Mika Hkkinen
 Mika Pauli Hkkinen 1968, szeptember 28-n szletett a finnorszgi Vantaa-ban Aila s Harri Hkkinen msodik gyermekeknt - nvre, Nina utn. A csald tlagos krlmnyek kztt lt: az apa fllsban elektromszersz, mellkllsban taxis, az anya pedig titkrn volt. Mika hatves korban kapta meg tlk els gokartjt, amellyel a kzeli Keimolban fekv plyn gyakorolhatott - s gyakorolt is - minden szabad pillanatban. A Hkkinen szlk nem lmodtak nagy karriert fiuk szmra, egyszeren csak rltek, hogy a kis Mika le tudta magt foglalni egy hobbival, gy minden eszkzzel tmogattk a gyerek gokartozs irnti lelkesedst.
Mika els, mr jegyzett sikerei 10 ves kortl jttek: 1978-ban s 1979-ben megnyerte a keimolai gokart klub junior bajnoki cmt. 1981-ben finn gokart bajnok az F-minisorozatban. 1983-ban Nmetorszgba utazik a finn vlogatottal az Eurpa-bajnoksgra, ahol egy nevezsi hiba miatt csak csapatban indulhatnak el a finn piltk. A finnek meg is nyerik ezt a versenyszmot - elssorban Hkkinennek ksznheten, aki a csapatversenyek sorn minden futamot megnyert, amelyben elindult. Egybknt ezen a versenyen talkozott egymssal elszr Mika s egy bizonyos Michael Schumacher nev nmet fi. Egy vvel ksbb ismt sszefutottak Lavalban a junior vilgbajnoksgon, ahol kt futamban egyms ellen is plyra lptek: els csatjukat Schumacher nyerte, a msodikat Hkkinen.
Mika 1987-ben, 19 ves korban kezdett egylses forma-autkkal versenyezni klnbz skandinv Forma-Ford 1600-as bajnoksgokban. Rgtn els vben megnyeri a finn, a svd s az szaki bajnoksgot. Ennek nyomn a Marlboro meghvta egy tesztelsre az angliai Doningtonba. A "vlogatson" piltkat kerestek a kvetkez szezonra a Dragon Racing Team szmra a brit Forma-Opel-Lotus sorozatba. A teszt legjobbja a szupergyors Hkkinen volt, akinek sikerlt j plyacscsot is fellltania. Mell a 17 ves skt Allan McNisht vlasztottk ki a msik autba. Miutn Nagy-Britannia a technikai sportok kzpontjnak szmt, a brit bajnoksgba szl meghv termszetesen risi kiugrsi lehetsget jelentett Miknak. A nemzetkzi karrier fel vezet ton j menedzserre is volt szksge: az gyeit addig intz Kari O. Sohlberget az 1982-es Forma-1-es vilgbajnok, Keke Rosberg vltotta, aki addigra mr tehetsgkutatsra adta fejt.
1988-ban a Dragon Racing kt bajnoksgban llt rajthoz: a Forma-Opel Lotus brit bajnoksgban s az Eurpa-bajnoksgban. A csapat kt piltja testvriesen osztozott a dicssgen: a brit bajnoksgban McNish lett az els, Mika a msodik; az Eurpa-bajnoksgban Hkkinen a diadal s Allan az "ezst". A kt fi szmra nagy elny vetlytrsaikkal szemben, hogy csapatuk a Marlboro tmogatsval jval tbbet tesztelhettek, mint msok.
A Dragon Racing ekkor gy hatrozott, hogy egy osztllyal feljebb lp: a brit Forma-3-ba. A Reynard kasztnival s a Toyota motorral Mika kiss eltnt a szrke kzpmeznyben: els Forma-3-as vben 7. lett a brit bajnoksgban, a Makai Vilgkupn pedig mindssze a 15. helyen kvalifiklta magt. Itt egybknt ismt keresztezdtek tjaik Michael Schumacherrel, aki az els futamot megnyerte Reynard-Volkswagenjvel, m a msodikban kiesett.
