scuderias
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Legendák
 
Csapatok
 
Meghatározó emberek
 
Technika
 
Bannerem

 
versenynaptár

Az FIA 2007. 10. 24-én nyilvánosságra hozta a Formula-1-es versenysorozat 2008-as, véglegesített versenynaptárát. Újra helyet kapott a sorozatban az Európa nagydíj, melyet ezúttal Valenciában rendeznek. A szeptemberben sorra kerülő, újoncnak számító Szingapúri nagydíjat éjszaka, mesterséges fények mellett kell teljesíteniük a pilótáknak.

 

Időpont Helyszín
2008. 03. 16. Ausztrál nagydíj Australia
2008. 03. 23. Maláj nagydíj Malaysia
2008. 04. 06. Bahreini nagydíj Bahrain
2008. 04. 27. Spanyol nagydíj Spain
2008. 05. 11. Török nagydíj Turkey
2008. 05. 25. Monacói nagydíj Monaco
2008. 06. 08. Kanadai nagydíj Canada
2008. 06. 22. Francia nagydíj France
2008. 07. 06. Brit nagydíj Great-Britain
2008. 07. 20. Német nagydíj Germany
2008. 08. 03. Magyar nagydíj Hungary
2008. 08. 24. Európa nagydíj Spain
2008. 09. 07. Belga nagydíj Belgium
2008. 09. 14. Olasz nagydíj Italy
2008. 09. 28. Szingapúri nagydíj Singapore
2008. 10. 12. Japán nagydíj Japan
2008. 10. 19. Kínai nagydíj China
2008. 11. 02. Brazil nagydíj Brazil
 
Mika Hakkinen

Mika Häkkinen


01
Mika Pauli Häkkinen 1968, szeptember 28-án született a finnországi Vantaa-ban Aila és Harri Häkkinen második gyermekeként - nővére, Nina után. A család átlagos körülmények között élt: az apa főállásban elektroműszerész, mellékállásban taxis, az anya pedig titkárnő volt. Mika hatéves korában kapta meg tőlük első gokartját, amellyel a közeli Keimolában fekvő pályán gyakorolhatott - és gyakorolt is - minden szabad pillanatában. A Häkkinen szülők nem álmodtak nagy karriert fiuk számára, egyszerűen csak örültek, hogy a kis Mika le tudta magát foglalni egy hobbival, így minden eszközzel támogatták a gyerek gokartozás iránti lelkesedését.

Mika első, már jegyzett sikerei 10 éves korától jöttek: 1978-ban és 1979-ben megnyerte a keimolai gokart klub junior bajnoki címét. 1981-ben finn gokart bajnok az F-minisorozatban. 1983-ban Németországba utazik a finn válogatottal az Európa-bajnokságra, ahol egy nevezési hiba miatt csak csapatban indulhatnak el a finn pilóták. A finnek meg is nyerik ezt a versenyszámot - elsősorban Häkkinennek köszönhetően, aki a csapatversenyek során minden futamot megnyert, amelyben elindult. Egyébként ezen a versenyen talákozott egymással először Mika és egy bizonyos Michael Schumacher nevű német fiú. Egy évvel később ismét összefutottak Lavalban a junior világbajnokságon, ahol két futamban egymás ellen is pályára léptek: első csatájukat Schumacher nyerte, a másodikat Häkkinen.

Mika 1987-ben, 19 éves korában kezdett együléses forma-autókkal versenyezni különböző skandináv Forma-Ford 1600-as bajnokságokban. Rögtön első évében megnyeri a finn, a svéd és az északi bajnokságot. Ennek nyomán a Marlboro meghívta egy tesztelésre az angliai Doningtonba. A "válogatáson" pilótákat kerestek a következő szezonra a Dragon Racing Team számára a brit Forma-Opel-Lotus sorozatba. A teszt legjobbja a szupergyors Häkkinen volt, akinek sikerült új pályacsúcsot is felállítania. Mellé a 17 éves skót Allan McNisht választották ki a másik autóba. Miután Nagy-Britannia a technikai sportok központjának számít, a brit bajnokságba szóló meghívó természetesen óriási kiugrási lehetőséget jelentett Mikának. A nemzetközi karrier felé vezető úton új menedzserre is volt szüksége: az ügyeit addig intéző Kari O. Sohlberget az 1982-es Forma-1-es világbajnok, Keke Rosberg váltotta, aki addigra már tehetségkutatásra adta fejét.

