Jochen Rindt
Karl Jochen Rindt 1942. prilis 18-n szletett a nmetorszgi Mainz am Mainban egy nmet-osztrk hzassgbl. Szlei letket vesztettk egy 1943-as bombatmadsban, gy kerlt Jochen az ausztriai Grazba nagyszleihez. Amikor 1961-ben lerettsgizett nagyanyjtl egy rgi Simca autt kapott ajndkba, amellyel rszt tudott venni els versenyein. Ezek mg csak amatr versenyek voltak - fllsban Jochen a csaldi vllalkozsban dolgozott, amely fszerek importlsval foglalkozott.
1962-ben klnbz sportaut versenyeken vett rszt egy Alfa Romeo TI volnjnl. 1963-ban a Forma-Juniorba megy, ahol egy cska Cooperrel versenyez, ennek ellenre mr msodik versenyt megnyeri Cesenaticban. A sorozatban mutatott teljestmnyre felfigyelt az ausztriai Ford s tmogatta 1964-es Forma-2-es szereplst. A Brabham-Cosworth-tal versenyz Rindt neve ekkor mg ismeretlen volt Eurpban, de nem sokig: msodik lett az angliai Mallory Parkban, aztn nyert a londoni Crystal Palace plyn.
Forma-2-es eredmnyeire tekintettel Jochen az 1964-es Osztrk Nagydjon a Forma-1-ben is bemutatkozhatott a Brabham-BRM szneiben, de mszaki hiba miatt fel kellett adnia a versenyt. 1965-ben mr a teljes szezonra meghvst kapott a Forma-1-bl, mghozz a Cooper-Climaxtl. Itt az j-zlandi Bruce McLaren csapattrsa lett. A Cooper nem volt a legversenykpesebb aut s Rindt jrszt csak kszkdtt vele: az v sorn mindssze ktszer szerzett pontot, a Nrburgringen negyedik lett, Watkins Glenben pedig hatodik. 4 pontja a tizenharmadik helyet jelentette szmra a vilgbajnoksgban els teljes vben. Csapattrsa, McLaren 10 pontot gyjttt.
Ebben az idben a Forma-1-es piltk gyakran indultak ms versenyeken is v kzben - egyrszt mert volt idejk (1965-ben mg csak tz versenybl llt egy F1-es vilgbajnoksg), msrszt mert gy plusz bevtelekre tehettek szert. 1965-ben Rindt teht folytatta a Forma-2-es versenyzst is a Roy Winkelmann-fle privt Brabham-csapat szneiben. Ebben a kategriban nyert Rei-ben egy futamot s harmadik lett Pauban s Vallelungban. Ausztriban mr nemzeti hsnek szmtott - ht mg amikor megnyerte az innsbrucki Prix de Tryol versenyt egy Abarth 2000 volnjnl. Ugyanebben az vben harmadik helyen vgzett a nrburgringi 1000 km-es versenyen a svd Joakim Bonnierrel egy Porsche 8-assal. Legnagyobb sikere mgis taln a Le Mans-i 24 rs versenyen aratott diadala volt Masten Gregory-val egy NART Ferrari 275LM autval.
1965 vgn McLaren elhagyta a Coopert s ideiglenesen Rindt lett a csapat els szm versenyzje - amg az 1964-es vilgbajnok, John Surtees meg nem rkezett a csapathoz. Az immr Maserati motorral felszerelt Cooper nehz, de megbzhat aut volt, gy mind Jochen, mind John rendszeresen a pontszerzk kztt volt 1966-ban. Az v els versenyt Monacban rendeztk, amelyet Rindt nem fejezett be, de aztn Spa-ban remek msodik helyet szerzett egy kemny esversenyen, Franciaorszgban negyedik lett, Angliban tdik. Hollandiban nem rt clba, Nmetorszgban a harmadik helyen vgzett, Olaszorszgban negyedik lett, Amerikban msodik, majd Mexikban kiesett. 22 ponttal a vilgbajnoksg harmadik helyn vgzett Jack Brabham (Brabham-Repco) s Surtees mgtt.
A Forma-2-ben Rindt kt futamot nyert ebben a szezonban: az gynevezett Eifelrennent s a Brands Hatch-i versenyt, ahol Jack Brabhamet gyzte le.