A kvetkez vre, 1990-re, azonban Hkkinen remek lehetsghez jutott: Dick Benetts szerzdst ajnlott neki csapathoz, a West Surrey Racing Teamhez. Ez a csapat a Forma-3-as vilg legpatinsabb istlljnak szmtott s mr korbban is sikert sikerre halmozott. Legnagyobb felfedezettjk egy bizonyos Ayrton Senna volt nhny vvel azeltt. A West Surrey Racing 1990-ben Ralt kasztnival s Mugen-Honda motorral llt rajthoz. Mika csapattrsa jfent egy jvbeni Forma-1-es pilta, az r Eddie Irvine lett.
Ezzel az autval s azzal a httrrel, amit a csapat nyjtott nem is nagyon illett mst tenni, mint nyerni s ennek az elvrsnak Mika tkletesen eleget is tett - jra magra vonva a nemzetkzi autsportlet tehetsgkutatinak figyelmt. A brit bajnoksgban Hkkinen flnyes diadalt aratott, st mg arra is jutott ideje, hogy "vendgszerepeljen" olasz, francia s nmet bajnoki futamokon. Mindenhol nyert. A nmet bajnoksg hockenheimi futamn Michael Schumachert utastotta maga mg.
Pengevlts Schumacherrel Makaban
Az v legnagyobb esemnye azonban mg htra volt: a Makai Vilgkupa. Az 1990-as esztend az egyik legjobb esztend volt a Forma-3-ban. Csak vgig kell nzni azoknak a nvsorn, akik megjelentek Makaban! Kztk volt tbbek kztt Eddie Irvine, Heinz-Harald Frentzen, Mika Salo, Michael Schumacher s persze Mika Hkkinen - egy sor jvbeni F1-es sztr. Hamar kiderlt azonban, hogy Schumacher s Hkkinen mellett a tbbiek (akiket pedig szintn nagy tehetsgeknek tartottak - nyilvn nem ok nlkl) labdba sem rghatnak. Szenzcis verseny volt a kt ifj zseni kztt!
Az idmr edzseken Hkkinen legyzhetetlen volt. Ralt-Mugen-Hondja a leggyorsabb volt az egyenes szakaszokon s noha a Reynard-Volkswagennel versenyz Schumacher tudott rajta hozni a techniksabb szakaszokon, a kr vgre mgis rendre Mika llt az len - olyan kridket futva, amitl elllt a nzk llegzete. Ennl mr csak a kt futam volt mg elkpesztbb!
Az els futamon Mika vgig megrizve vezet helyt nyert. Az malmra hajtotta a vizet, hogy Schumacher rosszul rajtolt a msodik helyrl, gy meg tudta elzni Mika csapattrsa, Irvine. Schumacher a versenyben ugyan visszaelzte Eddie-t s miutn ldzbe tudta venni Hkkinent cskkentette a htrnyt a finnel szemben (tbbek kztt a leggyorsabb krt is Michael futotta), m mr nem volt annyi ideje, hogy utol is rje az egrutat nyert Mikt, aki gy vgl 2,66 mp-es elnnyel nyerte meg az els futamot.
A msodik futamban Schumacher megint nem rajtolt jl, de ezttal nem vesztette el msodik helyt s azonnal ldzbe tudta venni az lrl indul Mikt. A nmet pilta aztn meg is elzte Hkkinent. Leszaktania azonban mr nem sikerlt: egy kicsit ugyan mindig llegzethet jutott a kanyargs vrosi szakaszokon, m az egyenesekben Mika mindig gy dolgozta le a htrnyt, ahogy akarta. Schumacher ksbb gy nyilatkozott errl, hogy gy rezte Hkkinen csak jtszik vele s gyakorlatilag akkor tudna elmenni mellette, amikor akarna. Hogy gy volt-e, vagy Mika valban nem tallt fogst a nmet fin, azt nem tudni, de azt igen, hogy a nzk egyik mulatbl a msikba estek, amikor azt lttk, hogy a kt len ll fiatal nemcsak hogy mindenki mst alaposan lefz, de mindketten gyorsabb krket futnak a versenyen, mint amivel Mika a pole-t megszerezte az idmr edzsen! Azok akik tani voltak az esemnynek, a mai napig minden idk egyik legnagyszerbb Forma-3-as versenyrl beszlnek! Mr akkor ltszott: ezek a srcok klnlegesek...