1988-ban a Dragon Racing két bajnokságban állt rajthoz: a Forma-Opel Lotus brit bajnokságában és az Európa-bajnokságban. A csapat két pilótája testvériesen osztozott a dicsőségen: a brit bajnokságban McNish lett az első, Mika a második; az Európa-bajnokságban Häkkinené a diadal és Allané az "ezüst". A két fiú számára nagy előny vetélytársaikkal szemben, hogy csapatuk a Marlboro támogatásával jóval többet tesztelhettek, mint mások.

A Dragon Racing ekkor úgy határozott, hogy egy osztállyal feljebb lép: a brit Forma-3-ba. A Reynard kasztnival és a Toyota motorral Mika kissé eltűnt a szürke középmezőnyben: első Forma-3-as évében 7. lett a brit bajnokságban, a Makaói Világkupán pedig mindössze a 15. helyen kvalifikálta magát. Itt egyébként ismét kereszteződtek útjaik Michael Schumacherrel, aki az első futamot megnyerte Reynard-Volkswagenjével, ám a másodikban kiesett.

A következő évre, 1990-re, azonban Häkkinen remek lehetőséghez jutott: Dick Benetts szerződést ajánlott neki csapatához, a West Surrey Racing Teamhez. Ez a csapat a Forma-3-as világ legpatinásabb istállójának számított és már korábban is sikert sikerre halmozott. Legnagyobb felfedezettjük egy bizonyos Ayrton Senna volt néhány évvel azelőtt. A West Surrey Racing 1990-ben Ralt kasztnival és Mugen-Honda motorral állt rajthoz. Mika csapattársa újfent egy jövőbeni Forma-1-es pilóta, az ír Eddie Irvine lett.


03Ezzel az autóval és azzal a háttérrel, amit a csapat nyújtott nem is nagyon illett mást tenni, mint nyerni és ennek az elvárásnak Mika tökéletesen eleget is tett - újra magára vonva a nemzetközi autósportélet tehetségkutatóinak figyelmét. A brit bajnokságban Häkkinen fölényes diadalt aratott, sőt még arra is jutott ideje, hogy "vendégszerepeljen" olasz, francia és német bajnoki futamokon. Mindenhol nyert. A német bajnokság hockenheimi futamán Michael Schumachert utasította maga mögé.

Pengeváltás Schumacherrel Makaóban

Az év legnagyobb eseménye azonban még hátra volt: a Makaói Világkupa. Az 1990-as esztendő az egyik legjobb esztendő volt a Forma-3-ban. Csak végig kell nézni azoknak a névsorán, akik megjelentek Makaóban! Köztük volt többek között Eddie Irvine, Heinz-Harald Frentzen, Mika Salo, Michael Schumacher és persze Mika Häkkinen - egy sor jövőbeni F1-es sztár. Hamar kiderült azonban, hogy Schumacher és Häkkinen mellett a többiek (akiket pedig szintén nagy tehetségeknek tartottak - nyilván nem ok nélkül) labdába sem rúghatnak. Szenzációs verseny volt a két ifjú zseni között!

Az időmérő edzéseken Häkkinen legyőzhetetlen volt. Ralt-Mugen-Hondája a leggyorsabb volt az egyenes szakaszokon és noha a Reynard-Volkswagennel versenyző Schumacher tudott rajta hozni a technikásabb szakaszokon, a kör végére mégis rendre Mika állt az élen - olyan köridőket futva, amitől elállt a nézők lélegzete. Ennél már csak a két futam volt még elképesztőbb!

Az első futamon Mika végig megőrizve vezető helyét nyert. Az ő malmára hajtotta a vizet, hogy Schumacher rosszul rajtolt a második helyről, így meg tudta előzni Mika csapattársa, Irvine. Schumacher a versenyben ugyan visszaelőzte Eddie-t és miután üldözőbe tudta venni Häkkinent csökkentette a hátrányát a finnel szemben (többek között a leggyorsabb kört is Michael futotta), ám már nem volt annyi ideje, hogy utol is érje az egérutat nyert Mikát, aki így végül 2,66 mp-es előnnyel nyerte meg az első futamot.

