut hasmagassgt akkor elkpzelhet, hogy minden aerodinamikai tulajdonsg is megvltozik, st, mg az aut slypontja is tl magasra kerl. Ha tl kemnyre sikerl a hts rugzs, megtrtnhet hogy a kanyarokbl kigyorst aut elveszti a tapadsa egy rszt, s akocsi farolni kezd vagy keresztbefordul, s idvesztesget okoz.
Tapads Az idmr, s a verseny utn a piltk egyik leggyakoribb mondata gy szl: "Nem volt tapadsom!"-There was no grip! Az aut csszklt, s a motor erejt nem lehetett tvinni az aszfaltra. A megoldst legtbbszr a lgyabb vagy kemnyebb rugk jelentettk volna. Hogy is van ez? A gumi csak akkor kpes biztostani a tapadst, ha az ton tud maradni. Ha az aut felpattan az trl, a kerekek a levegbe emelkednek, s mris megsznik a tapads. Ha az tfelulet hullmos mint pldul Monacban, akkor nem szabad a rugzst tl kemnyre belltani, msklnben a gumi gyakran elveszti kapcsolatt az tburkolattal, s tl sokat lesz a "levegben". Egy lgyabb bellts tbb tapadst eredmnyezhet. m a tl lgy felfggeszts kvetkeztben gymond "ringatzni" kezd a kocsi, s ez is kedveztlen eredmnyekhez vezethet, mint a tl kemny rugzs. Az optimlis bellts eltallsa nagy kihvs el lltja a csapatok mrnkeit. Az aut slya is rengeteget vltozik egy verseny folyamn. Indulskor a tankban sok zemanyag van, a boxballs eltt kevs, s az utntltst kveten megint sok. Ez nemcsak az llandan vltoz ler/kilogramm arny miatt rdekes, hanem azrt is, mert a sly vltozssal vltozik az aut slypontja, s slyelosztsa is, s ez befolysolja a menettulajdonsgokat. m nemcsak ez vltozik, a gumik mterrl mterre pusztulnak le s ennek arnyban cskken a tapadkpessgk. Az idjrs s a hmrsklet sem lland, sem a leveg, sem az tfellet. Radsul a plya is vltozik, mert a szguld autk kerekeirl krrl krre tbb gumi kendik fel az aszfaltra, s a rengeteg gumifelkends miatt ms lesz az t fellete, s tapadsa is. Ha van bettverseny, pldul a GP2, akkor szabad szemmel is lthat, hogy milyen fekete lesz az idelis v, mg a pnteki els szabadedzs eltt mg szp szrke volt. |