Mika termszetesen vrbeli autversenyz volt, radsul fiatal s ambicizus is, gy nem hagyhatta, hogy legyzzk. Az sszetett gyzelemhez elg lett volna az is, ha Schumacherhez kpest 2,66 mp-en bell r clba, de mindent meg akart nyerni: az idmr edzs s az els futam utn a msodik futamot is! Ezrt az utols krben elzsre sznta el magt az egyik hossz egyenesben. Azonban Schumacher sem tartozott a puhny autversenyzk kz s foggal-krmmel ragaszkodott a futamgyzelemhez. Amint Mika kihzdott jobbra Schumacher mgtt, Schumacher vdend pozcijt szintn jobbra mozdult egy kicsit. Ekkor Mika htulrl elkapta autjval Schumacher autjt, ami kivgta a plyrl a Ralt-Mugent. Schumacher autja is megsrlt, de tovbb tudott menni s a futamgyzelem mell bezsebelhette az sszetett diadalt is. Mika a plya szln kipattant autjbl, dhsen fldhz vgta kesztyit, majd srva fakadt. rthet, hiszen biztosnak hitt siker csszott ki a kezei kzl - gy ment Makaba, mint favorit, m vgl mgis res kzzel kellett tvoznia.
A legtbben - kztk a versenybrsg is - gy rtkeltk, hogy szoksos versenybalesetrl volt sz s Schumacher szablyos mdon vdte pozcijt. Voltak, akik tmadtk Mikt "ostobasgrt", hiszen v lehetett volna a bajnoki cm, ha egyszeren csak szorosan Schumacher mgtt fut clba. Mika azonban gy nyilatkozott, hogy teljessggel termszetellenesnek rezte volna, ha 10 km/h-val gyorsabb autjval nem prblkozik meg az elzssel. Igazi autversenyzknt nem engedhette meg magnak, hogy ne akarjon nyerni, ha erre megvan a lehetsge.
Ugrs a Forma-1-be! A csalds nem tartott sokig. Nhny httel ksbb Mika s menedzsere mr a kvetkez lpsen, a Forma-3000-en gondolkodott. Hkkinen rszt is vett nhny teszten az ORECA csapattal, m F3000-es bemutatkozsra versenyen mgsem kerlt soha sor. Keke Rosberg ugyanis risi meglepetssel szolglt a kzvlemny szmra: 1990 decemberben bejelentette, hogy vdence a kvetkez vtl a Forma-1-es Lotus csapat versenyzje lesz!
Az egykoron nagynev istll ugyan 1991-ben mr csak a kirlykategria sereghajti kz tartozott, de mindenkinek el kell valahol kezdeni. Mika a Judd motorral hajtott gppel a 15. helyen vgzett az v vgn 2 ponttal - amelyet Imolban szerzett egy szenzci szmba men 5. hellyel. Ugyan ktszer nem kvalifiklta magt a versenyre (Francia s Brit Nagydj), de azt, hogy ez nem az hibja volt, hanem az aut, jelzi, hogy ez az v sorn egymst vlt hrom csapattrsval Julian Bailey-vel, Johnny Herberttel s Michael Bartelsszel is elfordult (Bailey-vel, hromszor, Herberttel egyszer, Bartelsszel ngyszer). Pontot szerezni azonban mindannyiuk kzl egyedl Miknak sikerlt.