A második futamban Schumacher megint nem rajtolt jól, de ezúttal nem vesztette el második helyét és azonnal üldözőbe tudta venni az élről induló Mikát. A német pilóta aztán meg is előzte Häkkinent. Leszakítania azonban már nem sikerült: egy kicsit ugyan mindig lélegzethet jutott a kanyargós városi szakaszokon, ám az egyenesekben Mika mindig úgy dolgozta le a hátrányát, ahogy akarta. Schumacher később úgy nyilatkozott erről, hogy úgy érezte Häkkinen csak játszik vele és gyakorlatilag akkor tudna elmenni mellette, amikor akarna. Hogy így volt-e, vagy Mika valóban nem talált fogást a német fiún, azt nem tudni, de azt igen, hogy a nézők egyik ámulatból a másikba estek, amikor azt látták, hogy a két élen álló fiatal nemcsak hogy mindenki mást alaposan lefőz, de mindketten gyorsabb köröket futnak a versenyen, mint amivel Mika a pole-t megszerezte az időmérő edzésen! Azok akik tanúi voltak az eseménynek, a mai napig minden idők egyik legnagyszerűbb Forma-3-as versenyéről beszélnek! Már akkor látszott: ezek a srácok különlegesek...

Mika természetesen vérbeli autóversenyző volt, ráadásul fiatal és ambiciózus is, így nem hagyhatta, hogy legyőzzék. Az összetett győzelemhez elég lett volna az is, ha Schumacherhez képest 2,66 mp-en belül ér célba, de ő mindent meg akart nyerni: az időmérő edzés és az első futam után a második futamot is! Ezért az utolsó körben előzésre szánta el magát az egyik hosszú egyenesben. Azonban Schumacher sem tartozott a puhány autóversenyzők közé és foggal-körömmel ragaszkodott a futamgyőzelemhez. Amint Mika kihúzódott jobbra Schumacher mögött, Schumacher védendő pozícióját szintén jobbra mozdult egy kicsit. Ekkor Mika hátulról elkapta autójával Schumacher autóját, ami kivágta a pályáról a Ralt-Mugent. Schumacher autója is megsérült, de ő tovább tudott menni és a futamgyőzelem mellé bezsebelhette az összetett diadalt is. Mika a pálya szélén kipattant autójából, dühösen földhöz vágta kesztyűit, majd sírva fakadt. Érthető, hiszen biztosnak hitt siker csúszott ki a kezei közül - úgy ment Makaóba, mint favorit, ám végül mégis üres kézzel kellett távoznia.

A legtöbben - köztük a versenybíróság is - úgy értékelték, hogy szokásos versenybalesetről volt szó és Schumacher szabályos módon védte pozícióját. Voltak, akik támadták Mikát "ostobaságáért", hiszen övé lehetett volna a bajnoki cím, ha egyszerűen csak szorosan Schumacher mögött fut célba. Mika azonban úgy nyilatkozott, hogy teljességgel természetellenesnek érezte volna, ha 10 km/h-val gyorsabb autójával nem próbálkozik meg az előzéssel. Igazi autóversenyzőként nem engedhette meg magának, hogy ne akarjon nyerni, ha erre megvan a lehetősége.

Ugrás a Forma-1-be!
A csalódás nem tartott sokáig. Néhány héttel később Mika és menedzsere már a következő lépésen, a Forma-3000-en gondolkodott. Häkkinen részt is vett néhány teszten az ORECA csapattal, ám F3000-es bemutatkozásra versenyen mégsem került soha sor. Keke Rosberg ugyanis óriási meglepetéssel szolgált a közvélemény számára: 1990 decemberében bejelentette, hogy védence a következő évtől a Forma-1-es Lotus csapat versenyzője lesz!