1967-ben a Forma-1-ben a Cooper erteljesen visszaesett s Jochen mindssze kt alkalommal tudott pontszerz helyen vgezni: negyedik lett Belgiumban s Olaszorszgban. 6 pontja a vilgbajnoksg tizenegyedik helyre volt j. Csapattrsa, a mexiki Pedro Rodriguez valamivel jobban boldogult: 15 ponttal a hatodik helyen vgzett (Dl-Afrikban mg nyerni is tudott).
A Forma-2-nek azonban Rindt volt a legnagyobb csillaga: kilenc alkalommal tudott nyerni "67-ben s mindenki csodjra jrt vakmer stlusnak. Elindult az amerikai Indy 500-as versenyen is, de balesetet szenvedett s csak a 24. helyre rangsoroltk. Ehhez a futamhoz kapcsoldik az a trtnet, hogy miutn rettenetesen sszetrte autjt, de srtetlenl kiszllt, azonnal megvizsglta a plya orvosi szolglata s csodlkozva kellett tapasztalniuk, hogy pulzusa semmivel sem tr el a megszokottl...
Az Indy 500 egybknt nem nygzte le Rindtet. Bevallottan csak a pnzdj miatt indult el rajta.
1968-ban a Forma-1-ben a Brabham-Repco versenyzje lett a csapat tulajdonosa, Jack Brabham mellett. A korbban szp sikereket elrt istll azonban ekkor pont gdrben volt, gy Rindtnek tovbb kellett vrnia a nagy ttrsre. Az v sorn 8 pontot gyjttt - harmadik lett Dl-Afrikban s Nmetorszgban - s a vilgbajnoksg tizenkettedik helyn vgzett. Kis vgaszt jelenthetett, hogy gy is jobb volt a hromszoros vilgbajnok Brabhamnl, aki mindssze 2 pontot szerzett.
1969-ben a Lotus-Fordhoz szerzdtt Graham Hill mell s ez vgre mr egy j aut volt azokhoz kpest, amelyekben korbban lt. Ennek ellenre balszerencssen indult a szezon szmra: Dl-Afrikban kiesett, majd Spanyolorszgban is. Utbbi esetben slyos balesetet szenvedett, melyben eltrt az lkapcsa s eszmlett is vesztette egy idre. Emiatt Monact ki kellett hagynia s noha Hollandiban ismt versenyautja volnjnl lt, mg sokig voltak lts- s egyenslyproblmi. (Jellemz a korra, hogy mgis engedtk versenyezni....)
Legkzelebb Franciaorszgban szerzett pontot, ahol negyedik lett. Aztn Nmetorszgban kiesett, Olaszorszgban msodik lett Jackie Stewart (Marta-Ford) mgtt, Kanadban harmadik Jacky Ickx (Brabham-Ford) s Brabham mgtt.
Rindtet kezdtk "rk gretknt" elknyvelni, olyannyira, hogy egy brit szakr, Denis Jenkinson azt tallta mondani, hogy levgja hres szakllt, ha Jochen valaha is Forma-1-es futamot fog nyerni.
Nos, az Amerikai Nagydj utn vehette a borotvjt...
Rindt nehz krlmnyek kztt nyerte meg a Watkins Glen-i futamot, ugyanis csapattrsa, Hill slyos balesetet szenvedett, melyben mindkt lba eltrt. Az utols versenyt Mexikvrosban rendeztk, de ezen Jochen nem rt clba. 22 ponttal a vilgbajnoksg negyedik helyn vgzett 1969-ben. Graham Hill 19 ponttal a hetedik lett.
1970-ben mr volt a Lotus csapat vezregynisge. Colin Chapman alakulata a Lotus 42C-vel kezdte az vet, mivel Rindt eleinte a tesztelsen nem volt elgedett az j, forradalmi Lotus 72-vel. Az els kt futamon - Dl-Afrikban s Spanyolorszgban - azonban a rgi autval nem szerzett pontot s Monacban is sokig eslytelennek tnt. Rindtet kora egyik leggyorsabb s legbtrabb autversenyzjnek tartottk, de arrl is kzismert volt, hogy amennyiben nem rezte relisnak a gyzelmet, akkor hajlamos volt csak motivlatlanul krzgetni. Ez a monaci verseny is ilyen futamnak tnt egszen addig, ameddig jnhnyan ki nem estek Rindt ell. Mr csak Brabham volt eltte, aki azonban mszaki gondokkal kzdtt. Ekkor Jochen begyjtotta a raktkat - olyannyira, hogy majd" kt msodperccel gyorsabb krket futott, mint az idmr edzsen! Csakhogy az id Brabhamnek dolgozott, hiszen a verseny a vghez kzeledett. gy tnt, hogy Rindt elsznt tmadsa ellenre vgl mgis az ausztrl lesz a verseny. Az utols krben azonban a hromszoros vilgbajnok utolrte a lekrzend Piers Courage-t (De Tomaso-Ford). gy dnttt, hogy elmegy mellette: az utols kanyar eltt, de a manver kzben hibt kvetett el s nekiment a korltnak. Rindt megnyerte a versenyt. Azzal egytt, hogy Brabham kiesse termszetesen szerencse volt az szemszgbl, a gyzelemre mgsem lehetett azt mondani, hogy nem rdemelte meg, hiszen minden idk egyik legnagyobb Forma-1-es felzrkzst mutatta be a verseny msodik felben.