1992-ben a Ford motor javtott valamicskt a Lotus helyzetn: Mika sszesen 11 pontot gyjtve a 8. helyen vgzett az v vgn, csapattrsa, Herbert a 14. helyen 2 ponttal. Mika legjobb helyezst Franciaorszgban s Magyarorszgon rte el (4. hely). Ezzel egytt a Lotus nem jelentett nagy perspektvt egy olyan fiatal tehetsg szmra, mint Mika. rthet teht, hogy a finn fi rmmel fogadta el a McLaren-Ford ajnlatt 1993-ra - mg akkor is, ha ez az ajnlat csupn teszpilta szerzdst jelentett. A csapat kt versenypiltja a brazil csillag, Ayrton Senna s az amerikai Michael Andretti voltak ekkor. Mg Senna a msodik helyen vgzett a VB-pontversenyben Alain Prost mgtt, addig Andretti csupn a hetedik helyre volt j - radsul a mezny legnagyobb auttri kz szmtott. Ezt Ron Dennis az Olasz Nagydjig volt hajland trni, az utols hrom versenyre azonban mr a tesztpiltt, Hkkinent ltette a kettes szm McLarenbe. s Hkkinen vrakozsokon fell bizonytott!
A tejflsszj fiatal vilgraszl szenzcit okozott: els mclarenes idmr edzsn megverte a Forma-1 legnagyobb sztrjt, az idmr edzsek kirlyt, Ayrton Sennt! A klnbsg ugyan csak 48 ezred volt, de akkor is ott volt! Sennt termszetesen rendkvli mdon bosszantotta a dolog s a versenyen mr nagyon odafigyelt Mikra - hamar megelzte s ezzel helyrelltotta tekintlyt. Hkkinen azonban letette a nvjegyt!
A kvetkez futamon Suzukban vgre fellphetett a dobogra is - plyafutsa sorn elszr: harmadik hely Senna s Prost mgtt. Az v utols versenyn, Ausztrliban ugyan nem rt clba, de hihetetlen alapgyorsasga s fantasztkus motivltsga meggyzte Ron Dennist arrl ezen a hrom futamon, hogy Miknak nem tesztelnie, hanem versenyeznie kell!
Fejlds Ron Dennis szrnyai alatt 1994-ben Senna a Williams-Reanult-hoz szerzdtt, gy Hkkinen csapattrsa a brit Martin Brundle lett, a McLaren pedig Fordrl Peugeot motorokra vltott. Mika amikor clba rt, mindig dobogra llhatott s 26 pontjval negyedik lett a vilgbajnoksgban (csapattrsa 10 ponttal kevesebbel a hetedik). A legjobb helyezst a Belga Nagydjon rte el, ahol Schumacher lrl val diszkvalifiklsa utn bezsebelhette a msodik helyrt jr 6 pontot. Egy futammal eltte, Magyarorszgon viszont nem llhatott rajthoz, mert Hockenheimban tmegbalesetet okozott, ezrt egy futamtl eltiltottk. (Ekkor a csapat francia tesztpiltja, Phillipe Alliot helyettestette.)
1995-ben elkezddtt a McLaren Mercedes-korszaka. Mika ismt j csapattrsat kapott Mark Blundell szemlyben. Az j motorpartnerrel a wokingi csapat kicsit ugyan visszaesett az elz vhez kpest, de tudtk, hogy hossz tvon jobban jrtak a Mercedesszel, mint a Peugeot-val. Mika az v vgn a hetedik helyen vgzett - Olaszorszgban s Japnban a dobog msodik fokra llhatott fel - 17 ponttal, Blundell a tizediken 13 ponttal. Ez az v azonban sajnos nem az eredmnyek miatt marad emlkezetes Mika plyafutsban. A szezon utols versenyn, az ausztrliai Adelaide-ben az idmr edzsen Mika autjt az egyik kanyarban megdobta a rzk defektet okozva. A McLaren 250 km/h-s sebessggel csapdott a kzeli korltba, Hkkinen pedig slyos, letveszlyes koponyasrlseket szenvedett, melynek kvetkeztben egy napig kmban volt. Sid Watkins professzor egy ksbbi beszmolja szerint a krhzba szllts kzben mr kiderlt szmukra, hogy Mika tl fogja lni a balesetet. Az azonban mindenki szmra krdses volt, hogy szenved-e maradand srlseket, illetve hogy lelkileg fel tudja-e gy dolgozni a szrny lmnyt, hogy valaha mg vissza tud lni egy versenyautba.