Az egykoron nagynevű istálló ugyan 1991-ben már csak a királykategória sereghajtói közé tartozott, de mindenkinek el kell valahol kezdeni. Mika a Judd motorral hajtott géppel a 15. helyen végzett az év végén 2 ponttal - amelyet Imolában szerzett egy szenzáció számba menő 5. hellyel. Ugyan kétszer nem kvalifikálta magát a versenyre (Francia és Brit Nagydíj), de azt, hogy ez nem az ő hibája volt, hanem az autóé, jelzi, hogy ez az év során egymást váltó három csapattársával Julian Bailey-vel, Johnny Herberttel és Michael Bartelsszel is előfordult (Bailey-vel, háromszor, Herberttel egyszer, Bartelsszel négyszer). Pontot szerezni azonban mindannyiuk közül egyedül Mikának sikerült.

1992-ben a Ford motor javított valamicskét a Lotus helyzetén: Mika összesen 11 pontot gyűjtve a 8. helyen végzett az év végén, csapattársa, Herbert a 14. helyen 2 ponttal. Mika legjobb helyezését Franciaországban és Magyarországon érte el (4. hely). Ezzel együtt a Lotus nem jelentett nagy perspektívát egy olyan fiatal tehetség számára, mint Mika. Érthető tehát, hogy a finn fiú örömmel fogadta el a McLaren-Ford ajánlatát 1993-ra - még akkor is, ha ez az ajánlat csupán teszpilóta szerződést jelentett. A csapat két versenypilótája a brazil csillag, Ayrton Senna és az amerikai Michael Andretti voltak ekkor. Míg Senna a második helyen végzett a VB-pontversenyben Alain Prost mögött, addig Andretti csupán a hetedik helyre volt jó - ráadásul a mezőny legnagyobb autótörői közé számított. Ezt Ron Dennis az Olasz Nagydíjig volt hajlandó tűrni, az utolsó három versenyre azonban már a tesztpilótát, Häkkinent ültette a kettes számú McLarenbe. És Häkkinen várakozásokon felül bizonyított!

A tejfölöösszájú fiatal világraszóló szenzációt okozott: első mclarenes időmérő edzésén megverte a Forma-1 legnagyobb sztárját, az időmérő edzések királyát, Ayrton Sennát! A különbség ugyan csak 48 ezred volt, de akkor is ott volt! Sennát természetesen rendkívüli módon bosszantotta a dolog és a versenyen már nagyon odafigyelt Mikára - hamar megelőzte és ezzel helyreállította tekintélyét. Häkkinen azonban letette a névjegyét!

A következő futamon Suzukában végre felléphetett a dobogóra is - pályafutása során először: harmadik hely Senna és Prost mögött. Az év utolsó versenyén, Ausztráliában ugyan nem ért célba, de hihetetlen alapgyorsasága és fantasztkus motiváltsága meggyőzte Ron Dennist arról ezen a három futamon, hogy Mikának nem tesztelnie, hanem versenyeznie kell!


Fejlődés Ron Dennis szárnyai alatt
1994-ben Senna a Williams-Reanult-hoz szerződött, így Häkkinen csapattársa a brit Martin Brundle lett, a McLaren pedig Fordról Peugeot motorokra váltott. Mika amikor célba ért, mindig dobogóra állhatott és 26 pontjával negyedik lett a világbajnokságban (csapattársa 10 ponttal kevesebbel a hetedik). A legjobb helyezését a Belga Nagydíjon érte el, ahol Schumacher élről való diszkvalifikálása után bezsebelhette a második helyért járó 6 pontot. Egy futammal előtte, Magyarországon viszont nem állhatott rajthoz, mert Hockenheimban tömegbalesetet okozott, ezért egy futamtól eltiltották. (Ekkor a csapat francia tesztpilótája, Phillipe Alliot helyettesítette.)

