hírek : Év végi seregszemle:Toro Rosso |
Év végi seregszemle:Toro Rosso
2007.11.02. 13:26
Az idei év egyik legkellemesebb meglepetésével kétségtelenül a Toro Rosso szolgált. Az olasz kiscsapat amennyire halovány volt a szezon első felében, annyira maradandót alkotott a hajrában, nem sok kellett volna ahhoz sem, hogy dobogós helyek kerüljenek a gárda neve mellé.
Az idei év egyik legkellemesebb meglepetésével kétségtelenül a Toro Rosso szolgált. Az olasz kiscsapat amennyire halovány volt a szezon első felében, annyira maradandót alkotott a hajrában, nem sok kellett volna ahhoz sem, hogy dobogós helyek kerüljenek a gárda neve mellé.
Nem volt éppen zökkenőmentes a vörös bikák idei rajtja, hiszen a második évét kezdő kiscsapatot (és a Super Agurit is) igen komolyan támadta a Spyker, mondván az egykori pilóta, Gerhard Berger vezette alakulat a "nagytestvértől", a Red Bull Racingtől kapott kasztnit, ahelyett, hogy saját fejlesztéssel rajtolt volna, ezzel pedig szabályt sértett.
Az ügy végére jelenleg sem tudtak pontot tenni a felek, és a Spyker-Toro Rosso párharc az egész évet átívelte. A két gárda a pályán eleinte egyenrangú fél volt, a Spyker csak vergődött, egyértelműen a mezőny leggyengébb tagja volt, de az olaszok is csak egy fokkal voltak jobbak a hollandoknál.
A Vitantonio Liuzzi és Scott Speed alkotta páros nem sok vizet zavart, az olasz általában jobb volt, mint az amerikai, így igazán csapaton belül sem alakult ki versenyhelyzet.
A harmatgyenge tengerentúli sofőr ráadásul azzal nehezítette meg saját dolgát, hogy a vezetőséggel is ujjat húzott. Gerhard Bergerrel és Franz Tosttal is elmérgesedett a viszonya, sőt a pilóta állítása szerint utóbbi az Európai Nagydíjon a korai kiesés után a garázsban dühében a falnak nyomta őt. Természetesen azzal, hogy Speed mindent kipakolt, maga alatt vágta a fát. Később az amerikainak már a lapáttal volt dolga, hiszen a Magyar Nagydíjon már nem ő ült az autóban, hanem Sebastian Vettel.
|
A fiatal német a BMW Sauber alkalmazásában állt, elsőszámú teszt- és tartalékpilóta volt, és miután Robert Kubica kanadai balesete után az USA-ban nem indulhatott, Vettel kapott lehetőséget a münchenieknél, és beugróként rögtön pontot szerzett. Az ifjonc remeklésével felhívta magára más csapatok figyelmét, és a Toro Rossónak éppen kapóra jött az újonc.
Vettel helyzete egyébként igen összetett volt. Szerződése volt a Red Bullal is, az osztrákok utánpótlás-nevelő programjának tagja volt, de a BMW-hez is kontraktus kötötte. A felek végül megegyeztek, és Mario Theissenék átengedték Vettelt a Toro Rossóhoz, amely másfél szezonra szerződtette az F1 történelmének legfiatalabb pontszerzőjét (az Amerikai Nagydíjon még a BMW színeiben 8. lett).
Ezzel egy időben a kiscsapat is felszálló ágba került. A vörös bikákkal a Magyar Nagydíjon debütáló Vettel felkavarta az állóvizet. Vitantonio Liuzzival közölték, hogy jövőre már nincs számára hely, hiszen érkezik a helyére Sébastien Bourdais, aki az amerikai ChampCar sorozatot már kinőtte, hiszen ott töltött öt éve alatt négyszer is bajnok lett.
Az olasz pilótának így F1-es jövőjéért is hajtania kellett, ráadásul ott volt Vettel, aki miután megszokta az autót, már nem volt könnyű ellenfél. A korábban hiányolt versenyhelyzet tehát egy csapásra mindennapos vendég lett, és mivel a szezon hajrájára az autó is jobb formába lendült, így mindkét pilóta megmutathatta, mire is képes valójában.
|
Az igazi áttörés Japánban jött el. A vizes aszfalton a csapatok közti különbségek egy pillanat alatt eltűnnek. Ez már szombaton megmutatkozott, hiszen Vettel a legjobb tízbe kvalifikálta magát, de az igazán nagy durranás csak másnap következett be. A futamon a bokáig érő vízben a fiatal német remekül vezetett, és már a harmadik helyen volt, amikor a biztonsági autó mögött haladta a mezőny. A rutintalan sofőr elfékezte magát, és kiütötte az előtte haladó "rokont", Mark Webbert és magát is. A szenzációs eredmény tehát elmaradt, de az ügy még napokig terítéken volt, hiszen a versenybíróság vizsgálta az incidens előtt az élen haladó Lewis Hamilton viselkedését, aki indokolatlanul nagyot fékezett. A brit nem kapott büntetést, de ez egy másik fejezet.
Még mindig érdemes azonban Fudzsiban időzni, hiszen a másik versenygéppel a mezőny végéről rajtoló Liuzzi a 8. helyen ért célba. Az öröm nem lehetett tartós, hiszen a Spyker panasszal élt, mondván, az olasz sárga zászlós jelzés alatt előzte meg Adrian Sutilt. A versenybíróság el is meszelte a taljánt, 25 másodpercet hozzáadott idejéhez, így lőttek a pontnak.
Egy héttel később Kínában azonban már jobban kijött a lépés Vetteléknek. Ezúttal is az időjárás volt a kiscsapat legjobb barátja, hiszen Sanghajban is vizes volt az aszfalt. A 17. helyről rajtoló Vettel remek taktikájának köszönhetően a 4. helyre tornázta fel magát, és ezúttal nem hibázott, így a célba érés után óriási ünneplés kezdődhetett. Már csak azért is, mert a másik autóval Liuzzi hatodikként ért célba, így a Toro Rosso nagyobb pezsgőzést rendezett a bokszutcában, mint ami a dobogón zajlott.
A kiscsapat 2008-ban is megkapja majd a Ferrari erőforrásait, Vettel remek képességei mellé már némi rutint is gyűjtött, és érkezik Sébastien Bourdais, aki a tengerentúlon bucira vert mindenkit, és igazi sötét ló lehet a mezőnyben, a jövő is biztatónak tűnik tehát a Red Bull kiscsapatánál.
|
Kvalifikáció |
Futam |
Pont |
Kiesés |
|
Liuzzi |
6:4 |
2:3 |
0:0 |
6:7 |
Speed |
Liuzzi |
4:3 |
5:2 |
3:5 |
1:3 |
Vettel
| A táblázat a pilóták egymás elleni mérlegét tartalmazza. Páros kiesések esetén a Futam feliratú oszlopban egyik pilóta sem kapott pontot.
|