Hkkinen t htig volt krhzban, majd a tli sznetet is kihasznlhatta a lbadozsra s gondolatai rendezsre. Vgl gy dnttt, hogy folytatja. Fizikailag a balesetbl "csupn" egy enyhe hallskrosods maradt vissza, m lelkiekben sokig ksrtette mg a szrny emlk. Nagyon sokat segtett a sokk feldolgozsban bartnje, Erja Honkannen, aki Finnorszgban ismert szemlyisg volt (klnbz televzis utazsi magazinkoat vezetett). Szintn mellette llt a nehz idkben menedzsere, Keke Rosberg, tancsadja Didier Coton s csapatfnke, Ron Dennis is. St, utbbival ekkor fzdtt igazn szorosra bartsga. Dennisre nagy hatst tett Mika btor kzdelme a visszatrsrt s innentl szinte apa-fi kapcsolatt alakult kettejk viszonya.
Az 1996-os szezon kezdetre Mika teljesen rendbejtt s vllalta is az indulst. Csapattrsa immr a skt David Coulthard volt. Hkkinen sokszor clba rt s szorgalmasan gyjtgetve a pontokat vgl az tdik lett a VB-pontversenyben 31 ponttal. Csapattrsa, Coulthard csak a hetedik lett 18 ponttal, m Monacban felllhatott a dobog msodik fokra is, mg Miknak ebben a szezonban a harmadik hely volt a legjobb helyezse (igaz, ez ngy alkalommal is).
1997-ben aztn Coulthard le is gyzi: harmadik helyen vgez a vilgbajnoksgban 36 ponttal, mg Mika csak a hatodik 27 egysggel. Hkkinen skt csapattrsa rgtn futamgyzelemmel nyitja az vet Ausztrliban, majd ismtel az Olasz Nagydjon. Ekzben Mika maximum harmadik helyeket br szerezni. Az v utols versenyn, Jerezben azonban - kis csapattrsi s csapaton kvli segtsggel - vgre megtrik a 96 versenyen keresztl tart nyeretlensgi sorozat. Miutn Michael Schumacher kiesett a versenybl, Jacques Villeneuve-nek (Williams-Renault) mr elg a dobog harmadik helye is ahhoz, hogy vilgbajnok legyen, ezrt gy dnt, hogy kmli autjt s maga el engedi a kt McLaren-Mercedest. Ekkor azonban mg Coulthard, Hkkinen a sorrend. Ron Dennis rgta gy vlte, hogy Miknak csak egy lksre lenne szksge a nagy lelki ttrshez s most gy ltta, hogy elrkezett az id erre a bizonyos lksre: utastja Coulthardot, hogy adja a versenyt Hkkinennek. A skt nem is ellenkezik, gy Mika letben elszr a dobog legfels fokra llhat F1-es futamon!
Ktsgtelenl kivl kpessgei ellenre majdnem 100 futamra volt ehhez szksge, ezrt nhnyan korbban mr kezdtk az "rk tehetsgek" kztt elknyvelni - az olyan piltk kztt, akikben megvan ugyan a talentum, de azt dnt helyzetekben nem tudjk kihozni magukbl. Aki estetleg a jerezi ajndk-gyzelem kapcsn mg mindig csak legyintett s tovbbra is gy gondolkodott Mikrl, annak 1998-ban r kellett jnnie, hogy Ron Dennisnek igaza volt: a finn piltnak valban csak az els lketet kellett mestersgesen megadni - utna mr minden ment magtl...