1995-ben elkezdődött a McLaren Mercedes-korszaka. Mika ismét új csapattársat kapott Mark Blundell személyében. Az új motorpartnerrel a wokingi csapat kicsit ugyan visszaesett az előző évhez képest, de tudták, hogy hosszú távon jobban jártak a Mercedesszel, mint a Peugeot-val. Mika az év végén a hetedik helyen végzett - Olaszországban és Japánban a dobogó második fokára állhatott fel - 17 ponttal, Blundell a tizediken 13 ponttal. Ez az év azonban sajnos nem az eredmények miatt marad emlékezetes Mika pályafutásában. A szezon utolsó versenyén, az ausztráliai Adelaide-ben az időmérő edzésen Mika autóját az egyik kanyarban megdobta a rázókő defektet okozva. A McLaren 250 km/h-s sebességgel csapódott a közeli korlátba, Häkkinen pedig súlyos, életveszélyes koponyasérüléseket szenvedett, melynek következtében egy napig kómában volt. Sid Watkins professzor egy későbbi beszámolója szerint a kórházba szállítás közben már kiderült számukra, hogy Mika túl fogja élni a balesetet. Az azonban mindenki számára kérdéses volt, hogy szenved-e maradandó sérüléseket, illetve hogy lelkileg fel tudja-e úgy dolgozni a szörnyű élményt, hogy valaha még vissza tud ülni egy versenyautóba.

Häkkinen öt hétig volt kórházban, majd a téli szünetet is kihasználhatta a lábadozásra és gondolatai rendezésére. Végül úgy döntött, hogy folytatja. Fizikailag a balesetből "csupán" egy enyhe halláskárosodás maradt vissza, ám lelkiekben sokáig kísértette még a szörnyű emlék. Nagyon sokat segített a sokk feldolgozásában barátnője, Erja Honkannen, aki Finnországban ismert személyiség volt (különböző televíziós utazási magazinkoat vezetett). Szintén mellette állt a nehéz időkben menedzsere, Keke Rosberg, tanácsadója Didier Coton és csapatfőnöke, Ron Dennis is. Sőt, utóbbival ekkor fűződött igazán szorosra barátsága. Dennisre nagy hatást tett Mika bátor küzdelme a visszatérésért és innentől szinte apa-fiú kapcsolattá alakult kettejük viszonya.

Az 1996-os szezon kezdetére Mika teljesen rendbejött és vállalta is az indulást. Csapattársa immár a skót David Coulthard volt. Häkkinen sokszor célba ért és szorgalmasan gyűjtögetve a pontokat végül az ötödik lett a VB-pontversenyben 31 ponttal. Csapattársa, Coulthard csak a hetedik lett 18 ponttal, ám ő Monacóban felállhatott a dobogó második fokára is, míg Mikának ebben a szezonban a harmadik hely volt a legjobb helyezése (igaz, ez négy alkalommal is).

1997-ben aztán Coulthard le is győzi: harmadik helyen végez a világbajnokságban 36 ponttal, míg Mika csak a hatodik 27 egységgel. Häkkinen skót csapattársa rögtön futamgyőzelemmel nyitja az évet Ausztráliában, majd ismétel az Olasz Nagydíjon. Eközben Mika maximum harmadik helyeket bír szerezni. Az év utolsó versenyén, Jerezben azonban - kis csapattársi és csapaton kívüli segítséggel - végre megtörik a 96 versenyen keresztül tartó nyeretlenségi sorozat. Miután Michael Schumacher kiesett a versenyből, Jacques Villeneuve-nek (Williams-Renault) már elég a dobogó harmadik helye is ahhoz, hogy világbajnok legyen, ezért úgy dönt, hogy kíméli autóját és maga elé engedi a két McLaren-Mercedest. Ekkor azonban még Coulthard, Häkkinen a sorrend. Ron Dennis régóta úgy vélte, hogy Mikának csak egy lökésre lenne szüksége a nagy lelki áttöréshez és most úgy látta, hogy elérkezett az idő erre a bizonyos lökésre: utasítja Coulthardot, hogy adja a versenyt Häkkinennek. A skót nem is ellenkezik, így Mika életében először a dobogó legfelső fokára állhat F1-es futamon!

Kétségtelenül kiváló képességei ellenére majdnem 100 futamra volt ehhez szüksége, ezért néhányan korábban már kezdték az "örök tehetségek" között elkönyvelni - az olyan pilóták között, akikben megvan ugyan a talentum, de azt döntő helyzetekben nem tudják kihozni magukból. Aki estetleg a jerezi ajándék-győzelem kapcsán még mindig csak legyintett és továbbra is így gondolkodott Mikáról, annak 1998-ban rá kellett jönnie, hogy Ron Dennisnek igaza volt: a finn pilótának valóban csak az első löketet kellett mesterségesen megadni - utána már minden ment magától...