A kvetkez versenyen, Belgiumban kiesett, de aztn a Holland Nagydjra vgre bevethet llapotba kerlt a Lotus 72-es. Jochen meg is szerezte vele a pole pozcit, aztn - miutn a rajtnl visszaesett - a harmadik krben tvette a vezetst s vissza sem nzett tbb. Sajnos a gyzelmet bernykolta a Rindt kzeli bartai kz tartoz Piers Courage halla. Jochent nagyon megrzta a szomor hr s elhatrozta, hogy a szezon utn visszavonul a versenyzstl s sportruhzattal foglalkoz vllalkozsba kezd....
A Lotus 72-essel dominlt s nyert a kvetkez hrom versenyen - Clermont-Ferrand, Brands Hatch, Hockenheim - is. Hazai versenyt Ausztriban nem fejezte be, ennek ellenre gy rkezett Monzba, hogy ott nagy valsznsggel be fogja tudni biztostani vilgbajnoki cmt.
A szabadedzseket azonban a Rindtre legveszlyesebb Ferrarik uraltk, mikzben a Lotus csak kszkdtt a kevs leszortert ignyl plyn. Rindt vakmer megoldst vlasztott, hogy versenykpes kridket tudjon elrni: leszedette autjrl az sszes szrnyat. gy gondolta, hogy ez nem nagy gy, hiszen egy vvel korbban mg teljesen szrnyak nlkl futotta vgig ezt a versenyt. Csakhogy a Lotus 72-t mg sosem teszteltk szrnyak nlkl, senki sem tudta hogyan fog viselkedni gy az aut a gyors monzai aszfaltcskon. Rindt akkori csapattrsa, John Miles elmondta, hogy flelmetes volt ltni, amint Rindt csak nagy kzdelem rn tudja a plyn tartani az autt. Viszont a kridk javultak - br a Ferrarik szintjt mg mindig nem rtk el. Rindt gy rezte, hogy "csupn" meg kell tanulnia a szrny nlkli Lotus 72-est s ha ez sikerl, utolrhetetlenek lesznek.
Msnap, szeptember 5-n, Jochen alig vrta, hogy ismt belhessen autjba s tovbb tanulmnyozhassa annak viselkedst. volt az els, aki a szabadedzsen kigurult a plyra. Sajnos azonban soha tbb nem trt vissza...
A baleset a Parabolica-kanyarban trtnt s - amint az mr csak lenni szokott ilyenkor - sosem tudtk pontosan megllaptani, hogy mi okozta Rindt kicsszst s korltnak csapdst: vezeti hiba vagy mszaki problma, s a szrnyak hinynak volt-e hozz kze? A mindssze 28 esztends Jochen nem lhette tl slyos mellkasi srlseit - hivatalosan a milni krhzban nyilvntottk halott.
A kor egyik leggyorsabb s leagresszvabb stlus piltjt csapatn, versenytrsain, menedzsern (Bernie Ecclestone) s az autversenyzs egsz vilgn kvl zvegye, Nina gyszolta. Szeretteinek nyilvnvalan nem jelenthetett krptlst, hogy Jochen elnyt a htralv hrom (Monzval egytt ngy) futamon senki sem tudta behozni a vilgbajnoksgban, gy lett a sportg trtnetnek els - s remlhetleg utols - posztumusz vilgbajnoka.
Rindt mindssze 60 versenyen 6 futamgyzelmet aratott, 109 pontot s 10 pole pozcit szerzett a Forma-1-ben. Ennl is sikeresebb volt a Forma-2-ben, ahol 1964 s 1970 kztt sszesen 29 gyzelmet aratott, ami abszolt rekord maradt a sorozat egsz trtnetben! |