Vgre a cscson! - 1998 Persze kellett ehhez egy remek aut is. A Mercedes motort sokan mr 1997-ben ersebbnek tartottk mind a Renault-nl, mind a Ferrarinl - ennek ksznhettk a gyors plykon val tndklseket s a hrom futamgyzelmet -, m a kaszni mg hagyott kvnnivalt maga utn. A problma kikszblst nem aprzta el Ron Dennis: leszerzdtette a mezny legjobb aerodinamikusnak tartott sztr-mrnkt, Adrian Newey-t, aki addig a Williams sikersorozatnak "felelse" volt. A "csomagot" a japn Bridgestone gumijai tettk teljess. Az eredmny: a McLaren-Mercedes mr az 1998-os szezont megelz teszteken is sokkolt mindenkit krideivel. Az els futamig persze mg remnykedhettek az ellenfelek, hogy csupn tesztes "trkkrl" van sz. Amint az Melbourne-ben kiderlt: nem arrl volt sz... A McLarenek eslyt nem adva a tbbieknek foglaltk el az els sort. Mika megverte Coulthardot, gy v lett a pole. Innentl meg mr csak a rajtot kellett megnyernie... A kt McLaren-pilta ugyanis a verseny eltt megllapodott abban, hogy a futamot az nyeri, aki az els kanyarba elszr r - a msik a verseny tovbbi rszben nem tmadhatja az ell lvt. Ez a gyakorlat - amikor fny derlt r - sok vitt vltott ki, hiszen sokan nem tartottak sportszernek egy ilyen megllapodst. Ezzel egytt a szablyok (akkor mg) nem tiltottk, hogy a csapat s pilti gy "osszk le" egyms kztt a helyezseket ahogy akarjk s ahogy tudjk....
Mg tbb vitra adott okott az els futam, az Ausztrl Nagydj alakulsa: Hkkinen megrizte vezet helyt a rajt utn is - teht a Coultharddal kttt megllapods alapjn neki "kellett" megnyernie a versenyt. A csapat azonban egy alkalommal tvesen hvta ki Mikt a boxutcba, gy Coulthard mgis el keveredett. A dilemmt gy oldotta meg Ron Dennis, hogy - Jerez utn ismt - utastotta Coulthardot, hogy engedje maga el Hkkinent. A skt jfent engedelmes volt: pr krrel a verseny vge eltt lelasstott s hagyta, hogy csapattrsa haladjon t elszr a clvonalon. Klnsen a fogadirodk krdjeleztk meg a vgeredmnyt, hiszen gy reztk a Forma-1 "becsapja" gyfeleiket (ezttal konkrtan a Coulthardra fogadkat), amikor mestersges mdon hatroz egy csapat kt piltja helyezseirl.
A botrny aztn szpen lassan feledsbe merlt, amikor Hkkinen - immr csapattrsi segtsg nlkl, valban tisztn - flnyesen megnyerte a Brazil Nagydjat is. Legnagyobb vetlytrsnak a most is msodik helyen vgz csapattrs, Coulthard tnt s a sajt az "ezst nyilak" flnyt ltva mris elknyvelte, hogy a McLarenek legfeljebb egyms kztt fogjk eldnteni a VB-cmet. Ott volt azonban Mika rgi vetlytrsa, a Ferrarival versenyz Michael Schumacher is, aki az Argentin Nagydjon nagy meglepetsre "le tudta nyomni" a McLareneket s megnyerte a futamot. Hkkinen msodik helye azonban azt jelentette, hogy nem kellett aggdnia, tovbbra is flnyesen vezetett a VB-pontversenyben.
Imolban aztn kezdett "melegg" vlni a helyzet, hiszen Miknak motorhiba miatt ki kellett llnia a versenybl. A futamot csapattrsa, Coulthard nyerte Schumacher eltt. Spanyolorszgban jfent beindult az "ezst-henger" s Mika jabb futamgyzelemmel nvelte elnyt - "termszetesen" Coulthard s Schumacher eltt. A diadalmenet folytatdott Monacban is, ahol Schumacher betlizett s egy Alexander Wurz-cal val tkzs, majd egy tbb, mint ngy perces boxkills utn mindssze a tizedik helyen vgzett. Coulthard nem fejezte be a futamot.