Végre a csúcson! - 1998
Persze kellett ehhez egy remek autó is. A Mercedes motort sokan már 1997-ben erősebbnek tartották mind a Renault-nál, mind a Ferrarinál - ennek köszönhették a gyors pályákon való tündökléseket és a három futamgyőzelmet -, ám a kaszni még hagyott kívánnivalót maga után. A probléma kiküszöbölését nem aprózta el Ron Dennis: leszerződtette a mezőny legjobb aerodinamikusának tartott sztár-mérnököt, Adrian Newey-t, aki addig a Williams sikersorozatának "felelőse" volt. A "csomagot" a japán Bridgestone gumijai tették teljessé. Az eredmény: a McLaren-Mercedes már az 1998-os szezont megelőző teszteken is sokkolt mindenkit körideivel. Az első futamig persze még reménykedhettek az ellenfelek, hogy csupán tesztes "trükkről" van szó. Amint az Melbourne-ben kiderült: nem arról volt szó...
A McLarenek esélyt nem adva a többieknek foglalták el az első sort. Mika megverte Coulthardot, így övé lett a pole. Innentől meg már csak a rajtot kellett megnyernie... A két McLaren-pilóta ugyanis a verseny előtt megállapodott abban, hogy a futamot az nyeri, aki az első kanyarba először ér - a másik a verseny további részében nem támadhatja az elől lévőt. Ez a gyakorlat - amikor fény derült rá - sok vitát váltott ki, hiszen sokan nem tartottak sportszerűnek egy ilyen megállapodást. Ezzel együtt a szabályok (akkor még) nem tiltották, hogy a csapat és pilótái úgy "osszák le" egymás között a helyezéseket ahogy akarják és ahogy tudják....


2Még több vitára adott okott az első futam, az Ausztrál Nagydíj alakulása: Häkkinen megőrizte vezető helyét a rajt után is - tehát a Coultharddal kötött megállapodás alapján neki "kellett" megnyernie a versenyt. A csapat azonban egy alkalommal tévesen hívta ki Mikát a boxutcába, így Coulthard mégis elé keveredett. A dilemmát úgy oldotta meg Ron Dennis, hogy - Jerez után ismét - utasította Coulthardot, hogy engedje maga elé Häkkinent. A skót újfent engedelmes volt: pár körrel a verseny vége előtt lelassított és hagyta, hogy csapattársa haladjon át először a célvonalon. Különösen a fogadóirodák kérdőjelezték meg a végeredményt, hiszen úgy érezték a Forma-1 "becsapja" ügyfeleiket (ezúttal konkrétan a Coulthardra fogadókat), amikor mesterséges módon határoz egy csapat két pilótája helyezéseiről.

A botrány aztán szépen lassan feledésbe merült, amikor Häkkinen - immár csapattársi segítség nélkül, valóban tisztán - fölényesen megnyerte a Brazil Nagydíjat is. Legnagyobb vetélytársának a most is második helyen végző csapattárs, Coulthard tűnt és a sajtó az "ezüst nyilak" fölényét látva máris elkönyvelte, hogy a McLarenek legfeljebb egymás között fogják eldönteni a VB-címet. Ott volt azonban Mika régi vetélytársa, a Ferrarival versenyző Michael Schumacher is, aki az Argentin Nagydíjon nagy meglepetésre "le tudta nyomni" a McLareneket és megnyerte a futamot. Häkkinen második helye azonban azt jelentette, hogy nem kellett aggódnia, továbbra is fölényesen vezetett a VB-pontversenyben.

Imolában aztán kezdett "meleggé" válni a helyzet, hiszen Mikának motorhiba miatt ki kellett állnia a versenyből. A futamot csapattársa, Coulthard nyerte Schumacher előtt. Spanyolországban újfent beindult az "ezüst-henger" és Mika újabb futamgyőzelemmel növelte előnyét - "természetesen" Coulthard és Schumacher előtt. A diadalmenet folytatódott Monacóban is, ahol Schumacher betlizett és egy Alexander Wurz-cal való ütközés, majd egy több, mint négy perces boxkiállás után mindössze a tizedik helyen végzett. Coulthard nem fejezte be a futamot.