Aztn jtt Kanada, ahol mindkt McLaren killni knyszerlt mszaki hiba miatt - Schumacher nyert Giancarlo Fisichella (Benetton-Playlife) s Eddie Irvine (szintn Ferrari) eltt.
Nem sokkal a verseny utn Mika letben fontos vltozs trtnt: jnius 13-n felesgl vette kedvest, Erjt. Noha Mika korbban nem vallotta magt csaldcentrikus embernek, aki felesgrl, gyermekekrl, kutykrl meg kerteshzrl lmodozik, m gy tnik ekkorra Erjval val kapcsolata mgis megrett erre a lpsre. Plyafutsa sorn Hkkinen ksbb sokszor elmondta, hogy Erja tmogatsa nlkl sosem jutott volna el a cscsra a Forma-1-ben, st taln 1995-s balesete utn feladta volna.
A kvetkez futamra a franciaorszgi Magny-Cours-ban kerlt sor, ahol tovbbra is Schumacher szrnyalt - megnyerte a versenyt csapattrsa, Irvine s Hkkinen eltt. Ekkor egybknt mr egyrtelm volt, hogy az elzetes latolgatsok ellenre mgsem Coulthard, hanem a nmet pilta lesz Hkkinen legnagyobb vetlytrsa.
A Brit Nagydjon Mika indulhatott az lrl s gyorsan el is hzott Schumachertl s a nmetet idkzben megelz Coulthardtl. A 13. krben azonban eleredt az es. Mika csapattrsa a 38. krben kiprdlt a plyrl. A 43. krben Hkkinen is megprdlt, m - Coultharddal ellenttben - vissza tudott jnni. Bekldtk a biztonsgi autt, s ezzel Mika kemny munkval megszerzett addigi elnye semmiv foszlott. Miutn a biztonsgi aut kiment Mika az 51. krben ismt hibzott s tvgott a fvn - ezt pedig a szorosan mgtte halad Schumacher kihasznlta s elment mellette. gy tnt, Hkkinennek be kell rnie a msodik hellyel, m jabb remnysugrt jelentett a hr, hogy a Ferrari piltja 10 msodperces "stop-and-go" bntetst kapott. Mikzben a nmet az utols krben bntetst tlttte a boxban, Mika tszelte a clvonalat s gyztesnek hitte magt. m kiderlt, hogy Schumacher a boxutcban tszelte a clvonal meghosszabbtott rszt, gy a futamgyztes! A McLaren vott a zavaros helyzet tisztzsa rdekben, m az FIA megllaptotta, hogy Michael jogtalanul kapta a 10 mp-es bntetst, gy az eredmny maradt.
Ez azrt is nagyon fontos volt, mert Schumacher gy zsinrban harmadik gyzelmt aratta, s nagyon szoross vlt a vilgbajnoksg. Hol volt mr Mika kezdeti dominancija?
A krds az volt, hogy erre a nagy nyomsra Hkkinen vajon hogyan fog reaglni. Ausztriban mris vlaszt kaptunk: az lrl rajtol Mika ellenllt Schumacher kezdeti tmadsainak, s bizonytotta, hogy igazn rett s mentlisan is ers piltv fejldtt.Olyan versenyzv, akitl joggal lehet elvrni a vilgbajnoksg megnyerst. A zeltwegi ketts McLaren-gyzelem utn Nmetorszgban ismtelt Ron Dennis csapata. A versenynaptr egyik leggyorsabb plyjn jfent nem volt prja az ezst-nyilaknak s flelmetes erdemonstrcit lthattunk tlk. Schumacher Ferrarija ezzel szemben csak az 5. helyre volt j.
Magyarorszgon a Ferrari Michael Schumacher-Ross Brawn kettse mindenki eszn tljrt egy vratlan hrom boxkillsos taktikval, ami a gyzelmet jelentette szmukra. Mika ezzel szemben mszaki gondokkal kzdtt s csak a hatodik helyen vgzett. Spa-Francorchamps sem hozott szerencst a finn versenyz szmra: az els kanyarban sszekoccant Schumacherrel s kiesett. Hkkinen szerencsje volt a szerencstlensgben, hogy Schumacher sem fejezte be a kaotikus versenyt: az els helyrl esett ki, amikor a lekrzend Coultharddal tkztt - egybknt mig vitatott krlmnyek kztt (illetve azok utn, hogy 2003-ban Coulthard elismerte felelssgt taln mr nem is annyira vitatott).
Monzban ismt Schumacher volt soron. Egsz htvgn jl szerepelt: megszerezte a pole pozcit, majd pedig - hiba rajtolta le Mika - egy siknban ltvnyosan megelzte a McLaren versenyzjt. Hkkinen ezt kveten mg egyszer meg is prdlt, gy rlt, hogy a negyedik helyet meg tudta menteni Michael Schumacher, Irvine s Ralf Schumacher (Jordan-Mugen-Honda) mgtt. A nyoms azonban egyre fokozdott, hiszen ezzel a diadallal Schumacher s pontegyenlsggel lltak a vilgbajnoki tabella ln...
Mika azonban nem roppant ssze. Nagyon akarta ezt a vilgbajnoki cmet s rezte, hogy ha most nem csinlja meg, akkor taln soha. Immr komoly versenyz volt, aki a legvgskig kpes volt a koncentrlsra egyetlen cl rdekben. A szezon utols eltti versenyn, a Nrburgringen a kt Ferrari lett az els sor az idmr edzsen. Mika azonban nem ijedt meg. A harmadik helyrl indulva elbb Eddie Irvine-t elzte meg a plyn, majd Schumachert is a boxban. A diadal - egy nappal 30. szletsnapja eltt - des volt, radsul ngy pontos elnyt biztostott neki a vilgbajnoksgban a mindent eldnt utols futamra!
Suzukban Hkkinennek nem kellett sokat szmolgatnia: ha Schumacher eltt vgez, mindenkppen a vilgbajnok. St, egy esetleges Schumacher futamgyzelem esetn, mg a msodik hely is Mika vilgbajnoki cmt jelentette volna - mert pontegyenlsg esetn a tbb futamgyzelem lett volna a dnt. Nyilvnval azonban, hogy a finn pilta a gyzelemre hajtott. A pole ugyan Schumacher volt, m a nmet pilta eslyei drasztikusan lecskkentek, amikor nem indult el az autja a felvezet krre egy kuplunghiba miatt s a hts sorbl kellett nekivgnia a versenynek. Ugyan felkzdtte magt a harmadik helyre, m tovbb mr nem ment, ugyanis sztrobbant autjn az egyik Goodyear gumi. Mika Hkkinen abban a pillanatban vilgbajnoknak mondhatta magt! Termszetesen rtestettk rdin a trtntekrl s ksbb arrl vallott, hogy ilyen krlmnyek kztt, ezzel a hatalmas rmmel nagyon nehz volt a mg htrlv krkre koncentrlni. De azrt sikerlt, gy futamgyzelemmel nnepelhette plyafutsa addigi legnagyobb sikert!
Finnorszg 1982 ta (Mika menedzsernek, Keke Rosbergnek VB-cme ta) vrt egy jabb Forma-1-es sztrra. A szupergyors Hkkinenrl mr az alsbb kategrikban lehetett sejteni, hogy lehet az, m sokig tartott, mg sikerlt ttrnie sajt lelki korltain. A lnyeg azonban az, hogy sikerlt. Alig egy ve trtnt, hogy Ron Dennis "terpijnak" ksznheten vgre elhitte magrl, hogy kpes futamot nyerni. Most pedig nyolc futamgyzelemmel ott llt a Forma-1-es vilg legtetetjn! Mika egyetlen v alatt vlt flszeg "pechvogelbl" magabiztos nyeremberr. Teljestmnyrl a nagy ellenfl, Michael Schumacher is csak szuperlatvuszokban tudott beszlni. |