Aztán jött Kanada, ahol mindkét McLaren kiállni kényszerült műszaki hiba miatt - Schumacher nyert Giancarlo Fisichella (Benetton-Playlife) és Eddie Irvine (szintén Ferrari) előtt.

Nem sokkal a verseny után Mika életében fontos változás történt: június 13-án feleségül vette kedvesét, Erját. Noha Mika korábban nem vallotta magát családcentrikus embernek, aki feleségről, gyermekekről, kutyákról meg kertesházról álmodozik, ám úgy tűnik ekkorra Erjával való kapcsolata mégis megérett erre a lépésre. Pályafutása során Häkkinen később sokszor elmondta, hogy Erja támogatása nélkül sosem jutott volna el a csúcsra a Forma-1-ben, sőt talán 1995-ös balesete után feladta volna.

A következő futamra a franciaországi Magny-Cours-ban került sor, ahol továbbra is Schumacher szárnyalt - megnyerte a versenyt csapattársa, Irvine és Häkkinen előtt. Ekkor egyébként már egyértelmű volt, hogy az előzetes latolgatások ellenére mégsem Coulthard, hanem a német pilóta lesz Häkkinen legnagyobb vetélytársa.

A Brit Nagydíjon Mika indulhatott az élről és gyorsan el is húzott Schumachertől és a németet időközben megelőző Coulthardtól. A 13. körben azonban eleredt az eső. Mika csapattársa a 38. körben kipördült a pályáról. A 43. körben Häkkinen is megpördült, ám ő - Coultharddal ellentétben - vissza tudott jönni. Beküldték a biztonsági autót, s ezzel Mika kemény munkával megszerzett addigi előnye semmivé foszlott. Miután a biztonsági autó kiment Mika az 51. körben ismét hibázott és átvágott a füvőn - ezt pedig a szorosan mögötte haladó Schumacher kihasználta és elment mellette. Úgy tűnt, Häkkinennek be kell érnie a második hellyel, ám újabb reménysugárt jelentett a hír, hogy a Ferrari pilótája 10 másodperces "stop-and-go" büntetést kapott. Miközben a német az utolsó körben büntetését töltötte a boxban, Mika átszelte a célvonalat és győztesnek hitte magát. Ám kiderült, hogy Schumacher a boxutcában átszelte a célvonal meghosszabbított részét, így ő a futamgyőztes! A McLaren óvott a zavaros helyzet tisztázása érdekében, ám az FIA megállapította, hogy Michael jogtalanul kapta a 10 mp-es büntetést, így az eredmény maradt.

Ez azért is nagyon fontos volt, mert Schumacher így zsinórban harmadik győzelmét aratta, s nagyon szorossá vált a világbajnokság. Hol volt már Mika kezdeti dominanciája?

A kérdés az volt, hogy erre a nagy nyomásra Häkkinen vajon hogyan fog reagálni. Ausztriában máris választ kaptunk: az élről rajtoló Mika ellenállt Schumacher kezdeti támadásainak, s bizonyította, hogy igazán érett és mentálisan is erős pilótává fejlődött.Olyan versenyzővé, akitől joggal lehet elvárni a világbajnokság megnyerését. A zeltwegi kettős McLaren-győzelem után Németországban ismételt Ron Dennis csapata. A versenynaptár egyik leggyorsabb pályáján újfent nem volt párja az ezüst-nyilaknak és félelmetes erődemonstrációt láthattunk tőlük. Schumacher Ferrarija ezzel szemben csak az 5. helyre volt jó.

Magyarországon a Ferrari Michael Schumacher-Ross Brawn kettőse mindenki eszén túljárt egy váratlan három boxkiállásos taktikával, ami a győzelmet jelentette számukra. Mika ezzel szemben műszaki gondokkal küzdött és csak a hatodik helyen végzett. Spa-Francorchamps sem hozott szerencsét a finn versenyző számára: az első kanyarban összekoccant Schumacherrel és kiesett. Häkkinen szerencséje volt a szerencsétlenségben, hogy Schumacher sem fejezte be a kaotikus versenyt: az első helyről esett ki, amikor a lekörözendő Coultharddal ütközött - egyébként máig vitatott körülmények között (illetve azok után, hogy 2003-ban Coulthard elismerte felelősségét talán már nem is annyira vitatott).

Monzában ismét Schumacher volt soron. Egész hétvégén jól szerepelt: megszerezte a pole pozíciót, majd pedig - hiába rajtolta le Mika - egy sikánban látványosan megelőzte a McLaren versenyzőjét. Häkkinen ezt követően még egyszer meg is pördült, így örült, hogy a negyedik helyet meg tudta menteni Michael Schumacher, Irvine és Ralf Schumacher (Jordan-Mugen-Honda) mögött. A nyomás azonban egyre fokozódott, hiszen ezzel a diadallal Schumacher és ő pontegyenlőséggel álltak a világbajnoki tabella élén...

Mika azonban nem roppant össze. Nagyon akarta ezt a világbajnoki címet és érezte, hogy ha most nem csinálja meg, akkor talán soha. Immár komoly versenyző volt, aki a legvégsőkig képes volt a koncentrálásra egyetlen cél érdekében. A szezon utolsó előtti versenyén, a Nürburgringen a két Ferrarié lett az első sor az időmérő edzésen. Mika azonban nem ijedt meg. A harmadik helyről indulva előbb Eddie Irvine-t előzte meg a pályán, majd Schumachert is a boxban. A diadal - egy nappal 30. születésnapja előtt - édes volt, ráadásul négy pontos előnyt biztosított neki a világbajnokságban a mindent eldöntő utolsó futamra!

Suzukában Häkkinennek nem kellett sokat számolgatnia: ha Schumacher előtt végez, mindenképpen ő a világbajnok. Sőt, egy esetleges Schumacher futamgyőzelem esetén, még a második hely is Mika világbajnoki címét jelentette volna - mert pontegyenlőség esetén a több futamgyőzelem lett volna a döntő. Nyilvánvaló azonban, hogy a finn pilóta a győzelemre hajtott. A pole ugyan Schumacheré volt, ám a német pilóta esélyei drasztikusan lecsökkentek, amikor nem indult el az autója a felvezető körre egy kuplunghiba miatt és a hátsó sorból kellett nekivágnia a versenynek. Ugyan felküzdötte magát a harmadik helyre, ám tovább már nem ment, ugyanis szétrobbant autóján az egyik Goodyear gumi. Mika Häkkinen abban a pillanatban világbajnoknak mondhatta magát! Természetesen értesítették rádión a történtekről és később arról vallott, hogy ilyen körülmények között, ezzel a hatalmas örömmel nagyon nehéz volt a még hátrlévő körökre koncentrálni. De azért sikerült, így futamgyőzelemmel ünnepelhette pályafutása addigi legnagyobb sikerét!

Finnország 1982 óta (Mika menedzserének, Keke Rosbergnek VB-címe óta) várt egy újabb Forma-1-es sztárra. A szupergyors Häkkinenről már az alsóbb kategóriákban lehetett sejteni, hogy ő lehet az, ám sokáig tartott, míg sikerült áttörnie saját lelki korlátain. A lényeg azonban az, hogy sikerült. Alig egy éve történt, hogy Ron Dennis "terápiájának" köszönhetően végre elhitte magáról, hogy képes futamot nyerni. Most pedig nyolc futamgyőzelemmel ott állt a Forma-1-es világ legtetetjén! Mika egyetlen év alatt vált félszeg "pechvogelből" magabiztos nyerőemberré. Teljesítményéről a nagy ellenfél, Michael Schumacher is csak szuperlatívuszokban tudott beszélni.

 
egyéb
 
Pályák
 
Búlvár
 
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Társoldalam

 
Pilóták
 
Szavazz
Kihagyjuk a versenynaptárból a kocsizúzós pályákat?(monaco pl)

Igen
nem
nem de ott törésgátlóval menjünk
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 

Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal